2021-01-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Då bör du kommunicera med honom via PM, här får alla debattera utan att be dig om tillstånd.
Ingen behöver be mig om tillstånd, jag har inte censurerat någon.

Det kan eventuellt stämma att vi bör ta det i PM men eftersom alla får debattera här utan att be dig om tillstånd så förstår jag inte varför du säger åt mig vad jag ska göra.
Citera
2021-01-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det tror inte jag. Jag håller enbart med om att saker inte kan vara annorlunda än dom är i rent historisk bemärkelse; något som redan hänt kunde inte ha hänt på annat sätt.

Jo, det är ju grunden i argumentet, att inget kunnat hända olika.

Citat:
Det jag efterfrågar från dig är vad "kunna välja annorlunda" betyder. Vad innebär det att kunna välja annorlunda? Rent faktiskt, inte bara "ja men det är uppenbart" eller "alla vet." Jag bryr mig inte om det. Producera något där du kan säga "titta på den här processen, det finns ingen process i verkligheten, men i den här processen så kan X välja annorlunda."

Så länge vi är överens om att inget kunnat ske annorlunda, varför ska vi hitta på en process som beskriver hur saker skulle kunnat ske annorlunda?
Citera
2021-01-26, 16:06
Medlem
Citat:
Okej, varför gav "ingenting" upphov till universum?

Vad är "ingenting" för nåt ens? Lawrence Krauss menar exempelvis att "ingenting" är tom rymd med nollskild energi. Är det det du menar med "ingenting"?
"Ingenting" gav inte upphov till universum av en anledning, det hände helt av sig självt av en ren slump. Med "ingenting" menar jag "absolut ingenting", och det tror jag Krauss också gör.
Citera
2021-01-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du kan ta på yxan. Du kan inte ta på en nation eller mänskliga rättigheter eftersom de är trosföreställningar d vs tankekonstruktioner som styr människors beteende.
Jag kan ta på yxan i drömmen också. Är yxor i drömmar inte fiktioner menar du?
Citera
2021-01-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Jo, det är ju grunden i argumentet, att inget kunnat hända olika.

Så länge vi är överens om att inget kunnat ske annorlunda, varför ska vi hitta på en process som beskriver hur saker skulle kunnat ske annorlunda?
Jag tror du missuppfattar mig. En elektrons spinn är omöjligt att predicera exempelvis. I efterhand kan jag däremot säga "ok, det blev spinn upp, då kan det inte vara annat än spinn upp i den kontext som redan skett." Det är det jag menar med att det är ett historiskt perspektiv.
Citera
2021-01-26, 16:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag kan ta på yxan i drömmen också. Är yxor i drömmar inte fiktioner menar du?

Du kan inte ta på en yxa i drömmen men din hjärna kan tro att du gör det, återigen alltså en mänsklig fantasi eller saga,
Citera
2021-01-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
"Ingenting" gav inte upphov till universum av en anledning, det hände helt av sig självt av en ren slump. Med "ingenting" menar jag "absolut ingenting", och det tror jag Krauss också gör.
Du tror rätt mycket. Lawrence Krauss tycker uttryckligen att "absolut ingenting" är en värdelös definition som bör definieras om.
“Some people get upset that we change the meaning of ‘nothing,’” he told us in his Ingenious interview, when we asked if he was avoiding the question, “but we changed the meaning of light when we realized it was made of photons. I mean, it really is what learning is all about.” The old definition of “nothing”—Krauss called it “that from which only God can create something”—was never much of a definition to go on, anyway. It was once the conventional wisdom that that sort of nothing surrounded our galaxy, before we knew there were others out there, he said. Yet “that kind of nothing creates something all the time, because elementary particles pop in and out of that kind of nothing all the time—they’re called virtual particles.”
Citera
2021-01-26, 16:15
Medlem
Citat:
Du kan inte ta på en yxa i drömmen men din hjärna kan tro att du gör det, återigen alltså en mänsklig fantasi eller saga,
Aha. Du hävdar att det inte är på det viset i verkligheten? Vad skiljer i så fall drömmen från verkligheten? Återigen, en lista med konkreta saker duger gott. Hävder utan stöd får du givetvis också komma med, men det ger åtminstone inte mig någonting.
Citera
2021-01-26, 16:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Aha. Du hävdar att det inte är på det viset i verkligheten? Vad skiljer i så fall drömmen från verkligheten? Återigen, en lista med konkreta saker duger gott. Hävder utan stöd får du givetvis också komma med, men det ger åtminstone inte mig någonting.

Du verkar mycket förvirrad, förstår du inte ens att drömmar bara är något din hjärna har skapat och föremål i de drömmarna inte är verkliga?
Citera
2021-01-26, 16:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast det är ju lite av poängen/dilemmat, att det inte går att definiera fri vilja på ett meningsfullt sätt. Och att det samtidigt finns en intuitiv tro på fri vilja.

Där är vi helt överens. Men jag är kanske mer intresserad av att undersöka den intuitiva tron på den fria viljan än att kasta ut den genom fönstret. En av anledningarna är att det finns ganska mycket intressanta aspekter som skulle följa med ut genom fönstret.

Citat:
Tråden handlar om att undersöka denna intuitiva tro på fri vilja, inte att hitta en "perfekt" definiton som sedan skall bevisas/motbevisas.
Gör den? Jag tycker tvärtom att den komplexa psykologiska aspekten inte alls berörs särskilt mycket med det allvar och respekt den förtjänar.

Citat:
Återigen, en tro/diskussion gällande gud, tomten, eller fri vilja, kan och bör inte vara beroende av en "tydlig vetenskaplig definition" av dessa. Ty sådana definitioner finns inte, och är i många fall inte ens möjlig.

Dvs diskussionen måste kunna framskrida utan sådana tydliga vetenskapliga definitioner. Man behöver försöka förstå andemeningen, eller nyckelaspekter, hos de fenomen vi försöker diskutera.

Absolut, men någon definition bör man ändå vara överens om så man diskuterar samma sak.
Citera
2021-01-26, 16:18
Medlem
Citat:
Du verkar mycket förvirrad, förstår du inte ens att drömmar bara är något din hjärna har skapat och föremål i de drömmarna inte är verkliga?
Visst förstår jag det.
Citera
2021-01-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Där är vi helt överens. Men jag är kanske mer intresserad av att undersöka den intuitiva tron på den fria viljan än att kasta ut den genom fönstret. En av anledningarna är att det finns ganska mycket intressanta aspekter som skulle följa med ut genom fönstret.
Låt mig definiera fri vilja implicit: Fri vilja ökar när antal valmöjligheter ökar. Fri vilja ökar när antal faktorer som begränsar valmöjligheterna är procentuellt mer interna än externa. Missar definitionen något av intuitionen?

Som jag sett det hittills så är den definitionen en breddning av den tidigare, eftersom 100% fri vilja och 100% tvång representeras som att enbart inre faktorer avgör respektive att enbart yttre faktorer avgör. Det vill säga, dom gamla definitionerna finns kvar som extrempunkter i den nya. Fel perspektiv? Rätt perspektiv? (På definitionen alltså, inte om det är rätt eller fel definition.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in