2021-01-26, 18:22
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kommer Du ihåg om det någonstans (FUP, förhör...) framkommit att någon sagt att SD var i stugan under tiden HD var inne på sitt förhör? Att någon ev ljugit om var han befann sig...

SOA säger att SD ”borde” ha varit där. Han är inte hundra säker men tror att SD var där.
Citera
2021-01-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilket minne!

Elgiganten 19/05/2018,15:55.
A 145/334

Kl 16:17 skriver J*ani O till SD:
"läste det senaste på expressen precis .."

16:17 SD till J*ani
"Det är bekräftat Lena"

Det inköpet skiljer sig dock lite åt från de andra. Kortet slutar på 4880.

Risgröten t.ex dan efter mordet handlar han med kort som slutar på 0151.

Båda Mastercard.

Resten av kvittona är också 0151.

Så vem har Mastercard som slutar på 4880? Den personens kort har dragits på Elgiganten. Hade han nåt mer kreditkort?
Citera
2021-01-26, 18:23
Medlem
Citat:
Jamen, det här är verkligen en intressant teori.
För vem annars?

Ser egentligen bara en annan möjlig tanke vilket är att HD är medbrottsling. Det skulle förklara varför hennes pappa är så bestämd på sin historia. Jag har mycket större förståelse för hans beteende om han vill skydda sin dotter än att han skyddar dotterns otrogna man som hon flyttat ifrån och är på väg att skilja sig ifrån.
Citera
2021-01-26, 18:25
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det inköpet skiljer sig dock lite åt från de andra. Kortet slutar på 4880.

Risgröten t.ex dan efter mordet handlar han med kort som slutar på 0151.

Båda Mastercard.

Resten av kvittona är också 0151.

Så vem har Mastercard som slutar på 4880? Den personens kort har dragits på Elgiganten. Hade han nåt mer kreditkort?

BA kanske? Det var nåt med hennes mobil...🤔
Har hon egen bil?
SOA säger dock att han vet att hon är på landet när han och HD kommer dit efter förhöret.
Citera
2021-01-26, 18:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
M*aria är väldigt säker på tiden där.

I teorin kan ju dottern W ha meddelat HD att N ringt. Och HD sen glömt det.

I teorin kan ju även SD ha meddelat henne via annan kanal med besked samtidigt att han skickar ett lite mer ”officiellt” meddelande om det sen. Alltså det som ska vara det aktuella för omgivningen.
Sanningen är nog tyvärr mörkare än så.

Det här är ju en av anledningarna till häktningen.

Minns kollegan M*aria å andra sidan fel (typ att det var kafferasten på fm efter kl 11:06 eller liknande) så har hon antagligen i princip på eget bevåg fått HD häktad på felaktiga skäl.
N sa väl inte ett ord till W vad det rörde sig om.
Han bad väl om nr till SD?

I teorin kan man då glömma det.

Kan inte se att MT skulle minnas så fel via det hon motiverar med, hon är klarsynt.
Det skiljer som sagt timmar och inte typ en kvart.
Hon är även förskräckt över Hs ordval då det är ett extremt grovt uttalande.
Det är i sin helhet ett ämne som sätter sig i minnet med tanke på den "terapi" chefen tycks ha haft om just SD och LW.

Vad det beträffar de tidiga klocklslagen vittnar det om att rapport är klar, hon är ute på golvet och har startat medicinutdelning.

Chefen ser henne med medicinvagnen. Den används inte mer än vid fasta klockslag såsom utdelning morgon och den klumpiga vagnen är inte så lätt att missa.

"Sjuksköterskorna på avdelningen börjar dela medicin ca kl. 07:30 vilket gör att Maria tänker
att klockan måste ha varit mellan 07:30 till 08:00 då de hade samtalet som pågick i ca 5
minuter.
Hanna befann sig vid tid för samtalet utanför Marias kontor, hon hade ställt medicinvagnen där och delade mediciner då de möttes."

07:30 och 07:32 (realtid) är HD i medicinvagnen.

Det är även den tid hon har som rutin att växla ord med sköterskorna (sen absorberas nog chefen av sina möten och administrativa sysslor).

"Utöver det faktum att Hanna har med sig vagnen så vet Maria att samtalet sker på morgonen med anledning av att det är vid den angivna tiden som hon normalt har sina samtal med sjuksköterskorna. Hon vet med säkerhet att hon inte pratade med Hanna mer under dagen. De pratade därav inte om Lenas försvinnande vid fler tillfällen den dagen."

H är i läkemedelsrummet kl 07.39, 07.40, 07.53. 08.10, 10.39 såvitt jag kan se.
Men det ligger i andra änden av avd.
Citera
2021-01-26, 18:34
Medlem
Citat:
Jamen, det här är verkligen en intressant teori.
För vem annars?

Ja det står alla fritt att åka var man vill i stan. Men inte bra om han varit anhållen och vill kuska runt inkognito i stan omvägar förbi brottsplatsen.

Kl 15:55 dras Mastercard med sista siffror 4880 på Elgiganten.

Telenor startpaket med 100 kr rörligt.

Ska fasen kartlägga den här åkturen mot alla loggar.

Elgiganten ligger på Säljarevägen 8A.

Östra Bangatan > Södra Infartsleden osv så hamnar man i Marieberg galleria.

Det är ju i syd-sydvästra Örebro helt plötsligt. Och sen blåsa över på andra sidan igen väg 51/52 till torpet.

Typ bara tio minuters omväg från polishuset så inte så konstigt egentligen.

När var hennes polisförhör slut?
Citera
2021-01-26, 18:35
Medlem
Citat:
Förhöret är slut vid 14:49.
Vet inte om det framkommer när SOA hämtade HD?
Får kolla förhör.

Men elgiganten ligger ganska långt söderut:

https://kartor.eniro.se/?c=59.299289,15.160446&z=12&q=%22Elgiganten%20Mega store,%20S%C3%A4ljarev%C3%A4gen,%20%C3%96REBRO%22; 14831658;yp

Och låg inte lantstället norrut?

Runt 40 min sydost om Polishuset. Halvvägs till Vingåker.
Citera
2021-01-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
BA kanske? Det var nåt med hennes mobil...🤔
Har hon egen bil?
SOA säger dock att han vet att hon är på landet när han och HD kommer dit efter förhöret.

Ja och är hon på landet så sätter hon sig väl inte i separat bil och kör 40 min one way till Elgiganten när de är i stan?

Ska man tippa på att det är SOA eller HD:s kort då?
Citera
2021-01-26, 18:40
Medlem
Citat:
SOA säger att SD ”borde” ha varit där. Han är inte hundra säker men tror att SD var där.

Det är långt till torpet från stan. Nån anledning måste det vara att det är SOA och inte SD som hämtar.

Säger SD i förhör att han var i torpet eller?
Citera
2021-01-26, 18:41
Medlem
Citat:

Lustigt att SOA vet att tanten är där men en MGM är han inte säker på hur det var!
Lögn och förbannad dikt verkar vara något som går igen i den familjen!
Citera
2021-01-26, 18:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kommer Du ihåg om det någonstans (FUP, förhör...) framkommit att någon sagt att SD var i stugan under tiden HD var inne på sitt förhör? Att någon ev ljugit om var han befann sig...

Det här hittade jag:

Förhör SD 29/8- 19
Citerar ett längre stycke, mest för att det är så mycket som är klurigt här:

A 147/632

"FL2: Men här Stefan .. då är det din bästa vän .. Lena. Din älskarinna och du är misstänkt för
människorov ..
MT: Nej det är jag väl i och för sig inte men ... jag hade ju varit det på tisdagen. Men .. nej jag
ser inte att jag skulle vara misstänkt.. det kanske jag var .. ingen aning vad jag minns men ..
FL2: Och du minns inte hur du får den här informationen?
MT: Nej ..
FL2: Du har en konversation till den dagen med Jani Oikarinen .. Jani skriver till dig 16: 17 "
läste det senaste på expressen precis" du svara Jani 16:23 "det är bekräftat Lena" ..
MT: Ah .. nej jag minns inte det men uppenbarligen har vi skrivit så ..
FL2: Vait har du fått den här informationen ifrån?
MT: Jag vet inte jag hade kunnat gissa på nån av dom där personerna .. men uppenbarligen
var det inte från dom men .. jag kan gissa på andra personer som har skrivit till mig också.
FL2: Jag jobbar den här dagen ..
MT: Mm.
FL2: Med det här ärendet.
FL2: Jag vet inte att det är bekräftat Lena.
MT: Nej och vad som är bekräftat i den där meningen det kanske är lite oklart men .. eh ..
FL2: Ja du får gärna förklara för det är det du har skrivit.
MT: Ja.
FL2: Du har skrivit" det är bekräftat Lena". Så du får gärna förklara.
MT: Ja .. jag vet inte vad som stod i den där artikeln .. och jag vet inte vad det är jag bekräftar
men .. om jag förstått att man har hittat en kropp .. precis där Lena bor så ah .. då är det Lena.
FL2: Polisen bekräftar i media efter helgen att det är Lena.
MT: Mm .. ah det är väl inget konstigt med det..
FL2: Det är starka ord och skriva till nån att det är bekräftat Lena.
MT: Ah .. det får du tycka .. det .. det går bra .. för mig är det helt självklart att det är Lena. Och
det är inte som att jag sitter och skriver nått juridiskt bindande dokument när jag säger att det
är bekräftat Lena .. utan .. då kanske jag har snappat upp att..ah .. platsen .. då är det..Då är det
Lena.
FL2: Vart befinner du dig då när du skriver det här?
MT: Det är ju fortfarande samma sak, jag vet inte .. men .. jag är tämligen säker på att jag är
kvar i sommarstugan ett par dagar innan jag lämnar den platsen.

FL2: Du skriver vidare till Jani 16:24 "inte oväntat för mig, trodde inte hon satt i skogen och
kokade te direkt. Fan". Jani svarar dig några minuter senare" nej det trodde inte direkt jag
heller.frågan är nu bara vem och varfer, "du svarar honom 16:30 "vet inte hon hade fiender"
samma minut skriver du" hon flörta ju med alla så många har ju känt sig brända''.. är det så?
MT: Eh .. att hon inte satt i skogen och koka te ja ... eh .. eller vilket menar du? det var ganska
mycket ..
FL2: Nej jag tänker det här .. ah ..
MT: Eller det här sista?
FL2: "Hon flörta ju med alla så många har ju känt sig brända"
FL2: Vad kan du säga nått om det?
MT: Hon har .. hade heter det ju nu ... väldigt flörtigt sätt så många upplevde att oj .. hon .. hon
vill nånting men det var hennes liksom sätt bara .. första gången hon kunde träffa en person då
kunde hon gå fram och klappa på kinden och .. stryka på armen och sådär .. eh .. och .. det är inte
det gängse sättet.. men hon var så ..
"

//

""FL2: Jani fortsätter och skriva till dig 16:30" jag har inte haft nån så bra kontakt med henne
så jag har ingen aning"! 6:34 skriver han "men hur vet du att det är L dom har hittat? Står
ingenstans" du svarar honom samma minut" du ska ej skriva det någonstans nu" punkt punkt
punkt
MT: Ah .. det var bra ..
FL2: Vad var det som var bra?
MT: Att han inte går ut och skriver det förrns .. för han känner ju många som är anhöriga
också .. så om jag nu har listat ut att ah hon är .. det var den här platsen .. eller vad det nu var
som gjorde jag kanske fick ..
FL 1: Ja hur var det egentligen?
MT: Det vet jag inte .. men .. om han går ut och skriver det.. för tidigt..
FLI: Ja men du skrev .. du skrev ju det här? att det är bekräftat att det är Lena?
MT: Ja .. ja det skrev jag.
FLI: Ah ... och vad menar du då när du .. " du ska inte skriva det här nu." Punkt punkt punkt?
MT: Ja kanske just för att man inte vet så tidigt om familjen är underrättad till exempel .. det
är ju dumt om han skriver nånting .. på nätet.
"

Ja, här trasslar han in sig otroligt mycket!
Skulle han SD, som inte ens själv är på plats, veta att det är Lena?

Jo, han säger att han fått veta av HD som varit på polisförhör.
Det skriver han 16:35.
Var är han då? På väg från Elgiganten (15:55) och köper ett telenor startpaket?
Väldigt slirig han är.
Senast redigerad av notknapparen 2021-01-26 kl. 19:07.
Citera
2021-01-26, 18:45
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Det här hittade jag:

Förhör SD 29/8- 19
Citerar ett längre stycke, mest för att det är så mycket som är klurigt här:

A 147/632

"FL2: Men här Stefan .. då är det din bästa vän .. Lena. Din älskarinna och du är misstänkt för
människorov ..
MT: Nej det är jag väl i och för sig inte men ... jag hade ju varit det på tisdagen. Men .. nej jag
ser inte att jag skulle vara misstänkt.. det kanske jag var .. ingen aning vad jag minns men ..
FL2: Och du minns inte hur du får den här informationen?
MT: Nej ..
FL2: Du har en konversation till den dagen med Jani Oikarinen .. Jani skriver till dig 16: 17 "
läste det senaste på expressen precis" du svara Jani 16:23 "det är bekräftat Lena" ..
MT: Ah .. nej jag minns inte det men uppenbarligen har vi skrivit så ..
FL2: Vait har du fått den här informationen ifrån?
MT: Jag vet inte jag hade kunnat gissa på nån av dom där personerna .. men uppenbarligen
var det inte från dom men .. jag kan gissa på andra personer som har skrivit till mig också.
FL2: Jag jobbar den här dagen ..
FL2: Med det här ärendet.
FL2: Jag vet inte att det är bekräftat Lena.
MT: Nej och vad som är bekräftat i den där meningen det kanske är lite oklart men .. eh ..
FL2: Ja du får gärna förklara för det är det du har skrivit.
MT: Ja.
FL2: Du har skrivit" det är bekräftat Lena". Så du får gärna förklara.
MT: Ja .. jag vet inte vad som stod i den där artikeln .. och jag vet inte vad det är jag bekräftar
men .. om jag förstått att man har hittat en kropp .. precis där Lena bor så ah .. då är det Lena.
FL2: Polisen bekräftar i media efter helgen att det är Lena.
MT: Mm .. ah det är väl inget konstigt med det..
FL2: Det är starka ord och skriva till nån att det är bekräftat Lena.
MT: Ah .. det får du tycka .. det .. det går bra .. för mig är det helt självklart att det är Lena. Och
det är inte som att jag sitter och skriver nått juridiskt bindande dokument när jag säger att det
är bekräftat Lena .. utan .. då kanske jag har snappat upp att..ah .. platsen .. då är det..Då är det
Lena.
FL2: Vart befinner du dig då när du skriver det här?
MT: Det är ju fortfarande samma sak, jag vet inte .. men .. jag är tämligen säker på att jag är
632
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-08-29 17:23 diarienr: 5000-K574218-18
kvar i sommarstugan ett par dagar innan jag lämnar den platsen.
FL2: Du skriver vidare till Jani 16:24 "inte oväntat för mig, trodde inte hon satt i skogen och
kokade te direkt. Fan". Jani svarar dig några minuter senare" nej det trodde inte direkt jag
heller.frågan är nu bara vem och varfer, "du svarar honom 16:30 "vet inte hon hade fiender"
samma minut skriver du" hon flörta ju med alla så många har ju känt sig brända''.. är det så?
MT: Eh .. att hon inte satt i skogen och koka te ja ... eh .. eller vilket menar du? det var ganska
mycket ..
FL2: Nej jag tänker det här .. ah ..
MT: Eller det här sista?
FL2: "Hon flörta ju med alla så många har ju känt sig brända"
FL2: Vad kan du säga nått om det?
MT: Hon har .. hade heter det ju nu ... väldigt flörtigt sätt så många upplevde att oj .. hon .. hon
vill nånting men det var hennes liksom sätt bara .. första gången hon kunde träffa en person då
kunde hon gå fram och klappa på kinden och .. stryka på armen och sådär .. eh .. och .. det är inte
det gängse sättet.. men hon var så ..
"

//

""FL2: Jani fortsätter och skriva till dig 16:30" jag har inte haft nån så bra kontakt med henne
så jag har ingen aning"! 6:34 skriver han "men hur vet du att det är L dom har hittat? Står
ingenstans" du svarar honom samma minut" du ska ej skriva det någonstans nu" punkt punkt
punkt
MT: Ah .. det var bra ..
FL2: Vad var det som var bra?
MT: Att han inte går ut och skriver det förrns .. för han känner ju många som är anhöriga
också .. så om jag nu har listat ut att ah hon är .. det var den här platsen .. eller vad det nu var
som gjorde jag kanske fick ..
FL 1: Ja hur var det egentligen?
MT: Det vet jag inte .. men .. om han går ut och skriver det.. för tidigt..
FLI: Ja men du skrev .. du skrev ju det här? att det är bekräftat att det är Lena?
MT: Ja .. ja det skrev jag.
FLI: Ah ... och vad menar du då när du .. " du ska inte skriva det här nu." Punkt punkt punkt?
MT: Ja kanske just för att man inte vet så tidigt om familjen är underrättad till exempel .. det
är ju dumt om han skriver nånting .. på nätet.
"

Ja, här trasslar han in sig otroligt mycket!
Skulle han SD, som inte ens själv är på plats, veta att det är Lena?

Jo, han säger att han fått veta av HD som varit på polisförhör.
Det skriver han 16:35.
Var är han då? På väg från Elgiganten (15:55) och köper ett telenor startpaket?
Väldigt slirig han är.

Och HD och SOA har just inte reflekterat alls över att det var avspärrat/polisbilar/polisbuss vid vägen när de passerade.
De pratade om vad HD varit med om - att hon varit på förhör, allt enligt vad SOA berättar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in