2021-01-25, 23:34
Medlem
Surtrutens avatar
Strategin med kirurgmunskydd eller tygmunskydd går ju ut på att skydda andra personer från smitta.

Blir det då inte kontraproduktivt om fler och fler använder ffp2- eller ffp3-masker som ofta har en ventil där utandningsluften (och fuktdroppar med virus i) strömmar ut? Dessa masker med ventil bör ju göra att smitta riskerar att spridas till de som har kirurgmunskydd.
Citera
2021-01-25, 23:40
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Sjukvården klarar sig enbart på grund av att den skalats upp, annan vård får vänta och den duktiga sjukvårdspersonalens arbete.

Vilka länder har slut på ambulanser förutom Portugal
Region Blekinge har använt militära ambulanser senaste veckan.

https://regionblekinge.se/om-webbplatsen/nyheter/nyheter-och-pressmeddelande/2021-01-19-region-blekinge-tar-hjalp-ifran-forsvarsmakten-inom-ambulansverksamheten.html
Citera
2021-01-25, 23:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vart kommer 8% ifrån? En studie?

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det kom från twitter.
Det verkar vara någon tidning i Tysklan inblandad också.

Misstänker att vi får svar ganska snart (under tisdagen) på vad som är rätt och fel och till dess kan man nog se detta som en ickenyhet.

Konspirationsteorierna uppskattas ju här ibland så jag tror att någon tysk som har aktier i Pfizer sprider ryktet för att smutskasta AZ:s vaccin. När man tänker på det är det ju självklart att det är så det är.
Citera
2021-01-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Då undrar man ju vad som hände 1985 som föranledde så stort antal dödsfall när befolkningsmängden var runt 15 miljoner mindre.
HIV kanske? Den dödligaste virussjukdom som drabbat västvärlden, och som alla tycks ha glömt bort idag. Eller så var det Covid-1984.
Citera
2021-01-25, 23:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Eller så var de fler men resultatet är så nedslående så de inte går ut med det.

Att AZ vaccinet ligger illa till tycker jag har varit klart länge.
- de hade ett försprång eftersom de redan hade långt gången forskning på samma område, dock var det inte så mkt som informerades, inte bra
- två allvarliga tillbud i fas 3 testerna, som dessutom blev stoppades i USA under en tid, inte bra
- rent plötsligt skulle de samarbeta med Rysslands Sputnik vaccin, varför då kan man fråga sig, inte bra
- Fas 3 tester klara, men behov av komplettering till myndigheter för godkännande, suspekt, inte bra
- medans Pfizer och Moderna stolt presenterat sina resultat, har det varit tyst om AZ, inte bra

Tyvärr så är det tänkt att AZ vaccinet utgjorde bulken av doser i EU och Sverige, undrar hur det blir med det nu. Det här var inte alls bra.
Man ska nog lugna sig och inte hoppa på ett tidnings- och twitterrykte och svälja det med hull och hår.

Under tiden kan man läsa på om de olika vaccinen, länkar finns i min signatur.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-25 kl. 23:51.
Citera
2021-01-25, 23:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Vad kan det bero på att ett vaccin fungerar sämre på äldre?
Citera
2021-01-25, 23:58
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammen
Kaos i Portugal nu...

Alla strategier går åt skogen

Framförallt de som gör hårda lockdowns och fullständigt slår landet i spillror för att sen öppna upp och ta alla sjuka med en gång och bli överbelastade.

Tack gode gud för Tegnell som gjort att vi behållit lite värdighet iaf.
Citera
2021-01-26, 00:01
Medlem
Hexen666s avatar
Hög andel av de testade har antikroppar. Det ser bra ut!

https://sebastianrushworth.com/2021/01/25/heres-a-graph-they-dont-want-you-to-see/
Citera
2021-01-26, 00:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Europa borde ha strävat efter att göra som Taiwan. Man hade kunnat slippa både smittspridningen, och en stor del av dom smärtsamma åtgärderna mot smittspridningen.

Har vi lärt oss någonting av tidigare misstag? Eller står gränserna fortfarande öppna för nya varianter av viruset att flöda in?

Det man kan göra, är att avsätta den dåre som medvetet satte bollen i rullning.

Vem var det som utformade en strategi som gick ut på att låta stora mängder smittbärare forsa in i Sverige, utan att sättas i karantän? Vem var det som lät smittan frodas i Sverige? Vem var det som snabbt avbröt försöken att stoppa smittspridningen i Sverige, med hänvisning till att smittspridningen var så omfattande att det inte var meningsfullt?

Enligt min åsikt, bör den personen åtalas för förräderi.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
EU och WHO lobbade för öppna gränser långt in i pandemin.

Jag minns inte vad Europeiska Unionen uppmanade till. Däremot minns jag att WHO's ledare uttalade sig näst intill hotfullt mot länder som ville skydda sin befolkning mot smitta.

Citat från Bangkok Post, 1:a februari 2020:
The WHO declared the virus a public health emergency of international concern on Thursday. The move allows the agency to recommend travel and trade measures for specific countries, regions and cities that its member states usually follow, despite their economic consequences.

In this case, WHO director-general Tedros Adhanom Ghebreyesus specifically discouraged any such measures.

“The WHO doesn’t recommend and actually opposes any restrictions for travel and trade or other measures against China,” he said, while praising China’s response to the outbreak. “If anyone is thinking about taking measures, it’s going to be wrong.”
WHO's ledare, Tedros Adhanom Ghebreyesus, är en förrädare. Han har svikit alla WHO's medlemmar utom 1.
Citera
2021-01-26, 00:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Region Blekinge har använt militära ambulanser senaste veckan.

https://regionblekinge.se/om-webbplatsen/nyheter/nyheter-och-pressmeddelande/2021-01-19-region-blekinge-tar-hjalp-ifran-forsvarsmakten-inom-ambulansverksamheten.html

Oj, det kände jag inte till. Tur att försvaret kan bistå med hjälp.
Citera
2021-01-26, 00:06
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Utegångsförbud i Holland.
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du nånn länk..........

Såg det på youtube för en timme sen. Direktsändnig live från Rotterdam.
Citera
2021-01-26, 00:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vad kan det bero på att ett vaccin fungerar sämre på äldre?
Jag tror inte riktigt att man vet. Jag har läst flera olika förklaringar som jag inte klarar av att redogöra för på något bra vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in