Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Läs själv om AZ:s vaccin så kan vi prata vidare sedan när du upptäckt att du har fel.
Lämpliga länkar finns i min signatur.
Anser mig nog ha läst så pass mycket om detta redan, så jag vet inte vad ytterligare läsning skulle kunna ge mig just nu.
Vi får väl se om EU-komisionen godkänner vaccinet och vilka ev förbehåll de kan tänkas ha. Kommer det exempelvis att rekommenderas till 70+ och övriga riskgrupper som förstahandsalternativ?
Tror det kommer bli livat om man sätter igång att vaccinera ett par-tre miljoner i riskgrupp som sedan sätter igång att leva mer oskyddat och som därefter avlider eller blir svårt sjuk i Covid19, efter det att de genomgått vaccination. Tror nog att man noga bör överväga vad man godkänner och vad man kommunicerar. Det blir ju upp till bevis som sagt.
I Israel har man nu sett en drastisk minskning av inläggningar på sjukhus av äldre personer.
https://www.nytimes.com/2021/01/25/world/middleeast/israels-vaccine-data.html
Det är väldigt lovande, men de har ju å andra sidan inte använt sig av Astras vaccin.
Framtiden lär utvisa vad som fungerar och vad som inte fungerar. Däremot kan man som medborgare kräva fullständig öppenhet kring detta. Den badwill som skulle skapas mot regering och myndigheter om man sätter igång att vaccinera med ett ineffektivt vaccin vågar jag inte ens tänka på. Även Astras varumärke skulle åka ned i källaren. Så bara att hoppas på att de som beslutar fattar kloka beslut. Sanningen lär visa sig.