Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Ang min fetning långt ner:
..fast nog kommer väl de små barnen att få träffa sin pappa när han sitter där på Norrtäljeanstalten?
För inte kan väl Kriminalvården sätta honom på Skogomeanstalten, långt där nere i Göteborg?
Jag uttryckte mig lite ironiskt i sammanhanget om att han ska "sitta av" sitt straff. Det kommer antagligen att göras en rättspsykiatrisk utredning som ska bedöma hans grad av sjuklighet. Om han varit "sjuk" eller "jämställd med sjuk" så får han inte dömas till fängelse utan ska dömas till rättspsykiatrisk vård. Då blir det i allmänhet en fråga om i hemma-regionen eller den klinik som hemmaregionen har avtal med. Då får han tidsbegränsad sjukersättning av Försäkringskassan och betalar vanliga vårdavgifter. Där finns möjligheter för frun, barnen och andra anhöriga att komma och hälsa på under besökstiderna. Barnen får då veta att deras pappa är sjuk och på sjukhus
Om RPV-undersökningen leder till att han inte jämställs med sjuk eller som sjuk när han begick brotten så döms han till fängelse. Och då är straffet som lägst 2 år för våldtäkt. Kriminalvården gör sen domen vunnit laga kraft en utredning om vilka behov den dömde har och vilka möjligheter KV har. Den dömde får framföra sina önskemål, men dessa måste vägas emot KV:s möjligheter och aktuella situation. Är det fullt på Norrtälje-anstalten så får en dömd finna sig i att placeras på Skogome-anstalten. (Kulturprofilen som dömdes till 2,5 år fick avtjäna det på Skogome trots att frun och alla vänner bodde/bor i Stockholm).
Jag läste lite om hur en av de våldtagna kvinnornas berättelse om hur "van" och förslagen han hade varit mot henne. Hon bedömde att han var rutinerad. Han hade överfallit henne bakifrån och tagit ett mycket fast grepp om hennes hals när han vant hade fört henne till brottsplatsen och mäktigt
hade kommenderat henne. Det kallar jag sadistisk prägel och både hon och han själv ska väl vara tacksamma att han inte hade fantiserat vidare om lustmord också.
Hanhar tydligen förändrats personligen under senare år, Blivit mer inbunden och tillbakadragen. Jag vet inte hur gamla hans barn är, men de har väl ingen möjlighet att säga ifrån förrän de är tonåringar att de inte vill resa och umgås med sin pappa. Haga-mannen i Umeå fick ju träffar med sina barn arrangerade av Kriminalvården.
Nu är väl advokaten och paret upptagna med skilsmässa och överskrivande av alla tillgångar på frun, så att det inte blir något kvar för brottsoffren.