2021-01-27, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja visst är det tråkigt att även vi ska bli drabbade av att andra länder har så kassa strategier.
Men på lite längre sikt kan det löna sig, konkurrenter utomlands får lägga ner och svenska företag kan plocka marknadsandelar.
Ska man vara riktigt jävla cyniskt så kan man säga t ex att det är prima för svenska pensionärer att kunna köpa drömbostäder i Sydeuropa för en spottstyver. Men tänker man ett steg längre så är det inte lika härligt längre. Ryska maffian har i stort sett dammsugit spanska medelhavskusten under 2020 medan det i Italien främst är 'ndranghetan som flyttat fram positionerna enormt. Det är inte så att den kalabriska maffian direkt går in och köper hotell i Rimini för 500.000 euro (sådana siffror har förekommit på kusten i Emilia-Romagna och talar sitt tydliga språk om desperation), men likväl tar de över allt större del av landet med brevlådeföretag och div bulvaner.

Vad som helt säkert är bra för Sverige är att den invandring som redan inletts från bl a Italien och Spanien till stor del utgörs av extremt högutbildade och ambitiösa människor som kommer att berika vårt samhälle. Sverige ses av den bildade klassen i Sydeuropa som ett slags oas av lugn och förnuft i en värld som håller på att gå fullständigt bananas. Det är alltså inte en i första hand ekonomisk invandring vi talar om, av det slag som ofta leder till en kverulant inställning till det nya hemlandet när det inte visar sig vara Edens lustgård.

Men det är ändå svårt att känna någon större fröjd över att människor tvingas lämna sina älskade hem och familjer för att öht kunna leva drägliga liv.
Citera
2021-01-27, 08:56
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Okej. Du kan alltså inte tala om vilka vaccin förutom covid-19-vaccin som den svenska staten gratis erbjuder hela den vuxna befolkningen. Då kan jag berätta att det finns inget annat vaccin som staten erbjuder på detta sätt till alla vuxna I Sverige.

Jag har inte missat poängen, men ditt argument är dåligt.
Det är i sammanhanget ointressant vad andra vacciner kostar eftersom de inte erbjuds till hela befolkningen.

Den svenska regeringen har budgeterat 4,5 miljarder SEK för inköp av vaccin under 2021.
Enligt vår vaccinsamordnare en realistisk uppskattning av inköpskostnaderna under 2021 1,2 miljarder SEK. Sverige kan alltså köpa vaccin för ca 3 ggr det beloppet utan att spräcka budgeten.

Uppgifterna är från november, så de kan ha ändrats.

Sveriges riksbank har uppskattat att vi får ett BNP-bortfall på ca 25 miljarder SEK per månad som pandemin fortskrider. Lägg därtill förlorade liv och lidande.

Det är alltså av yttersta vikt för Sverige som nation att så många som möjligt vaccineras så snabbt som möjligt.
Vaccin är så vitt jag vet den enda chans vi har att få slut på mardrömmen inom rimlig tid.
Det är i ljuset av detta som vaccinpriset ska ses. 1,2 miljarder SEK är ingenting I sammanhanget.
Jag har sagt det förr: det är i princip no limit för vad vaccin får kosta. Staten måste ha och har också råd.

Jag vet ingenting om vilka kostnader läkemedelsbolagen har haft för utvecklingen av vaccinen. De har fått bidrag av EU för att bygga nya fabriker inom unionen.
Däremot vet jag att det finns väldigt många läkemedelsbolag som utvecklar ännu fler vaccin mot covid-19 än de som Sverige för tillfället planerar att använda. Det pågår också statlig vaccinutveckling.
Konkurrensen inom vaccin mot covid-19 är och kommer att förbli knivskarp. Det är långt ifrån säkert att bolag som Pfizer eller AstraZeneca kommer att göra några enorma vinster på pandemin i slutänden.
Hmm, jag tror du missade poängen med mitt argument. Det låter som att vi tycker likadant på den här punkten.

Jag hade gärna sett att vi slutit sidoavtal med diverse vaccintillverkare, utöver samordningen med EU, men det skulle ju naturligtvis inte gå med den här jävla regeringen.
Citera
2021-01-27, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Helt obegripligt äckligt!

Önskar att han ”besökte brottsplatsen” och istället avslöjade de djävlarna!

Inget under varför leverenserna behöver poliseskort - och kanske inte ens det räcker.

Vilka är det han går före menar du?
För om du tycker det är äckligt, så får du allt berätta varför.

Det kan väl inte vara äckligt bara för att han är känd? För riskgrupp tillhör han ju.
Du inser att man börjat vaccinera flera grupper samtidigt va?
Citera
2021-01-27, 08:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej jag är inte så enkelspårig.
Så vad är det då konkret som vi i Sverige ska kunna tjäna något på?
Sveriges ekonomi bygger till stor del på export och den marknaden lär inte öka bara för att vi, som du tror, blir först klara med corona.

Du skrev från början att vården inte skulle vara drabbad och då måste du väl ändå tänkt att åtminstone de cirka 100 000 patienter som tillkommit i vårdkön under corona ska vara avklarade innan du anser att vi är klara med corona.

Kom igen nu!
Du måste väl kunna förklara vad vi kommer att tjäna på att många smittats och dött?
Citera
2021-01-27, 08:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja då löste det sig för farbror GW.
Kan även andra boka tid hos läkaren, och var kommer vaccinet ifrån?

Hypotes.
Det är äldreboenden som fått tilldelningen X boende på typ Dalens sjukhus får X doser men innan de hinner ge dem sprutor, så dör 5 och det blir 5 doser över som läkaren på Aleris kan ta hand om. Alternativt att 25 i personalen vägrar ta sprutan.

Doserna måste ju gå åt när de fortfarande är nedkylda. Det är ingen enkel plan att få logistiken att stämma perfekt, snarast omöjligt! Så många som inte ingår i prioriteringsgruppen har antagligen redan vaccinerats på grund av att överblivna doser måste gå åt.
Citera
2021-01-27, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vilka är det han går före menar du?
För om du tycker det är äckligt, så får du allt berätta varför.

Det kan väl inte vara äckligt bara för att han är känd? För riskgrupp tillhör han ju.
Du inser att man börjat vaccinera flera grupper samtidigt va?

Det kan ju inte vara så att ett vaccin som betalas av staten o delas ut gratis till alla men som inte finns än för den grupp han tillhör kan köpas av privatläkare ändå.

DET kan inte vara ok.
Citera
2021-01-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
GW har tydligen erbjudits vaccinering av en privatläkare, "det kostar en slant" enligt honom själv. Svarta marknaden är i full rullning alltså.

Begåvat av honom att berätta det. Tror han att han kommer få "likes" på denna? Han borde väl i o f s tillhöra en prioriterad grupp med sin ålder och sin gedigna fetma. Får han covid är det godnatt
Citera
2021-01-27, 09:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu verkar Expressen vaknat rörande de stora skillnader som finns mellan vaccinen.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/forskaren-dilemma-om-vem-som-far-det-basta-vaccinet/

Tycker forskaren de intervjuer resonerar helt rätt. De effektiva mRNA-vaccinen borde ges till alla personer i riskgrupp, inkl 70+.

Jag personligen har blivit rätt skeptisk till Astras vektorvaccin som tycks ge så låg effektivitet. 60-70% i snitt, men bara 8-10% för personer 70+.
Att vaccineras med ett sådant vaccin känns ju nästan som att inte blivit vaccinerad alls. Vi skulle verkligen behövt fler doser med Pfizer eller Modernas vaccin om vi ska kunna komma vidare. Israel har ju snart vaccinerat hela sin befolkning med Pfizervaccinet. Varför kan vi inte göra det i Sverige? Är det EU som sätter käppar i hjulet? Varför kan man inte skala upp tillverkningen av detta vaccin? Astra m.fl. borde väl kunna tillverka de effektiva vaccinen på licens? Ingen skugga på Astra, för det är tämligen självklart att om man satsar på olika hästar i början av pandemin vet man inte vad som kommer lyckas och vad som lyckas lite sämre. Det var säkert helt rätt beslut att forska på olika tekniker, men då borde det stannat där. Dvs, på forskningsstadiet. När man sedan vet resultatet, vilket man tycks göra nu. Då borde endast det bästa tillverkas och skickas ut till befolkningen. Jag tycker man borde skrota Astravaccinet. Det är ju för övrigt inte ens godkänt ännu av EU, men beslut väntas senare i veckan. Antagligen blir det godkänt, men det beror nog i så fall enbart på att EU känner nöd.

FHM har sagt att det blir slumpen som avgör vilket vaccin man får, men jag tycker det låter som en dålig idé eftersom det är så stora skillnader. Alla riskgrupper, dvs alla innan det sista steget borde få ett mRNA vaccin. Det å andra sidan handlar väl om några miljoner doser och det vet jag inte om Sverige har avtal för.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/forskaren-dilemma-om-vem-som-far-det-basta-vaccinet/
Citera
2021-01-27, 09:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är ett tydligt budskap för 99,9% av den svenska befolkningen. Att en liten del har grav asperger har nog FHM accepterat utan åtgärd.

Poängen är inte att du ska springa runt med ett måttband och mäta hur långt ifrån andra du ska befinna dig - utan att du med sunt förnuft ska hålla avstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Stod det inte att man ska hålla en armlängds avstånd till andra personer?
Om de också sträcker ut sin arm börjar ju deras person vid fingertopparna, vilket innebär att om båda två följer regeln står de med två armlängders avstånd från varandra = 180 com.
Exakt som bilden illustrerar.

Men självfallet kan man alltid misstolka allting bara man ger sig den på det.

Hur tycker du att FHM skulle ha uttryckt sig i ord för att du skulle vara nöjd 🤔?

Precis. Budskapet torde ju ha gått fram. Så vad är egentligen problemet.

Edit: Den som vill testa sin förståelse av FHM:s affisch kan göra det här:
http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/a/affisch-hall-avstand-till-andra-manniskor/
För min del är det obegripligt hur någon inte kan förstå budskapet eller tycka att det är oklart.
Har budskapet att man ska hålla två meters avstånd verkligen gått fram?

Jag tycker att många verkar tro att en armlängds avstånd, dvs. ungefär en meter, verkar vara det budskap som nått de flesta.

Alla som deltagit i någon militär verksamhet vet att en armlängds avstånd innebär just en armlängds avstånd. Det bör vara åtminstone en miljoner personer som direkt gör den tolkningen när någon säger eller skriver att man ska hålla en armlängds avstånd för att undvika att bli smittad.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-27 kl. 09:30.
Citera
2021-01-27, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det kan ju inte vara så att ett vaccin som betalas av staten o delas ut gratis till alla men som inte finns än för den grupp han tillhör kan köpas av privatläkare ändå.

DET kan inte vara ok.

Om det är så det gått till är det såklart fel.
Jag har väldigt goda kontakter i samhället, och har kollat på möjligheten att ”köpa” en dos.
Som det ser ut just nu i Sverige är detta inte möjligt. Det kommer troligtvis ändras snart när volymerna ökar.

Jag tror bara vi skall vara försiktiga med att måla fan på väggen innan vi vet mer.
Det kan mycket väl vara så som en tidigare postare skrev, att istället för att doser slängs av någon anledning, så ger man vår käre GW en jävel..
Citera
2021-01-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu verkar Expressen vaknat rörande de stora skillnader som finns mellan vaccinen.

Tycker forskaren de intervjuer resonerar helt rätt. De effektiva mRNA-vaccinen borde ges till alla personer i riskgrupp, inkl 70+.

Jag personligen har blivit rätt skeptisk till Astras vektorvaccin som tycks ge så låg effektivitet. 60-70% i snitt, men bara 8-10% för personer 70+.
Att vaccineras med ett sådant vaccin känns ju nästan som att inte blivit vaccinerad alls. Vi skulle verkligen behövt fler doser med Pfizer eller Modernas vaccin om vi ska kunna komma vidare. Israel har ju snart vaccinerat hela sin befolkning med Pfizervaccinet. Varför kan vi inte göra det i Sverige? Är det EU som sätter käppar i hjulet? Varför kan man inte skala upp tillverkningen av detta vaccin? Astra m.fl. borde väl kunna tillverka de effektiva vaccinen på licens? Ingen skugga på Astra, för det är tämligen självklart att om man satsar på olika hästar i början av pandemin vet man inte vad som kommer lyckas och vad som lyckas lite sämre. Det var säkert helt rätt beslut att forska på olika tekniker, men då borde det stannat där. Dvs, på forskningsstadiet. När man sedan vet resultatet, vilket man tycks göra nu. Då borde endast det bästa tillverkas och skickas ut till befolkningen. Jag tycker man borde skrota Astravaccinet. Det är ju för övrigt inte ens godkänt ännu av EU, men beslut väntas senare i veckan. Antagligen blir det godkänt, men det beror nog i så fall enbart på att EU känner nöd.

FHM har sagt att det blir slumpen som avgör vilket vaccin man får, men jag tycker det låter som en dålig idé eftersom det är så stora skillnader. Alla riskgrupper, dvs alla innan det sista steget borde få ett mRNA vaccin. Det å andra sidan handlar väl om några miljoner doser och det vet jag inte om Sverige har avtal för.

Angående AZ och äldre så var det ju en tidningsanka, de har ju fått backa från det uttalandet.

Sedan är AZ's vaccin per definition en aning sämre än Pfizer och Moderna då man får in ytterligare RNA i kroppen och detta RNA också triggar immunsystemet och det innebär att man inte nödvändigtvis får ett immunsvar från just spike-proteinet (även om det är troligt). Om man får immunitet mot Adeno-viruset, men inte mot spike-proteinet så kommer inte en booster-dos att fungera.

Det troliga (utifrån hur immunförsvaret fungerar) är att alla får en aning sämre immunrespons från AZ's vaccin, men det skall inte vara någon större skillnad baserat på ålder annat än att immunförsvaret fungerar sämre hos äldre (vilket det också gör för Pfizers och Modernas vaccin).

Med det sagt så är det ändå rimligt att folk i riskgrupp får Modernas och Pfizers vaccin, men det gör inte vaccinet från AZ värdelöst.
Citera
2021-01-27, 09:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Jag håller med om att de älsta och riskgrupperna bör få det bästa vaccinet.

Sedan undrar jag varifrån du fått att Astra Zenecas vaccin ger bara 8-10% skydd för personer 70+.
Jag vet att du tycker jag är konstig när jag ber om länk/källa, men detta är så pass viktig information du kommer med så källa är viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in