Citat:
Situationen är väl sådan i många länder att man inte anser sig ha råd att neka godkännande av detta vaccin. Även om det bara ger en låg procentenhets skydd resonerar man att det är bättre än inget. Däremot finns det ju ett fåtal länder som hunnit mycket långt i sina vaccinationer. Israel är kanske tydligaste exemplet. Jag tror absolut INTE att astras vaccin kommer få något som helst godkännande att användas i Israel. De behöver det helt enkelt inte, eftersom de snart vaccinerat hela befolkningen med ett vaccin som är avsevärt mer effektivt.
Jag tvekar själv stort inför att ta detta vaccin i överhuvudtaget. Känns nästan meninglöst faktiskt. Där om något riskerar man att invagga folk i falsk trygghet, för många resonerar nog som så att är man vaccinerad så är man skyddad. Då fungerar det inte med 60% skydd i breda läger och så lågt som 8-12% i gruppen 65+. Vad är det för skydd? Dessutom är det ju rimligt att anta att yngre grupper där kanske vaccinet fungerar minst dåligt, är de som är minst beredda att vaccinera sig oavsett vaccin. Kommer väl främst vara 50+ som väljer att vaccinera sig och är då skyddet så lågt, innebär det i praktiken ingen förändring mot att inte vara vaccinerad alls. Jag tycker det känns som praktfiasko.
Det Sverige borde göra nu är att omgående förhandla sig till andra doser av mRNA-vaccinen.
Jag tvekar själv stort inför att ta detta vaccin i överhuvudtaget. Känns nästan meninglöst faktiskt. Där om något riskerar man att invagga folk i falsk trygghet, för många resonerar nog som så att är man vaccinerad så är man skyddad. Då fungerar det inte med 60% skydd i breda läger och så lågt som 8-12% i gruppen 65+. Vad är det för skydd? Dessutom är det ju rimligt att anta att yngre grupper där kanske vaccinet fungerar minst dåligt, är de som är minst beredda att vaccinera sig oavsett vaccin. Kommer väl främst vara 50+ som väljer att vaccinera sig och är då skyddet så lågt, innebär det i praktiken ingen förändring mot att inte vara vaccinerad alls. Jag tycker det känns som praktfiasko.
Det Sverige borde göra nu är att omgående förhandla sig till andra doser av mRNA-vaccinen.
Det är ju bättre att rulla ut AZ's vaccin än inget vaccin alls, även om det bara skulle ge 70% skydd. Med 90% skydd från Pfizer och 50/50 så skulle det totala skyddet bli 80%. Dessutom till ett lägre pris i snitt. Om man nu gissar siffrorna utifrån olika bud...
Det finns många saker att ta hänsyn till.