2021-01-26, 21:21
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Tack för svar.

Kan du beskriva vad han gjort och vad som hänt? Vad är grejen med Jehovas vittnen mm? Hade varit bra med någon form av summering av de som vet mera.

Bara läsa här, inget annat förutom namnet har framkommit i denna tråd.

https://www.expressen.se/nyheter/val...ande-for-frun/
Citera
2021-01-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3m.22
Ganska långt skrev jag. Han åkte 4-5 mil båda gångerna för att våldta vilket jag anser är ganska långt. De flesta överfallsvåldtäktsmän jag läst om brukar begå våldtäkterna i staden de bor i. Det står förövrigt att det tar 47 min från Rimbo till Morga hage med bil.

Rimbo är inte en stad det är en skitliten håla.
5-15 mil är normalt att pendla för många runt Stockholm per dag, så?
Citera
2021-01-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det var lika farligt på den tiden, det är bara en myt att 60 och 70-talet var en lugn period utan våldsbrott och våldtäkter i Sverige.

Det fanns tom en galning som brukade våldta tjejer i tunnelbanevagnarna på den tiden på Gröna Linjen.

Några av de värsta brotten i svensk kriminalhistoria inträffade under denna tidperiod så sluta att posta desinformation.

Om vi håller oss till det aktuella fallet så tycker jag att det är märkligt att 'GM:s fru inte märkt något sen 2018 då den första våldtäkten ska ha inträffat? Hur är det möjligt att leva ett så pass avvikande dubbelliv utan att omgivningen märker något?
Hur kan vissa direktörer betala mideråriga horor som de misshandlar och våldtar för att sen gå hem till frun? Hur kan vissa våldta dotterns kompisar för att sen gå hem till frun? Hur kan vissa män gå off på barnporr/grannens tween i fönstret/att knulla män i smyg/förnedra/misshandla och utpressa osv osv, för att sen "gå hem# till frun? För att de är onormala, äckliga svin som anser att de har rätt att fylla sin psykopat-tomheten med någon slags känsla för andras behov, löften och heder. Makt och tabu är vad de kickar på längst.
Citera
2021-01-26, 21:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag tänkte mer på tankar/känslor som drivit honom och utifrån detta kan man kartlägga eventuella övriga brott. Handlar således inte om skuld.

Blir ju intressant att höra om hur han resonerat. Enligt advokat Hanna har han en bra förklaring till varför detta inte ska vara våldtäkter. Svårt att se eftersom det varit knivhot i bägge fallen. Men intressant lär det bli att höra.
Citera
2021-01-26, 21:55
Medlem
Wajis avatar
Rimbo ligger väldigt nära knutby sekten. Skulle inte förvåna mig om han haft kopplingar ditt
Citera
2021-01-26, 22:03
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om de är gifta är vårdnaden gemensam -- däremot gör man undantag på krav för godkännande i olika situationer som t ex flytt om särskilda omständigheter gör att det är skäligt.
Hon lär nog inte behöva något godkännande mao, och kommer ganska enkelt också kunna begära enskild vårdnad om hon vill eftersom han inte kan utöva sin del av vårdnaden adekvat.

Enskild vårdnad känns inte självklar bara för att han döms till fängelse. Finns många exempel på fängelsekunder som har gemensam vårdnad om sina barn. Eventuell umgängesrätt blir ju däremot lite svår att upprätthålla...
Citera
2021-01-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blir ju intressant att höra om hur han resonerat. Enligt advokat Hanna har han en bra förklaring till varför detta inte ska vara våldtäkter. Svårt att se eftersom det varit knivhot i bägge fallen. Men intressant lär det bli att höra.

Förväntar mig ett "gud sa att jag måste...".

Vad jobbade han med?

Dom bor ju ändå i ett ok hus.
Citera
2021-01-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang min fetning långt ner:
..fast nog kommer väl de små barnen att få träffa sin pappa när han sitter där på Norrtäljeanstalten?
För inte kan väl Kriminalvården sätta honom på Skogomeanstalten, långt där nere i Göteborg?

Jag uttryckte mig lite ironiskt i sammanhanget om att han ska "sitta av" sitt straff. Det kommer antagligen att göras en rättspsykiatrisk utredning som ska bedöma hans grad av sjuklighet. Om han varit "sjuk" eller "jämställd med sjuk" så får han inte dömas till fängelse utan ska dömas till rättspsykiatrisk vård. Då blir det i allmänhet en fråga om i hemma-regionen eller den klinik som hemmaregionen har avtal med. Då får han tidsbegränsad sjukersättning av Försäkringskassan och betalar vanliga vårdavgifter. Där finns möjligheter för frun, barnen och andra anhöriga att komma och hälsa på under besökstiderna. Barnen får då veta att deras pappa är sjuk och på sjukhus

Om RPV-undersökningen leder till att han inte jämställs med sjuk eller som sjuk när han begick brotten så döms han till fängelse. Och då är straffet som lägst 2 år för våldtäkt. Kriminalvården gör sen domen vunnit laga kraft en utredning om vilka behov den dömde har och vilka möjligheter KV har. Den dömde får framföra sina önskemål, men dessa måste vägas emot KV:s möjligheter och aktuella situation. Är det fullt på Norrtälje-anstalten så får en dömd finna sig i att placeras på Skogome-anstalten. (Kulturprofilen som dömdes till 2,5 år fick avtjäna det på Skogome trots att frun och alla vänner bodde/bor i Stockholm).

Jag läste lite om hur en av de våldtagna kvinnornas berättelse om hur "van" och förslagen han hade varit mot henne. Hon bedömde att han var rutinerad. Han hade överfallit henne bakifrån och tagit ett mycket fast grepp om hennes hals när han vant hade fört henne till brottsplatsen och mäktigt
hade kommenderat henne. Det kallar jag sadistisk prägel och både hon och han själv ska väl vara tacksamma att han inte hade fantiserat vidare om lustmord också.

Hanhar tydligen förändrats personligen under senare år, Blivit mer inbunden och tillbakadragen. Jag vet inte hur gamla hans barn är, men de har väl ingen möjlighet att säga ifrån förrän de är tonåringar att de inte vill resa och umgås med sin pappa. Haga-mannen i Umeå fick ju träffar med sina barn arrangerade av Kriminalvården.

Nu är väl advokaten och paret upptagna med skilsmässa och överskrivande av alla tillgångar på frun, så att det inte blir något kvar för brottsoffren.
Citera
2021-01-26, 22:11
Medlem
EdKempers avatar
Nu börjar det komma kommentarer på hans fejja också. Man har ju sett tidigare hur folk fullständigt spammar GM facebook sidor. Blir intressant..
Citera
2021-01-26, 22:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Enskild vårdnad känns inte självklar bara för att han döms till fängelse. Finns många exempel på fängelsekunder som har gemensam vårdnad om sina barn. Eventuell umgängesrätt blir ju däremot lite svår att upprätthålla...
Nja .... tills för några år sedan var regeln att vårdnaden inte påverkades - inte ens om man dödat barnens mor.
Numer är det mycket enklare att använda strafftid och brott som motivering till enskild vårdnad.

Edit
I många fall begär inte modern enskilt vårdnad trots att pappan sitter på straff (normalfallet är mamma fri, pappa dömd) .. och kanske är det sådana fall du råkat på.

Jag kan berätta om rena skräckhistorier om hur mammor kan bete sig och hur de kan utlämna sina barn till dömda för brott mot barnet, mord etc.
Senast redigerad av micro113 2021-01-26 kl. 22:16.
Citera
2021-01-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Rimbo ligger väldigt nära knutby sekten. Skulle inte förvåna mig om han haft kopplingar ditt

Han är 7e dagsadventist, bor i Ekebyholm där adventisterna har en egen friskola.
Citera
2021-01-26, 22:24
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rt-chockerande

Församlingen: Det är oerhört chockerande. Ja inte första och sista gången vi får höra det om grova brottslingar som åker fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in