Citat:
Ursprungligen postat av
Hackebeilchen
Jag kan inte beskriva något som inte har funnits.
Vadå något som inte har funnits? Du säger ju att universum uppstod. Vanligtvis menar man då "det var på ett sätt, sen hände nåt, och tada, universum uppstod." Så återigen förstår jag inte vad "uppstod" betyder. Du kan ju inte säga "ja men det BARA uppstod," som att det förklara någonting?
Jag kan försöka göra processen lite mer uppenbar:
Om en människa uppstår så betyder det oftast att den varit död och nu lever igen.
Om ett problem uppstår så betyder det att det uppdagas. "Jag tänkte göra på sätt X, men jag provade och problem P uppdagades / upptäcktes / uppstod."
Om en klocka uppstår så kan det betyda att processen som klockmakaren håller på med är färdig och ur den processen "står" en klocka "upp."
Om ett universum uppstår så betyder det att ... [din tur att skriva]
Citat:
Ursprungligen postat av
Hackebeilchen
Om fysikerna själva inte förstår att tiden började/universum uppstod exakt vid 0, så är det deras problem.
Nej, nej. Det är inte så det ligger till. Det kommer inte från någon specifik fysiker. Det kommer från teorin som massor av fysiker tagit fram och som testats otaliga gånger. Det är alltså inte så att dom
saknar förståelsen som säger att vi
visst vet vad tidpunkt 0 hänvisar till. Det är mycket värre än så. Dom
har en förståelse byggd på evidens som hävdar att vi
inte vet vad tidpunkt 0 hänvisar till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hackebeilchen
För att anknyta till trådämnet, så är det som när Stephen Hawking påstod att det fanns fri vilja, d.v.s. trots att han var en av världens främsta fysiker så gjorde han en mycket pinsam tabbe, vilken i och för sig berodde på att han var determinerad till att försöka prata bort att det inte finns fri vilja.
Många hävder, inte mycket stöd för dom.