2021-01-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Finns det fortfarande dem som tycker sverige skulle ha stängt ner gränserna och infört karantän likt europa gjorde?

Inte för jag gillar Tegnell, men forumets favorit Björn Olsson hade varit 100 gånger värre. Det hade inte blivit karantän i 2 veckor och sedan är det över som han trodde, utan vi skulle fortfarande ha haft karantän. Karantän funkar bara om man löper hela linan ut, och bokstavligen låser in folk i sina hem i 1 månad eller så, och då måste du fortfarande ha stängda gränser efter det tills alla andra har gjort likadant.

Vaccinet lär inte vara en silverkula heller, utan jag säger som jag mer eller mindre hela tiden har sagt, vi måste leva med viruset det är inte ett så allvarligt virus ändå, men vi bör vidta åtgärder för skydda våra äldre. Men nu styrs världen av efterblivna som skyddar alla utan de som behövs skyddas. Alla utan de äldre ska leva sina liv som vanligt.

Jag är benägen att hålla med. Möjligtvis med reservation om skydda de äldre. 90+ multisjuk på hemmet behöver inte skyddas. Men jag tror fortfarande att Tegnell är en komplett idiot.
Citera
2021-01-26, 11:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ska du sluta jämföra dag mot dag snart? Eller glömde du av någon anledning att jämföra igår när platz visar 1177 jmf med 1423 föregående måndag, dvs en minskning på 17%

edit: 7-dagars medelvärde är halverat på knappa 14 dagar i Skåne enligt platz. Skulle jag vilja kalla en minskning.
De är ju klart man kolla på 7-dagars, dag mot dag, för att avgöra trendbrott. Man kanske inte kan avgöra ett trendbrott på bara en dag. Men på 2-3 är det nog möjligt. Kom igen nu! Vi kan ju inte vänta en vecka eller 14 dagar för att avgöra trendbrott.

Jag tittade visst på Skåne igår (deras egen trendgraf) och konstaterade att det minskade men långsamt.
Citera
2021-01-26, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Jag hoppas du är ironisk.

Niger medianålder - 15,5 år.
Sverige medianålder - 41,1 år.

Niger förväntad livslängd - 56,3 år.
Sverige förväntad livslängd - 82,1 år.

Jag undrar om någon här vet - ex du - hur förväntad livslängd ändras när man flyttar från ett land eller en världsdel till ett/en annan?

Det dog ju somalier som flugor åtminstone i början av pandemin. Den förväntade livslängden för somalier är 55 år (vet ej vad det där "förväntade livslängden för samtliga (HALE) 47,8" betyder..).

Hur kan man räkna den förväntade livslängden för en somalier i Sverige? För den kan väl ändå inte vara densamma som för infödda svenskar? Ej heller densamma som somalier i Somalien)

Man kanske har lidit av näringsbrist, haft olika sjukdomar etc innan man flyttade hit - plus att jag läste någonstans att åtminstone vissa invandrargrupper brukar drabbas av livsstilssjukdomar som diabetes 2 och högt blodtryck EFTER att de har flyttat hit, eftersom deras livstil och kanske även kost förändrats radikalt.

Ungefär som medelklassen i Indien som också drabbas i stora mängder av diabetes 2 medan de fattiga slipper pga att de inte "har råd" att förstöra sin hälsa med skräpmat plus att de jobbar kroppsligt.

Vi vet ändå att medelåldern för alla C19 döda har varit 83-84år. Men vad har varit medelåldern för somalier eller andra invandrargrupper? Och har de haft underliggande sjukdomar.

Jag fattar att du kanske inte kan svara på alla dessa frågor, men det finns väldigt mycket kunskap hos folk som läser i tråden och kanske åtminstone kan berätta var man skulle kunna hitta den här informationen.
Citera
2021-01-26, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att påstå att Sverige har smittat ner människor med flit är ju en ren härskarteknik.

Det är som att anklaga någon för att mörda barn i Afrika, för att man vill sätta en övre gräns för biståndet.
Har jag påstått det?
Det jag säger är att ansvarig minister ljuger offentligt om beslut som har fattats för att hantera pandemin.

Däremot har självklart besluten man fattar påverkan på resultatet
Citera
2021-01-26, 11:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De är ju klart man kolla på 7-dagars, dag mot dag, för att avgöra trendbrott. Man kanske inte kan avgöra ett trendbrott på bara en dag. Men på 2-3 är det nog möjligt. Kom igen nu! Vi kan ju inte vänta en vecka eller 14 dagar för att avgöra trendbrott.

Jag tittade visst på Skåne igår (deras egen trendgraf) och konstaterade att det minskade men långsamt.

Så igår dög Skånes egen graf, men inte idag?

Så igår var det en långsam minskning. När den långsamma minskningen fortsätter idag (811 jmf 812) så anser du plötsligt att det är ett trendbrott.. Är lite frågande till din analytiska förmåga bara..
Citera
2021-01-26, 11:43
Medlem
Pfizer tar betalt för fler doser än vad som är avtalat !

Girigheten har visat sitt fula tryne igen, nu börjar Pfizer ta betalt för den slatt som kan räcka till en extra dos under gynnsamma förhållanden!!!

Och ni som är så naiva och tror att Pfizer kör med öppna kort om biverkningar m,m bör tar er en extra funderare, men gör det snabbt för snart tar Pfizer betalt även för en.
Citera
2021-01-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Jag är benägen att hålla med. Möjligtvis med reservation om skydda de äldre. 90+ multisjuk på hemmet behöver inte skyddas. Men jag tror fortfarande att Tegnell är en komplett idiot.

Jag håller med. För det låter ju mer som så att själva skyddsåtgärderna är en större kränkning och ett större hot mot dessa stackare på äldrevården än om man levde på som vanligt och accepterade att några gamla och äldre dör av det här viruset precis som de dör av influensan eller av lunginflammationen.

Att ligga på äldrevården utan besök och mänskligt kontakt den sista tiden av ens liv är inte ett liv värt att leva. Hellre skulle man leva på och hoppas på det bästa.

De aldra flesta överlever ju ändå. Oavsett åldern.
Citera
2021-01-26, 11:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Lördag-måndag v4 1075st
Lördag-måndag v3 1333st

Avgör själv om det minskar eller inte..
Citera
2021-01-26, 11:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Så igår dög Skånes egen graf, men inte idag?

Så igår var det en långsam minskning. När den långsamma minskningen fortsätter idag (811 jmf 812) så anser du plötsligt att det är ett trendbrott.. Är lite frågande till din analytiska förmåga bara..
Sant. Jag borde ha kollat platz graf igår också.

Jag sa att det var ett eventuellt trendbrott...

Anledningen att jag är så extra alert avseende trendbrott är för att jag oroar mig för de nya mer smittsamma varianterna.

Hade du inte föredragit att Skåne visade på en tydligare trend nedåt!? Skåne är den region med flest nya fall per invånare och 7 dagar.
Citera
2021-01-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Pfizer tar betalt för fler doser än vad som är avtalat !

Girigheten har visat sitt fula tryne igen, nu börjar Pfizer ta betalt för den slatt som kan räcka till en extra dos under gynnsamma förhållanden!!!

Och ni som är så naiva och tror att Pfizer kör med öppna kort om biverkningar m,m bör tar er en extra funderare, men gör det snabbt för snart tar Pfizer betalt även för en.

EU vägrar ju att betala för den extra dosen som tydligen dessutom kräver en speciell nål för att kunna utnyttjas.

Häpnadsväckande att man inte kan informera om detta från början utan att det på vissa håll har upptäckts, utnyttjats och nu vill Pfizer ta betalt.

Men de som endast har använt 5 doser ska ändå betala för 6 - enligt Pfizer.. trots att de inte ha vetat att det fanns en möjlighet för en dos till..

Suck pust och stön. Det finns ingen hederlighet någonstans.

Astra Zeneca som tyvärr är dessutom delvis svensk har man ju inget förtroende för i dagsläget. Jävla lögnare.

Så vem ska man lita på? Donald Trump? (ironi)
Citera
2021-01-26, 11:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Lördag-måndag v4 1075st
Lördag-måndag v3 1333st

Avgör själv om det minskar eller inte..
Du begriper inte poängen med löpande 7-dagars-medelvärde.
Citera
2021-01-26, 11:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
EU vägrar ju att betala för den extra dosen som tydligen dessutom kräver en speciell nål för att kunna utnyttjas.

Häpnadsväckande att man inte kan informera om detta från början utan att det på vissa håll har upptäckts, utnyttjats och nu vill Pfizer ta betalt.

Men de som endast har använt 5 doser ska ändå betala för 6 - enligt Pfizer.. trots att de inte ha vetat att det fanns en möjlighet för en dos till..

Suck pust och stön. Det finns ingen hederlighet någonstans.

Astra Zeneca som tyvärr är dessutom delvis svensk har man ju inget förtroende för i dagsläget. Jävla lögnare.

Så vem ska man lita på? Donald Trump? (ironi)

Vad är det Astra ljuger om?
Tom tyskarna själva säger att skjutjärnsjournalisterna blandat ihop siffrorna och hittat på en story
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in