2021-01-27, 19:58
Medlem
Var det inte Ebba som hade de äldre som en hjärtefråga?
2021-01-27, 19:59
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Ytterligare några datum som kan vara av intresse.

Datum för tillträde till fastigheten. Var det samma datum som när köpebrevet skulle undertecknas på banken?

Datum när Expressen gjorde en intervju med Esbjörn inne i rucklet?

Esbjörn uppger att han ångrade sig dagen efter han hade skrivit på köpekontraktet. I så fall bör det ha varit 21/8.

Köpekontrakt undertecknas 20/8
Handpenningen utbetalas 25/8
Röjningen med Esbjörn 30/8
Köpet skulle slut regleras 16/9
Ebbas brev att Esbjörn ska ta kontakt 16/9
Jurist skickar brev om samma sak 18/9
Bild på brev i Expressen den 9/10
Intervju av Expressen inne i huset 2/11
Dessa datum är dock oklara, men detta har skett efter att Esbjörn deltog i röjningen 30/8, men före Expressens scoop:
Vilket datum Majkgård var in på banken.
Vilket datum Majkgård kontaktade Sjönära.
Vilka datum Matz ringt och hotat Ebba, att hon ska låta köpet återgå annars blir det smutskastning i media.
2021-01-27, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nu äntligen tog SVT upp det på största nyhetsprogrammet. Lycka till EBT...

Länk?
2021-01-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att ge upp är inget alternativ, vem vill ha en partiledare och kanske minister som viker ner sig för en rättshaverist och mediadrev?

Att media köper Esbjörns version beror dels på att det passar den agendasättande journalistiken att kupera Ebba, dels det klassiska narrativet "Vi står upp för den lille mannen mot makten" en Expressenspecialitet. En liten pikant politikerskandalunge säljer klick (och i förekommande fall, lösnummer)

Jag tycker du kommer till slutsatser du borde vänta med, tills parterna haft förberedande förhandling och färdigställt sina bevisuppgifter innan du avfärdar människor på ett nedlåtande sätt, som rättshaverister.

Det är väl bra att vi har folk i landet som vänder sig till domstolar för att bena upp saker som detta fredligt. Är klanerna och gängens rättskipning som sker på gatorna bättre enligt dig, då inga myndigheter och domstolar besväras av det du föraktfullt kallar för rättshaverister?
2021-01-27, 20:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PomPoms
Länk?
https://www.svtplay.se/rapport

Ca 5 min in. Efteråt analys av Mats Knutsson.
2021-01-27, 20:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tycker du kommer till slutsatser du borde vänta med, tills parterna haft förberedande förhandling och färdigställt sina bevisuppgifter innan du avfärdar människor på ett nedlåtande sätt, som rättshaverister.

Det är väl bra att vi har folk i landet som vänder sig till domstolar för att bena upp saker som detta fredligt.
Ja visst. Det är det rätta sättet. Och det är också så det måste gå till när säljaren inte fullgör affären enligt avtal.

Citat:
Är klanerna och gängens rättskipning som sker på gatorna bättre enligt dig, då inga myndigheter och domstolar besväras av det du föraktfullt kallar för rättshaverister?
Det är väl dom som menat att Ebba hotat med advokat/domstol som i stället vill ha "klanerna och gängens rättskipning".

Jag antar att du markerat starkt mot de som skrivit att Ebba hotat.
Det har du väl?
2021-01-27, 20:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag håller med om att det enda som är bra med att Ebba driver denna sak, är att medborgarna blir av med henne. Kan inte KD hitta en bättre partiledare, så vill jag se dem i samma soptunna som L , C och MP.
??
Ebba stärks väl av detta. Hon visar att hon inte viker sig vid minsta lilla motstånd.

Tror du att Margret Thatcher skulle ha vikit sig för att en tjurig gubbe inte fullgör ett avtal?
Eller Merkel?

Hade Ebba vikit sig skulle det inte dröjt förrän konkurrenterna i KD städat bort henne.

Citat:
Det är opportunister som utövar utpressning för särintressen och den egna försörjningen, som orsakar det kaos Sverige befinner sig i.
Låter som du talar om väljare till V+SD+S.
2021-01-27, 20:38
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PomPoms
Var det inte Ebba som hade de äldre som en hjärtefråga?
Ja och då är det viktigt att inte omyndigförklara de äldre, att man inte skall uppfattas som en lallande idiot bara för att man blivit till åren.
2021-01-27, 20:48
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Du bör notera att äganderätten är en grundläggande mänsklig rättighet, och vad Esbjörn gör med sin egendom är inte det som avses med en rättslig grund, med rätt för Ebba att avhända honom den egenomen till underpris.

Jag tycker det är betryggande att Esbjörn har vänner, nära och kära som hjälper honom mot de starka krafter han har emot sig. Esbjörn har också rätt att välja vänner eller kvinnor själv utan omgivningens synpunkter. Om du kallar dem för batkihäxor, säger det mer om dig än om Esbjörn.
Jag tycker att det är oroande att de slösar bort hans pengar, för att driva detta ända in i kaklet.
En riktig vän, hade förklarat att detta är ett förlorat fall, inte fortsatt att bränna pengar, bara för att driva en politisk agenda.
2021-01-27, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag tycker att det är oroande att de slösar bort hans pengar, för att driva detta ända in i kaklet.
En riktig vän, hade förklarat att detta är ett förlorat fall, inte fortsatt att bränna pengar, bara för att driva en politisk agenda.

Det finns ju även starka indikationer på att Majkgård även har ett ekonomiskt intresse i ärendet. Hon har ju tidigare ärvt fastigheter i området av personer som saknat bröstarvingar och som då har skrivit över fastigheterna till henne.

När det sedan framkommer i BKs utlåtande att Majkgård står som närmast anhörig så blir det i min mening ännu mer suspekt.
Senast redigerad av kaspuh 2021-01-27 kl. 21:01.
2021-01-27, 20:59
Medlem
nova68s avatar
Det handlar då om en bättre rätt som borde utredas beträffande ägarhierarkin innan Ebbas talan avhandlas i domstol. Det avtal Matz har, indikerar att han har en dold äganderätt i fastigheten.
Det finns tidigare avtal och transaktioner som är juridiskt bindande för Esbjörn, men inte inskrivna i fastighetsregistret.

Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Varför driver inte Binninge något av detta?

För att det inte finns några juridiskt bindande avtal.
Framtida arv kan inte inskrivas då 1/1 ägare av fastighet har fri förfoganderätt till försäljning.
Arv är vad som finns vid frånfället inte innan.
2021-01-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
https://www.svtplay.se/rapport

Ca 5 min in. Efteråt analys av Mats Knutsson.

Tack för länk.

Intressant att Ebba är så säker och påstridig. Ebba förstår inte att juridiken kan bli mer komplicerad än vad hon tror. Hon bortser från sin utfästelse om att Esbjörn inte behöver sälja om han inte vill, och yttrar sig om folk hon inte känner med en säkerhet som visar på hur lite hon vet om Esbjörn och hans förhållanden. Ebba gjorde en utfästelse på sociala medier, där Ebba medger att det är fel att genomdriva köpet om Esbjörn verkligen inte vill! Nu när Esbjörn har visat att han verkligen inte vill sälja borde Ebba uppfattat det.

Nu ställer utfästelsen till med bekymmer för Ebba. Antagligen har hennes advokat talat om bekymret det är att övervinna detta uttalande ur avtalsrättsligt hänseende, och då framför Ebba i stället att Esbjörn är under påverkan av andra personer i sin omgivning.

Hur Ebba ska styrka vad Esbjörn verkligen vill eller motbevisa det Esbjörn säger, när hon inte ens känner honom mer än genom de dubiösa kontakter hon själv haft med honom, är en sakomständighet hon inte tänkt på.

Det intressanta var hur hon ser på hot, och att hon själv var ett offer för hot!

Att hota med rättsliga åtgärder som Ebba gjort mot Esbjörn, eller hota om att gå till media i en demokrati är inte hot i juridisk mening, alltså är det inte brottsligt enligt brottsbalken. Det är legitim information till en motpart om vad man har för avsikter, i det fall man inte får sin vilja igenom, typ, att man talar om, eller hotar barn om att det blir ingen TV om ni inte gör läxorna.

Att Ebba nu gör sig till offer, ett offer för "hot" från en gammal gubbe som inte lyder henne, visar bara på reptilen som nu söker en sten att gömma sig under. Det var början till slutet för henne. Tack och lov gör hon jobbet själv med att avslöja vem och vad hon är för slags person.

Jag tyckte hon såg elak ut och hon har förlorat mycket av sitt utseende. Hon såg förorättad ut över att saker inte går hennes väg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in