Citat:
Ursprungligen postat av
theshade
Jag citerar och svarar på just detta inlägg men har läst mycket av vad du skrivit i tråden. Jag har diskuterat emot dig innan grundat i våra fundamentala skiljaktigheter i syn på hur människor fungerar, könsroller etc men du uppvisar en nyans i dina inlägg som jag faktiskt aldrig sett hos en feminist. Jag dejtade en feminist en gång som kunde erkänna att islam hade en problematisk kultur och jag tyckte detta var häpnadsväckande. Du går steget längre och tycks se jämställdhetsperspektiv åtminstone med en nyans av objektivitet, där inte alltid kvinnan är offret, i varje situation. Tyvärr så delas inte dina kvaliteter med 95% av dina medsystrar, men credit, where credit is due.
Vi skiljer dock som sagt i synen på könsroller. Eller åtminstone varur de härstammar.
Hela den här tråden (och egentligen hela diskussionen för/emot den postmoderna feminismen) handlar om huruvida män och kvinnor faktiskt är olika av naturen, eller om skillnaderna i beteende är socialt konstruerat. TS (som är kvinna) menar att kvinnor gör bäst i att vara i enlighet med sin natur och även låta män vara enligt sin natur. Du och dina tror istället att våra beteenden är inlärda, och att det är bra att lära ut tvärt om (?). TS handlar om hur det nu är problem mellan kvinnor och män, på grund av detta.
TL;DR: Cred för att du kan resonera nyanserat, men jag är övertygad om att du har fel om orsakerna till varför män och kvinnor beter sig olika åt. Att kvinnor har mer kontakt med familj är inte inlärt - det sitter i DNA:t lika mycket som det gör att vi män är mer sexuellt stimulerade av vad vi ser visuellt, än ni är. Detta sistnämnda förstår du redan. Inse nu att även det förstnämnda är av samma orsak.
Tack för din cred. Men jag resonerar som de flesta feminister jag känner och läser gör. genusforskning innehåller idag mansforskning, och feministiskt politiskt arbete tar även hänsyn till män och mäns problem med patriarkat, så nej inga 95% av feminister hatar män.
Sen, jag, eller! likhetsfeminism, har aldrig hävdat att kvinnor och män är exakt lika. Den idén är en antifeministiskt halmbygge samt floskel, oerhört tjatigt bemöta.
Det jag hävdar däremot är
1, män och kvinnor är betydligt mer lika än någonsin några patriarkala gubbar har målat upp bilden genom tiderna.
2, Och de skillnader som nu finns uppmätta, är inte alls enkom till mäns fördel och kvinnors nackdel såsom samma gubbs målade upp bilden.
3, Vi är också intelligenta, anpassningsbara varelser och kan som individer utföra de flesta mänskliga sysslorna utan att måste vara bäst på det.
Män kan alltså diska, skura toan och mata 2 åringen med blåbärskompott utan att ungen dör, disken går i tusen bitar eller toan exploderar. Kvinnor kan räkna ut tal, bossa över andra och fälla ett träd eller människa i strid utan att bl.a. bl.a.
Finns det således stora fördelar för alla, vilket det gör även för män, att vi gör lite mixat av de mänskliga uppgifterna så är det vägen vi ska gå och inte denna oerhört negativa uppdelning vi kört tidigare.
Och att människan konstruerar sina samhällen och anpassar sig efter miljö och olika sociala konstruktioner världen över, och alltså INTE är genetiskt rigida, tycker jag är så uppenbart tydligt så jag fattar inte ens hur man kan vara en nativist.
Män har tvärtom vad snubbarna här inne inbillar sig vunnit enormt på feminism. Svenska män ex. har en av världens absolut högsta medellivslängd, tror ni är på andra plats, och det kan ni tacka jämställdheten för att ni inte dör varken i hjärtinfarkter, stress eller slaktas i nått krig eller gängbråk som 18 åringar.
Ni får, trots vad alla incels påstår, betydligt mer sex än vad ni någonsin fick för 100 år sen.
Ni får betydligt bättre barndommar med morsor med makt i sina liv så de kan skydda sina söner.
Listan kan göras lång.
Män förtjänar allt gott ni kan få, och då är det jämställdhet som ni bör satsa på, eftersom trygga, självständiga och dugliga kvinnor är lika bra för män som det omvända är för kvinnor.