2021-01-27, 11:58
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Det är inte direkt så att EB släntrade över till Esb med en kasse full mede mynt och sedlar. Med banköverföringar blir dokumentation automatiskt och rättssäker. Jag vill minnas att köpekontraktet också inkluderade mottagande konto i Swedbank.

Om Ebba Busch inte såg till att ha handpenningen redo innan mötet (och överförbar direkt i samband med mötet eller direkt efter så att de kunde skriva kvitto) och om köpekontraktet inte gicks igenom och ingen klargjorde att den gamle mannen förstod vad han skrev på, och om den inblandade men icke-ansvarige mäklarens enda kontakt med honom varit ett telefonsamtal där han efterfrågade den gamles bankinformation, så är det ju inte omöjligt att föreställa sig att den gamle kanske fått för sig att mötet skulle gälla att de skulle skriva under ett handpenningavtal.

http://www.boupplysningen.se/juridik/handpenningavtal:

”Vid köp av fast egendom som villor och fritidshus är det vanligt att skriva ett handpenningavtal innan själva köpekontraktet skrivs på. Detta görs eftersom muntliga löften om att köpa eller sälja en villa inte är bindande. /.../ Eftersom ett handpenningavtal ensamt inte räknas som ett faktiskt bindande köpeavtal kan båda parter fortfarande lagligen dra sig ur köpet fram till dess att ett köpeavtal som uppfyller formkraven undertecknats. Det går i sådana fall alltså inte att tvinga den part som vill dra sig ur att genomföra köpet mot sin vilja.”
2021-01-27, 12:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns möjlighet att lösa detta idag före lunch om parterna vill. Det handlar om att starta en dialog och komma med en invit. Men det förefaller som om Billinge inte ens klarar av att leverera dokument som han har i sin besittning till tingsrätten inom de tidsramar han har. Om man obstruerar en rättslig process som en del i sin strategi att vinna så finns det i min värld väldigt lite förhandlingsutrymme kvar.

Med en sådan strategi har man bränt sina broar, låst porten och kastat bort nyckeln. Det är som att kasta handsken till duell och sedan börja leta efter sitt vapen och sina (pung)kulor.

Att man målar in sig i ett hörn ligger alltid i farans riktning när man vänder sig till en rättshaverist för juridisk hjälp. Det är som att be en skogshuggare komma och beskära ens äppelträd med sin avverkningsmaskin. Man får det man förtjänar.

Så är det ju och att nu försöka lösa det blir tyvärr dyrare för varje dag som går vilket gynnar Binninge Monika mf.
Den som blir lidande är tyvärr Esb iom. att han ej har någon vilja som kommer fram känns det som
2021-01-27, 12:15
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Du har själv citerat källor på att försök att återbetala handpenningen har gjorts så om Ebba Busch känner sig lurad på den summan så kan hon ju alltid låta den återbetalas genom att meddela var hon vill att pengarna ska sättas in.

Dessutom kan man ju inte låta bli att undra hur lurad hon blev på den summan om det är så att hon förde över summan till honom efter det att hon mottagit det rekommenderade brevet som den gamle mannen påstår sig ha skickat dagen efter mötet, brevet där han enligt egen uppgift skrev att han inte ville fullfölja och alltså inte ville sälja.

Med tanke på hur förvirrad åldringen verkar (och med tanke på brevet dagen efter som han visat upp för pressen) så får man ju verkligen hoppas att Busch åtminstone följt normal praxis när det gäller kvitto och att hon har hans underskrift på kvittot som bevis på att han intygade att det stämde att han tog emot en handpenning för fastigheten från henne:
”Om du betalar en handpenning ska ni se till att skriva ett kvitto på den betalningen. Kvittot anger hur mycket som erlagts, för vilken fastighet och ska skrivas under av säljaren som intygar att det stämmer.”

Om hon medverkar aktivt till återbetalningen, så får det juridiska konsekvenser. Var någon som gick igenom det här i tråden för ett tag sedan.

Esbjörn påstår att han skickat ett rekommenderat brev, men att Ebba inte löste ut det. Alltså hade Ebba inte en chans att veta att han ångrat sig när hon skickade in handpenningen. Nu verkar han inte ha ångrat sig ens tio dagar efter kontraktsskrivandet, då de (med vittnen) träffades och röjde sly på tomten, så frågan är när han faktiskt ångrade sig. Dagen efter är inte trovärdigt. Det rekommenderade brevet blev hur som helst inte skickat skulle jag tro, eftersom han inte visat upp ett kvitto på det (kvittot, om det finns, är ju ett jättebra bevis för att Esbjörn skickade ett brev till Ebba, när han gjorde det och att hon inte löste ut det).

Esbjörn verkar inte förvirrad. Det påstås i ren försvarstaktik att han är det. Men det är två skilda saker. Utredningen som gjordes på honom innan jul, visade att det inte var något direkt fel på hans kognitiva förmågor avseende att kunna göra affärer likt denna.
2021-01-27, 12:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Om vi håller oss till fakta så finns hennes mening skriven på Facebook av Ebba.

Sen att Ebba-klanen försöker att få detta till nåt annat är bara beklagligt.

Helt plötsligt är det något hon säger som gäller.

Så, ja jag håller med dig att diskussionen borde handla om annat men när inlägg efter inlägg försöker att ändra betydelsen av en mening tar jag mig den tiden att backa bandet till vad Ebba verkligen skrev på sin facebook.

Trådsanningar o tolkningar i Ebbas favör finns det väldigt många av. Det kan nog få många läsare att fundera lite på vilken agenda några masspostare har här i tråden.

Om man säger att man håller på en sida så ja, nu håller inte jag på en sida utan är intresserad av denna affär som helhet och hur det kan bli oavsett vilka parter som ingår.
Hade det varit EB som sålt hade jag fortfarande tyck att köparen har trumfet.
2021-01-27, 12:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Finns inte någon plats??! De flesta seriösa mäklare lyckas faktiskt med lätthet finna plats för de extra rader som vittnessignaturer upptar på ett köpekontrakt.

Se två snabba sökresultat som visar hur typiska exempel på mallar och ifyllda avtal ser ut härunder:

https://www.villaagarna.se/globalassets/mallar--avtal/avtalsmallar/kopa-och-salja-bostad/kopekontrakt-20121126skrivbar.pdf

https://www.mjolby.se/download/18.2b9caf21151807dfe1f297b/1453108973516/11.%20Förvärv%20av%20Häxan%204.pdf

Ja jösses, jag får väl börja detta inlägg med samma uttryck som jag avslutade mitt förra. Tack för den den snabba bekräftelsen förresten 😉

Esbjörnligans hangarounds är inte precis skarpaste knivarna i lådan, om man säger

Du får skilja på begreppen plats och utrymme.
Utrymme finns det gott om och saknas det tar man bara ett papper till, förstår du 😉

Om du hade läst avtalet, så hade du vetat att alla som skall skriva på avtalet har en för deras namnteckning avsedd plats där de ska signera. Men för några vittnen finns ingen sådan avsedd plats.

Orsaken är enkel, som jag redan förklarat för trådens "intelligensreserv" upprepade gånger, nämligen att bevittning av ett dylikt köpekontrakt är meningslös och utan verkan. Det är bara folk som varken förstår avtalet eller jordabalken som tror annat, som Esbjörnligans hangarounds
2021-01-27, 12:26
Medlem
trngws avatar
Citat:
Du har själv citerat källor på att försök att återbetala handpenningen har gjorts så om Ebba Busch känner sig lurad på den summan så kan hon ju alltid låta den återbetalas genom att meddela var hon vill att pengarna ska sättas in.

Dessutom kan man ju inte låta bli att undra hur lurad hon blev på den summan om det är så att hon förde över summan till honom efter det att hon mottagit det rekommenderade brevet som den gamle mannen påstår sig ha skickat dagen efter mötet, brevet där han enligt egen uppgift skrev att han inte ville fullfölja och alltså inte ville sälja.

Med tanke på hur förvirrad åldringen verkar (och med tanke på brevet dagen efter som han visat upp för pressen) så får man ju verkligen hoppas att Busch åtminstone följt normal praxis när det gäller kvitto och att hon har hans underskrift på kvittot som bevis på att han intygade att det stämde att han tog emot en handpenning för fastigheten från henne:
”Om du betalar en handpenning ska ni se till att skriva ett kvitto på den betalningen. Kvittot anger hur mycket som erlagts, för vilken fastighet och ska skrivas under av säljaren som intygar att det stämmer.”

Nej, det kan hon inte, även detta har redan förklarats upprepade gånger i tråden.

Att Esbjörn däremot inte förmår betala tillbaka handpenningen har ingen lyckats lämna någon förklaring till. Det finns nämligen flera olika sätt att lösa detta på och det vet alla med minsta lilla juridiska eller ekonomiska kunskap. Men Esbjörn har valt att behålla pengarna och genom lögner beskylla Ebba även för sin stöld av dessa pengar.
2021-01-27, 12:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ja det stämmer. Tror inte att nån här har påstått att det fanns formella brister i köpekontraktet heller. Vad som däremot förnekats av vissa är det faktum att Ebba Buschs initiala ansökan om lagfart avslogs med motiveringen att den var ofullständig. Man kan endast få lagfart med en förvärvshandling där säljarens namnskrift bevittnats av två personer. Hennes ansökan var initialt så inkomplett att den inte ens blev vilande. Efter ett andra försök, där hon till skillnad från första försöket antagligen lyckades få med alla sidorna av köpekontraktet, är den för närvarande vilande—fram tills rätten har sagt sitt:
https://lawline.se/answers/nar-kan-en-lagfart-forklaras-vilande: ”De omständigheter som gör att en lagfart förklaras vilande är främst om det är oklart huruvida förvärvet av fastigheten gått rätt till, eller om något fattas i din ansökan om lagfart.”
Det som varit ifrågasatt länge här är alltså inte det formella utan istället om det gått rätt till, dvs hur Ebba Busch gick till väga när hon kom med kontraktet som hennes kompis Theo på Sjönära upprättat och fick den gamle mannen till att skriva på det, hur mycket den gamle förstod av innehållet, om han insåg syftet med kontraktet och konsekvensen av att underteckna det, om Busch handlat god tro eller medvetet utsatte en inte fullt kognitivt funktionell åldring för övertalning eller tvångsartad press som fick honom att skriva på fast han säger nu att han inte alls ville sälja, att han var förvirrad och inte förstår eller kommer ihåg hur det kunde hända att han skrev på.

Jösses, du är alltså så otroligt okunnig och illa påläst att du inte ens vet vad det var som saknades Ebbas första ansökan, och om du tror det du gör gällande har du alltså inte heller fattat att Ebbas ansökan nu är mottagen, formellt accepterad och lagd vilande i väntan på endera att domstolen fastställer Ebbas rätt, alternativt att Ebba inkommer med ett köpebrev. Men det lär du ju knappast förstå vad det innebär, är jag rädd.
Senast redigerad av trngw 2021-01-27 kl. 12:42.
2021-01-27, 12:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Kan vi vara eniga här iaf att hans ålder är irrelevant (SÅVIDA INTE ÄR DEMENT).. han är myndig och förstår skillnad mellan rätt och fel som det verkar.

Han kan inte skylla på ålder lika mkt som jag kan skylla ifrån mig till snuten "jag visste inte"

Han har ett eget ansvar i detta...oavsett vem som vinner.

Sen jag personligen är neutral i detta fall då jag/ vi inte har all info...

men att inte dyka upp på mötet oavsett dålig stil. En riktig man skulle iaf komma till mötet och "ledsen Ebba, vill inte sälja" men att låta henne vänta är dålig stil.

Vi alla som sökt sommarjobb som 16 åringar vet när arbetsgivare inte dyker upp även man har kommit 2 timmar tidigare för vara säker .

Det visar ändå dålig karaktär OM inte giltig anledning som sjuk hindrade honom

Helt rätt!
2021-01-27, 12:51
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om hon medverkar aktivt till återbetalningen, så får det juridiska konsekvenser. Var någon som gick igenom det här i tråden för ett tag sedan.

Esbjörn påstår att han skickat ett rekommenderat brev, men att Ebba inte löste ut det. Alltså hade Ebba inte en chans att veta att han ångrat sig när hon skickade in handpenningen. Nu verkar han inte ha ångrat sig ens tio dagar efter kontraktsskrivandet, då de (med vittnen) träffades och röjde sly på tomten, så frågan är när han faktiskt ångrade sig. Dagen efter är inte trovärdigt. Det rekommenderade brevet blev hur som helst inte skickat skulle jag tro, eftersom han inte visat upp ett kvitto på det (kvittot, om det finns, är ju ett jättebra bevis för att Esbjörn skickade ett brev till Ebba, när han gjorde det och att hon inte löste ut det).

Esbjörn verkar inte förvirrad. Det påstås i ren försvarstaktik att han är det. Men det är två skilda saker. Utredningen som gjordes på honom innan jul, visade att det inte var något direkt fel på hans kognitiva förmågor avseende att kunna göra affärer likt denna.

Om nu han skickade brevet så var det daterat den 3/9 så tidigast 4e eller 5e skulle det vara i så fall
Och detta blir 14 dagar ungefär efter avtalets skrivande samt ca 10 dagar efter han fått pengarna.
2021-01-27, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du är rent skrämmande dum. Det är väldigt stor skillnad på kostnaden av ett kök beroende på om det finns vattenledningar till kranen eller ett avlopp att koppla till diskhon, och värdet på ett hus sjunker markant om det till exempel finns svartmögel i trossbotten, det är motsvarigheten till ditt deltagande i denna tråd, huset blir helt enkelt hälsovådligt.

Tror du att det är gratis att byta ut gamla englasfönster till treglasfönster?

En värdering av Anticimex, beroende på utfallet avgör antingen ingenting eller allt för priset på en fastighet, men efter att ha följt ditt deltagande i den här tråden så förstår jag om du inte klarar av att se sambandet mellan skicket på ett hus och priset när det ska säljas. Det är uppenbarligen något som ligger bortom din förmåga. Du har helt enkelt läst något om läget, läget, läget i Veckans Damtidning och tolkat det som att man kan bo i en utsikt. Vi normalbegåvade förstår nog att det även behövs ett hus med både kök och toalett med rinnande vatten.

Eftersom jag är skrämmande dum enligt "smarta" dig, kan du redogöra varför Ebba Usch vill ha detta hus med alla fel som du nu tar upp, som faktiskt skulle göra huset till ett rivningsobjekt om något av det du påstår är sant?

Och hur är det med sanningen när den bostadslösa Ebba med sina baaarn ville flytta in innan jul?

Om du tar reda på fakta så är det inte särskilt dyrt att fixa avlopp. Vi är många som har liknande förhållanden med enskilt avlopp, och beroende på var man väljer för lösning, är det inget att bli uppjagad över. Gamla avloppslösningar måste bytas ut, som i min kommun som har gjort inspektioner av gamla avlopp, där man får tid på sig att åtgärda enligt kommunens bestämmelser. De flesta som bor i liknande områden som Esbjörn har sluten tank, och mini reningsverk för gråvatten. Kostnaden hamnar på 80.000-150.000 beroende på vilken entreprenör som anlitas. Att borra egen brunn kostar ca 100.000.

Min slutsats är att Ebba inte är mogen att flytta hemifrån om hon tror att alla andra är så dumma att de aldrig tagit hand om hus och inte har en uppfattning om vad det kostar att bo i hus. Hela upplägget med att tvinga in Esbjörn i en fälla, med olika beräkningar x två, på prisnedsättning förutsätter att omgivningen är idioter.

Om Ebba tror att toalettstolar och allt annat är så märkvärdigt dyrt, borde den expertis hon anlitat, avråda henne från att bo i hus. Hon ska bo i hyresrätt där värden regelbundet byter ut badrumsinredning. Hon kanske får en ny spis, och alla andra vitvaror, förbrukningsvaror som folk som bor i hus byter ut regelbundet, då dessa slits ut med allt kortare intervaller än förr i tiden.

Vill man få bort träd kostar det inte mycket med RUT avdrag. Det handlar om låglöneyrken. Att fälla träd, fixa trädgården, städa m.m. är billigt eftersom staten tar hand om 50 % av fakturan.

Varför förtsätter du att Ebba ska ha treglasfönster?
Vad är det bra för? Tror du i din enfald att det är någon ny standard enligt boverkets regler?

När du skriver om svartmögel i trossbotten visar du hur okunnig du är. Sekelskifteshus har inte svartmögel. Fukt och mögel är ett fenomen förekommande i hus byggda från 60-70 talet där man byggde fel för att spara energi, med följd att husen inte ventileras. Ett hus som det Esbjörn har, kan med varsamt underhåll stå i ytterligare 100 år om man inte sätter in treglasfönster och inte isolerar det för mycket.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-01-27 kl. 13:16.
2021-01-27, 13:06
Medlem
trngws avatar
Vi kan nu slå fast att Esbjörn aldrig skickat det påstådda rekommenderade brevet. Det var bara ännu en lögn i Esbjörnligans dunkla plan att svartmåla Ebba.

Inte bara har Esbjörn under de senaste fem månaderna misslyckats med att visa upp kvittot på försändelsen, vilket bara är ett indicie om än växande i styrka allteftersom det lyser med sin frånvaro.

Det som är avgörande är att Ebba nu klargjort att hon, även om hon skulle förlora målet, inte kan hållas ekonomiskt ansvarig för rättegångskostnaderna, just på grund av Esbjörns ovilja till kommunikation. Skulle Esbjörn uppvisa detta kvitto så att det kan undersökas var hans rekommenderade brev tagit vägen, skulle den saken kunna hamna i en helt annan dager.

Men, Esbjörn lägger även här locket på. Det finns helt enkelt inget kvitto för brevet har aldrig skickats.

Det är ju inte precis första gången vi kan beslå Esbjörn med en lögn. Men det är nog den första lögnen, efter att avtalet signerades, som vi kan beslå honom med.

Det skulle inte förvåna mig, att om Esbjörn tillfrågas om när och vid vilket postkontor som brevet skickades, så skulle Esbjörns svar bli - Det var Maggan som skickade det åt mig.

Och den verklige lögnaren är egentligen inte Esbjörn, han tror på fullt allvar att Maggan har skickat brevet. Eller trodde...
2021-01-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat
Med såna svamlande tramsande vänner som trngw som vräker ur sej dynga i kubik dyngnet runt behöver Ebba inga fiender
Trngw drar ner båda i fallet genom sitt bisarra uppförande

Tror själv att Ebba har juridiken på sin sida men dom som argumenterar emot henne är i alla fall seriösare än många av gap halsarna . Deras argument är ju ochså. Att Ebba handlat oetiskt och riskerar att skada sitt egna parti. Inte det juridiska

Detta bekräftas av tex Lena Mellin aftonbladet som tror Ebba kan förlora väljare och en professor i civilrätt i Uppsala ? kritiserade ebbas formulering på Fejjan
Det vart en artikel på ab eller expressen som sen blev låst var uppe här i tråden .

Kan inte länka men gå gärna in på bohusläningen där finns en insändare där Ebba anklagas flr lögner och oetisk
Okej det är 2 sossar som har skrivit men dom argumentera för sina åsikter
Kanske nån annan kan länka om det inte redan är gjort ?

Jävlit underhållande att betrakta ebbas hangarounds utbrott på distans ( men glad man slipper umgås med dom )

Tack för ett bra bidrag där du tar upp vad en professor i civilrätt påpekar om utfästelser. Jag tror det kommer bli kärnan i varför Ebba inte kommer ha framgång med sin talan.

Lena Mellin är inte jurist, men hennes uppfattning av denna sak, är representativ för den allmänna rättsuppfattningen. Om den allmänna rättsuppfattningen hos folk som Lena Mellin inte överensstämmer med lagarna i landet beträffande ett fall som detta, är lagen eller dess tillämpning fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in