2021-01-27, 11:23
Medlem
Ett tredje alternativ är ju att SE är mördaren...
Citera
2021-01-27, 11:23
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Urklippet som jag länkade till är från söndagen efter mordet (2 mars).

Så det jag undrar är vilket vittne var det som såg någon med grå keps och stålbågade glasögon, och varför ströks denna del av signalementet senare?

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du har rätt. Ett signalement om grå keps och stålbågade glasögon verkar alltså ha lämnats redan mycket tidigt, och troligen då av ett vittne på plats. Något sådant förhör verkar dock ingen här ha kunnat hitta, så det kan väl ha försvunnit på något sätt.

...det är eller verkar vara M Palme som avgivit det tidigt den 1 mars. Han säger även blå täckjacka som är ganska lång.
Senast redigerad av sankmark 2021-01-27 kl. 11:27.
Citera
2021-01-27, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Har han löst mordet igen, går han all-in för att kunna kvittera ut belöningen?
Enligt uppgift ska 8 nya kapitel med nytt stoff finnas med.Exakt vad innehållet är får vi vänta tills 19e februari med att få veta .
Citera
2021-01-27, 11:41
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
...det är eller verkar vara M Palme som avgivit det tidigt den 1 mars. Han säger även blå täckjacka som är ganska lång.
Skulle också gissa på att det är Mårtens uppgifter från Grand, mannen som stod vid skyltfönstret och började följa efter paret Palme. Ingen runt mordplatsen nämner glasögon.
Citera
2021-01-27, 12:04
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ah, okej. Sen ströks det väl senare p g a att vittnena kring mordplatsen gav andra beskrivningar av GM.
Citera
2021-01-27, 12:21
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Hur ska tidningsartikeln om gärningsmannen med grå keps och glasögon tolkas? Det är väldigt likt SE. Betyder det att han talar sanning om språngmarschen och att någon sett den? Eller att gärningsmannen var snudd på identisk med honom?

När man säger det lite allmäna begreppet keps, tror jag man får se det som att det kan vara ett relativt vid beskrivning på en huvudbonad med skärm. Alltså måste det inte vara gubbkeps a la SE som ett vittne menar om vederbörande inte kan specificera modellen mer exakt.
Citera
2021-01-27, 12:24
Medlem
[quote=sankmark|74463106]Om Engström plötsligt öppnar dörren från Skandia, 23:20, och springer in i dom, skulle inte LP märkt det? Hade inte OP och LP hajat till?

Om Engström öppnat dörren efter de passerat dörren till Skandia, hur skulle Engström då veta vilka som är 10-20 meter framför honom? Ett par sent en fredagskväll klädda i vinterkläder och huvudbonad skulle han plötsligt bakifrån tro är statsministerparet?[/QUOTE

Jo kanske LP skulle reagerat ..

Men där vet varken du eller jag hur stor notis man tar att leva med en kändis i 20år...

Man kanske "stänger" av när någon ska tjafsa politik..

]
Citera
2021-01-27, 12:35
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammen
Citat:
Om Engström plötsligt öppnar dörren från Skandia, 23:20, och springer in i dom, skulle inte LP märkt det? Hade inte OP och LP hajat till?

Om Engström öppnat dörren efter de passerat dörren till Skandia, hur skulle Engström då veta vilka som är 10-20 meter framför honom? Ett par sent en fredagskväll klädda i vinterkläder och huvudbonad skulle han plötsligt bakifrån tro är statsministerparet?

Jo kanske LP skulle reagerat ..

Men där vet varken du eller jag hur stor notis man tar att leva med en kändis i 20år...

Man kanske "stänger" av när någon ska tjafsa politik..

LP har väl vittnat om att hon alltid var på sin vakt. En sen fredagskväll på stan utan livvakter känns som hon skulle vara extra vaksam.
Citera
2021-01-27, 12:49
Medlem
Oavsett om vittnesmålet gäller från Grand eller mordplatsen kan man ju jämföra SE med signalementet:

Stålbågade glasögon: Stämmer bra.
Blå täckjacka: Nej, SE hade rock.
Ca 180 cm: Ja, han var 182 cm.
Grå keps. Stämmer.
”Buffligt intryck”: Den är ju väldigt tolkningsbar...
Ca 40 år: SE var 52 år. I och för sig svårt att bedöma ålder.

I min värld är signalementet rätt så likt SE. Det är täckjackan som felar. Vad säger ni andra?
Citera
2021-01-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
När man säger det lite allmäna begreppet keps, tror jag man får se det som att det kan vara ett relativt vid beskrivning på en huvudbonad med skärm. Alltså måste det inte vara gubbkeps a la SE som ett vittne menar om vederbörande inte kan specificera modellen mer exakt.

Där har du en poäng men jag tycker nog att det är fel att utesluta SE. I så fall blir det VÄLDIGT svårt att hitta någon som passar in.
Citera
2021-01-27, 12:52
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
KP:s bygger hela sitt case på att LJ säger keps. Men just LJ:s så kallade keps observation är antagligen det mest osäkra vittnesmål som lyft upp till sanning i något mordfall.

LJ ser ingen keps, det är en känsla han har. "Följer huvudet", "kepsliknande" och "ser ingen skärm" är beskrivningar LJ gör. I Tingsrätten säger LJ uttryckligen, "kepsliknande är mer ett allmänt intryck än ett direkt synintryck". Det är alltså en vag känsla LJ har om keps ingenting annat.

Ändå är LJ:s mycket tvivelaktiga "keps" KP:s huvudargument mot Engström. Ska man skratta eller gråta!

Det var ju ingen golfkeps Engström hade på sig utan en jättegubbkeps, går det att missa en sådan från sidan?

Och än märkligare hur kunde YN sen inte heller lägga märke till den? YN såg ju gm snett framifrån och från sidan under en längre tid.

Också märkligt att KP verkar bortse från flera vittnen, bla Inge Morelius, som talar om mörk upprullad mössa.
Citera
2021-01-27, 13:08
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Oavsett om vittnesmålet gäller från Grand eller mordplatsen kan man ju jämföra SE med signalementet:

Stålbågade glasögon: Stämmer bra.
Blå täckjacka: Nej, SE hade rock.
Ca 180 cm: Ja, han var 182 cm.
Grå keps. Stämmer.
”Buffligt intryck”: Den är ju väldigt tolkningsbar...
Ca 40 år: SE var 52 år. I och för sig svårt att bedöma ålder.

I min värld är signalementet rätt så likt SE. Det är täckjackan som felar. Vad säger ni andra?
Fast beroende vad man plockar för "godbitar" från vittnen kan man i princip trolla fram vilken GM som helst.
- 170 cm lång
- Stickad upprullad mössa
- Tjock mörkblå jacka
- Utländskt utseende
- 25 år
- Spänstig

Inte riktigt lik Engström. PU och TP har inte ens tagit fasta på det vittnen är MEST säkra på, utan bara det som passar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in