2021-01-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Tiden började med universum, så det är fel att formulera det på det sättet. Om universum inte alltid har funnits, så uppstod all tid, allt rum och all materia för ungefär 13,8 miljarder år sedan, enligt senaste rön.

Om universum inte alltid funnits finns det en orsak bakom dess existens.
Citera
2021-01-26, 20:02
Medlem
Citat:
Tiden började med universum, så det är fel att formulera det på det sättet. Om universum inte alltid har funnits, så uppstod all tid, allt rum och all materia för ungefär 13,8 miljarder år sedan, enligt senaste rön.
Jaja, men vadå uppstod? Beskriv "innan" universum uppstod. Beskriv vad som hade hänt om universum inte uppstod. Beskriv något alternativ till "universum uppstod."

För övrigt så är det inte alls i linje med "senaste rön."
Citera
2021-01-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nej, frågan är knepig.
Den handlar om hur vi tar våra upplevelser av världen som så givna att vi tar med oss dem när vi ska förstå det som ligger bakom upplevelsen.

Zenons paradox om den flygande pilen är ett exempel på ett tankefel som uppstår när man tar med sig upplevelsen av rörelse i analysen av den fysiska verkligheten. Det blir såklart fel.

Samma fenomen som leder till definitionsproblemet här i tråden.

Lite som att leta efter färgglada elektromagnetiska våglängder.

Ja, vi kan ju inte föreställa oss något annat än kausalitet, vilket begränsar oss. Kanske.

Men det är ett intressant problem, om vi bara lyckas tänka i orsak/verkan. Vissa är benägna att hoppa på saker som slump, Big bang ur ingenting, osv, men inga av dessa fungerar när man granskar de närmare, vi kan inte förstå ett koncept där något uppstår ur ingenting.
Citera
2021-01-26, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Om universum inte alltid funnits finns det en orsak bakom dess existens.

Nej. Det är precis som att säga att det är skapat av Gud. Det är ingen förklaring. Kausalitet finns bara "inom" universum. Det är lika fel att se tidens början som något märkvärdigare än att saker inte är oändliga i rummet.
Citera
2021-01-26, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jaja, men vadå uppstod? Beskriv "innan" universum uppstod. Beskriv vad som hade hänt om universum inte uppstod. Beskriv något alternativ till "universum uppstod."

För övrigt så är det inte alls i linje med "senaste rön."

Jag kan inte beskriva något som inte har funnits.

Om fysikerna själva inte förstår att tiden började/universum uppstod exakt vid 0, så är det deras problem. För att anknyta till trådämnet, så är det som när Stephen Hawking påstod att det fanns fri vilja, d.v.s. trots att han var en av världens främsta fysiker så gjorde han en mycket pinsam tabbe, vilken i och för sig berodde på att han var determinerad till att försöka prata bort att det inte finns fri vilja.
Citera
2021-01-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag kan inte se varför vi inte skulle kunnat nå fram till den här tidpunkten om det förgångna var oändligt. Jag har hört det argumentet förr men tycker inte att det håller.
Varför håller det inte? Säg att vi nu är på tidpunkt 14 miljarder år. Hur länge tar det att komma till en punkt som är oändligt långt framåt i tiden?

Vice versa, om vi är på en viss punkt nu, hur kan det finnas oändligt med tidpunkter före den här tidpunkten? Om det inte går att komma från 14 miljarder år till oändligt så borde det inte finnas någon tidpunkt i något universum där en snubbe tittar tillbaka och tänker "oj, det har gått oändligt med tid!"

Citat:
Med ingenting menar jag absolut ingenting. Jag säger bara att allt som händer i vårt universum har ett skäl, beroende på att det är så universum är uppbyggt. Universum består av fysiska lagar som reglerar hur saker händer. Innan universum fanns inte dessa lagar. Fanns det ingenting så fanns det heller inga begränsningar för vad som kunde hända.
Oj, menar du verkligen det? Det fanns till exempel ingen begränsning för att ett universum som är deterministiskt eller slumpartat som även innehåller fri vilja skulle uppstå?

Citat:
Som sagt, det enda alternativet till orsak och verkan är slump. Och en vilja som uppstår slumpmässigt är knappast heller att klassas som fri då vi har lika lite kontroll över den.
Vad menar du med "vi har kontroll?" Vad betyder det? Kan du visa mig något som har kontroll, jämfört med något som inte har kontroll?
Citera
2021-01-26, 20:10
Medlem
Citat:
Nej. Det är precis som att säga att det är skapat av Gud. Det är ingen förklaring. Kausalitet finns bara "inom" universum. Det är lika fel att se tidens början som något märkvärdigare än att saker inte är oändliga i rummet.

Kausalitet finns inte i mikrokosmos.
Citera
2021-01-26, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Kausalitet finns inte i mikrokosmos.

Hur motsäger det något av det jag skrev?
Citera
2021-01-26, 20:22
Medlem
Citat:
Jag kan inte beskriva något som inte har funnits.
Vadå något som inte har funnits? Du säger ju att universum uppstod. Vanligtvis menar man då "det var på ett sätt, sen hände nåt, och tada, universum uppstod." Så återigen förstår jag inte vad "uppstod" betyder. Du kan ju inte säga "ja men det BARA uppstod," som att det förklara någonting?

Jag kan försöka göra processen lite mer uppenbar:
Om en människa uppstår så betyder det oftast att den varit död och nu lever igen.
Om ett problem uppstår så betyder det att det uppdagas. "Jag tänkte göra på sätt X, men jag provade och problem P uppdagades / upptäcktes / uppstod."
Om en klocka uppstår så kan det betyda att processen som klockmakaren håller på med är färdig och ur den processen "står" en klocka "upp."
Om ett universum uppstår så betyder det att ... [din tur att skriva]

Citat:
Om fysikerna själva inte förstår att tiden började/universum uppstod exakt vid 0, så är det deras problem.
Nej, nej. Det är inte så det ligger till. Det kommer inte från någon specifik fysiker. Det kommer från teorin som massor av fysiker tagit fram och som testats otaliga gånger. Det är alltså inte så att dom saknar förståelsen som säger att vi visst vet vad tidpunkt 0 hänvisar till. Det är mycket värre än så. Dom har en förståelse byggd på evidens som hävdar att vi inte vet vad tidpunkt 0 hänvisar till.

Citat:
För att anknyta till trådämnet, så är det som när Stephen Hawking påstod att det fanns fri vilja, d.v.s. trots att han var en av världens främsta fysiker så gjorde han en mycket pinsam tabbe, vilken i och för sig berodde på att han var determinerad till att försöka prata bort att det inte finns fri vilja.
Många hävder, inte mycket stöd för dom.
Citera
2021-01-26, 21:31
Medlem
Citat:
Varför håller det inte? Säg att vi nu är på tidpunkt 14 miljarder år. Hur länge tar det att komma till en punkt som är oändligt långt framåt i tiden?

Vice versa, om vi är på en viss punkt nu, hur kan det finnas oändligt med tidpunkter före den här tidpunkten? Om det inte går att komma från 14 miljarder år till oändligt så borde det inte finnas någon tidpunkt i något universum där en snubbe tittar tillbaka och tänker "oj, det har gått oändligt med tid!"
En tidpunkt måste ha ett bestämt mätbart avstånd från en annan tidpunkt, det är vad som definierar en tidpunkt. Du kan säga tidpunkt 14 miljarder år till tidpunkt x år, men inte tidpunkt oändligt år, för oändligt är inte någon siffra.
Citat:
Oj, menar du verkligen det? Det fanns till exempel ingen begränsning för att ett universum som är deterministiskt eller slumpartat som även innehåller fri vilja skulle uppstå?
Det menar jag. Ett sådant universum kunde ha uppstått, och har förmodligen uppstått om multiversum-teorin är sann. Men vårt universum ser inte ut så.
Citat:
Vad menar du med "vi har kontroll?" Vad betyder det? Kan du visa mig något som har kontroll, jämfört med något som inte har kontroll?
Jag menar den klassiska definitionen av fri vilja, att vi skapar vår vilja på egen hand. Nej, jag kan inte visa något som har kontroll i denna mening, för något sådant existerar inte i vårt universum.
Citera
2021-01-26, 21:49
Medlem
Citat:
En tidpunkt måste ha ett bestämt mätbart avstånd från en annan tidpunkt, det är vad som definierar en tidpunkt. Du kan säga tidpunkt 14 miljarder år till tidpunkt x år, men inte tidpunkt oändligt år, för oändligt är inte någon siffra.
Det är det som är problemet. Oändligt är ingen siffra, så det kan inte finnas "oändligt med tid" före den här tidpunkten. "Oändligt med tid" beskriver ingenting annat än en matematisk abstraktion. Och om det inte finns "oändligt med tid" före den här tidpunkten så finns det antingen ändligt med tid eller så är det här den första tidpunkten. Det sistnämnda är mitt svar på det dilemmat.

Citat:
Det menar jag. Ett sådant universum kunde ha uppstått, och har förmodligen uppstått om multiversum-teorin är sann. Men vårt universum ser inte ut så.
Va? Men hur vet du att det inte ser ut så? Jag menar, det har determinism eller slump, så det stämmer ju på den punkten. Men hur vet du att det här universumet inte har fri vilja?

Citat:
Nej, jag kan inte visa något som har kontroll i denna mening, för något sådant existerar inte i vårt universum.
Jag menar inte att du måste visa på något i det här universumet. Du förstår ju uppenbarligen multiversum-idén och tycker att ett universum med vilka egenskaper som helst kan uppstå i multiversum. Så beskriv ett sånt universum. Hur skulle något "ha kontroll" i det universumet?
Citera
2021-01-26, 22:13
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
beskriv ett sånt universum. Hur skulle något "ha kontroll" i det universumet?
I en sådant otroligt osannolik universum skulle man kanske kunna tänkas beskriva helt galna kausalitetskedjor av typen ’födointag orsakades av hunger’, alltså sådana ofattbart abstrakta saker som de pseudovetenskapliga beslutsteoretikerna sysselsätter sig med att fantisera om. Sannerligen otrolig fiktion!

Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-26 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in