2021-01-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Det har vi inte. Var det någon som påstod det?

Blir ju så om man är 85 och har 9 år kvar att leva ...i någon post. Eller fattade jag det helt fel? Isf får jag ursäkta mig
Citera
2021-01-24, 17:50
Medlem
Sunimods avatar
Någon som har en uppgift på när man först upptäckte mutationen i GB?

Alltså tiden från detta till nu när den är ordentligt spridd är troligen motsvarande vad vi kommer få här.
Citera
2021-01-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om man räknar bort folk som dör i förtid i olyckor och i cancer, hjärtsjukdom mm så ligger medellivslängden väldigt högt.

Du tänker på den förväntade livslängden för en frisk man. Om denne tagit sig igenom livets vedermödor och uppnår 75 år så kan han leva 20 år till.
Detsamma gäller ju för personer i utvecklingsländer där barnadödligheten är skyhög. Det gör att medellivslängden reduceras kraftigt.
Citera
2021-01-24, 17:51
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
vaccinet kommer inte fungera på den sydafrikanska varianten

SARS-CoV-2 501Y.V2 escapes neutralization

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.01.18.427166v1

den har väl ungefär samma spridningsförmåga som den engelska, så den kommer nog ta över vårt land redan denna vinter.

så nu måste alla vaccinera om sig.

undra om sverige måste betala för varje nytt vaccin som måste göras varje gång vi får en mutation som vaccinet inte fungerar på? blir mycket vaccin att köpa in och spruta in i våra kroppar, säkert var och varannan månad, om vi ska lyckas hålla oss "immuna".

Värre än så... Om de som tidigare blivit sjuka/smittade tidigare får det igen.
Om man är pessimistisk så är det mutationen som kan skapa "spanska sjukan" scenario.
Nu är det bara att vänta och se.
Citera
2021-01-24, 17:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Jo i Norge kan du bestille fra vinmonopolet på nett og få det levert.
7-8 dagars leveranstid.

Abstinensinläggningarna på sjukhus lär öka samtidigt som fler smittade ska tas om hand.
Citera
2021-01-24, 17:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Blir ju så om man är 85 och har 9 år kvar att leva ...i någon post. Eller fattade jag det helt fel? Isf får jag ursäkta mig
Mest män som dör och de här ju kortare livstid generellt.
Citera
2021-01-24, 18:04
Medlem
Citat:

Här har du en kalkylator för förväntad återstående livslängd. http://www.jacoblundberg.se/p/rakna-ut-din-livslangd.html

”Medellivslängden vid födseln i Sverige är 82 år. Många tror därför felaktigt att en 40-åring kan förvänta sig att leva i 42 år till. Men om du är 40 år gammal kan du förvänta dig att leva längre än så, av två anledningar: Du har överlevt så här långt. 82 år är den förväntade livslängden vid födseln. Men din förväntade livslängd är högre än så eftersom du exempelvis inte dog som nyfödd. Dödligheten i framtiden kommer att minska. 82 år är framräknat efter dagens dödlighet. Men när du blir gammal kommer dödligheten troligen att ha minskat. Därför är din förväntade livslängd högre.”
Somliga av de covid-döda var betydligt yngre så uppskattningen om 8,9 år i genomsnittlig återstående livslängd är säkert inte gripet ur luften.
Citera
2021-01-24, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja vi kanske har mutationen i landet men det finns ingen anledning att öka den smittan ännu mer. Jag hoppas dessutom på mer verkstad vad gäller andra åtgärder för att minska smittan i landet.

Jag tycker det är rätt att stänga gränsen mot Norge. Ta det säkra före det osäkra. Hoppas nu bara att Norge klarar att kväva utbrottet. Det ser inte bra ut

Från Nordre Follo Kommune hemsida:

- Vi har nå 74 Covid 19-smittet personer knyttet til vårt utbrudd som har utgangspunkt i Langhus bo- og rehabiliteringssenter. Disse personene tilhører Nordre Follo kommune og seks nabokommuner. Dette er vanlige positive Covid 19-tilfeller. Det undersøkes videre om det er UK-varianten, sier Myhrvold. Vi har fått beskjed om 11 nye bekreftede tilfeller i dag. Vi forventer flere hundre prøvesvar i løpet av søndag kveld og mandag morgen. Vi må forvente at flere av dem blir bekreftet som UK-varianten.
Citera
2021-01-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Här har du en kalkylator för förväntad återstående livslängd. http://www.jacoblundberg.se/p/rakna-ut-din-livslangd.html

”Medellivslängden vid födseln i Sverige är 82 år. Många tror därför felaktigt att en 40-åring kan förvänta sig att leva i 42 år till. Men om du är 40 år gammal kan du förvänta dig att leva längre än så, av två anledningar: Du har överlevt så här långt. 82 år är den förväntade livslängden vid födseln. Men din förväntade livslängd är högre än så eftersom du exempelvis inte dog som nyfödd. Dödligheten i framtiden kommer att minska. 82 år är framräknat efter dagens dödlighet. Men när du blir gammal kommer dödligheten troligen att ha minskat. Därför är din förväntade livslängd högre.”
Somliga av de covid-döda var betydligt yngre så uppskattningen om 8,9 år i genomsnittlig återstående livslängd är säkert inte gripet ur luften.

Tack! Fb levererar igen med bra förklaringa! 🙂
Citera
2021-01-24, 18:15
Medlem
Bekræftet: Fire personer er smittet med sydafrikansk mutation i Danmark.

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus
Citera
2021-01-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Någon som har en uppgift på när man först upptäckte mutationen i GB?

Alltså tiden från detta till nu när den är ordentligt spridd är troligen motsvarande vad vi kommer få här.
Den upptäcktes först i Kent i september men borde vara någon månad äldre. Exakt när mutationen föddes går inte att ta reda på eftersom mutationers spridning inledningsvis är mycket slumpmässig. Nu har Sverige hunnit en bit på vägen, oklart hur långt, så det är fullt möjligt att mutationen dominerar inom ett par månader.
Citera
2021-01-24, 18:20
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:

Du kanske bara är som smurfen, korkad. Om inte så kan du ursäkta dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in