2021-01-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Situationen är väl sådan i många länder att man inte anser sig ha råd att neka godkännande av detta vaccin. Även om det bara ger en låg procentenhets skydd resonerar man att det är bättre än inget. Däremot finns det ju ett fåtal länder som hunnit mycket långt i sina vaccinationer. Israel är kanske tydligaste exemplet. Jag tror absolut INTE att astras vaccin kommer få något som helst godkännande att användas i Israel. De behöver det helt enkelt inte, eftersom de snart vaccinerat hela befolkningen med ett vaccin som är avsevärt mer effektivt.

Jag tvekar själv stort inför att ta detta vaccin i överhuvudtaget. Känns nästan meninglöst faktiskt. Där om något riskerar man att invagga folk i falsk trygghet, för många resonerar nog som så att är man vaccinerad så är man skyddad. Då fungerar det inte med 60% skydd i breda läger och så lågt som 8-12% i gruppen 65+. Vad är det för skydd? Dessutom är det ju rimligt att anta att yngre grupper där kanske vaccinet fungerar minst dåligt, är de som är minst beredda att vaccinera sig oavsett vaccin. Kommer väl främst vara 50+ som väljer att vaccinera sig och är då skyddet så lågt, innebär det i praktiken ingen förändring mot att inte vara vaccinerad alls. Jag tycker det känns som praktfiasko.

Det Sverige borde göra nu är att omgående förhandla sig till andra doser av mRNA-vaccinen.

Det är ju bättre att rulla ut AZ's vaccin än inget vaccin alls, även om det bara skulle ge 70% skydd. Med 90% skydd från Pfizer och 50/50 så skulle det totala skyddet bli 80%. Dessutom till ett lägre pris i snitt. Om man nu gissar siffrorna utifrån olika bud...

Det finns många saker att ta hänsyn till.
Citera
2021-01-27, 11:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Läs det som står, inte det du vill se!

Jag vill bara läser detta i din artikel!
The Australian government has secured 53.8 million doses of the AstraZeneca vaccine, with two injections required per person.
Professor Drummer later said she "had to stand by what the president says".

Ja, vad är det jag ska läsa? Det står bara att de tecknat avtal om möjlig leverans? Precis det Sverige gjort, men förbehållet är ju också att vaccinet godkänns och ger effekt.
Citera
2021-01-27, 11:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Helt obegripligt äckligt!

Önskar att han ”besökte brottsplatsen” och istället avslöjade de djävlarna!

Inget under varför leverenserna behöver poliseskort - och kanske inte ens det räcker.

Kan hålla med om svarta marknaden är grisigt
Men visar det sig att det är en privatpraktiserande läkare som själv slutit avtal med Pfizer så finns inga hinder att vaccinera personer som vill betala för det. Hade gärna själv betalat för det om det var en seriös mottagning. Köper gärna inte vaccin i Nordstan eller plattan
Citera
2021-01-27, 12:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är ju bättre att rulla ut AZ's vaccin än inget vaccin alls, även om det bara skulle ge 70% skydd. Med 90% skydd från Pfizer och 50/50 så skulle det totala skyddet bli 80%. Dessutom till ett lägre pris i snitt. Om man nu gissar siffrorna utifrån olika bud...

Det finns många saker att ta hänsyn till.

Bland breda grupper anses ju Modernas och Pfizers vaccin ge 90-95% effektivitet. Mot Astras 62-70% effektivitet. Det totala skyddet blir dessvärre inte ett vägt medel mellan dessa om doserna ges i 50/50. En stor del kommer ju inte ens att vaccinera sig. Först och främst är det väl 2 miljoner barn. Sedan är det ytterligare personer som inte vill vaccinera sig. Blir den allmänna vaccinationsgraden ens 70% får det anses lyckat.

Vaccinerar vi 70% med ett vaccin som ger 95% effektivitet når vi kanske flockimmunitet = 67%.
Vaccinerar vi 70% med ett vaccin som bara ger 62% effektivitet når vi = 43% immunitet.

67% kan ge flockimmunitet, 43% ger det med största sannolikhet inte. Ger dessutom det senare vaccinet nästan inget skydd hos gruppen 70+ känns det som ingenting förändrats. Jag och många med mig hade ju sett på vaccinen som en game changer. Känner därför en stor besvikelse i och med detta. Får vi mutationer med högre R-tal är det tveksamt om ens 67% duger. Man skulle behöva vaccinera ALLA i hela samhället.
Citera
2021-01-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan hålla med om svarta marknaden är grisigt
Men visar det sig att det är en privatpraktiserande läkare som själv slutit avtal med Pfizer så finns inga hinder att vaccinera personer som vill betala för det. Hade gärna själv betalat för det om det var en seriös mottagning. Köper gärna inte vaccin i Nordstan eller plattan
Eller på en läkarmottagning vid Kronhusbodarna som även säljer intyg för negativa Covid-tester utan att utföra testet (men hävdar att de faktiskt testat proverna).

Inte en chans att jag betalar för ett vaccin utan att ha en mycket stark tilltro till den som säljer det och då räcker det inte med någon mindre privat klinik.
Citera
2021-01-27, 12:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, vad är det jag ska läsa? Det står bara att de tecknat avtal om möjlig leverans? Precis det Sverige gjort, men förbehållet är ju också att vaccinet godkänns och ger effekt.
Absolut, vi är överens om att vaccinet ska ge effekt.

Jag håller också med om detta i din länk
"Om det är 62 procent effektivitet, och detta visas i den utökade studien, tycker jag att det finns ett riktigt bra argument för den federala regeringen att investera i Pfizer- och Moderna-vaccinerna och använda dessa i samhället i stort."
Nu verkar det ju inte alls vara så att 62 % är aktuellt, men om det skulle vara så är det inte bra.
Citera
2021-01-27, 12:06
Medlem
Citat:
Bland breda grupper anses ju Modernas och Pfizers vaccin ge 90-95% effektivitet. Mot Astras 62-70% effektivitet. Det totala skyddet blir dessvärre inte ett vägt medel mellan dessa om doserna ges i 50/50. En stor del kommer ju inte ens att vaccinera sig. Först och främst är det väl 2 miljoner barn. Sedan är det ytterligare personer som inte vill vaccinera sig. Blir den allmänna vaccinationsgraden ens 70% får det anses lyckat.

Vaccinerar vi 70% med ett vaccin som ger 95% effektivitet når vi kanske flockimmunitet = 67%.
Vaccinerar vi 70% med ett vaccin som bara ger 62% effektivitet når vi = 43% immunitet.

67% kan ge flockimmunitet, 43% ger det med största sannolikhet inte. Ger dessutom det senare vaccinet nästan inget skydd hos gruppen 70+ känns det som ingenting förändrats. Jag och många med mig hade ju sett på vaccinen som en game changer. Känner därför en stor besvikelse i och med detta. Får vi mutationer med högre R-tal är det tveksamt om ens 67% duger. Man skulle behöva vaccinera ALLA i hela samhället.
Och eftersom det är frivilligt att vaccinera sig så kommer vi ändå inte att nå flockimmunitet ens med Pfizers vaccin. Vi behöver troligen runt 80% immunitet för att vara skyddade och dit når vi inte alls...
Citera
2021-01-27, 12:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Situationen är väl sådan i många länder att man inte anser sig ha råd att neka godkännande av detta vaccin. Även om det bara ger en låg procentenhets skydd resonerar man att det är bättre än inget. Däremot finns det ju ett fåtal länder som hunnit mycket långt i sina vaccinationer. Israel är kanske tydligaste exemplet. Jag tror absolut INTE att astras vaccin kommer få något som helst godkännande att användas i Israel. De behöver det helt enkelt inte, eftersom de snart vaccinerat hela befolkningen med ett vaccin som är avsevärt mer effektivt.

Jag tvekar själv stort inför att ta detta vaccin i överhuvudtaget. Känns nästan meninglöst faktiskt. Där om något riskerar man att invagga folk i falsk trygghet, för många resonerar nog som så att är man vaccinerad så är man skyddad. Då fungerar det inte med 60% skydd i breda läger och så lågt som 8-12% i gruppen 65+. Vad är det för skydd? Dessutom är det ju rimligt att anta att yngre grupper där kanske vaccinet fungerar minst dåligt, är de som är minst beredda att vaccinera sig oavsett vaccin. Kommer väl främst vara 50+ som väljer att vaccinera sig och är då skyddet så lågt, innebär det i praktiken ingen förändring mot att inte vara vaccinerad alls. Jag tycker det känns som praktfiasko.

Det Sverige borde göra nu är att omgående förhandla sig till andra doser av mRNA-vaccinen.

Det fetade gör att jag tyvärr inser att du är förlorad, när du fortfarande står fast vid det. Jag hoppas allt gott till dig, men slösar inte min tid att prata med dig längre efter detta.

Faktum är att Astras vaccin hade 62% effektivitet vid en dosering och 90 % effektivitet vid en annan dosering i deras fas3-rapport. Använder man sig av 90%-doseringen pratar vi marginella skillnader mellan Astras och Pfizers. Att Astras också är väldigt mycket lättare att administrera (transportera och förvara) betyder att det kommer att ha en stor roll i världens vaccinationsarbete. Sen kommer fördelningen av de olika vaccinerna se olika ut mellan länderna, det är inget konstigt. Men du vill inte, eller kan inte, förstå detta.
Citera
2021-01-27, 12:08
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
This is a lie. The last comparable pandemic was in 1920, and during those times communities quarantined and face-masks were used. There’s no point in insulting people over the internet either, there’s nobody here to impress and there’s nothing to be gained from it.
Nej, spanska sjukan låg på en helt annan magnitud än denna. Sluta fara med osanningar.
Citera
2021-01-27, 12:09
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tyvärr så är det stor brist på förståelse av skillnaden mellan kausalitet och korrelation i denna tråden.

Kurvorna för glassförbrukning och skogsbränder i Kalifornien ser likadana ut. Blir man sugen på glass när det brinner, eller antänder glassätare fler bränder?

Vad som är orsak och vad som är verkan spelar liten roll i denna tråden när folk lägger fram sina argument.

Du ponerar sålunda att skribenter här icke har kapacitet att förstå koherensen och stringensen av dom olika restriktionerna och dess effekter på smittspridningen. Detta anser jag vara ett insidiöst konstgrepp på alla skribenter av dig.

Ser du vilka svåra ord jag kan, då måste jag vara smart eller hur
Citera
2021-01-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det börjar bli patetiskt det du håller på med. Och har gjort i ett års tid. Du letar med ljus och lykta efter långsökta förklaringar och formar verkligheten så att det ska passa in. Allt för att slippa att se den huvudsakliga orsaken till varför Sverige misslyckats. FHM och regeringens senfärdiga och slappa åtgärder.

Åbo, Tammerfors och Helsingfors ligger heller INTE två timmar ifrån varandra. Under 1,5 timmar. Med en halvcirkel runt Helsingfors har du ringat in fyra miljoner av Finlands befolkning. Finland är betydligt mer centraliserat kring Helsingfors än vad Sverige är kring Stockholm.

Varsågod, 1 timme 20 minuter med bil, Åbo Centrum - Esbo (där de flesta huvudkontoren ligger).

https://www.fonecta.fi/kartat?lon=23.355560302734375&lat=60.4490911833218 76&z=9&from=Hämeentie%2C+20500%2C+Keskusta%2C+Turk u&to=Siltakatu%2C+02760%2C+Espoo%2C+Espoo&rt=faste st

Edit, får inte länken att fungera, kanske med copypaste
https://www.fonecta.fi/kartat?lon=23.355560302734375&lat=60.4490911833218 76&z=9&from=Hämeentie%2C+20500%2C+Keskusta%2C+Turk u&to=Siltakatu%2C+02760%2C+Espoo%2C+Espoo&rt=faste st
Även med din lyckokalkyl så är inte 15 mil bekvämt pendlingsavstånd med bil. Att dagspendla Linköping-Stockholm fungerar bara för att du kan jobba på tåget.

Finland och Norges befolkning är utspridd, geografiskt och infrastrukturellt. Svårare än så är det inte. Virus sprider inte sig självt, utan det behöver en människa som flyttar viruset från punkt A till punkt B. I Sverige är tidsavståndet mellan städerna lika lågt som i Tyskland eller Belgien, och människor har anammat en livsstil där det är normalt att åka mellan städerna i sin vardag.

När du smittar ett hushåll på annan ort så har det mycket större effekt på smittspridningen än om du smittar ett hushåll i ditt eget kvarter, eftersom du introducerar smitta i en ny population.
Citera
2021-01-27, 12:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Absolut, vi är överens om att vaccinet ska ge effekt.

Jag håller också med om detta i din länk
"Om det är 62 procent effektivitet, och detta visas i den utökade studien, tycker jag att det finns ett riktigt bra argument för den federala regeringen att investera i Pfizer- och Moderna-vaccinerna och använda dessa i samhället i stort."
Nu verkar det ju inte alls vara så att 62 % är aktuellt, men om det skulle vara så är det inte bra.

Inte? De tär väl resultatet av de kliniska fas3-studierna? 62% i hela gruppen. Dvs, antagligen bättre på yngre och helt uppenbart sämre på äldre.

Jag hoppas verkligen Sverige kan lösa vaccinationerna utan Astra-vaccinet. Att det finns en plan även för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in