Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Kan du inte förklara för mig, för jag har genuint ingen aning, på riktigt alltså, vad "saker måste kunna ske annorlunda"
betyder. Vad betyder det? För att kunna urskilja dom måste jag ha två exempel, ett där "saker kan ske annorlunda" och ett där "saker inte kan ske annorlunda." Så jag kan titta på dom och försöka förstå vad skillnaden på dom är. Tankeexperiment går bra. Vad som helst går bra. Bara jag kan förstå vad du säger människa.

Det är en väldigt bra fråga, eftersom vi egentligen inte har något koncept att beskriva det.
Är varje händelse styrd av tidigare händelser?
Det är lätt att se hur saker händer, beroende av vad som hänt innan.
Men det är svårt att gräva i vad motsatsen skulle betyda, en händelse som är oberoende av tidigare händelser? Det närmaste vi kan komma är slump, men som egentligen bara är ett slarvigt utryck för att vi inte kan förutspå händelsen. Om den är oberoende av tidigare händelser eller inte går inte att avgöra.
Så ja, bra fråga, som ofta leder till att man konstaterar att inget kan ha skett annorlunda.
(Värt att notera i sammanhanget är ju också även fast vi skulle lyckas, så passar inte fri vilja in i ett universum med oberoende händelser heller.)