Citat:
Jag håller med att SD var, åtminstone delvis, snett ute vad som händer rent "tekniskt" 23.34 och det har jag också nämnt i tidigare inlägg. SE:s förklaring är dock betydligt bättre än IT-forensikerns som menade eller det tolkades så av TR , att han minsann fått "liknande loggar" löpande på sin dator automatiskt under natten
. Här borde man frågat sig, varför inget nytt sådant spontansurfande på SD-datorn senare under kvällen och natten?
SD önskade en bättre genomlysning av den, det skulle jag också gjort i hans situation.
. Här borde man frågat sig, varför inget nytt sådant spontansurfande på SD-datorn senare under kvällen och natten?SD önskade en bättre genomlysning av den, det skulle jag också gjort i hans situation.
Det blir svar direkt oredigerat från min hjärna här så blir nog inte så pedagogiskt eller strukturerat. Får se det som minnesantecknig för fortsatt spånande i detta.
Jag blåste på med Google Drive och Google Docs i alla appar och webbläsare och så inloggad jag bara kunde vara över natten nån gång och Drive skapar den vanliga GIF-filen varannan minut (+ 1 sekund) om den står orörd och det genereras någon enstaka fil ofta med nåt med ”offline” eller ”backgroundsync” som .js.
Om jag tolkat allt rätt så ser man ingen cache eller webhistorik från hans dator i tidslinjen från 14/5. 145/109.
All surf som är redovisad är från hans mobil beslag BG50883-1.
Runt 11:40 söker han på adresser.
Runt 12:02 kollar han upp Project GC
12:03 söker på barnspärr
12:42 fönsterspärrar ikea
12:43 -”- Ikea
16:24 Sökt Bokloster hotell
Sen är det barnspärr igen 18:30 och Geocaching Validate your account.
19:57 kommer första webbsurfen för datorn. Google Maps visar Hjärsta.
Sen 20:29 Chrome Cache Records.
Ser ut som han steker internethistoriken och cache i datorn strax innan 19:57. Sen drar Google Doc igång så tidsstämplar i cache startar 20:29.
Kollar man sen tidslinjen från 11/5 så är det full fart i Chrome det är Sveriges Radio och Guatemala utvisar Sveriges ambassadör och Youtube och han söker på verkstad till klipparen och det är ingen hejd på surfandet.
14/5 i princip ingenting. Arbetsmoralen och stress kanske men inte ens lite kolla Aftonbladet, NA, Sveriges Radio hinns med?
Något lurt är det med redovisningen av webbhistorik och cache för 14/5 innan kl 20:29.
Cachen är inte helt tömd för t.ex 11/5 kl 10:10:11 så har de med Chrome Cache Records. Notifications.google.com
Kan ju dock vara en del i cache, t.ex kan heta f_00112 som inte har raderats men annan cache har det.
Att filerna som är redovisade för kl 20:29 14/5 ens körs från servern och inte från cache beror på att cache är tomt på just såna filer.
Så frågan är om han gjort måt selektivt med cache-radering.
Får inte riktigt ihop det alltså det här med att det finns gamla cache-filer och internethistorik men 14/5 ser det ut att vara raderat både och.
Och alltså en förutsättning för att filerna 20:29 (och 23:34) alls ska laddas.
Polisen kan ju också ha valt bort internethistorik för datorn 14/5 men varför göra det för den dagen när 11/5 var gödslad med surfande överallt kan man undra. 14/5 är ju en ”hetare” dag än 11/5.
Senast redigerad av Avel 2021-01-27 kl. 11:14.
Senast redigerad av Avel 2021-01-27 kl. 11:14.
Jag gav några exempel.