2021-01-25, 22:04
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Frankrikes överdödlighet är 8,18%. Högsta dödstalen sedan 1985.
Undra vad orsaken var - 85 till en sån stor överdödlighet?
Citera
2021-01-25, 22:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Överdödlighet jämfört med föregående 5 år:
14,94% Belgien
11,52% Grekland
8,18% Frankrike
4,75% Sverige
4,66% Tyskland
1,77% Finland

Överdödlighet jämfört med föregående 10 år:
17,38% Grekland
14,99% Belgien
11,14% Frankrike
7,19% Tyskland
3,27% Finland
2,14% Sverige

Dina siffror för Sverige stämmer inte. De är för låga. Enligt SCB är överdödligheten för Sverige är 8%:

Citat:
- Om 2020 hamnar på 97.000 till 98.000 blir det en överdödlighet på 7 till 8 procent på årsbasis.

https://www.dn.se/sverige/sverige-pa-vag-mot-7-000-i-overdodlighet-under-2020/

Just nu är antal döda 98081 enligt SCB. Vilket blir 8 procent enligt SCBs sätt att räkna.

Källa: https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Citera
2021-01-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Åtta procents skydd för 65+ med astrazeneca
Skit också!

https://app.handelsblatt.com/politik/deutschland/pandemie-bekaempfung-rueckschlag-bei-corona-impfstoff-astra-zeneca-vakzin-wirkt-bei-senioren-wohl-ka um/26849788.html

https://twitter.com/washingtonski/status/1353796533246976000?s=19

We have confirmed the 8% with multiple sources familiar with the German vaccination policy. Our sources, including members of the government coalition, spoke on the condition of anonymity so we cannot source the story “on the record” nor can we make public any underlying data

Pfizer och moderna kommer leverera tillräckligt som tur är.

Snacka om vilken flopp för Astra-Zeneca.
Citera
2021-01-25, 22:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det var ett rejält bakslag. Men Pfizers och modernas vacciner borde räcka till gamlingarna.

Känns som man borde kasta det där Astra-vaccinet i papperskorgen. Jag är skeptisk till att ta det vaccinet om det är vad jag kommer erbjudas. Astra borde tillverka Pfizer eller Moderna vaccinet på licens. Se till att speeda upp tillverkningen så mycket det bara går.
Citera
2021-01-25, 22:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det var ett rejält bakslag. Men Pfizers och modernas vacciner borde räcka till gamlingarna.

Den ena länken var betalsida

Det var verkligen inte bra. Hoppas det kommer mer information så det inte är fake news
Citera
2021-01-25, 22:11
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Pfizer och moderna kommer leverera tillräckligt som tur är.

Snacka om vilken flopp för Astra-Zeneca.
Tror att många länder räknat med stora volymer från AZN, och man undrar vad de säger i Storbritannien som började tidigt.
Senast redigerad av eternussermo 2021-01-25 kl. 22:19.
Citera
2021-01-25, 22:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns som man borde kasta det där Astra-vaccinet i papperskorgen. Jag är skeptisk till att ta det vaccinet om det är vad jag kommer erbjudas. Astra borde tillverka Pfizer eller Moderna vaccinet på licens. Se till att speeda upp tillverkningen så mycket det bara går.

Jag har varit skeptisk hela tiden mot Astra.
Procenttalen de presenterar officiellt, upptill vilken ålder gäller det?
Vid vilken ålder börjar skyddet minska?
Citera
2021-01-25, 22:14
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Lugn nu, om AZ har bra effektivitetsgrad för 18-65 kommer det fortfarande vara väldigt användbart, speciellt i fattigare länder. Man ska komma ihåg att det är minst lika viktigt att få stopp på spridningen globalt för att undvika en massa jobbiga mutationer att ta hand om. Dessutom verkar det ju som att AZ skyddar mot allvarlig sjukdom för samtliga i vaccin-gruppen.
Citera
2021-01-25, 22:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har varit skeptisk hela tiden mot Astra.
Procenttalen de presenterar officiellt, upptill vilken ålder gäller det?
Vid vilken ålder börjar skyddet minska?

Det vet jag faktiskt inte, men kan misstänka att det är upp till 50 eller 60 år. Ger det bara 8% skydd för 65+ är det ju fullständigt värdelöst. Tanken är ju att 70+ är de som ska vaccineras i fas2 och jag tror man har räknat med astravaccinet i denna fas. Vem sjutton vill ha ett vaccin som bara ger 8% skyddseffekt? 95% skyddseffekt med Pfizer och Modernas. Då är det bra.
Citera
2021-01-25, 22:17
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Vaccinet verkar ju fungera RIKTIGT bra.

Israel har vaccinerat flest personer och det har ökat rejält sen dess.

Är vaccinet Scam? Hur kommer det sig att man inte får veta vilket vaccin man får? Är det för att ingen av dom ska behöva ta ansvar

Det är väl inget som är hemligt? Det står klart och tydligt på vaccinationsintyget vilket vaccin det gäller.
Citera
2021-01-25, 22:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Lugn nu, om AZ har bra effektivitetsgrad för 18-65 kommer det fortfarande vara väldigt användbart, speciellt i fattigare länder. Man ska komma ihåg att det är minst lika viktigt att få stopp på spridningen globalt för att undvika en massa jobbiga mutationer att ta hand om. Dessutom verkar det ju som att AZ skyddar mot allvarlig sjukdom för samtliga i vaccin-gruppen.

Problemet är ju att inte ens där ger det en jättebra skyddseffekt. Tycks vara 60-70% effekt bland de som testats. Vet inte hur långt upp i åldrarna de testat, men kanske upp till 50 eller 60 år. Får jag ett vaccin som bara ger 60-70% skydd känns det nästan som man inte är vaccinerad. Får jag däremot 95% skydd är det en helt annan sak. Då känner jag att jag i alla fall har en chans.
Citera
2021-01-25, 22:20
Medlem
Citat:
Det vet jag faktiskt inte, men kan misstänka att det är upp till 50 eller 60 år. Ger det bara 8% skydd för 65+ är det ju fullständigt värdelöst. Tanken är ju att 70+ är de som ska vaccineras i fas2 och jag tror man har räknat med astravaccinet i denna fas. Vem sjutton vill ha ett vaccin som bara ger 8% skyddseffekt? 95% skyddseffekt med Pfizer och Modernas. Då är det bra.

En fars.. större risk att bli smittad vid vaccintillfället än vad man får för skydd..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in