2021-01-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Även med din lyckokalkyl så är inte 15 mil bekvämt pendlingsavstånd med bil. Att dagspendla Linköping-Stockholm fungerar bara för att du kan jobba på tåget.

Finland och Norges befolkning är utspridd, geografiskt och infrastrukturellt. Svårare än så är det inte. Virus sprider inte sig självt, utan det behöver en människa som flyttar viruset från punkt A till punkt B. I Sverige är tidsavståndet mellan städerna lika lågt som i Tyskland eller Belgien, och människor har anammat en livsstil där det är normalt att åka mellan städerna i sin vardag.

När du smittar ett hushåll på annan ort så har det mycket större effekt på smittspridningen än om du smittar ett hushåll i ditt eget kvarter, eftersom du introducerar smitta i en ny population.

Hong Kong. 175 döda i år. Ligger 5 timmar från Wuhan med tåg. Folk bor i knät på varandra i HK. Så fort de hörde om Wuhan satte de igång smittspråningsappar och införde munskydd, distansering och hygien. Medans Tegnell svammlade om att det var osannolikt och att munskydd är otäcka och började experimentera med flockimmunitet.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-01-27 kl. 12:40.
Citera
2021-01-27, 12:39
Medlem
På SVT idag hävdade de att viruset inte gillar värme. I Brasilien är det totalt kaos just nu. De har inte ens syretuber tillräckligt.

https://www.berlingske.dk/internationalt/den-blev-kaldt-verdens-foerste-by-med-flokimmunitet-nu-loeber
Citera
2021-01-27, 12:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns inget som visar att 10 % skydd skulle vara aktuellt för AZ:s vaccin!

Sedan är det ju inte bara risken att bli smittad som är viktig.
Jag personligen skulle tex. hellre välja ett vaccin som ger 70 % skydd mot smitta och 100 % skydd mot allvarlig sjukdom än ett vaccin som ger 90 % skydd men där man blir allvarligt sjuk om man blir smittad.

Med största sannolikhet hänger det ihop. Lägre risk att bli smittad=lägre risk att bli allvarligt sjuk, eller tror du att det motsatta skulle gälla?
Citera
2021-01-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Även med din lyckokalkyl så är inte 15 mil bekvämt pendlingsavstånd med bil. Att dagspendla Linköping-Stockholm fungerar bara för att du kan jobba på tåget.

Finland och Norges befolkning är utspridd, geografiskt och infrastrukturellt. Svårare än så är det inte. Virus sprider inte sig självt, utan det behöver en människa som flyttar viruset från punkt A till punkt B. I Sverige är tidsavståndet mellan städerna lika lågt som i Tyskland eller Belgien, och människor har anammat en livsstil där det är normalt att åka mellan städerna i sin vardag.

När du smittar ett hushåll på annan ort så har det mycket större effekt på smittspridningen än om du smittar ett hushåll i ditt eget kvarter, eftersom du introducerar smitta i en ny population.

Fra Bruxelles kan man vel ramme alle større byer i Belgien, samt storbyer i Holland, Tyskland og Frankrig på kortere tid end Gøteborg - Stockholm. Kan slet ikke sammenlignes.

EDIT: Selv London kan nås på samme tid.
Senast redigerad av Tveskaeg 2021-01-27 kl. 13:03.
Citera
2021-01-27, 12:46
Medlem
Citat:
Så vad är det då konkret som vi i Sverige ska kunna tjäna något på?
Sveriges ekonomi bygger till stor del på export och den marknaden lär inte öka bara för att vi, som du tror, blir först klara med corona.

Du skrev från början att vården inte skulle vara drabbad och då måste du väl ändå tänkt att åtminstone de cirka 100 000 patienter som tillkommit i vårdkön under corona ska vara avklarade innan du anser att vi är klara med corona.

Kom igen nu!
Du måste väl kunna förklara vad vi kommer att tjäna på att många smittats och dött?
Vår exportindustri blir inte lika skadad så vi står redo och tar över marknadsandelar.
Vården får väl snäppa upp lite så folk slipper stå i kö.
Slut på sötebrödsdagarna för en stund.
Medans andra sitter inlåsta jobbar vi på och tjänar pengar.
Kommer bli världens mest framgångsrika land.
Tur man bor i Sverige.
Citera
2021-01-27, 12:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeshua
OM jag ens hinner vara kvar här innan jag blir bannad återstår att se. OT?
Tänk om du hade TILLGÅNG till allt det material om dessa vaccin som jag har! Och VETA att du faktiskt kommer att dö tar bara olika lång tid. Skulle du då ändå vilja ta detta vaccin?
Känner du en enda som dött av corona? Och hur vet du vad den verkliga dödsorsaken var? De skriver jue corona s.k Covid 19 på varenda dödsattest! Får betalt för det med.'
Med tanke på all den info jag sitter på! Hade kunnat tänka mig möta upp nån med hårddisk så den kunde ladda upp allt? FORT! För att RÄDDA DUMMA SVENSKARS LIV! OT Men kan väl "nästan" garantera er att invandrare planerar för KRIG?Den som lever får se.. Visste ni att det är nån enstaka försvenskad som kommer ta vaccinet?

Dagens sanning. Går inte att argumentera emot det. Vi kommer alla att dö x antal dagar/månader/år efter att vi tagit vaccinet. Vi vet bara inte när.

Jag dricker en kopp kaffe nu. Jag vet att jag kommer att dö efter att jag druckit upp min kopp, jag vet bara inte när. Men jag dricker mitt kaffe ändå.
Citera
2021-01-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det vaccinera andra länder nu ifatt oss, så vi vinner ingenting som vanligt, vi är bara ett steg närmare en failed state.
Äkta immunitet är bättre än nåt framfuskat vaccin.
Nu far vi mot toppen i välfärdsligan igen.
Tack vare en suverän strategi.
Citera
2021-01-27, 12:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Läs själv om AZ:s vaccin så kan vi prata vidare sedan när du upptäckt att du har fel.
Lämpliga länkar finns i min signatur.

Anser mig nog ha läst så pass mycket om detta redan, så jag vet inte vad ytterligare läsning skulle kunna ge mig just nu.

Vi får väl se om EU-komisionen godkänner vaccinet och vilka ev förbehåll de kan tänkas ha. Kommer det exempelvis att rekommenderas till 70+ och övriga riskgrupper som förstahandsalternativ?

Tror det kommer bli livat om man sätter igång att vaccinera ett par-tre miljoner i riskgrupp som sedan sätter igång att leva mer oskyddat och som därefter avlider eller blir svårt sjuk i Covid19, efter det att de genomgått vaccination. Tror nog att man noga bör överväga vad man godkänner och vad man kommunicerar. Det blir ju upp till bevis som sagt.

I Israel har man nu sett en drastisk minskning av inläggningar på sjukhus av äldre personer.
https://www.nytimes.com/2021/01/25/world/middleeast/israels-vaccine-data.html

Det är väldigt lovande, men de har ju å andra sidan inte använt sig av Astras vaccin.

Framtiden lär utvisa vad som fungerar och vad som inte fungerar. Däremot kan man som medborgare kräva fullständig öppenhet kring detta. Den badwill som skulle skapas mot regering och myndigheter om man sätter igång att vaccinera med ett ineffektivt vaccin vågar jag inte ens tänka på. Även Astras varumärke skulle åka ned i källaren. Så bara att hoppas på att de som beslutar fattar kloka beslut. Sanningen lär visa sig.
Citera
2021-01-27, 12:53
Medlem
K.G.Hammars avatar
Klassikern från förra året när det drog igång!

Inkompetensen är lika slående nu som då.

Facebookinlägg från M*ck* L*r*n:

Jag sitter på hotel i Hongkong Har varit i kina i staden Wuhan.
Där virusen kommer ifrån.
Mejlar smittskyddet i Sverige o frågar om jag ska göra något nr jag kommer tillbaka till Sverige. Med tanke på att kina ber mig isolera mig i 14 dagar då det kan ligga i min kropp utan att märkas.
Sveriges smittskydd. Säger det är ingen fara bara åka hem som vanlig. Inga restriktioner över huvudtaget.

De går ut i media säger de är förberedda o kollar alla som kommer från Wuhan.
Jag kommer från Wuhan medelar Dem jag är på väg o de säger bara att åka in finns inga restriktioner. Jag skriver till Aftonbladet för få en reaktion. De bryr sig inte.

Jag bara undra vart är det svenska försvaret mot smittan som de skriver de har?

Dela gärna det till alla ni känner så det kommer ut hur dåligt svenska försvaret mot viruset är.

https://twitter.com/sund_lars/status/1354318341540868096
Citera
2021-01-27, 12:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
På SVT idag hävdade de att viruset inte gillar värme. I Brasilien är det totalt kaos just nu. De har inte ens syretuber tillräckligt.

https://www.berlingske.dk/internationalt/den-blev-kaldt-verdens-foerste-by-med-flokimmunitet-nu-loeber
Både Brasilien och Sydafrika verkar ju hålla ungefär samma smittspridning som Europa.
Märkligt liten skillnad om det ska vara så stor skillnad på värme/kyla och sommar/vinter
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-01..latest&country=BRA~ZAF~SouthAmerica~ARG~CHL~CO L~ECU~URY~PRY~PER~Europe~BOL&region=World&casesMet ric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothin g=7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc
Citera
2021-01-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan hålla med om svarta marknaden är grisigt
Men visar det sig att det är en privatpraktiserande läkare som själv slutit avtal med Pfizer så finns inga hinder att vaccinera personer som vill betala för det. Hade gärna själv betalat för det om det var en seriös mottagning. Köper gärna inte vaccin i Nordstan eller plattan

Men det är ju detta: ska de "köpstarka" nu få gå förbi kön dem som inte har råd att betala? Eller de som bor på en ort där det inte existerar sådana här "privatpraktiserande skurkläkare"?

Ska det inte finnas någon rättvisa under dessa tider?

Leif GW tillhör inte den mest prioriterade gruppen. Och vi väntar på doser som läkemedelsföretagen inte har levererat trots motsatta löften - och betalning i förväg..

Skulle inte säga ett smack om det var så att läkaren hade på något sätt kommit över en dos (sjätte dosen i förpackningen?) och valde att kontakta den 76åringa hjärtsjuka Leif. Men att ha mage att erbjuda det MOT BETALNING.. fyi satans helvete.. girigheten har verkligen visat sitt fula tryne..

Yäk!
Citera
2021-01-27, 12:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Brukar inte vara konspiratoriskt lagd, MEN kan Astras påstådda leveransproblem vara ett sätt för såväl myndigheter, EU som Astra själva vara ett sätt att glida ur projektet?

https://www.di.se/live/astra-zeneca-slar-tillbaka-har-inte-dragit-sig-ur-eu-mote-om-vaccinleveranser/

Dvs, utan att säga att vaccinet är ett fiasko, så skyller man på svårigheter att tillverka det.
Då behöver EU och de individuella länderna inte stå där med byxorna neddragna när de till stor del förlitat sig på leveranser av ett vaccin som inte riktigt tycks fungera som man hade hoppats på?

Eller är det bara en slump att dessa leveransproblem dyker upp samtidigt som vaccinets effektivitet ifrågasätts? Man skulle ju kunna tycka att den globala efterfrågan på detta vaccin borde minska om vaccinet är mindre bra. Då borde det vara lättare och inte svårare att kunna tillverka enligt efterfrågan....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in