2021-01-26, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Om det "alltid existerat," skulle inte det betyda att det finns oändligt med tid före den här tidpunkten. Och i så fall, hur skulle vi ha "hunnit komma till den här tidpunkten"? Jag tror det är uteslutet.

Sen så är jag fascinerad av vilken typ av ingenting du menar, som universum kan uppstå ur? Hur går det till liksom? Du vill ju hävda att allt har skäl, så det måste finnas ett skäl till att ingenting kan leda till universum.

Om du släpper din hävd om att allt har skäl så antar jag att du skulle vara okej med att börja fundera på fri vilja? Så, vilket av det vill du köra på? Vilket som funkar lika bra.

Universum självt saknar orsak till sin uppkomst. Kausaliteten uppstod exakt i det ögonblick som universum självt uppstod, om universum har uppstått och inte alltid funnits.
Citera
2021-01-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Universum självt saknar orsak till sin uppkomst. Kausaliteten uppstod exakt i det ögonblick som universum självt uppstod, om universum har uppstått och inte alltid funnits.
Det är en helt okej tolkning. Förutom en sak. Vad menar du med uppstod?
Citera
2021-01-26, 19:23
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det är bla en av vägarna mot spirituell upplysning!

Det är en av vägarna mot att slippa självhat och hat mot andra.

En av vägarna mot att ändra samhällets syn på individualism.

Det låter intressant och sunt tycker jag.
Citera
2021-01-26, 19:24
Bannlyst
Citat:
Det är en helt okej tolkning. Förutom en sak. Vad menar du med uppstod?

Uppstod=började existera. Vad annars?
Citera
2021-01-26, 19:26
Medlem
Citat:

Universums uppkomst är antingen skapat eller slumpat, båda av alternativen är orsaker.
Senast redigerad av Determinister 2021-01-26 kl. 19:40.
Citera
2021-01-26, 19:30
Medlem
Citat:
Uppstod=började existera. Vad annars?
Och vad betyder började existera? Vadå började? Saker börjar ju bara inuti universum. Början vid tidpunkt X och slut vid tidpunkt Y (där tidpunkt X och Y är lokala till universum).
Citera
2021-01-26, 19:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Styrd = en konsekvens av

Vet inte om det svarar på frågan, eller vad du menar...

Nej, frågan är knepig.
Den handlar om hur vi tar våra upplevelser av världen som så givna att vi tar med oss dem när vi ska förstå det som ligger bakom upplevelsen.

Zenons paradox om den flygande pilen är ett exempel på ett tankefel som uppstår när man tar med sig upplevelsen av rörelse i analysen av den fysiska verkligheten. Det blir såklart fel.

Samma fenomen som leder till definitionsproblemet här i tråden.

Lite som att leta efter färgglada elektromagnetiska våglängder.
Citera
2021-01-26, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Universums uppkomst är antingen skapat eller slumpat, båda av alternativen är orsaker.

Nej. Det är sådant här vardagstänkande som visar att man inte är lämpad för filosofi. Du kunde lika gärna dra valsen om Gud/Allah. Lika värdelös förklaring.
Citera
2021-01-26, 19:44
Bannlyst
Citat:
Och vad betyder började existera? Vadå började? Saker börjar ju bara inuti universum. Början vid tidpunkt X och slut vid tidpunkt Y (där tidpunkt X och Y är lokala till universum).

Universum självt började bara. Ingenting annat.
Citera
2021-01-26, 19:45
Medlem
Citat:
Om det "alltid existerat," skulle inte det betyda att det finns oändligt med tid före den här tidpunkten. Och i så fall, hur skulle vi ha "hunnit komma till den här tidpunkten"? Jag tror det är uteslutet.
Jag kan inte se varför vi inte skulle kunnat nå fram till den här tidpunkten om det förgångna var oändligt. Jag har hört det argumentet förr men tycker inte att det håller.
Citat:
Sen så är jag fascinerad av vilken typ av ingenting du menar, som universum kan uppstå ur? Hur går det till liksom? Du vill ju hävda att allt har skäl, så det måste finnas ett skäl till att ingenting kan leda till universum.
Med ingenting menar jag absolut ingenting. Jag säger bara att allt som händer i vårt universum har ett skäl, beroende på att det är så universum är uppbyggt. Universum består av fysiska lagar som reglerar hur saker händer. Innan universum fanns inte dessa lagar. Fanns det ingenting så fanns det heller inga begränsningar för vad som kunde hända.
Citat:
Om du släpper din hävd om att allt har skäl så antar jag att du skulle vara okej med att börja fundera på fri vilja? Så, vilket av det vill du köra på? Vilket som funkar lika bra.
Som sagt, det enda alternativet till orsak och verkan är slump. Och en vilja som uppstår slumpmässigt är knappast heller att klassas som fri då vi har lika lite kontroll över den.
Citera
2021-01-26, 19:48
Medlem
Citat:
Universum självt började bara. Ingenting annat.
Jaja du kan skriva det kursivt, men vadå började? Vad betyder det att universum började? Jag menar, håller du med om utsagon "först fanns inget universum, sen fanns universum"? Vad betyder i så fall "först" och "sen" i den meningen?
Citera
2021-01-26, 19:51
Bannlyst
Citat:
Jaja du kan skriva det kursivt, men vadå började? Vad betyder det att universum började? Jag menar, håller du med om utsagon "först fanns inget universum, sen fanns universum"? Vad betyder i så fall "först" och "sen" i den meningen?

Tiden började med universum, så det är fel att formulera det på det sättet. Om universum inte alltid har funnits, så uppstod all tid, allt rum och all materia för ungefär 13,8 miljarder år sedan, enligt senaste rön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in