2021-01-26, 11:54
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du begriper inte poängen med löpande 7-dagars-medelvärde.

Jo. Absolut! Det är för övrigt fallande.
Och för 7 dagar sedan var det förresten nästan 30% högre..
Citera
2021-01-26, 11:54
Medlem
Otroligs avatar
Verkar varit skitsnack detta om AZ och 8% effektivitet för 65+. Pinsamt för tidningarna om det stämmer.

https://twitter.com/alexwickham/status/1353999453028577280?s=21
Citera
2021-01-26, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad är det Astra ljuger om?
Tom tyskarna själva säger att skjutjärnsjournalisterna blandat ihop siffrorna och hittat på en story

Har inte läst den dementin.

Saken är den att de EFTER att redan ha fått betalt plötsligt säger att de endast kan leverera 1/3 av dosmängden de LOVADE att leverera innan betalningen.

Det kallar jag för en LÖGN.

Hade det sagt sanningen då hade kanske EU beställt fler doser från de andra tillverkarna.

I min värld får man inte göra så här.

Sen om vaccinet inte funkade ens på den äldre befolkningen gjorde saken bara snäppet värre.
Citera
2021-01-26, 11:56
Medlem
santos_devilles avatar
Tänk att hela världen lyssnade på ett troll från twitter. Helt absurt

Citat:
Tyska hälsodepartementet dementerar uppgifterna från igår kväll om att Astra Zeneca-vaccinet inte skulle skydda människor över 65 år.
Deras utredning tyder på att en sammanblandning har skett. 8 procent av deltagarna i vaccinstudien var mellan 56 och 69 år och 3-4 procent var över 70 år, det betyder inte att effektiviteten var 8 procent hos äldre människor.
Det rapporterar tyska Focus.
Citera
2021-01-26, 11:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad är det Astra ljuger om?
Tom tyskarna själva säger att skjutjärnsjournalisterna blandat ihop siffrorna och hittat på en story

Journalisterna körde nog en google translate på Astras rapport och förväxlade att 8% av deltagarna i studien var 56+ år med att effektiviteten var 8 %.

Tyskarnas engelska är ju dokumenterat usel, det är nog inte bättre med medicinsk engelska.

Tysklands hälsodepartement har dementerat Handelsblatts klavertramp.
Citera
2021-01-26, 11:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Extrem 1 är självisolering för alla personer, 0-100 år, i en månad. Inga "nödvändiga" påhitt som handla mat eller uppsöka vård.

Extrem 2 är låtsas som ingenting, leva som vanligt, 30 000 besökare på konserter osv.

Alla tycker väl att vi ska ligga någonstans mellan dessa extremer. IMBILDEN tror att han vill minimera smittspridningen och även om han skulle sätta sig in i vad det innebär skulle han fortsätta låtsas missförstå sig själv.

Intressant. Vad menar du med att jag skulle missförstå mig själv?
Citera
2021-01-26, 11:59
Medlem
Man kan alltså få vanlig Covid, sen Sydafrikansk Covid och sedan Brittisk Covid efter varandra, alltså antikropparna funkar inte korsvis?
Citera
2021-01-26, 12:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
De är ju klart man kolla på 7-dagars, dag mot dag, för att avgöra trendbrott. Man kanske inte kan avgöra ett trendbrott på bara en dag. Men på 2-3 är det nog möjligt. Kom igen nu! Vi kan ju inte vänta en vecka eller 14 dagar för att avgöra trendbrott.

Jag tittade visst på Skåne igår (deras egen trendgraf) och konstaterade att det minskade men långsamt.
Minskningen har avtagit i de flesta regioner. Det ser ut som att det skulle plana ut och eventuellt börja öka igen. Vilket är väntat eftersom att skolorna är igång igen.

Förra veckan rapporterades 23723 fall in. Jag gissar att man hamnar ganska nära dom siffrorna den här veckan också, dvs nedgången börjar vara över. Troligtvis kommer dagens rapporterade fall att ligga ca 15% lägre än förra tisdagen. Under veckan kommer minskningen att ätas upp och på fredag kan det rapporteras lite högre siffra än förra veckan.
Citera
2021-01-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Är du regimens språkrör? Pandemin har skötts klandervärt rakt igenom på alla nivåer av de flesta ansvariga. Men sämst har de varit som ska styra upp verksamheten på riksnivå. Vi får inte glömma gamla synder begångna tidigare regeringar, de som avvecklade våra beredskapsförråd de som införde "just in time" leveranser.

Det är inte heller bara döden som räknas som ett misslyckande. Många har varit väldigt sjuka och lidit svårt och många är fortfarande sjuka efter flera månader. Dessvärre är det inte över utan i mars kan vi räkna hur många döda och IVA vårdade vi haft på ett år.
Men då är vi färdiga nu när andra länder ska ta sig an en smittsammare variant.
Helt rätt tänkt från första början.
Platta ner kurvan.
Beredskapslager m.m har inte med strategin att göra.
Citera
2021-01-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant. Vad menar du med att jag skulle missförstå mig själv?

Du framför gång på gång på gång hur konstigt det är att FHM inte vill stoppa spridningen. Om du skulle ta en minut och reflektera över vad som krävs för att stoppa den skulle du inte själv vilja göra det. Men du övertalar dig själv att du vill det.

Stänga skolorna är till exempel ett sätt att platta till kurvan, inte ett sätt att stoppa spridningen.
Citera
2021-01-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaha, det var som tusan. Den varianten har jag inte tänkt på. Kan du länka till någon källa som verifierar att så är fallet, att det är på så sätt den nya virusvarianten är mer smittsam?

Minns inte vart jag läste det tyvärr... Lokaltidning eller SVT kanske. Dock så skrev någon annan här om att den lättare binder till receptorer bla bla, så din känsla kanske var rätt?
Citera
2021-01-26, 12:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Sant. Jag borde ha kollat platz graf igår också.

Jag sa att det var ett eventuellt trendbrott...

Anledningen att jag är så extra alert avseende trendbrott är för att jag oroar mig för de nya mer smittsamma varianterna.

Hade du inte föredragit att Skåne visade på en tydligare trend nedåt!? Skåne är den region med flest nya fall per invånare och 7 dagar.

Halvering sen julveckan men ser ut att ha planat ut tyvärr. Osäkert hur smittspridningen utvecklats efter lovet och om nya varianter samt skola/jobb kommer få smittan att öka igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in