• 1
  • 2
2021-01-27, 14:16
Medlem
Legendarys avatar
https://upload.wikimedia.org/wikiped...av_Sverige.png

Dom flesta har nog sett bilden ovan.
Jag har dock aldrig tidigare noterat lejonet. En ganska tydlig detalj som direkt fngade mitt intresse.

Mngas intiella tanke r nog att det r ditmlat som en statusfrhjare, men s brjade jag tnka efter.

Lejonet som r avbildat ser minst sagt hemma ut, njd i lugn och ro med sin mnniska men uppenbart strd av resterande mnniskor i rummet.

Karl var konung, stormaktskonung, han lr ha haft ktt i drivor, bde frn djur och mnniskor.
Nog fr att alltid tillfredsstlla en fullvuxen lejonhane och hlla lojaliteten p plats.

Han var ven krigsherre, gudsfruktande och ett offer fr hybris.
Att han skulle ha mod och sjlvfrtroende nog att faktiskt kunna bli accepterad och litad p av ett fullvuxet jvla lejon har jag inga som helst svrigheter att tro p.

Rovdjur knner rdsla, han tror jag p riktigt saknade det helt i sdana sammanhang.

Och sist men inte minst, hans son. Lejonet frn Norden.
Om man vxer upp med ett lejon r det nog ganska jvla berttigat att kalla sig Lejonet frn Norden och ge sig ut och ervra som tonring.

Men p google hittar jag bara tavlorna som avbildar honom i sllskap av ett lejon.

Vad sger Flashback?
Citera
2021-01-27, 14:20
Medlem
m4ver1cks avatar
Jag r skeptisk till att en kung skulle komma undan med att mata ett tamt lejon med mnniskoktt och fortfarande kunna kallas gudfruktig.

Sen borde vl ett eventuellt tamt lejon ha varit jvligt dokumenterat, srskilt om K12 vxte upp med det.
Citera
2021-01-27, 14:27
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legendary

Jag har dock aldrig tidigare noterat lejonet. En ganska tydlig detalj som direkt fngade mitt intresse.

Mngas intiella tanke r nog att det r ditmlat som en statusfrhjare, men s brjade jag tnka efter.

Lejonet som r avbildat ser minst sagt hemma ut, njd i lugn och ro med sin mnniska men uppenbart strd av resterande mnniskor i rummet.

Karl var konung, stormaktskonung, han lr ha haft ktt i drivor, bde frn djur och mnniskor.
Nog fr att alltid tillfredsstlla en fullvuxen lejonhane och hlla lojaliteten p plats.

Att han skulle ha mod och sjlvfrtroende nog att faktiskt kunna bli accepterad och litad p av ett fullvuxet jvla lejon har jag inga som helst svrigheter att tro p.

Rovdjur knner rdsla, han tror jag p riktigt saknade det helt i sdana sammanhang.

Om man vxer upp med ett lejon r det nog ganska jvla berttigat att kalla sig Lejonet frn Norden och ge sig ut och ervra som tonring.

Men p google hittar jag bara tavlorna som avbildar honom i sllskap av ett lejon.

Vad sger Flashback?

Bara en liten notis ... Lejonet frn Norden var vl nd Gustav II Adolf? https://historiesajten.se/visainfo.asp?id=12
Citera
2021-01-27, 14:35
Medlem
Deagle66s avatar
Lejonet r endast avbildat i tavlan.
Tror knappast att denna kung hade ett lejon.

Finns bara ett svenskt lejon.
Gustav den andre Adolf.
Dr r det rtta svenska lejonet.
Citera
2021-01-27, 15:01
Medlem
Asmodeusvults avatar
Johan III var den frsta svensk kung som bevisligen kunde stoltsera med ett livs levande lejon.

Det var 1586 han fick ett lejon frn en engelsk adelsman. Men mycket pekar p att redan brodern Erik XIV hade haft lejon, eftersom han lt bygga ett lejonhus av sten.

Infr drottning Kristinas krning infrskaffades ocks ett lejon till Sverige och precis som i det antika Rom anordnades det ett skdespel med djurhetsning, dr lejonet fick mta en bjrn.

Lejon och andra vilda djur var vanliga gvor mellan lnder och kungar under mnga rhundranden.

S sent som 2004 fick den svenska kungafamiljen ett par elefanter frn den thailndske kungen. Sverige har i gengld snt renar till kontinenten.

ven om flera regenter faktiskt hade levande lejon s har desto fler svenska kungar avportrtteras tillsammans med ett lejon.

Det r helt enkelt s att d ett lejon r med p tavlan signalerar det att det r Sveriges kung som r avbildad.
Citera
2021-01-27, 15:07
Medlem
Asmodeusvults avatar
Googlade fram en c-uppsats med lite info om lejon i portrtt, om ngon r intresserad.

Portrttmleri under stormaktstiden
- En studie av maktsymboler
https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Citera
2021-01-27, 15:14
Medlem
magpests avatar
Lejonet r en kungasymbol. Lejon terfinns p kungliga vapenskldar bland annat. Lejonet r djurens konung. Inom heraldiken symboliserar lejonet bland annat mod och kunglighet.
Citera
2021-01-27, 15:19
Medlem
Bacterials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legendary

Vad sger Flashback?
Killen torskade allt av vad stormakt vi var innan. Han var en sopa. Inget en nationalist ska beundra.
Citera
2021-01-27, 15:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial
Killen torskade allt av vad stormakt vi var innan. Han var en sopa. Inget en nationalist ska beundra.

Nu r du orttvis. Han fick en svr hand att spela, och spelade den bra till en brjan.
Citera
2021-01-27, 15:58
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Bara en liten notis ... Lejonet frn Norden var vl nd Gustav II Adolf? https://historiesajten.se/visainfo.asp?id=12

Far till Lejonet frn Norden var Karl IX.

Karl XI var far till Karl XII.

Wasattlingen Gustavus Adolphus
var aktiv under trettioriga kriget och dog i strid vid Ltzen den 16 nov 1632.

Han kallades "Lejonet frn Norden".

Hans motto i flt var "Gott mit uns".

Hans motto vid hans krning var "Gloria altissimo suorum refugio".

Som tidigare nmnt hade Erik XIV lejon. Det var status bland konungar att ha stora rovdjur.
Det fanns sentida vikingakonungar som tex hade isbjrnar. Det finns skriftliga bevis fr att Islnningar betalade skatt till Norges vikingakonung med isbjrnar och valrossbetar. Troligtvis fraktades isbjrnen frn Grnland till Island och sedan till Norge via Frarna som mellanlandning.
Senast redigerad av Herakleios 2021-01-27 kl. 16:05.
Citera
2021-01-27, 16:13
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Far till Lejonet frn Norden var Karl IX.

Karl XI var far till Karl XII.

Wasattlingen Gustavus Adolphus
var aktiv under trettioriga kriget och dog i strid vid Ltzen den 16 nov 1632.

Han kallades "Lejonet frn Norden".

Hans motto i flt var "Gott mit uns".

Hans motto vid hans krning var "Gloria altissimo suorum refugio".

Som tidigare nmnt hade Erik XIV lejon. Det var status bland konungar att ha stora rovdjur.
Det fanns sentida vikingakonungar som tex hade isbjrnar. Det finns skriftliga bevis fr att Islnningar betalade skatt till Norges vikingakonung med isbjrnar och valrossbetar. Troligtvis fraktades isbjrnen frn Grnland till Island och sedan till Norge via Frarna som mellanlandning.

Erik XIV? Ja, ska man tro p Herman Lindqvist i SVT:s Hermans Historia s hmtades tminstone ett levande lejon till Sverige fr hans krning, och det skulle ha varit frsta gngen ett levande lejon kom till Sverige.
Citera
2021-01-27, 16:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Erik XIV? Ja, ska man tro p Herman Lindqvist i SVT:s Hermans Historia s hmtades tminstone ett levande lejon till Sverige fr hans krning, och det skulle ha varit frsta gngen ett levande lejon kom till Sverige.

Bjlbotten var ju frst med lejon, det var 1100-tal. Allts det som sedan kom att ing i Sveriges riksvapen. Klart vikingarna hade ju redan d varit ute och rest i hundratals r. S lejon borde de frt med sig hem.

Att sedan kungar och drottningar haft samlingar med exotiska djur r ju ingen hemlighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in