2021-01-26, 16:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Absolut, men någon definition bör man ändå vara överens om så man diskuterar samma sak.

En perfekt definition som alla kan enas om blir nog svår men grundläggande kriterier som att det måste vara möjligt att göra flera val borde alla utom vissa tokstollar kunna enas om. Om det inte är möjligt att göra fler än ett val kan ingen seriös person mena att fri vilja finns.
Citera
2021-01-26, 16:27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag kan ta på yxan i drömmen också. Är yxor i drömmar inte fiktioner menar du?

Det är skillnaden mellan konkreta ting och trosföreställningar som är poängen.
Jag utgår ifrån att du inte kan ta på mänskliga rättigheter när du drömmer?
Citera
2021-01-26, 16:31
Medlem
Citat:
Det är skillnaden mellan konkreta ting och trosföreställningar som är poängen.
Jag utgår ifrån att du inte kan ta på mänskliga rättigheter när du drömmer?
Nä jag tror inte jag kan det. Men du som verkar säker på saken, kan jag ta på yxan i drömmen?

Jag misstänker att den distinktion du gör är mellan fysiska interaktioner och andra slags interaktioner. Det är eventuellt en rimlig separation, men jag är osäker.
Citera
2021-01-26, 16:35
Medlem
Citat:
Där är vi helt överens. Men jag är kanske mer intresserad av att undersöka den intuitiva tron på den fria viljan än att kasta ut den genom fönstret. En av anledningarna är att det finns ganska mycket intressanta aspekter som skulle följa med ut genom fönstret.

Yes, och jag gillar ju uppenbarligen de mycket intressanta aspekterna som uppstår utan fri vilja.

Citat:
Gör den? Jag tycker tvärtom att den komplexa psykologiska aspekten inte alls berörs särskilt mycket med det allvar och respekt den förtjänar.

Det har du helt rätt i, frågan förtjänar allvar och respekt. Dock inte att förväxla med användandet av satslogik eller motsvarande. Men jo, jag håller med.

Citat:
Absolut, men någon definition bör man ändå vara överens om så man diskuterar samma sak.

Ja, jag tror det är bra att tex försöka finna grundläggande aspekter i den intuitiva fria viljan. Tex de jag brukar nämna,
  • Fritt val innebär att universum måste tillåta att saker kunnat ske annorlunda.
  • Fritt val innebär att det måste existera någon sorts agent som påverkar ovan möjligheter.

Sedan som jag ibland försöker belysa,
  • Går det ens att definiera fri vilja meningsfullt, eller är det en övning som visar på att den inte existerar?
  • Vad är vår personliga upplevelse, tittar vi noga så hittar vi ingen fri vilja?
  • Icke dualitet, allt hänger ihop. Även om fria val kan ske, så kanske agenten saknas, dvs det är universum som tar besluten?
Senast redigerad av FlamRed 2021-01-26 kl. 16:37.
Citera
2021-01-26, 16:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nä jag tror inte jag kan det. Men du som verkar säker på saken, kan jag ta på yxan i drömmen?

Jag misstänker att den distinktion du gör är mellan fysiska interaktioner och andra slags interaktioner. Det är eventuellt en rimlig separation, men jag är osäker.

Verkar jag säker? Det är fel. Jag har skrivit flera gånger att jag inte alls är tvärsäker på både det ena och det andra.
Och just därför förnekar jag varken Gud eller den fria viljan. Jag försöker istället förstå på djupet vad såna mänskliga fenomen handlar om.

Det finns en meningsfull skillnad mellan fiktion och verklighet ja.
Och en lika meningsfull skillnad mellan dröm och verklighet.

Men om du känner för att leda diskussionen mot att sudda ut den gränsen så går det bra det med.
Citera
2021-01-26, 16:56
Medlem
Citat:
Verkar jag säker? Det är fel. Jag har skrivit flera gånger att jag inte alls är tvärsäker på både det ena och det andra.
Hrm. Jag menar, du måste väl veta vad du menar med det du säger åtminstone. Du hävdar att jag kan ta på yxan men inte på nationer. Kan jag ta på yxan i drömmen? I så fall, är en drömyxa en fiktion eller inte en fiktion enligt ditt användande av ordet?

Citat:
Och just därför förnekar jag varken Gud eller den fria viljan. Jag försöker istället förstå på djupet vad såna mänskliga fenomen handlar om.
Hur gör du det? Vad är förståelse för dig?

Citat:
Det finns en meningsfull skillnad mellan fiktion och verklighet ja.
Och en lika meningsfull skillnad mellan dröm och verklighet.
Det är den förstnämnda jag försöker komma åt. Vad skillnaden är så att säga. Vad den beror på. Var den kommer från.

Det sistnämnda har jag inte direkt tagit upp ännu, men låt gå då: Vad är den meningsfulla skillnaden mellan dröm och verklighet?

Citat:
Men om du känner för att leda diskussionen mot att sudda ut den gränsen så går det bra det med.
Jag har inget ändmål i sikte! Annat än i abstrakta termer eventuellt.
Citera
2021-01-26, 17:00
Medlem
Citat:
Du tror rätt mycket. Lawrence Krauss tycker uttryckligen att "absolut ingenting" är en värdelös definition som bör definieras om.
“Some people get upset that we change the meaning of ‘nothing,’” he told us in his Ingenious interview, when we asked if he was avoiding the question, “but we changed the meaning of light when we realized it was made of photons. I mean, it really is what learning is all about.” The old definition of “nothing”—Krauss called it “that from which only God can create something”—was never much of a definition to go on, anyway. It was once the conventional wisdom that that sort of nothing surrounded our galaxy, before we knew there were others out there, he said. Yet “that kind of nothing creates something all the time, because elementary particles pop in and out of that kind of nothing all the time—they’re called virtual particles.”
Jag ser inte att han uttrycker det någonstans i det där citatet. Tvärtom säger han att den gamla definitionen av "ingenting" som ett tomrum är värdelös, vilket jag håller med om då även rum är något.
Citera
2021-01-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fritt val innebär att universum måste tillåta att saker kunnat ske annorlunda.
Kan du inte förklara för mig, för jag har genuint ingen aning, på riktigt alltså, vad "saker måste kunna ske annorlunda" betyder. Vad betyder det? För att kunna urskilja dom måste jag ha två exempel, ett där "saker kan ske annorlunda" och ett där "saker inte kan ske annorlunda." Så jag kan titta på dom och försöka förstå vad skillnaden på dom är. Tankeexperiment går bra. Vad som helst går bra. Bara jag kan förstå vad du säger människa.
Citera
2021-01-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag ser inte att han uttrycker det någonstans i det där citatet. Tvärtom säger han att den gamla definitionen av "ingenting" som ett tomrum är värdelös, vilket jag håller med om då även rum är något.
Du kanske missade att han kallade det den typ av ingenting som bara gud kan skapa saker från? Nåja.

Här är ett till uttryck som understödjer att Krauss inte menar "absolut ingenting": Lawrence Krauss writes that recent scientific discoveries show the universe could have come from nothing. He qualifies his definition of nothingness, though, to mean “empty space,” and then he fills that “empty space” with matter and antimatter ruled by the laws of quantum physics.

Som jag sa från första början så ser han det som tom rymd med kvantfält i sig. Det vill säga, som något annat än "absolut ingenting," så som jag förstår termen.
Citera
2021-01-26, 17:33
Medlem
Citat:
Du kanske missade att han kallade det den typ av ingenting som bara gud kan skapa saker från? Nåja.
Han menar att det var en värdelös definition eftersom den inte på något sätt förklarade vad som menades med "ingenting".
Citat:
Här är ett till uttryck som understödjer att Krauss inte menar "absolut ingenting": Lawrence Krauss writes that recent scientific discoveries show the universe could have come from nothing. He qualifies his definition of nothingness, though, to mean “empty space,” and then he fills that “empty space” with matter and antimatter ruled by the laws of quantum physics.

Som jag sa från första början så ser han det som tom rymd med kvantfält i sig. Det vill säga, som något annat än "absolut ingenting," så som jag förstår termen.
Jag googlade det där stycket. Det är skrivet av en religiös person som gör en egen uppenbart felaktig tolkning av vad Krauss skrivit. Du bör kolla dina källor lite noggrannare innan du använder dem.
Citera
2021-01-26, 17:41
Medlem
Citat:
Kan du inte förklara för mig, för jag har genuint ingen aning, på riktigt alltså, vad "saker måste kunna ske annorlunda" betyder. Vad betyder det? För att kunna urskilja dom måste jag ha två exempel, ett där "saker kan ske annorlunda" och ett där "saker inte kan ske annorlunda." Så jag kan titta på dom och försöka förstå vad skillnaden på dom är. Tankeexperiment går bra. Vad som helst går bra. Bara jag kan förstå vad du säger människa.

Det är en väldigt bra fråga, eftersom vi egentligen inte har något koncept att beskriva det.

Är varje händelse styrd av tidigare händelser?

Det är lätt att se hur saker händer, beroende av vad som hänt innan.

Men det är svårt att gräva i vad motsatsen skulle betyda, en händelse som är oberoende av tidigare händelser? Det närmaste vi kan komma är slump, men som egentligen bara är ett slarvigt utryck för att vi inte kan förutspå händelsen. Om den är oberoende av tidigare händelser eller inte går inte att avgöra.

Så ja, bra fråga, som ofta leder till att man konstaterar att inget kan ha skett annorlunda.

(Värt att notera i sammanhanget är ju också även fast vi skulle lyckas, så passar inte fri vilja in i ett universum med oberoende händelser heller.)
Citera
2021-01-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Han menar att det var en värdelös definition eftersom den inte på något sätt förklarade vad som menades med "ingenting".

Jag googlade det där stycket. Det är skrivet av en religiös person som gör en egen uppenbart felaktig tolkning av vad Krauss skrivit. Du bör kolla dina källor lite noggrannare innan du använder dem.
Det må så vara att källan är religiös, men det betyder inte att den är fel. Om Adolf Hitler säger att himlen är blå så har han rätt. Läs Krauss bok istället vet jag. Eller fortsätt tro. Har lite svårt att förstå den biten bara om du nu har något fundamentalt emot religiösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in