2021-01-27, 12:14
Medlem
Madagascars avatar
Skåne har uppdaterat. Ny smittade minskar. Antal inlagda likaså.

Bra!!
Citera
2021-01-27, 12:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och eftersom det är frivilligt att vaccinera sig så kommer vi ändå inte att nå flockimmunitet ens med Pfizers vaccin. Vi behöver troligen runt 80% immunitet för att vara skyddade och dit når vi inte alls...

Kan så vara speciellt om vi får mutationer som är elakare, dvs högre R-tal. Jag resonerar ändå som så att om en åldring eller annan person i riskgrupp har 95% skydd har man ändå hyggliga odds. 19 på 20 att man inte blir sjuk, även om man utsätts för virus pga bristande flockimmunitet. Dvs, det finns individuell immunitet. Är skyddet däremot bara 60% och kanske så lågt som 10% för utsatta grupper är det ju närmast som att inte vara vaccinerad alls. Oddsen som med de bra vaccinen talade för, talar istället mot. Att ha odds på 90% är ganska bra. Att ha odds på 10% är uselt.

Många hade nog hoppats på att de skulle kunna leva normalt framåt sommaren. De förhoppningarna riskeras att grusas om inte Sverige kan få fler doser av effektivare vaccin.
Citera
2021-01-27, 12:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Eller på en läkarmottagning vid Kronhusbodarna som även säljer intyg för negativa Covid-tester utan att utföra testet (men hävdar att de faktiskt testat proverna).

Inte en chans att jag betalar för ett vaccin utan att ha en mycket stark tilltro till den som säljer det och då räcker det inte med någon mindre privat klinik.

Nä, kronhusbodarna är inte aktuellt heller
Skulle inte heller betala för ett vaccin om jag inte var helt säker på att de var en seriös och väletablerat företag.
Citera
2021-01-27, 12:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du ponerar sålunda att skribenter här icke har kapacitet att förstå koherensen och stringensen av dom olika restriktionerna och dess effekter på smittspridningen. Detta anser jag vara ett insidiöst konstgrepp på alla skribenter av dig.

Ser du vilka svåra ord jag kan, då måste jag vara smart eller hur
Fast synonymerna är inte så mycket bättre tycker jag.

kausalitet = orsaksförhållande, orsakssammanhang, kausalsammanhang, orsakskedja

korrelation = överensstämmelse, samband, beroende, växelverkan, ömsesidigt samband, reciprocitet

Ordval och smarthet tycker inte jag hänger ihop lika mycket som att man använder de ord som används av de man arbetar och umgås med.
Citera
2021-01-27, 12:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skåne har uppdaterat. Ny smittade minskar. Antal inlagda likaså.

Bra!!

Väldigt positivt.

Vad jag förstod på PKn, så är anledningen till att IVA inte riktigt följer med ner, att man nu plockat hem samtliga patienter som vårdats i annat län.
Citera
2021-01-27, 12:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Väldigt positivt.

Vad jag förstod på PKn, så är anledningen till att IVA inte riktigt följer med ner, att man nu plockat hem samtliga patienter som vårdats i annat län.
Det var ju intressant. Då tror man ju i Skåne inte på någon ny snar tillströmning.
Citera
2021-01-27, 12:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det fetade gör att jag tyvärr inser att du är förlorad, när du fortfarande står fast vid det. Jag hoppas allt gott till dig, men slösar inte min tid att prata med dig längre efter detta.

Faktum är att Astras vaccin hade 62% effektivitet vid en dosering och 90 % effektivitet vid en annan dosering i deras fas3-rapport. Använder man sig av 90%-doseringen pratar vi marginella skillnader mellan Astras och Pfizers. Att Astras också är väldigt mycket lättare att administrera (transportera och förvara) betyder att det kommer att ha en stor roll i världens vaccinationsarbete. Sen kommer fördelningen av de olika vaccinerna se olika ut mellan länderna, det är inget konstigt. Men du vill inte, eller kan inte, förstå detta.

Men det där är ju inget som är belagt i någon studie. Den stora studien säger 62% effektivitet. Däremot ryktas det om att man av misstag skulle givit en lägre ingående dos av vaccinet, så skulle högre effektivitet uppnåtts, men det är grundat på ett fåtal personer. Det kan bero på slumpen. En teori skulle vara att man utvecklar lägre grad av immunitet (vektorn) och att man därför skulle svarat bättre på dos2. Jag är tveksam till vaccinet, eftersom man blivit immun mot själva virusbäraren (vektorn).
Citera
2021-01-27, 12:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan så vara speciellt om vi får mutationer som är elakare, dvs högre R-tal. Jag resonerar ändå som så att om en åldring eller annan person i riskgrupp har 95% skydd har man ändå hyggliga odds. 19 på 20 att man inte blir sjuk, även om man utsätts för virus pga bristande flockimmunitet. Dvs, det finns individuell immunitet. Är skyddet däremot bara 60% och kanske så lågt som 10% för utsatta grupper är det ju närmast som att inte vara vaccinerad alls. Oddsen som med de bra vaccinen talade för, talar istället mot. Att ha odds på 90% är ganska bra. Att ha odds på 10% är uselt.

Många hade nog hoppats på att de skulle kunna leva normalt framåt sommaren. De förhoppningarna riskeras att grusas om inte Sverige kan få fler doser av effektivare vaccin.
Det finns inget som visar att 10 % skydd skulle vara aktuellt för AZ:s vaccin!

Sedan är det ju inte bara risken att bli smittad som är viktig.
Jag personligen skulle tex. hellre välja ett vaccin som ger 70 % skydd mot smitta och 100 % skydd mot allvarlig sjukdom än ett vaccin som ger 90 % skydd men där man blir allvarligt sjuk om man blir smittad.
Citera
2021-01-27, 12:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte? De tär väl resultatet av de kliniska fas3-studierna? 62% i hela gruppen. Dvs, antagligen bättre på yngre och helt uppenbart sämre på äldre.

Jag hoppas verkligen Sverige kan lösa vaccinationerna utan Astra-vaccinet. Att det finns en plan även för det.
Läs själv om AZ:s vaccin så kan vi prata vidare sedan när du upptäckt att du har fel.
Lämpliga länkar finns i min signatur.

Edit
62 % gäller den korrekta doseringen för studien och cirka 70 % (minns inte exakt) gäller för hela studien där då även den mindre förstadosen ingår.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-27 kl. 12:44.
Citera
2021-01-27, 12:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej, spanska sjukan låg på en helt annan magnitud än denna. Sluta fara med osanningar.

Av helt andra anledningar än att den var farligare. Sluta insinuera något annat.
Citera
2021-01-27, 12:30
Medlem
Beaver14s avatar
https://news.sky.com/story/covid-19-people-infected-with-uk-coronavirus-variant-less-likely-to-report-losing-taste-and-smell-da ta-suggests-12200197

Detta borde ju vara goda nyheter gällande UK-mutationen. För det första är det inte lika vanligt med lukt/smakbortfall, en enligt mig jobbig effekt som jag gärna slipper.

För det andra är det mer vanligt med symptom generellt, vilket ju egentligen bör betyda att det är lättare att begränsa spridning om vi inte har massa asymptomatiskt smittade som springer runt.

Budskapet stanna hemma vid minsta symptom är alltså viktigare än någonsin, då är det ju nästan bara bra om UK-varianten blir dominerande.
Citera
2021-01-27, 12:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det var ju intressant. Då tror man ju i Skåne inte på någon ny snar tillströmning.

IOM att det minskar på infektionsavdelningen så är det väl lugnt för tillfället..
Sen kanske dealen är att när det lugnat sig tillräckligt, får man ta hem folk.
Upp nytt behov uppstår så kör man med fördelning igen. Vad vet jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in