Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Det gäller att veta i vilka punkter man använder sig av vittnesuppgifter , när man gör egna antaganden och när man tittar på ett möjligt scenario - och att hela tiden vara medveten om att det finns en risk att något av dem är är fel.
Se bara på hur vittnesmålen divergerar vid mordplatsen angående huvudbonaden , GM har ju en OMÖJLIG huvudbonad.
Därför använder jag inte ord som "OMÖJLIGEN", framför allt inte när jag har använt ett enskilt vittnesmål, gjort egna antaganden och sedan staplat logik ovanpå det.
När SE är vid vakterna på väg ut så förutsätter du att uppgifterna om stämpelklockan är korrekta, att HO är den som har rätt (1 av 3) (SE säger inget om det, AK att - "vi önskade honom trevlig semester och allting" )
...och sen kör du loss ...
När "enough-is-enough" pressade dig en gång så föll du tillbaka till:
"jag tror, jag TROR"
https://www.flashback.org/sp74433515
och i det ögonblicket kunde man ha hoppats att du blev medveten om att OMÖJLIGEN är ett ord man ska vara försiktig med ...
Om man bara kan ta ett vittnesuppgift och sätta det för sanning :
Ja, OK - då väljer jag LP:s och då är fallet enkelt, och jag behöver inte ens luta mig mot en osäker tidsangivelse.
LP var ju säker på att CP var mördaren.
Som vissa av privatspanarna älskar att säga (speciellt de som hatar SE-teorin och alltid är så säkra på sin sak) :
CASE CLOSED
Fast vänta. Den diskussionen, ang. tiden, gällde utstämplingstiden - om SE stämplade ut 23.19 eller 23.20. Då Bergström hade som uppgift att kontrollera klockan mot fröken ur och kan i förhöret klart minnas att då stämpelklockan visade rätt, men att han sa 23.19 då han såg att tiden skiljde sig mot fröken ur - ja, då
tror jag faktiskt förr på den uppgiften. Speciellt med tanke på hur SE själv hanterar uppgiften. Inget tyder på att SE stämplat ut tidigare - alltså stämplar han ut mellan 23.19.00- 23.19.59.
När sedan SE beger sig till receptionen så säger AH, precis som du är inne på, att de önskade honom trevlig semester och
allting. HO var dock med detaljerad om vad de pratade om, och Bergström var förvånad då SE sagt åt honom att de inte pratade alls - för det var nämligen kutym. HO säger också att de brukade prata ofta, och andra i SEs närhet vittnar om hans vana att prata mycket och lägga ut orden.
Allt detta sammantaget gör att jag tror att det är omöjligt att SE hinner ut innan makarna Palme. För man måste, i ekvationen, räkna in tiden det tar för makarna Palme att gå från norra reklampelaren till mordplatsen.