2021-01-22, 22:49
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Är inte Toto världens mest underskattade band när man alltid ser dåliga recensioner av dom i svensk press? Om man nu ska gå efter recensioner i underskattningsfrågan?
Fast Toto var inte ensamma om att inte vara älskad av svensk musikpress.
Symfonirocken stod heller inte högt i kurs.
Den tiden musikjournalister gillade The Jam, Graham Parker, Elvis Costello, Pretenders m.fl.
De har aldrig riktigt uppskattat musikaliska finesser.
Citera
2021-01-25, 15:08
Medlem
tweezysaabs avatar
Band som Mudhoney och Dinosaur Jr/Dinosaur.

Visst, folk kanske har hört Feel The Pain med Dinosaur Jr, eller Almost Ready om man spelat en del Skate 3! Men herregud, hur fan blev inte dessa band lika populära som band som Nirvana eller iallafall Sonic Youth? Helt sjukt.

https://youtu.be/1K-tWqQAi0E
Citera
2021-01-25, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tweezysaab

Visst, folk kanske har hört Feel The Pain med Dinosaur Jr, eller Almost Ready om man spelat en del Skate 3! Men herregud, hur fan blev inte dessa band lika populära som band som Nirvana eller iallafall Sonic Youth? Helt sjukt.

Dinosaur Jr. hör till mina topp-3-band. Alla tider. Jag tycker J. Mascis är världshistoriens bästa gitarrist. Men jag tycker ändå inte att dom är så underskattade direkt. Dom har ju enormt hög "status", även om dom inte sålt lika många skivor som Nirvana.

Jag har nog bara blivit "starstruck" en enda gång i mitt liv. Det var när jag pratade med J väldigt, väldigt kort en gång. Trevlig herre med en väldigt positiv/soft ...aura... Jag är inte säker på min sak direkt, men jag tror han har Aspergers syndrom.
Citera
2021-01-25, 22:31
Medlem
Saga och A.C.T.
Citera
2021-01-25, 22:39
Medlem
tweezysaabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Dinosaur Jr. hör till mina topp-3-band. Alla tider. Jag tycker J. Mascis är världshistoriens bästa gitarrist. Men jag tycker ändå inte att dom är så underskattade direkt. Dom har ju enormt hög "status", även om dom inte sålt lika många skivor som Nirvana.

Jag har nog bara blivit "starstruck" en enda gång i mitt liv. Det var när jag pratade med J väldigt, väldigt kort en gång. Trevlig herre med en väldigt positiv/soft ...aura... Jag är inte säker på min sak direkt, men jag tror han har Aspergers syndrom.

Jo, i underground/alternative scenen har de ju mest definitivt status. Känner bara att mycket mer av idéerna man hittar på en Dinosaur Jr skiva, eller Mudhoney för den delen, är så mycket mer innovativt och före sin tid.

Och ja, J Mascis är verkligen en gitarrgud! Han är uppe där med Thurston Moore och Lee Ranaldo!
Citera
2021-01-25, 22:40
Bannlyst
Citat:

Och så några saker kring varför Dinosaur Jr. aldrig blev/blir så stora som dom antagligen borde ha varit:
- J. Mascis hade inget intresse av att hora runt i TV och media. Han vill ju inte synas så mycket direkt, även om det lättar med åren.
- J. Mascis ville inte heller turnera av många skäl. Dels gillade han inte att spela live, sen var/är han så flygrädd att han åkte båt över t.ex. Atlanten. Det är svårt att vara bra live då man inte ens vill spela live.
- Väldiga "slitningar" i bandet då J. och framför allt Lou väl i stort sett hatade varandra. Är ju över sedan länge då, som tur är.
Citera
2021-01-25, 22:41
Bannlyst
Citat:
Känner bara att mycket mer av idéerna man hittar på en Dinosaur Jr skiva, eller Mudhoney för den delen, är så mycket mer innovativt och före sin tid.

Japp! Men det är ju inget man säljer många skivor på tyvärr.
Citera
2021-01-25, 22:43
Medlem
tweezysaabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Och så några saker kring varför Dinosaur Jr. aldrig blev/blir så stora som dom antagligen borde ha varit:
- J. Mascis hade inget intresse av att hora runt i TV och media. Han vill ju inte synas så mycket direkt, även om det lättar med åren.
- J. Mascis ville inte heller turnera av många skäl. Dels gillade han inte att spela live, sen var/är han så flygrädd att han åkte båt över t.ex. Atlanten. Det är svårt att vara bra live då man inte ens vill spela live.
- Väldiga "slitningar" i bandet då J. och framför allt Lou väl i stort sett hatade varandra. Är ju över sedan länge då, som tur är.

Helvete! Detta visste jag inte.
Men det var nog för det bästa i slutändan att de inte nådde mainstream median och tjackfesterna i Beverly Hills.
Citera
2021-01-26, 11:58
Bannlyst
Citat:
Helvete! Detta visste jag inte.
Men det var nog för det bästa i slutändan att de inte nådde mainstream median och tjackfesterna i Beverly Hills.

Kika på den här. Det är inte någon som vill sitta i MTV direkt med någon idiot som bara vill synas i media och inte ens kan grundläggande fakta. Om någonting verkar det som.

Kennedy interviews J Mascis for MTV Alternative Nation 1993
https://www.youtube.com/watch?v=J8TmuFe3W3o

MTV-idiot: "Hi, how are you?"
J: "Well, I've been better..."

Ang. solona på "Where You Been" så säger J att han var väldigt ...inspirerad... eftersom hans pappa dog något år innan där. Det hörs liksom i hans solon.
Citera
2021-01-26, 12:26
Medlem
AttansNedranss avatar
"Dinner at The Ritz" med City Boy och "Harder... Faster" med April Wine är två underskattade plattor som jag fortfarande lyssnar på.
Citera
2021-02-26, 11:26
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Var ska man egentligen gå efter när det gäller underskattning? Vad pressen tyckte om respektive band, eller vad publiken tyckte?

Ja inte fan är Toto världens mest underskattade band i alla fall. Tycker du verkligen att ett band som har sålt 40 miljoner album är världens mest underskattade band?
Citera
2021-02-27, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Ja inte fan är Toto världens mest underskattade band i alla fall. Tycker du verkligen att ett band som har sålt 40 miljoner album är världens mest underskattade band?

Hinner inte läsa originalposten, men fattar läget. Vill se en utveckling kring resonemanget. Ingenting är omöjligt, men det verkar otroligt osannolikt att Toto skulle vara underskattade alls. Dom är ju skitdåliga, till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in