2021-01-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det beror på vad du menar med kaos men jag tror inte att det råder totalt kaos i resten av världen och att Sverige är den lugna oasen.

När det gäller kvinnor i sjukvården så håller jag helt enkelt inte med dig. Med tanke på att du (och en del med dig) gnäller på sjukvården i allmänhet (och kvinnor i synnerhet) så misstänker jag att ni själva inte skulle pallat trycket längre än några veckors pandemi..

Det är väl just det att vi (jag) har haft jobb där man tex blivit av med tjejen och ”externa” polare för att man under en längre tid (flera år) jobbat ”dygnet runt” och knappt träffade andra än arbetskamraterna.

Jobbigt? Ja, självklart. Man jobbade oxå hela tiden.
Jag har ett gäng bekanta inom sjukvården och det jobbigaste är inte att utföra själva jobbet. Utan det är att vara på just jobbet så länge.

Flera har sagt: -”Vi springer ju inte som galna mellan alla rum för att hinna med alla som är där. Merparten av tiden är att kolla att allt är som det ska och klappa/hålla nåns hand. Men att vara borta från hemmet så länge är vi inte vana med. Kommer knappt ihåg hur det är att vabba, för det gör mannen nu.”
Senast redigerad av GrodanStropp 2021-01-25 kl. 22:28.
Citera
2021-01-25, 22:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet är ju att inte ens där ger det en jättebra skyddseffekt. Tycks vara 60-70% effekt bland de som testats. Vet inte hur långt upp i åldrarna de testat, men kanske upp till 50 eller 60 år. Får jag ett vaccin som bara ger 60-70% skydd känns det nästan som man inte är vaccinerad. Får jag däremot 95% skydd är det en helt annan sak. Då känner jag att jag i alla fall har en chans.

Ja, 72% tror jag att jag har läst men det kanske enbart gäller om man är i 20 årsåldern
Citera
2021-01-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Bara att mata på.
Får väl ge gamlingarna 12 och halv dos var.
Då blir det 100%.

Var det Pfizer som redan har blivit testad med mångdubbeldos av misstag, så vi vet att man troligtvis överlever..
Citera
2021-01-25, 22:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Bara att mata på.
Får väl ge gamlingarna 12 och halv dos var.
Då blir det 100%.

Ja, eller varför inte 25 doser så de blir skyddade till 200%?
Problemet är ju bara att man med Astras vaccin dessutom blir immun mot själva vaccinet....
Citera
2021-01-25, 22:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vet jag faktiskt inte, men kan misstänka att det är upp till 50 eller 60 år. Ger det bara 8% skydd för 65+ är det ju fullständigt värdelöst. Tanken är ju att 70+ är de som ska vaccineras i fas2 och jag tror man har räknat med astravaccinet i denna fas. Vem sjutton vill ha ett vaccin som bara ger 8% skyddseffekt? 95% skyddseffekt med Pfizer och Modernas. Då är det bra.
Du får tycka att jag är märklig, men nu tycker jag du spekulerar om ett värdelöst vaccin utan att ha något som tyder på att det du säger stämmer eller ens är i närheten av sanningen.

Astra Zenecas effektivitet går att läsa sig till och så kan man spekulera därifrån istället.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Var det Pfizer som redan har blivit testad med mångdubbeldos av misstag, så vi vet att man troligtvis överlever..

Ja, men då får man en försmak på covid-19.
För det var ju just symptom på det som de fick
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Det betyder att den sydafrikanska variantens spike-protein har muterat så till den grad att de antikroppar som skapas av vaccinet inte känner igen den och angriper den.

Värsta scenariot är att de som redan fått vaccin fortfarande är lovligt byte för sydafrika-varianten.

Enda lösningen är att tweaka vaccinet och börja om från början.

Det låter inte bra.
En fråga: Om man tweakar och börjar om från början - för att skaffa nytt vaccin, så kommer det ju ta tid. Under den tiden - kan viruset fortsätta hitta på nya varianter? Finns det risk att virusets alla varianter blir så många att mänskligheten inte hinner med - att viruset segrar?

Befinner vi oss i en uppförsbacke, som blir allt mer ansträngande att ta sig upp? Har vi överhuvud taget någon karta - klar bild av situationen? Eller ändras landskapet allteftersom?
Citera
2021-01-25, 22:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, 72% tror jag att jag har läst men det kanske enbart gäller om man är i 20 årsåldern

Eller så är det bättre än så i gruppen under 65, men helt kass för de äldre.
Det borde ju medföra halvdåliga siffror för hela gruppen så att säga.. typ 70% alltså
Citera
2021-01-25, 22:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En fars.. större risk att bli smittad vid vaccintillfället än vad man får för skydd..

Hörde att EU satt som gräns att det måste ge minst 50% effekt, så om detta stämmer kommer äldre aldrig vaccineras med detta vaccin. Frågan är om ens yngre kommer vilja ta ett sådant ineffektivt vaccin. Man måste jag alltid väga riskerna med vaccinet mot riskerna med sjukdomen. Personligen kommer jag nog att avstå Astra-vaccinet. Då är jag nog hellre utan.
Citera
2021-01-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ja, men då får man en försmak på covid-19.
För det var ju just symptom på det som de fick

Det är ju bra att få veta vad man gick miste om..
Citera
2021-01-25, 22:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Lugn nu, om AZ har bra effektivitetsgrad för 18-65 kommer det fortfarande vara väldigt användbart, speciellt i fattigare länder. Man ska komma ihåg att det är minst lika viktigt att få stopp på spridningen globalt för att undvika en massa jobbiga mutationer att ta hand om. Dessutom verkar det ju som att AZ skyddar mot allvarlig sjukdom för samtliga i vaccin-gruppen.
Bra synpunkt. Vi i Sverige är inte hjälpta av att vara vaccinerade om livskraftiga mutationer som inte vi är skyddade mot tillåts utvecklas i andra länder.
Citera
2021-01-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Eller så är det bättre än så i gruppen under 65, men helt kass för de äldre.
Det borde ju medföra halvdåliga siffror för hela gruppen så att säga.. typ 70% alltså

Märkligt att man öht kan testa ett vaccin utan att ha alla åldersgrupper representerade (några få äldre).

Fattar om man inte testar på barn direkt, men just den gruppen som mest behöver vaccin testar man alltså inte på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in