2021-01-23, 15:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mycket bättre med naturlig smitta för en annars frisk människa.

Anser du att det även gäller exempelvis mässling, eller för den delen HIV?
Citera
Medlem
I Estland är vissa sura över Finlands nya, striktare inreseregler.

"Det är ofattbart att sjukvårdspersonal prioriteras framför byggarbetare" - Tallink lovar kamp mot Finlands inreseregler

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/01/23/det-ar-ofattbart-att-sjukvardspersonal-prioriteras-framfor-byggarbetare-tallink
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Svårare sjukdom..? Har du en källa på det..? (Har inte hängt med senaste dygnet.)

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vi får se om den läkaren överlever smutskastningen är av den stora ledaren..

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Den är inte 100% mer smittsam. Någonstans mellan 25-70% beroende på källa.
Boris misstänker att den är lite dödligare för folk 60+.
Tidigare dog 10/1000, nu med denna variant 12-13/1000.

Detta är inte fastslaget, men en misstanke man har.
Inte heller smittsamheten är fastslagen. Tror att detta kommer ändras när mer data kommer.
Man har bara utgått ifrån smittläget i UK, men enligt mig var deras kurva på väg upp ändå.

Den som inte dör i covaids får se..

det var det här nyhetsinslaget jag tittade på:
https://youtu.be/vpP7oVhMbbY?t=159
Citera
2021-01-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vilket gör att ditt resonemang inte håller eftersom triaget, om du läser artikeln, inte varit konsekvent under den aktuella perioden utan verkar påverkats av belastningen på IVA. Om triaget inte är oberoende av infektionsnivån i samhället så är antalet inlagda inte proportionellt mot infektionsnivån.
Menar du att det inte sker triage i vården, normalt? (Vilket var vad jag skrev.)
Citera
2021-01-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag undrar om vaccin verkligen kommer lösa detta. Känns inte som om det är någon silverkula.

Hur mycket skydd har man av ett vaccin man tog i mars 2021 i november 2021.

Undrar om det inte kommer bli en liknande situation som med influensan. Nya vaccin varje år, men kanske mest för de som är äldre och sköra.

Det tycks vara många som tror det. Dvs. att viruset är här för att stanna och att det blir som med den årliga influensan.
Citera
2021-01-23, 15:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Anser du att det även gäller exempelvis mässling, eller för den delen HIV?

Nej finns många bra vacciner men för influensor bör bara riskgrupper vaccineras. Rent trams att pumpa in nån nyfabricerad smörja i friska krya mänskor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
det var det här nyhetsinslaget jag tittade på:
https://youtu.be/vpP7oVhMbbY?t=159

Låter allvarligt att dom håller på bygga upp en massiv mottagning av covid-sjuka i inre mongoliet. Jag tolkar det som att man håller på och förbereder sig för något mycket svårare!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag undrar om vaccin verkligen kommer lösa detta. Känns inte som om det är någon silverkula.

Hur mycket skydd har man av ett vaccin man tog i mars 2021 i november 2021.

Undrar om det inte kommer bli en liknande situation som med influensan. Nya vaccin varje år, men kanske mest för de som är äldre och sköra.

Covid-vaccin blir troligen en del av framtida influensacocktails.
Men jag håller med om att det verkar ovanligt krångligt med just denna influensa.
Citera
2021-01-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det som levereras nästa vecka är ju redan producerat troligtvis, så du behöver nog inte ligga sömnlös

Även om det är producerat behöver det inte hamna i Sverige. Min nattsömnen störs inte av att andra får vänta på sina doser.
Tycker bara Rickards bilförsäljarfasoner, fagra löften, inte passar riktigt in i rådande läge. Tror många blir förtvivlade när inget besked kan ges. Andra som jag, tar det med ro och tänker att ju mer tiden går mindre angelägna blir dom.
Tiden fram till mitten av juni är produktiv, kunder finns om vaccin finns. I sommar minskar viruset av sig självt och i höst orkar ingen gå och vaccinera sig längre. Då är det över för de som ivrar för att alla ska ta sprutan.
Citera
2021-01-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Menar du att det inte sker triage i vården, normalt? (Vilket var vad jag skrev.)

Du verkar inte hänga med i vad vi diskuterar.
Jag sammanfattar vad jag argumenterat för, men jag tänker inte ta om motiveringarna om du har invändningar, du får klicka tillbaka och läsa igen:
- Dödstalen är ett säkrare mått i efterhand.
- Sjukhusinläggningar kan vara ett bra mått i realtid men om triaget inte är oberoende av infektionsnivån kan det underskatta infektionsnivån.
- SvD har genom statistik från SIA visat att triaget var beroende på infektionsnivån och att det var hårdare triage mot äldre när infektionsnivån var hög.
Citera
2021-01-23, 15:36
Bannlyst
På en månad har 2.5miljoner av 8.8 miljoner vaccinerats i israel.

Om 1-2 månader borde alla vara vaccinerade. Och Corona borde bli uttrotat i Israel .

Om inte, då är det ett stark bevis på att vaccinet är helt meninglöst.

Eftersom alla i Israel borde hinnas vaccineras innan vaccinets verkan försvinner.
Citera
2021-01-23, 15:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Men är det sant? Ges väl inga garantier, det är bara det som man ser verkligen händer, som man kan lita på .

Nej, naturligtvis ges inga garantier men det är information från Pfizer. Vi kan inte misstro allt och alla sedan kan vad som helst hända, fabriken råkar ut för brand, kyltransporterna blir kapade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in