2021-01-27, 09:51
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammen
Omöjligt ?

Paret Palme går förbi Skandias utgång exakt 23:21 o då kan SE sprungit rakt på dom även om han pratade med vakterna i nästan 2min...

Hur fan kan du säga att det är omöjligt ?
Tänk också på att TP vill ha det till att det är SE som befinner sig bakom reklampelaren norr om Skandia. Därifrån har MOP nästan en minut till korsningen och kl. är ca. 23.20.30. Då måste SE lämnat byggnaden 23.20.00. Om han i bästa fall stämplar ut 23.19.01 så har han en minut på sig att, 1. Stämpla ut 2. Öppna innerdörren till rummet där receptionen finns och gå dit. 3. Prata med vakterna om jobb, semester, övertid och väg hem. 4. Gå till entrén och öppna dörren.
Väl ute borde han ha NF direkt på sin vänstersida (detta ser inte NF). SE borde svängt höger, sett MOP, rundat dem och Björkman utan att bli sedd för att i nästa läge bli sedd av NF.
Jag mår nästan illa av att se TP i media där han värderar vittnen så in i den milda grad så länge det passar hans teori. Ang. vad GM hade på huvudet. AB "En sak är jag säker på i varje fall, det var att han hade en mössa som var upprullad (som Jack Nicholsson i Gökboet)". LJ "Jag är 99.9% säker på att han INTE hade något på huvudet". Jeppsson "Kan ha varit en keps med öronlappar knutna över huvudet, inte säker" (vilket för övrigt är sjukt olikt SEs keps). PANG. Jeppsson är mest trovärdig och säker. GM hade keps likt GM.
Citera
2021-01-27, 10:13
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Tänk också på att TP vill ha det till att det är SE som befinner sig bakom reklampelaren norr om Skandia. Därifrån har MOP nästan en minut till korsningen och kl. är ca. 23.20.30. Då måste SE lämnat byggnaden 23.20.00. Om han i bästa fall stämplar ut 23.19.01 så har han en minut på sig att, 1. Stämpla ut 2. Öppna innerdörren till rummet där receptionen finns och gå dit. 3. Prata med vakterna om jobb, semester, övertid och väg hem. 4. Gå till entrén och öppna dörren.
Väl ute borde han ha NF direkt på sin vänstersida (detta ser inte NF). SE borde svängt höger, sett MOP, rundat dem och Björkman utan att bli sedd för att i nästa läge bli sedd av NF.
Jag mår nästan illa av att se TP i media där han värderar vittnen så in i den milda grad så länge det passar hans teori. Ang. vad GM hade på huvudet. AB "En sak är jag säker på i varje fall, det var att han hade en mössa som var upprullad (som Jack Nicholsson i Gökboet)". LJ "Jag är 99.9% säker på att han INTE hade något på huvudet". Jeppsson "Kan ha varit en keps med öronlappar knutna över huvudet, inte säker" (vilket för övrigt är sjukt olikt SEs keps). PANG. Jeppsson är mest trovärdig och säker. GM hade keps likt GM.

Noterbart är att LJs beskrivning av huvudbonaden här, stämmer rel. väl överens med Delsborns, och även med obs utanför Grand. Skulle denne man vara SE så kan han inte haft den gubbekeps vid mordtillfället han senare visade upp sig i både här o där.
Citera
2021-01-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Alibi är ett överskattat fenomen inom brottsutredningar, precis som DNA-analyser. Det är ingen absolut sanning. Jag saknar också alibi. Jag var 8 år gammal och sov. Pappa körde taxi på natten och har varit inne i city tidigare innan MOP och mamma jobbade på Tre Backar på Tegnérgatan, samma restaurang som Lars Jeppsson var på och lämnade. Grannen brukade titta till mig. Men inte jag heller har ett vattentätt alibi från ca 23:00 och framåt. Förstår du vad jag menar?

I framtiden kommer du själv att skratta åt din idiotiska övertygelse. Sen när samhället och systemet byter gärningsman igen så kommer du köpa det också på din ålders höst. Säg så där runt 2030-2040.

Det är inte upp till mig att egentligen bevisa någons oskuld. Det är upp till samhället och systemet att bevisa någons skuld. Det har aldrig funnits några som helst bevis på någons skuld i Palmemordet. Däremot, som sagt, så finns det smulor på golvet som visar på oskuld i alla fall som tagits upp i PU.

”Alibi är ett överskattat fenomen”

För mig innebär alibi att man inte har kunnat utföra mordet. Personer som t ex satt på ett flygplan vid mordtillfället har alibi. SE saknar ett.

”Jag var åtta år gammal och sov”

Mördaren var en vuxen man så du har alibi. I alla fall enligt mig.
Citera
2021-01-27, 10:17
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja. Ingen hade ju sett gärningsmannens ansikte, så det fanns nog inget vittne som hade pratat om några stålbågade glasögon. Däremot drog alltså SE själv en historia för polisen i förhöret den 10/3 om att han skulle ha hört en person på platsen vittna om bl.a. stålbågade glasögon. Det här vittnet hade enligt SE inte varit på platsen i inledningsskedet, så då kan det ju knappast vara den förmodade gärningsmannen det här vittnet beskriver. Här kan man alltså fundera över varför SE säger så här. Det är svårt att tolka det som ett försök att få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig:
Men i det signalement som gick ut i media inledningsvis ingick ju grå keps och stålbågade glasögon:

https://i.imgur.com/3agjYS3.png

Så någon måste alltså ha lämnat den beskrivningen kort efter mordet. Det stödjer ju faktiskt vad SE sa i förhören. Han nämnde även den förmodade "förväxlingen" i den korta redogörelsen som han lämnade den 1 mars.
Citera
2021-01-27, 10:36
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974

KP:s bygger hela sitt case på att LJ säger keps. Men just LJ:s så kallade keps observation är antagligen det mest osäkra vittnesmål som lyft upp till sanning i något mordfall.

LJ ser ingen keps, det är en känsla han har. "Följer huvudet", "kepsliknande" och "ser ingen skärm" är beskrivningar LJ gör. I Tingsrätten säger LJ uttryckligen, "kepsliknande är mer ett allmänt intryck än ett direkt synintryck". Det är alltså en vag känsla LJ har om keps ingenting annat.

Ändå är LJ:s mycket tvivelaktiga "keps" KP:s huvudargument mot Engström. Ska man skratta eller gråta!

Det var ju ingen golfkeps Engström hade på sig utan en jättegubbkeps, går det att missa en sådan från sidan?

Och än märkligare hur kunde YN sen inte heller lägga märke till den? YN såg ju gm snett framifrån och från sidan under en längre tid.
Citera
2021-01-27, 10:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Men i det signalement som gick ut i media inledningsvis ingick ju grå keps och stålbågade glasögon:

https://i.imgur.com/3agjYS3.png

Så någon måste alltså ha lämnat den beskrivningen kort efter mordet. Det stödjer ju faktiskt vad SE sa i förhören. Han nämnde även den förmodade "förväxlingen" i den korta redogörelsen som han lämnade den 1 mars.
Ok, då verkar det finnas två alternativ här:

Antingen läser SE om grå keps och stålbågade glasögon i artikeln du länkar till. Han förstår då att ett vittne har sett honom, och ljuger därför i förhöret den 10/3 (som jag länkade till) ihop en historia om att han skall ha varit med och hört när vittnet lämnade de här uppgifterna till polis på platsen.

Eller också är artikeln du länkar till publicerad efter den 10/3, och uppgifterna i artikeln (grå keps och stålbågade glasögon) bygger då på de uppgifter som SE i förhöret den 10/3 hittade på att han skulle ha hört ett vittne lämna.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-27 kl. 10:55.
Citera
2021-01-27, 10:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
KP:s bygger hela sitt case på att LJ säger keps. Men just LJ:s så kallade keps observation är antagligen det mest osäkra vittnesmål som lyft upp till sanning i något mordfall.

LJ ser ingen keps, det är en känsla han har. "Följer huvudet", "kepsliknande" och "ser ingen skärm" är beskrivningar LJ gör. I Tingsrätten säger LJ uttryckligen, "kepsliknande är mer ett allmänt intryck än ett direkt synintryck". Det är alltså en vag känsla LJ har om keps ingenting annat.

Ändå är LJ:s mycket tvivelaktiga "keps" KP:s huvudargument mot Engström. Ska man skratta eller gråta!

Det var ju ingen golfkeps Engström hade på sig utan en jättegubbkeps, går det att missa en sådan från sidan?

Och än märkligare hur kunde YN sen inte heller lägga märke till den? YN såg ju gm snett framifrån och från sidan under en längre tid.
Ska vi ta det en gång till? YN var fokuserad på mannens märkliga fipplande med handledsväskan. För mig är väskan en jävligt viktig komponent i sammanhanget, det i kombination med en fladdrade mörk rock reducerar antalet kandidater kraftigt. Till exempel ryker din favorit CP så det sjunger om det.
Citera
2021-01-27, 11:02
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ska vi ta det en gång till? YN var fokuserad på mannens märkliga fipplande med handledsväskan. För mig är väskan en jävligt viktig komponent i sammanhanget, det i kombination med en fladdrade mörk rock reducerar antalet kandidater kraftigt. Till exempel ryker din favorit CP så det sjunger om det.

Tror du synfältet är så fyrkantigt. Om du tittar från fem tio tjugo meters håll på en människa så ser du ju hela personen även om du tittar på händerna.

Prova själv. Titta på midjan på en person från fem tio meters håll, jag lovar att du kan säga om personen man eller kvinna, är mörk eller ljus eller har hatt eller är barhuvad osv...
Senast redigerad av sankmark 2021-01-27 kl. 11:04.
Citera
2021-01-27, 11:02
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok, då verkar det finnas två alternativ här:

Antingen läser SE om grå keps och stålbågade glasögon i artikeln du länkar till. Han förstår då att ett vittne har sett honom, och ljuger därför i förhöret den 10/3 (som jag länkade till) ihop en historia om att han skall ha varit med och hört när vittnet lämnade de här uppgifterna till polis på platsen.

Eller också är artikeln du länkar till publicerad efter den 10/3, och uppgifterna i artikeln (grå keps och stålbågade glasögon) bygger då på de uppgifter som SE i förhöret den 10/3 hittade på att han skulle ha hört ett vittne lämna.
Urklippet som jag länkade till är från söndagen efter mordet (2 mars).

Så det jag undrar är vilket vittne var det som såg någon med grå keps och stålbågade glasögon, och varför ströks denna del av signalementet senare?
Citera
2021-01-27, 11:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Urklippet som jag länkade till är från söndagen efter mordet (2 mars).

Så det jag undrar är vilket vittne var det som såg någon med grå keps och stålbågade glasögon, och varför ströks denna del av signalementet senare?
Du har rätt. Ett signalement om grå keps och stålbågade glasögon verkar alltså ha lämnats redan mycket tidigt, och troligen då av ett vittne på plats. Något sådant förhör verkar dock ingen här ha kunnat hitta, så det kan väl ha försvunnit på något sätt.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-27 kl. 11:15.
Citera
2021-01-27, 11:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Tror du synfältet är så fyrkantigt. Om du tittar från fem tio tjugo meters håll på en människa så ser du ju hela personen även om du tittar på händerna.

Prova själv. Titta på midjan på en person från fem tio meters håll, jag lovar att du kan säga om personen man eller kvinna, är mörk eller ljus eller har hatt eller är barhuvad osv...
Jag såg i morse när jag tittade ut en man gå med barnvagn. Har ingen aning om mannen hade mössa eller ej, men att ett barn satt i vagnen kommer jag ihåg. Tror att mannen hade en mörk jacka, ingen fladdrande rock åtminstone.
Citera
2021-01-27, 11:19
Medlem
Hur ska tidningsartikeln om gärningsmannen med grå keps och glasögon tolkas? Det är väldigt likt SE. Betyder det att han talar sanning om språngmarschen och att någon sett den? Eller att gärningsmannen var snudd på identisk med honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in