2021-01-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Fråga till Avel: Är det inte rimligt att tro att det som händer med SDs dator 23:34 är att den sätts i viloläge?

Ingen dum fråga alls!

Men det korta svaret är nog ändå nej filerna körs inte pga att datorn sätts i vilolöge automatiskt eller manuellt.

Kan utveckla det lite mer här.

Finns ju lite olika sömn och ”hibernation” lägen. För att spara el och så.

Alla program sover. Det som heter ”exekveringstråd” eller ”thread” är det som då egentligen sover. Stopp i maskineriet helt enkelt tills man kanske trycker på en tangent på tangentbordet.

Chrome uppdateras normalt inte då datorn väcks. Iaf inte i en stationär dator.

Har inte gjort alla tester fullt ut med att öppna och stänga locket i en laptop. Alltså väcka från strömsparläge eller sömn. Ska testa ikväll om jag hinner lite mer.

Det kan gå i teorin att schemalägga ett ”task” för datorn att köra Chrome när datorn går i viloläge. Evtl med ett installerat program för det. Känns som finns rätt så få användningsområden för det.

Men om man vänder på det och tittar på om man kan starta Chrome en viss tid nör datorn är i viloläge så är det fullt möjligt. Genom att schemalägga en sån aktivitet till en viss tid. Då måste man även i datorns inställningar tillåta s k ”wake timers”.
Det är lite långsökt dock. Att väcka datorn en viss tid att köra Chrome alltså.

Ofta så körs såna här schemaläggningar för att väcka datorn mitt i natten så den kan köra program som annars stör det dagliga arbetet i datorn.
Citera
2021-01-27, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Man undrar om inte SD ändå var med i bilen mtp sms konversationen fr med JO där han bekräftar LW död från just denna telefon/SIM kort var det väl?

För hur lång tid tar det från köpet på Elgiganten 15.55 till Folketorp tills att SD fått telefon/SIM kort och skickar sms:et 16.17 om han nu inte var med i bilen utan på plats i stugan?

Och var hämtar de mormors mobil och när gör de det: före eller efter Elgiganten?

Skulle allt vara intressant att sett Elgigantens övervakningsfilm vid köptillfället.

Mormors mobil hämtas nog innan Marieberg. Då kommer de på motorvägen i sydlig riktning förbi brottsplatsen mot Marieberg om jag tolkat tidigare inlägg här korrekt.

Vilket meddelande är det 16:17?Lite trög här ,ha ha.

Finns kanske nån padda, dator eller annan mobil där i Folketorp som han kör meddelande-app (Messenger el dyl) via deras wi-fi?

Kan inte tänka mig att SD håller sig från internet om det finns tillgängligt och han är vaken.
Citera
2021-01-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Digging Avel! Love your work!
Vid rensning av cache styrker det Planering... Kan förstå varför försvaret inte lyfter kl 23.34...

S sa först att han provade växlarna 3 ggr under mordkvällen och visade vart vid rekonstruktion i jan -19. Då trodde han fortfarande att någon kan ha sett honom. Efter FUP-grotta i månader återtar han tidigare uppgifter i TR.

S kan cykla supersnabbt och han klockar sina tider vart han än ska?

Han var nog MP 3 ggr. Först vid mordet, sen hämta Ls mobil för städning o sen tidig morgon. Tror jag.

Datorernas Janne Josefsson.
Ja man får hålla IT-fanan högt här.

Ja ”tidig” morgon är ju fortfarande en märklig grej där 05:23. Om polisen var lite rappa så kan de ha räddat den ”data” som kan styrka hur surfandet i datorn skett. Jag har varit inne på det förut angående att man kan se om länken mail.one.com för inloggningen är synkad från annan enhet eller ej.
Citera
2021-01-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Låt mig småle lite, "...rensning av cache styrker det Planering", det är nog att dra allt för långtgående slutsatser utifrån cacheredovisning i fupen. När webbidan refreshades 23.34 hämtades en massa saker från cachen, som t ex ett antal .css, .js filer (benämnda "last visited").

Rensnig av cache kanske beror på att han ville ha en dator med till USA som inte dröp av LW-historik.
Om HD, Mystarnas Mästare, behövde använda den till att lösa nåt scoutchiffer eller sånt.
Citera
2021-01-27, 12:40
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Vart någonstans står det att dom sexhundra kronorna var betalning för sexuella tjänster.

Det var ju det enda hon bidrog med i deras "vänskap".
Citera
2021-01-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Mormors mobil hämtas nog innan Marieberg. Då kommer de på motorvägen i sydlig riktning förbi brottsplatsen mot Marieberg om jag tolkat tidigare inlägg här korrekt.

Vilket meddelande är det 16:17?Lite trög här ,ha ha.

Finns kanske nån padda, dator eller annan mobil där i Folketorp som han kör meddelande-app (Messenger el dyl) via deras wi-fi?

Kan inte tänka mig att SD håller sig från internet om det finns tillgängligt och han är vaken.

Ev missuppfattar jag beträffande HDs mobil här. Både Tufsakatten och Ulanna är inne på samma-att det handlar om HD behöver mobil och nytt simkort.

Ja men det var när han bekräftade för JO att det var LW som de hittat.
Citera
2021-01-27, 13:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Just därför hoppas jag att hon öppnar alla helvetets portar och kör över dessa 3 lallande idioter.

Dessvärre blir det väl inte nya förhör med vissa, utom där åklagaren eller försvaret lagt in om komplettering/inlägg till HR.

Jag utgår från att åklagaren och målsägarbiträdet samarbetar? Dvs ingen idé för målsägarbiträdet att gå igenom samma sak som åklagaren just manglat.

Den ena lite len i tonen, medan den andra hugger...
Citera
2021-01-27, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Den naturliga resrutten från polishuset är att de direkt åker hem till SOA i Lundby för att hämta telefonen. Ev hämta upp SD hemma eller om han som datanörd spenderat sin tid på Elgiganten under tiden HD:s förhör varade.

Varför hämtar de ytterligare en telefon... hade SD:s telefon som han fick från HD:s mamma innan de for till USA beslagtagits också?

Tillägg: Ser nu att det ev var HD som blivit av med sin telefon vid förhöret...

Ja det hela är lite oklart då det är SD som har kvittot på simkortet som köps.

Finns säkert en anledning till att SOA och HD väljer att inte komma ihåg detaljerna kring rutten hem från polishuset just mtp mobil, inköp av simkort samt på hur de får reda på att det är LW som hittats.

Det vi vet är att samma dag 16:17 (under tiden de är på väg hem från Elgiganten med eller utan SD) bekräftar SD via meddelande till JO att det är LW som hittats.

Angående tantans mobil, de lånar kanske den vid 2 olika tillfälle?
Senast redigerad av viperstyle 2021-01-27 kl. 13:33.
Citera
2021-01-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ev missuppfattar jag beträffande HDs mobil här. Både Tufsakatten och Ulanna är inne på samma-att det handlar om HD behöver mobil och nytt simkort.

Ja men det var när han bekräftade för JO att det var LW som de hittat.

14:49 hennes förhör slut.
Sen hämta mobil hos mormor.

15:55 checkar HD och SOA ut från Elgiganten med nytt kontantkort.

16:17 skickar SD meddelande till JO att hon är hittad. Via Messenger. Antagligen via wifi eller nåt annat. Från stugan tills motsatsen bevisats.

Och på något sätt har då HD eller SOA meddelat sig till SD eftersom han vet innan de kom hem att LW är hittad. Alltså där nånstans mellan kl 14:49 och 16:17 får han dödsbeskedet.

Då kommer vi till det viktiga. Syns det några spår i SD:s korrespondens från det att han får dödsbeskedet och framåt?

Måste läsa hans chattar där från 14:49 och framåt. Ni förstår vad jag far efter här. Tecken på nedstämdhet eller business as usual efter dödsbeskedet som enligt HD och SD ska ha kommit från just HD genom polisförhöret där hon hade känselspröten ute.

Det måste ju ha varit en jävla kväll med bara nedstämda sms till andra. Om pigga-glada-vanliga-skämtsamma-sms så är det nåt som är skumt väl va? Speciellt om han är helt slut efter USA.
Citera
2021-01-27, 14:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det spelar väl ingen roll varifrån det kommer? Vi vet ju att det var sant. Nu vet vi dessutom att hon tog betalt för sina tjänster. Hennes egna ord i FUP. Ska bli intressant att se hur ni (Notknapparen) ska bortförklara och rättfärdiga det

Det spelar stor roll i varifrån informationen kommer.
I indiciefall använder man inte sällan just den misstänktes agerande runt mordet (bevistemat) som ett indicium:

"Indicier kan definieras på många olika sätt, men juridisk doktrin talar om
indirekta spår av en brottslig gärning som pekar mot en viss gärningsman.
Typexempel på indicier är motiv, hotbilder och den åtalades agerande före
och efter gärningen.
"

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449805&fileO Id=4469690

Idet här fallet, påstår mgm med bestämdhet (det är Lena som hittats) extremt nära inpå i tid som Lena har hittats. På det säger han till J*ani att han har fått informationen från HD, vilket i stort sett bör ha bevisats omöjligt. Det måste finnas ljudupptagningar som kan bevisa vad som sagts i förhörsrummet. Förutom det säger förhörsledaren att hon naturligtvis aldrig skulle säga något liknade till HD, eftersom hon förstår vikten av att hålla sådan information som utredningssekretess. Det är en självklarhet.
SD fortsätter vidare med att J*ani inte ska föra detta vidare. Trots att J*ani faktiskt verkar förvånad över hur SD fått denna information, hävdar SD att det är fakta.

SDs påstående stöds inte av att HD säger i förhör att hon fått veta att Lena är hittad.

Det är ett mycket märkligt uttalande av en person som är motbevisad att det inte är rimligt att tro att SD fått en sådan för utredningen viktig information när han är misstänkt för mordet.

Det säger sig faktiskt självt att det är helt orimligt att den misstänkte och hans fru skulle vara de första att få veta att Lena är hittad, dvs före anhöriga. Det här är ett indicium som används mot SD för att visa att han är den skydlige för mordet.

Att Lena får gåvor av SD menar du ska tolkas som att hon får betalt för sina tjänster? Du menar att hon är prostituerad, men till skillnad från övriga prostituerade hotar hon till sig sex, mot "torskens" vilja?

Du har lika dåliga och sliriga bortförklaringar för SDs beteende som SD själv. Jag ser att du fått många svar på det här inlägget, och det verkar väl inte som att det är någon som går på att Lena skulle ha tagit betalt för "tjänster". Vi vet sedan tidigare att SD givit Lena dyra presenter.

Jag tolkar det som tvärtom, något som SD gör helt frivilligt. Guldhalsband till Lena (hon vann första pris) till skillnad från HD som bara fick silver. Det är en hake han har på henne. Av- på- av- på- av - på. Det gör henne ännu mer bunden, längta efter de goda stunderna efter den iskalla kylan med oförutsägbara rt och lika oförutsägbara svinkorta "öppet", helt på hans villkor och den kanal som han bestämmer..
Citera
2021-01-27, 14:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag har ALDRIG försvarat SD.
Du rövslickar SD konstant och är lika förblindad som HD själv.
Du försöker nämligen (förgäves) att påstå att han är god mot sin fru.
Din hatpropaganda mot LW gör du inte inser att du gör en bumerang rätt i skallen på dig själv.

Kan det vara HD som förstört cacher för LW?
Hon är ju uppenbart utan skrupler när hon loggar LWs cacher efter hennes död.
Du som är en hater kanske kan ge nån hint hur hon tänker i sin avsky?
.
Hur många förstörda är det totalt?
Citera
2021-01-27, 14:47
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du rövslickar SD konstant och är lika förblindad som HD själv.
Du försöker nämligen (förgäves) att påstå att han är god mot sin fru.
Din hatpropaganda mot LW gör du inte inser att du gör en bumerang rätt i skallen på dig själv.

Kan det vara HD som förstört cacher för LW?
Hon är ju uppenbart utan skrupler när hon loggar LWs cacher efter hennes död.
Du som är en hater kanske kan ge nån hint hur hon tänker i sin avsky?
.
Hur många förstörda är det totalt?

Varför smyger HD i skogen (observerad av granne)?
Vad gör hon där?
Skogspromenad, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in