2021-01-27, 11:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok, lyssna. Norge har inte haft "hårda" restriktioner, och ni är inte heller anmärkningsvärt bra på att följa dem.

Det ser man på Google mobility data. Norrmännen besöker arbetsplatsen mer än svenskarna, spenderar mer tid utanför hemmet och springer mer i mataffärer och apotek. Så har det sett ut hela hösten. Kolla själv:

https://ourworldindata.org/grapher/workplace-visitors-covid?tab=chart&stackMode=absolute&time=2020-10-26..latest&country=NOR~SWE&region=Europe
https://ourworldindata.org/grapher/changes-residential-duration-covid?tab=chart&stackMode=absolute&time=2020-10-08..latest&country=NOR~SWE&region=World
https://ourworldindata.org/grapher/change-visitors-grocery-stores?tab=chart&stackMode=absolute&time=2020-09-28..latest&country=SWE~NOR&region=World

Svenskarna distanserar sig mer än norrmännen, men ändå är det bara Sverige som drabbas av en andra våg. Varför är det så? Jo, Sverige har helt enkelt ett högre R-tal än Norge, vid samma nivå av restriktioner, för att vi har sämre geografiska och demografiska förutsättningar för virusspridning.

Slå upp Google maps, och kolla hur snabbt det går att ta sig med tåg/buss mellan Norges största städer. Sen gör du samma sak med Sverige.

Du kommer förstå hur oerhört glest Norge är jämfört med Sverige. Tidsavstånden mellan Norges städer är helt enorma. Om du ska åka valfri tripp mellan Oslo, Bergen och Trondheim så handlar det om 10-20 timmar enkel resa. Om människor inte enkelt kan förflytta sig mellan städerna så kan inte virus göra det heller.
Har du sett att Oxford university tagit fram ett index, The Oxford COVID-19 Government Response Tracker (OxCGRT) där de över18 vanligaste restriktionerna summeras löpande för mer än180 länder?
I indexet representerar 100% total lockdown och 0 % ingen insats alls.

Den som har lust kan göra jämförelser mellan t ex Sverige och Norge eller grotta ner sig på annat sätt.
Det finns fler index än OxCGRT som gör det hela ännu mer intressant.

https://www.bsg.ox.ac.uk/research/research-projects/coronavirus-government-response-tracker
https://ourworldindata.org/policy-responses-covid

Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Hmm, jag tror du missade poängen med mitt argument. Det låter som att vi tycker likadant på den här punkten.
Var skrev jag att du hade fel i sak 🤔?
Citat:
Jag hade gärna sett att vi slutit sidoavtal med diverse vaccintillverkare, utöver samordningen med EU, men det skulle ju naturligtvis inte gå med den här jävla regeringen.
Vilka vaccintillverkare räknar du som "diverse"?
Så vitt jag vet finns det inga fler vaccin än de vi redan har som är tillgängliga förutom de från Ryssland och Kina.
Avtal med ytterligare vaccintillverkare hjälper oss inte i detta akuta läge. Personligen anser jag att Sverige gör helt rätt som inte använder vare sig det ryska eller kinesiska vaccinet I detta läge.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Har budskapet att man ska hålla två meters avstånd verkligen gått fram?

Jag tycker att många verkar tro att en armlängds avstånd, dvs. ungefär en meter, verkar vara det budskap som nått de flesta.

Alla som deltagit i någon militär verksamhet vet att en armlängds avstånd innebär just en armlängds avstånd. Det bör vara åtminstone en miljoner personer som direkt gör den tolkningen när någon säger eller skriver att man ska hålla en armlängds avstånd för att undvika att bli smittad.
Nej, det går inte att dra den slutsatsen av människors beteende eftersom ingen vet hur många som uppfattat budskapet korrekt men struntat i att följa det. Har du talat med människor på stan och frågat dem hur de uppfattar affischens budskap?

När det gäller farbröder som gjort värnplikten så har åtminstone inte jag sett några belägg för att de skulle ha sämre kognitiva förmågor än de som inte gjort värnplikten.

Eftersom du inte svarar på min fråga om hur affischen egentligen skulle ha utformats så antar jag att du inte har något svar.
Citera
2021-01-27, 11:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Australia expects AstraZeneca vaccine to be rolled out in March despite EU export threat.
https://www.theguardian.com/australia-news/2021/jan/26/australia-expects-astrazeneca-vaccine-to-be-rolled-out-in-march-despite-eu-threat-to-block-exports

Hmm
Vem ska jag lita på i det här fallet, IMBILDEN eller en nyhetsblaska?

Edit
Lägger till en rad ur IMBILDENs tidigare länkar.
The Australian government has secured 53.8 million doses of the AstraZeneca vaccine, with two injections required per person.

Den här artikeln tycker jag var bra.
https://www.smh.com.au/national/scientists-call-for-pause-on-astrazeneca-vaccine-rollout-20210112-p56tjt.html

The Australian and New Zealand Society for Immunology says the federal government should immediately pause the planned rollout of the AstraZeneca vaccine because it may not be effective enough to generate herd immunity.

“If it is 62 per cent efficacy, and that comes out in their further trials, I think there is a really good argument to make for the federal government to invest in the Pfizer and Moderna vaccines and use that in the wider community.”

We need it to be over 70 per cent effective – preferably over 80 per cent – to prevent significant transmission still continuing in the community,” he said.

“Personally, I'd much rather have AstraZeneca than nothing. I would have it tomorrow. It is a highly safe and effective vaccine,” he said.

“But would I have a more effective one if I could? Yes I would.”

Tycker det är rätt talande, eller vad säger du? Det blir antagligen nödgodkänt i EU, men jag tycker ändå det känns nedslående. Det känns som att det blir det det vi får, för att man inte ordnat med något bättre. Det är vad som finns att tillgå med Sveriges avtal. Dessvärre kommer inte detta sätta P för pandemin. Möjligen dämpa det en smula, men riskgrupperna kommer ändå inte komma leva som vanligt. Blir ingen herd immunity i samhället och skulle oturen vara framme har de nästan inget skydd.
Citera
2021-01-27, 11:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står en del här.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-astra-zenecas-vaccin-skyddar-inte-65-plussare

Jag förstår att vissa myndigheter och inte minst Astra själva slår ifrån sig, men ingen rök utan eld. Jag fattar att många har räknat med detta vaccin, men vi kan ju inte trolla. Är inte vaccinet bättre än så här, är situationen denna. Den tyska tidningen är ju inte heller de enda som kommit till samma slutsats. Mängder av hälsomyndigheter har kommit till samma slutsats. Vaccinet är genomsågat i Australien bland annat.

Citat:
Beror på vad du menar med "dissar" vaccinet. Väldigt många tycks tveka. De länder som godkänt vaccinet är främst länder som har mycket ansträngd situation. Storbritannien och ett antal länder i sydamerika och då har det bara handlat om nödgodkännande - emergency use.

Vet du något land som givit helgodkännande av detta vaccin?

Jag erkänner att "dissat" är mitt ordval som omskrivning av att du skrev "Mängder av hälsomyndigheter har kommit till samma slutsats. Vaccinet är genomsågat i Australien bland annat"

Fortfarande intresserade av vilka hälsomyndigheter som kommit till de slutsatser du hävdar. Australiens hälsomyndighet har det ju inte.

Det stämmer att EU inte ger nödgodkännanden utan kör hela prövningen, vilket tar lite längre tid. Att det inte är godkänt beror ju också på att Astra inte ansökte samtidigt som Pfizer och Moderna. Att inte har godkänt det är inte detsamma som att det dissas. Om man däremot beslutar att inte godkänna, då kan vi börja tala om dissa. Men det har inget land gjort ännu.
Citera
2021-01-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om det är så det gått till är det såklart fel.
Jag har väldigt goda kontakter i samhället, och har kollat på möjligheten att ”köpa” en dos.
Som det ser ut just nu i Sverige är detta inte möjligt. Det kommer troligtvis ändras snart när volymerna ökar.

Jag tror bara vi skall vara försiktiga med att måla fan på väggen innan vi vet mer.
Det kan mycket väl vara så som en tidigare postare skrev, att istället för att doser slängs av någon anledning, så ger man vår käre GW en jävel..

Det spelar ingen roll. Fortfarande får inte dessa privata läkare ta betalt för bgtvär gratisbiljetter som de själva inte ha betalat ett öre för!

Det är stöld!
Citera
2021-01-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Björn tycker mycket han .
Han trodde inte på en Andra våg”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JvVav/wold-och-olsen-ar-sakra-det-blir-ingen-andra-vag

Ett av få fel han har haft i denna pandemi.
Citera
2021-01-27, 11:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag erkänner att "dissat" är mitt ordval som omskrivning av att du skrev "Mängder av hälsomyndigheter har kommit till samma slutsats. Vaccinet är genomsågat i Australien bland annat"

Fortfarande intresserade av vilka hälsomyndigheter som kommit till de slutsatser du hävdar. Australiens hälsomyndighet har det ju inte.

Det stämmer att EU inte ger nödgodkännanden utan kör hela prövningen, vilket tar lite längre tid. Att det inte är godkänt beror ju också på att Astra inte ansökte samtidigt som Pfizer och Moderna. Att inte har godkänt det är inte detsamma som att det dissas. Om man däremot beslutar att inte godkänna, då kan vi börja tala om dissa. Men det har inget land gjort ännu.

Situationen är väl sådan i många länder att man inte anser sig ha råd att neka godkännande av detta vaccin. Även om det bara ger en låg procentenhets skydd resonerar man att det är bättre än inget. Däremot finns det ju ett fåtal länder som hunnit mycket långt i sina vaccinationer. Israel är kanske tydligaste exemplet. Jag tror absolut INTE att astras vaccin kommer få något som helst godkännande att användas i Israel. De behöver det helt enkelt inte, eftersom de snart vaccinerat hela befolkningen med ett vaccin som är avsevärt mer effektivt.

Jag tvekar själv stort inför att ta detta vaccin i överhuvudtaget. Känns nästan meninglöst faktiskt. Där om något riskerar man att invagga folk i falsk trygghet, för många resonerar nog som så att är man vaccinerad så är man skyddad. Då fungerar det inte med 60% skydd i breda läger och så lågt som 8-12% i gruppen 65+. Vad är det för skydd? Dessutom är det ju rimligt att anta att yngre grupper där kanske vaccinet fungerar minst dåligt, är de som är minst beredda att vaccinera sig oavsett vaccin. Kommer väl främst vara 50+ som väljer att vaccinera sig och är då skyddet så lågt, innebär det i praktiken ingen förändring mot att inte vara vaccinerad alls. Jag tycker det känns som praktfiasko.

Det Sverige borde göra nu är att omgående förhandla sig till andra doser av mRNA-vaccinen.
Citera
2021-01-27, 11:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Eftersom du inte svarar på min fråga om hur affischen egentligen skulle ha utformats så antar jag att du inte har något svar.
Sorry, missade att svara dig.
Bilden på affischen är bra utformad tycker jag, den visar att man ska hålla nästan två meters avstånd. Det jag inte förstår är varför textens budskap skiljer sig helt från bildens budskap.

Eftersom man i bild visar ungefär två meters avstånd så skulle man ju tex. kunna skrivit att man så ofta man kan ska hålla ungefär två meters avstånd.

Jag har för övrigt noterat att FoHM nu tagit bort nästan allt googlingsbart om armlängds avstånd.
Det enda som kommer upp numera är affischen.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-27 kl. 12:10. Anledning: Fetat en sak.
Citera
2021-01-27, 11:43
Medlem
Danmark får i denne uge 73.710 vaccinedoser fra Pfizer/BioNTech og 6000 doser fra Moderna. Der er cirka tale om en fordobling i forhold til sidste uge.

Det oplyser Sundhedsstyrelsen på sin hjemmeside.

Doserne fra Pfizer/BioNTech vil blive brugt til give stik nummer to til folk, der har fået første stik i slutningen af december eller starten af januar.

Det er ældre på plejehjem eller ældre, der får hjemmehjælp, personer i særlig risiko samt ansatte i sundheds- og ældresektoren.

Vaccinerne fra Moderna vil blive sendt til Region Nordjylland i næste uge og gå til personer over 85 år.

Leveringerne i denne uge er på linje med, hvad Sundhedsstyrelsen havde forventet og lagt ind i sin vaccinationsplan.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12717816/danmark-faar-dobbelt-saa-mange-vaccinedoser-i-denne-uge/
Citera
2021-01-27, 11:44
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Ett av få fel han har haft i denna pandemi.
Tur att Anders Tegnell hade lite mer koll då.
Citera
2021-01-27, 11:45
Bannlyst
D vitamin ska skydda mot Corona säga det.

Men vad sägs som Rödbetsjuice
Drycken sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används även flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen.

Om man redan i förebyggande dricker 2 dl rödbersjuice om dagen som ökar sureupptagning. Borde det inte göra skillnad? Om man nu blir allvarligare sjuk?
Citera
2021-01-27, 11:48
Medlem
Jag vet inte om detta klipp (borttaget från YouTu*e) varit uppe här - men det visar på ett tydligt sätt ursprunget till Corona-pandemin och vilka beslut t ex i USA (Obama-administrationen) som inte följdes och som gjorde att forskningen på virusmutationer i Wuhang, Kina, fortsatte trots att labbet hade dålig säkerhetsklassning. Källorna som klippet redovisar är häftiga - och hjälpte i varje fall mig att se sammanhangen bättre. Klippet är ca 15 minuter långt)

https://www.bitchute.com/video/ejoHdBVnuKuB/
Citera
2021-01-27, 11:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Den här artikeln tycker jag var bra.
https://www.smh.com.au/national/scientists-call-for-pause-on-astrazeneca-vaccine-rollout-20210112-p56tjt.html

The Australian and New Zealand Society for Immunology says the federal government should immediately pause the planned rollout of the AstraZeneca vaccine because it may not be effective enough to generate herd immunity.

“If it is 62 per cent efficacy, and that comes out in their further trials, I think there is a really good argument to make for the federal government to invest in the Pfizer and Moderna vaccines and use that in the wider community.”

We need it to be over 70 per cent effective – preferably over 80 per cent – to prevent significant transmission still continuing in the community,” he said.

“Personally, I'd much rather have AstraZeneca than nothing. I would have it tomorrow. It is a highly safe and effective vaccine,” he said.

“But would I have a more effective one if I could? Yes I would.”

Tycker det är rätt talande, eller vad säger du? Det blir antagligen nödgodkänt i EU, men jag tycker ändå det känns nedslående. Det känns som att det blir det det vi får, för att man inte ordnat med något bättre. Det är vad som finns att tillgå med Sveriges avtal. Dessvärre kommer inte detta sätta P för pandemin. Möjligen dämpa det en smula, men riskgrupperna kommer ändå inte komma leva som vanligt. Blir ingen herd immunity i samhället och skulle oturen vara framme har de nästan inget skydd.

Läs det som står, inte det du vill se!

Jag vill bara läser detta i din artikel!
The Australian government has secured 53.8 million doses of the AstraZeneca vaccine, with two injections required per person.
Professor Drummer later said she "had to stand by what the president says".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in