Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Om det "alltid existerat," skulle inte det betyda att det finns oändligt med tid före den här tidpunkten. Och i så fall, hur skulle vi ha "hunnit komma till den här tidpunkten"? Jag tror det är uteslutet.
Jag kan inte se varför vi inte skulle kunnat nå fram till den här tidpunkten om det förgångna var oändligt. Jag har hört det argumentet förr men tycker inte att det håller.
Citat:
Sen så är jag fascinerad av vilken typ av ingenting du menar, som universum kan uppstå ur? Hur går det till liksom? Du vill ju hävda att allt har skäl, så det måste finnas ett skäl till att ingenting kan leda till universum.
Med ingenting menar jag absolut ingenting. Jag säger bara att allt som händer i vårt universum har ett skäl, beroende på att det är så universum är uppbyggt. Universum består av fysiska lagar som reglerar hur saker händer. Innan universum fanns inte dessa lagar. Fanns det ingenting så fanns det heller inga begränsningar för vad som kunde hända.
Citat:
Om du släpper din hävd om att allt har skäl så antar jag att du skulle vara okej med att börja fundera på fri vilja? Så, vilket av det vill du köra på? Vilket som funkar lika bra.
Som sagt, det enda alternativet till orsak och verkan är slump. Och en vilja som uppstår slumpmässigt är knappast heller att klassas som fri då vi har lika lite kontroll över den.