• 1
  • 2
2021-01-27, 14:16
Medlem
Legendarys avatar
https://upload.wikimedia.org/wikiped...av_Sverige.png

Dom flesta har nog sett bilden ovan.
Jag har dock aldrig tidigare noterat lejonet. En ganska tydlig detalj som direkt fångade mitt intresse.

Mångas intiella tanke är nog att det är ditmålat som en statusförhöjare, men så började jag tänka efter.

Lejonet som är avbildat ser minst sagt hemma ut, nöjd i lugn och ro med sin människa men uppenbart störd av resterande människor i rummet.

Karl var konung, stormaktskonung, han lär ha haft kött i drivor, både från djur och människor.
Nog för att alltid tillfredsställa en fullvuxen lejonhane och hålla lojaliteten på plats.

Han var även krigsherre, gudsfruktande och ett offer för hybris.
Att han skulle ha mod och självförtroende nog att faktiskt kunna bli accepterad och litad på av ett fullvuxet jävla lejon har jag inga som helst svårigheter att tro på.

Rovdjur känner rädsla, han tror jag på riktigt saknade det helt i sådana sammanhang.

Och sist men inte minst, hans son. Lejonet från Norden.
Om man växer upp med ett lejon är det nog ganska jävla berättigat att kalla sig Lejonet från Norden och ge sig ut och erövra som tonåring.

Men på google hittar jag bara tavlorna som avbildar honom i sällskap av ett lejon.

Vad säger Flashback?
Citera
2021-01-27, 14:20
Medlem
m4ver1cks avatar
Jag är skeptisk till att en kung skulle komma undan med att mata ett tamt lejon med människokött och fortfarande kunna kallas gudfruktig.

Sen borde väl ett eventuellt tamt lejon ha varit jävligt dokumenterat, särskilt om K12 växte upp med det.
Citera
2021-01-27, 14:27
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legendary

Jag har dock aldrig tidigare noterat lejonet. En ganska tydlig detalj som direkt fångade mitt intresse.

Mångas intiella tanke är nog att det är ditmålat som en statusförhöjare, men så började jag tänka efter.

Lejonet som är avbildat ser minst sagt hemma ut, nöjd i lugn och ro med sin människa men uppenbart störd av resterande människor i rummet.

Karl var konung, stormaktskonung, han lär ha haft kött i drivor, både från djur och människor.
Nog för att alltid tillfredsställa en fullvuxen lejonhane och hålla lojaliteten på plats.

Att han skulle ha mod och självförtroende nog att faktiskt kunna bli accepterad och litad på av ett fullvuxet jävla lejon har jag inga som helst svårigheter att tro på.

Rovdjur känner rädsla, han tror jag på riktigt saknade det helt i sådana sammanhang.

Om man växer upp med ett lejon är det nog ganska jävla berättigat att kalla sig Lejonet från Norden och ge sig ut och erövra som tonåring.

Men på google hittar jag bara tavlorna som avbildar honom i sällskap av ett lejon.

Vad säger Flashback?

Bara en liten notis ... Lejonet från Norden var väl ändå Gustav II Adolf? https://historiesajten.se/visainfo.asp?id=12
Citera
2021-01-27, 14:35
Medlem
Deagle66s avatar
Lejonet är endast avbildat i tavlan.
Tror knappast att denna kung hade ett lejon.

Finns bara ett svenskt lejon.
Gustav den andre Adolf.
Där är det rätta svenska lejonet.
Citera
2021-01-27, 15:01
Medlem
Asmodeusvults avatar
Johan III var den första svensk kung som bevisligen kunde stoltsera med ett livs levande lejon.

Det var 1586 han fick ett lejon från en engelsk adelsman. Men mycket pekar på att redan brodern Erik XIV hade haft lejon, eftersom han lät bygga ett lejonhus av sten.

Inför drottning Kristinas kröning införskaffades också ett lejon till Sverige och precis som i det antika Rom anordnades det ett skådespel med djurhetsning, där lejonet fick möta en björn.

Lejon och andra vilda djur var vanliga gåvor mellan länder och kungar under många århundranden.

Så sent som 2004 fick den svenska kungafamiljen ett par elefanter från den thailändske kungen. Sverige har i gengäld sänt renar till kontinenten.

Även om flera regenter faktiskt hade levande lejon så har desto fler svenska kungar avporträtteras tillsammans med ett lejon.

Det är helt enkelt så att då ett lejon är med på tavlan signalerar det att det är Sveriges kung som är avbildad.
Citera
2021-01-27, 15:07
Medlem
Asmodeusvults avatar
Googlade fram en c-uppsats med lite info om lejon i porträtt, om någon är intresserad.

Porträttmåleri under stormaktstiden
- En studie av maktsymboler
https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Citera
2021-01-27, 15:14
Medlem
magpests avatar
Lejonet är en kungasymbol. Lejon återfinns på kungliga vapensköldar bland annat. Lejonet är djurens konung. Inom heraldiken symboliserar lejonet bland annat mod och kunglighet.
Citera
2021-01-27, 15:19
Medlem
Bacterials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legendary

Vad säger Flashback?
Killen torskade allt av vad stormakt vi var innan. Han var en sopa. Inget en nationalist ska beundra.
Citera
2021-01-27, 15:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial
Killen torskade allt av vad stormakt vi var innan. Han var en sopa. Inget en nationalist ska beundra.

Nu är du orättvis. Han fick en svår hand att spela, och spelade den bra till en början.
Citera
2021-01-27, 15:58
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Bara en liten notis ... Lejonet från Norden var väl ändå Gustav II Adolf? https://historiesajten.se/visainfo.asp?id=12

Far till Lejonet från Norden var Karl IX.

Karl XI var far till Karl XII.

Wasaättlingen Gustavus Adolphus
var aktiv under trettioåriga kriget och dog i strid vid Lützen den 16 nov 1632.

Han kallades "Lejonet från Norden".

Hans motto i fält var "Gott mit uns".

Hans motto vid hans kröning var "Gloria altissimo suorum refugio".

Som tidigare nämnt hade Erik XIV lejon. Det var status bland konungar att ha stora rovdjur.
Det fanns sentida vikingakonungar som tex hade isbjörnar. Det finns skriftliga bevis för att Islänningar betalade skatt till Norges vikingakonung med isbjörnar och valrossbetar. Troligtvis fraktades isbjörnen från Grönland till Island och sedan till Norge via Färöarna som mellanlandning.
Senast redigerad av Herakleios 2021-01-27 kl. 16:05.
Citera
2021-01-27, 16:13
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Far till Lejonet från Norden var Karl IX.

Karl XI var far till Karl XII.

Wasaättlingen Gustavus Adolphus
var aktiv under trettioåriga kriget och dog i strid vid Lützen den 16 nov 1632.

Han kallades "Lejonet från Norden".

Hans motto i fält var "Gott mit uns".

Hans motto vid hans kröning var "Gloria altissimo suorum refugio".

Som tidigare nämnt hade Erik XIV lejon. Det var status bland konungar att ha stora rovdjur.
Det fanns sentida vikingakonungar som tex hade isbjörnar. Det finns skriftliga bevis för att Islänningar betalade skatt till Norges vikingakonung med isbjörnar och valrossbetar. Troligtvis fraktades isbjörnen från Grönland till Island och sedan till Norge via Färöarna som mellanlandning.

Erik XIV? Ja, ska man tro på Herman Lindqvist i SVT:s Hermans Historia så hämtades åtminstone ett levande lejon till Sverige för hans kröning, och det skulle ha varit första gången ett levande lejon kom till Sverige.
Citera
2021-01-27, 16:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Erik XIV? Ja, ska man tro på Herman Lindqvist i SVT:s Hermans Historia så hämtades åtminstone ett levande lejon till Sverige för hans kröning, och det skulle ha varit första gången ett levande lejon kom till Sverige.

Bjälboätten var ju först med lejon, det var 1100-tal. Alltså det som sedan kom att ingå i Sveriges riksvapen. Klart vikingarna hade ju redan då varit ute och rest i hundratals år. Så lejon borde de fört med sig hem.

Att sedan kungar och drottningar haft samlingar med exotiska djur är ju ingen hemlighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in