2021-01-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
100% tvång gäller för människan eftersom vi lever i ett deterministiskt universum. Universum självt uppstod däremot förmodligen utan orsak.
Utan orsak? Hur vet du det? Hade det inte lika gärna kunnat vara guds vilja som folk brukar prata om?
Citera
2021-01-26, 15:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Aha. För lite information för mig. Kan du lista de egenskaper som gör att yxan sorteras till ¬fiktion och nation sorteras till fiktion?

Du borde läsa lite av Yuval Harari, han beskriver detta väl, finns youtube videos också med honom om du inte orkar läsa. Det korta svaret är dock att till fiktion eller sagor räknas begrepp som människor har hittat på, dvs. inga konkreta saker som faktiskt existerar i verkligheten och inte bara i människor fantasi.
Citera
2021-01-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast det är ju lite av poängen/dilemmat, att det inte går att definiera fri vilja på ett meningsfullt sätt. Och att det samtidigt finns en intuitiv tro på fri vilja.

Tråden handlar om att undersöka denna intuitiva tro på fri vilja, inte att hitta en "perfekt" definiton som sedan skall bevisas/motbevisas.
Kan du avgöra graden av frihet hos någon som väljer kaffe eller te relativt någon som får kaffe nedkört i strupen? Om inte så saknas mest troligt den intuition du pratar om i ditt eget system.

Citat:
Dvs diskussionen måste kunna framskrida utan sådana tydliga vetenskapliga definitioner. Man behöver försöka förstå andemeningen, eller nyckelaspekter, hos de fenomen vi försöker diskutera.
Hur ska nån kunna förstå det om det inte är definierat? Vad är det vi ska förstå? Förklara bara så kör vi; sluta stå och stampa!
Citera
2021-01-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du borde läsa lite av Yuval Harari, han beskriver detta väl, finns youtube videos också med honom om du inte orkar läsa. Det korta svaret är dock att till fiktion eller sagor räknas begrepp som människor har hittat på, dvs. inga konkreta saker som faktiskt existerar i verkligheten och inte bara i människor fantasi.
Jag är inte ute efter Yuvals definition, eller din. Jag är ute efter Flammarions definition.
Citera
2021-01-26, 15:43
Medlem
Citat:
Utan orsak? Hur vet du det? Hade det inte lika gärna kunnat vara guds vilja som folk brukar prata om?
Jag vet såklart inte, men det är den mest sannolika förklaringen. Betydligt mer sannolik än Guds vilja.
Citera
2021-01-26, 15:44
Medlem
Citat:
Jag vet såklart inte, men det är den mest sannolika förklaringen. Betydligt mer sannolik än Guds vilja.
Aha. Vilken information använder du för att komma fram till den sannolikhetsfördelningen?
Citera
2021-01-26, 15:51
Medlem
Citat:
Kan du avgöra graden av frihet hos någon som väljer kaffe eller te relativt någon som får kaffe nedkört i strupen? Om inte så saknas mest troligt den intuition du pratar om i ditt eget system.

Hur ska nån kunna förstå det om det inte är definierat? Vad är det vi ska förstå? Förklara bara så kör vi; sluta stå och stampa!

Ja, "mitt" system är ju mitt förslag att inget som intuitivt kallas fri vilja existerar.

Jag har förklarat, och vi verkar vara överens där. Saker kan inte ha hänt annorlunda än de hände, vilket gör att fri vilja inte existerar. (Och jo, jag vet att ditt system istället benämner detta som just fri vilja)

Jag tror vi är överens i sak, hur verkligheten fungerar. Och vi behöver inte bråka om det skall kallas fri eller ofri.
Citera
2021-01-26, 15:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag är inte ute efter Yuvals definition, eller din. Jag är ute efter Flammarions definition.

Då bör du kommunicera med honom via PM, här får alla debattera utan att be dig om tillstånd.
Citera
2021-01-26, 15:55
Medlem
Citat:
Aha. Vilken information använder du för att komma fram till den sannolikhetsfördelningen?
Att universum uppstod ur ingenting är mest sannolikt eftersom det är den enklaste förklaringen. Teorin om Gud är en onödigt krånglig förklaring eftersom den ger upphov till en massa nya frågetecken.
Citera
2021-01-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ja, "mitt" system är ju mitt förslag att inget som intuitivt kallas fri vilja existerar.

Jag har förklarat, och vi verkar vara överens där. Saker kan inte ha hänt annorlunda än de hände, vilket gör att fri vilja inte existerar. (Och jo, jag vet att ditt system istället benämner detta som just fri vilja)

Jag tror vi är överens i sak, hur verkligheten fungerar. Och vi behöver inte bråka om det skall kallas fri eller ofri.
Det tror inte jag. Jag håller enbart med om att saker inte kan vara annorlunda än dom är i rent historisk bemärkelse; något som redan hänt kunde inte ha hänt på annat sätt.

Det jag efterfrågar från dig är vad "kunna välja annorlunda" betyder. Vad innebär det att kunna välja annorlunda? Rent faktiskt, inte bara "ja men det är uppenbart" eller "alla vet." Jag bryr mig inte om det. Producera något där du kan säga "titta på den här processen, det finns ingen process i verkligheten, men i den här processen så kan X välja annorlunda."
Citera
2021-01-26, 15:57
Medlem
Citat:
Att universum uppstod ur ingenting är mest sannolikt eftersom det är den enklaste förklaringen. Teorin om Gud är en onödigt krånglig förklaring eftersom den ger upphov till en massa nya frågetecken.
Okej, varför gav "ingenting" upphov till universum?

Vad är "ingenting" för nåt ens? Lawrence Krauss menar exempelvis att "ingenting" är tom rymd med nollskild energi. Är det det du menar med "ingenting"?
Citera
2021-01-26, 15:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Aha. För lite information för mig. Kan du lista de egenskaper som gör att yxan sorteras till ¬fiktion och nation sorteras till fiktion?

Du kan ta på yxan. Du kan inte ta på en nation eller mänskliga rättigheter eftersom de är trosföreställningar d vs tankekonstruktioner som styr människors beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in