2021-01-27, 10:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hittade detta.

https://www.smh.com.au/national/scientists-call-for-pause-on-astrazeneca-vaccine-rollout-20210112-p56tjt.html

Rör tydligen även Nya Zeeland. De befarar att de inte kommer nå herd immunity med detta vaccin.

Det där är samma forskare som du hänvisade till i ditt första inlägg när du hävdade att mängder av hälsomyndigheter dissat vaccinet, vilket jag fortfarande med spänning väntar på att du ska belägga.
Citera
2021-01-27, 10:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det där är samma forskare som du hänvisade till i ditt första inlägg när du hävdade att mängder av hälsomyndigheter dissat vaccinet, vilket jag fortfarande med spänning väntar på att du ska belägga.

Beror på vad du menar med "dissar" vaccinet. Väldigt många tycks tveka. De länder som godkänt vaccinet är främst länder som har mycket ansträngd situation. Storbritannien och ett antal länder i sydamerika och då har det bara handlat om nödgodkännande - emergency use.

Vet du något land som givit helgodkännande av detta vaccin?
Citera
2021-01-27, 10:54
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Fel. 7 januari har redan 102 bekräftade döda. Du vet mycket väl att siffrorna inte är i närheten färdiga ännu utan justeras upp. Troligtvis hamnar peaken för döda just 7 och 8 januari.
Ja, jag vet det. Men jag missade 7 januari. Dock bör det ändå inte räcka till 10 per 1 miljon invånare. Inte riktigt.

De dagarna för tre veckor sen kommer inte justeras så väldigt mycket längre. Det kanske läggs till nån enstaka till.
Senast redigerad av Sook 2021-01-27 kl. 10:58.
Citera
2021-01-27, 11:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Sedan den artikeln skrevs har Australien valt att inte gå vidare. Fler mindre länder i regionen har fattat liknande beslut på basis av beslutet i Australien. Storbritannien har bara gett Astra nödgodkännande om jag minns rätt. Vad gäller Pfizers har de "riktigt" godkännande. Sedan har vi USA och Israel. Just staten Israel har ju världens främsta forskare och de har också dissat Astra-vaccinet. Varför skulle de göra det?
Är ingen vaccinforskare, men tycker det jag skrivit ovan ger rätt tydliga signaler. Astras vaccin är kort sagt inte lika bra.
Australia expects AstraZeneca vaccine to be rolled out in March despite EU export threat.
https://www.theguardian.com/australia-news/2021/jan/26/australia-expects-astrazeneca-vaccine-to-be-rolled-out-in-march-despite-eu-threat-to-block-exports

Hmm
Vem ska jag lita på i det här fallet, IMBILDEN eller en nyhetsblaska?

Edit
Lägger till en rad ur IMBILDENs tidigare länkar.
The Australian government has secured 53.8 million doses of the AstraZeneca vaccine, with two injections required per person.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-27 kl. 11:09.
Citera
2021-01-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Troligen olämpligt att sprida denna information eftersom det finns risk för rån.
Såklart men jag är nyfiken
Citera
2021-01-27, 11:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De vacciner som kommer att ge bäst långsiktigt och kortsiktigt skydd (pga mer RNA att matcha immuniteten mot, dvs mindre känsliga för exempelvis mutationer) är troligen de med riktiga virus i. De ger å andra sidan också störst risk för biverkningar.

Jag hade valt ett vaccin med riktiga SARS-CoV-2-virus i om jag kunde få välja, men jag är inte orolig för biverkningar. Nu finns dock inga sådana som är godkända ännu. De tar längre tid att testa, bland annat pga större risker.

Märker att du vet en del mer än jag om vaccin Jag är inte heller rädd för biverkningar. Till dess att vi får vaccin som är mindre känsliga för mutationer får vi hålla till godo med de nuvarande antar jag.
Citera
2021-01-27, 11:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Märker att du vet en del mer än jag om vaccin Jag är inte heller rädd för biverkningar. Till dess att vi får vaccin som är mindre känsliga för mutationer får vi hålla till godo med de nuvarande antar jag.
Tveksamt om det kommer något vaccin som klarar att mota alla mutationer. Det är nog troligare att man får vaccineras sig då och då, ungefär som mot säsongsinfluensan.
Citera
2021-01-27, 11:12
Medlem
Kina har börjat testa i ändtarmen istället för i munnen vilket anses ge bättre resultat. En snabbtest borde alltså vara enkel att utföra hemma.

------------------------------------

Ett sjukhus i Danmark erbjuder nu alla över 60 år eller med fetma Remisdivisir.

"Hvis du netop er bekræftet smittet med coronavirus og er over 60 år, kronisk syg eller svært overvægtig, så kan du måske blive tilbudt forebyggende behandling.

Hvidovre Hospital er det første uden for USA, som vil give tre doser af lægemidlet Remdesivir til coronasmittede personer, som er i særlig risiko for at få et alvorligt forløb med covid-19. "
Citera
2021-01-27, 11:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Beror på vad du menar med "dissar" vaccinet. Väldigt många tycks tveka. De länder som godkänt vaccinet är främst länder som har mycket ansträngd situation. Storbritannien och ett antal länder i sydamerika och då har det bara handlat om nödgodkännande - emergency use.

Vet du något land som givit helgodkännande av detta vaccin?
Australien som ju köpt mer än 50 miljoner doser av AZ:s vaccin har väl inget direkt nödläge.
Mindre än 0,3 dagligen smittade per en miljon invånare.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-27 kl. 11:16.
Citera
2021-01-27, 11:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tveksamt om det kommer något vaccin som klarar att mota alla mutationer. Det är nog troligare att man får vaccineras sig då och då, ungefär som mot säsongsinfluensan.

Ja absolut, så kan det också bli. Det kan man leva med.
Citera
2021-01-27, 11:14
Medlem
Mer vaccin på gång.

Sanofi vil producere over 100 millioner doser Pfizer-vaccine

Det franske medicinalselskab Sanofi skal hjælpe Pfizer med at producere coronavacciner.

Sanofi sigter således efter at producere mere end 100 millioner doser af Pfizer–vaccinen i år. Det vil foregå på selskabets fabrik i Frankfurt, Tyskland."
Citera
2021-01-27, 11:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ja, där hade han fel (liksom många andra). Jag personligen trodde på andra våg hela tiden. Tror tyvärr även vi får en tredje våg.

Där är vi eniga eller kanske att andra vågen pågår till i sena vår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in