Citat:
Ursprungligen postat av
cdec
De stora kockarna behöver inte filosofera kring pasta carbonara.
Kockar är överrens om att det finns en vedertagen innehållslista som ska följas, annars är det inte carbonara.
Detta är en av stoltheterna i vårat ädla yrke och konstform - vi respekterar och värnar om ursprung och tradition.
Juniorkockar har ofta en tendens att sväva iväg i vissa rätter, krydda en wallenbergare, en moules mariniere, en toast skagen eller en espagnole till oigennkännlighet.
Dom får lika ofta en släng av sleven och en hemläxa tills dom lärt sig göra rätt.
Tro mig, ingen stor kock skulle någonsin jiddra med en pasta carbonara.
Jag tror till och med de sämsta av kockarna, och definitivt de riktigt stora, skulle skratta gott åt det här, och liknande diskussioner på forumet. Stolthet i ett recept? Ja. Stolthet i att endast använda namnet på rätten i en exakt kombo av ingredienser, och att gå in på forumtrådar där en variation beskrivs och påpeka det, utan att tillföra något? De skulle tycka det är pinsamt.
Jag gillar originalet bäst, lite beroende på humör. Ibland använder jag pancetta, vilket är smidigare att få tag på. Ibland använder jag parmesan. Ibland adderar jag vitlök och chili för jag gillar stinget det ger i en så pass tung rätt. Jag har inte sett jättemånga carbonararecept av "stora kockar", men jag vet att Marco Pierre Whites, Hestons och Ferrans carbonara skulle få er att skrika högt i vrede.
Vad ska en person på FB använda för namn i en tråd föreslår du, när de har frågor om sin rätt? "Jag vill ha hjälp med spagetti, äggula, pecorini och pancetta (OBS EJ CARBONARA!!)"? Kan bara tänka mig att det är väldigt osäkra kockar, som nyss lärt sig laga en rätt enligt originalreceptet, som håller på så.