2021-01-24, 21:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
På tal om östradiol...haft 181 med nebido och när jag tog arimidex så fick jag en sjuhelveteseffekt, med pregnyl har jag haft 277 och märkte det inte alls och arimidex hade ingen nämnvärd effekt.

Östradiol är ett prov som ensamt är svårtolkat för det finns andra bitar i kroppen som påverkar hur det upplevs, jag kan bara konstatera att när jag medicineras så progesteron är lågt så är jag mycket mer känslig men när jag medicineras så progesteron är normalt så är jag mycket mer okänslig för högt östradiol.

Med pregnyl hade jag ett progesteronvärde på 0.9, med nebido är det så lågt att det inte kan mätas.
Citera
2021-01-24, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
Gav din läkare någon djupare förklaring på varför man helst inte skall ligga över 120 pmol/L i östriadol? För det är en totalt ointressant och irrelevant referens ifall testosteronet har en mycket högre ratio.

Sen så är det inget känsligt test, något som män inte kan ta utan bara en riktlinje. Precis som det totala testosteronet är totalt ointressant ifall det fria testosteronet är i botten.

Arimidex har större negativ påverkan på den kardiovaskulära hälsan, framförallt blodfetterna (HDL & LDL) än något förhöjt östrogen som dessutom kan ha positiva fördelar.

300 pmol/L som du skrev är alldeles för högt och skall behandlas, då hormonet binder för mycket vätska och höjer blodtrycket.

Att applicera en administrationfrekvens på var 6-7-8e vecka är katastrofalt och ökar aromatiseringen till östrogen rejält.

Försöker inte komma in som någon viktigpetter alls utan är genuint intresserad på vilken information du fått av din läkare. Anastrazole är ingen medicin man skriver ut hur som helst, när man kan undgå sånt med tätare injektioner osv. Sverige är så långt bakom i det här att det är skrattretande.

Att ligga runt 120 var nog inte generellt utan vad han bedömde var rimligt för mig. Jag har hela tiden haft 6 veckors intervall och hade första året svårt att få upp dalvärdet, det låg runt 15 och läkaren önskade 20-25, istället så steg östradiolvärdet och läkaren ansåg att med arimidex så kunde östradiolet sänkas och aromatiseringen dämpas så att testosteronnivån skulle öka. Jag åt 1/4 arimidex i veckan men östradiolet fortsatte att öka från 190 till 300 på 6 månader. Idag äter jag 1/2 arimidex varannan dag och ligger runt 100-120. Jag är väldigt känslig för högt östradiol värden runt 200 så är det urusel libido och mycket ångest.
Citera
2021-01-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldroad
Att ligga runt 120 var nog inte generellt utan vad han bedömde var rimligt för mig. Jag har hela tiden haft 6 veckors intervall och hade första året svårt att få upp dalvärdet, det låg runt 15 och läkaren önskade 20-25, istället så steg östradiolvärdet och läkaren ansåg att med arimidex så kunde östradiolet sänkas och aromatiseringen dämpas så att testosteronnivån skulle öka. Jag åt 1/4 arimidex i veckan men östradiolet fortsatte att öka från 190 till 300 på 6 månader. Idag äter jag 1/2 arimidex varannan dag och ligger runt 100-120. Jag är väldigt känslig för högt östradiol värden runt 200 så är det urusel libido och mycket ångest.

Så länge du hittat något som funkar och mår bra så är det guld.

Jag skulle rekommendera att du tar blodprov på din lipidprofil däremot och se hur de svarar på att du äter adex så frekvent.

Helt rätt att i och med att östriadolet sänks så höjs testo-ration. Däremot är det rebound effekt på anastrazole så exemastane (aromasin) hade varit ett bättre val som är en suicidal inhibitor samt att den är snällare mot blodfetterna.

Det är något vi förmodligen kommer hålla på med hela livet det här så det är alltid bäst att ligga några steg före vad gäller hälsan
Citera
2021-01-25, 08:59
Medlem
Hencuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Tvärtom så tror jag det är bra att ha högt på morgonen och lågt på kvällen/natten eftersom det följer den naturliga cykeln. Det är därför folk mår rätt bra på gelen. Dock så får vissa problem med för högt östro pga aromatiseringen

Jo visserligen. Jag tänkte mest att eftersom ens egna testosteronproduktion slås ut så produceras det ingenting under natten. Vilket det hade gjorts ifall man hade haft en normal testosteronproduktion. Nu vet jag inte alls hur länge testosteronet från gel sitter kvar i kroppen.
Citera
2021-01-25, 09:00
Medlem
Hencuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilepointroad64
Kan tillägga att jag går på gel Testavan och mår prima med numera tre klick på morgonen. T från 12 nmol/l (håglös trött och svag) till idag 19.

Det var intressant att höra. Jag gick från 10 till 30 nmol/l på 2 klick Testavan. Märkligt att det kan vara så stor skillnad.
Citera
2021-01-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Jo visserligen. Jag tänkte mest att eftersom ens egna testosteronproduktion slås ut så produceras det ingenting under natten. Vilket det hade gjorts ifall man hade haft en normal testosteronproduktion. Nu vet jag inte alls hur länge testosteronet från gel sitter kvar i kroppen.

Jo men du tillför ju nytt testo varje morgon
Citera
2021-01-25, 18:20
Medlem
Citat:

Känner du av själva arimidex något, några biverkningar? Ska själv börja med just 1/4 tablett/v.
Citera
2021-01-25, 20:12
Medlem
Har haft för höga blodvärden. Har nu kört fyra veckor sedan senaste injektionen (Nebido) med högre vätskeintag (utan att överdriva) och kost lite åt lchf-hållet. Rewell mätte mina blodvärden på nytt idag och alla markörer utom Trombocyter har förbättrats (gått ner).

Sammanlagt mäter man 8 olika markörer på blodvärden. Jag gissar att läkaren tittar på fler än HB när han gör bedömning att mina blodvärden är för höga. Är det någon som vet vad mer än HB som läkaren framför allt tittar på då de bedömer om man har för höga blodvärden?

HB
Leukocyter
EVF
Erytrocyter
Trombocyter
MCV
MCH
MCHC

En andra fråga. Sjunker blodvärden mellan injektionerna? Skulle jag fått högre värden om jag lämnat blodprovet 1 vecka efter injektionen och skulle jag omvänt få lägre blodvärden uppmätt om jag lämnade blodprov 8 veckor efter injektionen?
Citera
2021-01-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Känner du av själva arimidex något, några biverkningar? Ska själv börja med just 1/4 tablett/v.

Jag mår mycket bättre sen jag började med arimidex och fick ner mitt östradiol, det har inte vart helt enkelt att hitta en dosering som passar och känner fortfarande ibland att jag inte ligger helt rätt. Känner inte av några biverkningar, kollar alla blodvärden två gånger per år och hittills så ser allt bra ut. Din dosering är samma som jag började med.
Citera
2021-01-25, 21:43
Medlem
Citat:
Jag mår mycket bättre sen jag började med arimidex och fick ner mitt östradiol, det har inte vart helt enkelt att hitta en dosering som passar och känner fortfarande ibland att jag inte ligger helt rätt. Känner inte av några biverkningar, kollar alla blodvärden två gånger per år och hittills så ser allt bra ut. Din dosering är samma som jag började med.

Är det nån ide att "kickstarta" med nån vecka med högre dos typ 1/2 tablett?
Citera
2021-01-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Är det nån ide att "kickstarta" med nån vecka med högre dos typ 1/2 tablett?

Nej det tycker jag inte, inte på de värdena du låg på. Jag gjorde det när jag skulle gå ner från 300.
På din nivå så tycker jag du ska följa din läkares rekommendationen, sen är det viktigt att det följs upp om några månader ifall doseringen behöver justeras. Vänta inte för länge med att ta nya prover
Citera
2021-01-26, 08:26
Medlem
Efter flertalet mätvärden runt 7-9 nmol anser primärvården att det är läge att testa 1 pumptryck gel om dagen för att höja värdet till över 10 nmol men fortfarande hålla igång egenproduktionen.

Har svårt att se att det skulle ha någon effekt öht. och är väl lite fundersam till hur mycket man kan tillföra extrogent utan att rubba egenproduktionen (går det ens?).

Kanske är det ändå ett försök med låg dosering (1-2 pumptryck) för att slippa pilla med AI? Har tidigare testat Nebido (sticker då mot ~270 pmol Ö vid dalvärde) och liknande symptom på 6 pumptryck Tostrex.

Värt att tillägga är att om jag ens nämner AI så låter det på läkaren som att det inte ens finns som alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in