2021-01-24, 13:00
Medlem
Hencuckens avatar
Gel vs Nebido?

Går på gel nu och hade vid senaste test runt 30 nm/mol efter 5-6 timmar påstrykning av gelen. Har gått från att ha massvis av symptom av testosteronbrist till att känna mig normal.

Det jag oroar mig för är ju att eftersom man gör påstrykning av gel på morgonen, så kanske ens testosteronhalt är väldigt lågt på natten? Med tanke på att kroppen bygger upp musklerna på natten efter att man ha styrketränat så kanske detta inte är så bra? Kanske hade det varit mer optimalt för hälsan i längden att gå på nebido?

Är inte primärt ute efter att bygga muskler och bli biffig. Min plan är dock att kunna styrketräna och vara aktiv livet ut. Givetvis är det även bra att ha en viss muskelmassa när man blir gammal för att motverka den nedbrytning som sker med åldern.

Så frågan är väl egentligen; får man en låg halt av testosteron på natten av gel och påverkar detta återhämtningen efter styrketräning?
Citera
2021-01-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Gel vs Nebido?

Går på gel nu och hade vid senaste test runt 30 nm/mol efter 5-6 timmar påstrykning av gelen. Har gått från att ha massvis av symptom av testosteronbrist till att känna mig normal.

Det jag oroar mig för är ju att eftersom man gör påstrykning av gel på morgonen, så kanske ens testosteronhalt är väldigt lågt på natten? Med tanke på att kroppen bygger upp musklerna på natten efter att man ha styrketränat så kanske detta inte är så bra? Kanske hade det varit mer optimalt för hälsan i längden att gå på nebido?

Är inte primärt ute efter att bygga muskler och bli biffig. Min plan är dock att kunna styrketräna och vara aktiv livet ut. Givetvis är det även bra att ha en viss muskelmassa när man blir gammal för att motverka den nedbrytning som sker med åldern.

Så frågan är väl egentligen; får man en låg halt av testosteron på natten av gel och påverkar detta återhämtningen efter styrketräning?

Tvärtom så tror jag det är bra att ha högt på morgonen och lågt på kvällen/natten eftersom det följer den naturliga cykeln. Det är därför folk mår rätt bra på gelen. Dock så får vissa problem med för högt östro pga aromatiseringen
Citera
2021-01-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxssxA
Tydligen inte.

Inte alls säkert, på individnivå kan det nog vara vilket som men tränar man kondition på en seriös nivå så ökar blodvolymen mer är hemoglobinet och Hb sjunker några enheter eftersom Hb är per volymenhet.
Ökad hemoglobinnivå ger dock ökad prestation allt annat lika.
Det bildas nya kapillärer vid regelbunden konditionsträning, rätt. Det är en av anledningarna till att det är viktigt att köra distanspass.
Aldrig hört om kapillärsjön.

Allvarligt!*
Syreupptagning brukar förenklat specas: hjärtats förmåga att pumpa syresatt blod till musklerna och musklernas förmåga att använda det. Att ökat Hb är definitionen på ökat syreupptag är rent bullshit. Ökat Hb kan dock leda till ökat syreupptag.

Lungkapaciteten är normalt mkt större än behovet och annat begränsar prestationen, rätt.
Underskatta dock aldrig placeboeffekten av ett plåster, fysiskt ska det dock inte öka prestation.

Ja, stämmer . Men ditt citerade stycke handlar om det jag skrivit ovan, ökad total hemoglobinmängd men lägre Hb, tvärt om det du menar.
Detta kallas för övrigt idrottsanemi och som jag kommer ihåg så räknar man med att all elit "lider" av det och har en Hb-sänkning på ca 5+ enheter, den ökade totala hemoglobinmängden ökar dock prestationen.

Ansluter mig till detta dels pga källorna men även egen erfarenhet. Har fått ned Hb från 178 till 163 under trt med mer löpning.

Här kan man även läsa om "foot-strike hemolysis" vilket jag trodde var en fullständig skröna från 70talet från maratonlöpare då det påstods att röda blodkroppar slås sönder i fotsulan under långdistanslöpning.

https://www.livescience.com/61270-foot-strike-hemolysis-ultramarathon.html
Citera
2021-01-24, 19:26
Medlem
Kan tillägga att jag går på gel Testavan och mår prima med numera tre klick på morgonen. T från 12 nmol/l (håglös trött och svag) till idag 19.
Citera
2021-01-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Hjälp att analysera provsvar:

Förhöjt S-Östradiol 171 pmol/L. Vad kan man förvänta sig för effekter/biverkningar av detta? Måste det åtgärdas?
Ligger på 23 i dalvarde så det är jag hyfsat nöjd med ändå.

Jag hade inte behandlat den där östrogen-halten om du inte känner att du har uppenbara bieffekter. Hur mår du i övrigt? Blodtryck, libido, vätskesamlingar eller akne?

Referensvärdet 120/150 pmol/L i östriadol är relevant på ditt totala testosteron nmol/L men det är bara något förhöjt. Inte alls farligt.

Östrogen har otroligt mycket fördelar för hälsan. Neurologiska, kardiovaskulära, CNS, fettförbränning, libido osv. Så det är absolut inget du vill krascha och AI är så potenta att det inte kräver särskilt mycket för att få ned det till tvåsiffrigt.

Du kan alltid prova ta en 0,5 anastrazole/exemastane för att se ifall du mår bättre men annars hade jag istället applicerat din adminstrationfrekvens om jag var du för att manipulera aromatiseringen i mindre skala.
Citera
2021-01-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veganaj
Ca 1-1.5 år.
Endokrinologi mottagningen karolinska.
Oj ditt hade dragit iväg..
Jo men vad jag tycker mig hört är det inget läkarna vill skriva ut?

Min läkare skrev ut det när jag låg på 190, då sa han att jag ska helst aldrig ligga över 120. Se till att det är under uppsikt så det inte drar iväg om ett par månader.
Citera
2021-01-24, 19:33
Medlem
Citat:
Hjälp att analysera provsvar:

Förhöjt S-Östradiol 171 pmol/L. Vad kan man förvänta sig för effekter/biverkningar av detta? Måste det åtgärdas?
Ligger på 23 i dalvarde så det är jag hyfsat nöjd med ändå.

Det är lite för högt, hur mår du? Känner du av det på något vis? När jag närmar mig 200 i värde så brukar jag börja må ganska dåligt.
Citera
2021-01-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldroad
Min läkare skrev ut det när jag låg på 190, då sa han att jag ska helst aldrig ligga över 120. Se till att det är under uppsikt så det inte drar iväg om ett par månader.

Gav din läkare någon djupare förklaring på varför man helst inte skall ligga över 120 pmol/L i östriadol? För det är en totalt ointressant och irrelevant referens ifall testosteronet har en mycket högre ratio.

Sen så är det inget känsligt test, något som män inte kan ta utan bara en riktlinje. Precis som det totala testosteronet är totalt ointressant ifall det fria testosteronet är i botten.

Arimidex har större negativ påverkan på den kardiovaskulära hälsan, framförallt blodfetterna (HDL & LDL) än något förhöjt östrogen som dessutom kan ha positiva fördelar.

300 pmol/L som du skrev är alldeles för högt och skall behandlas, då hormonet binder för mycket vätska och höjer blodtrycket.

Att applicera en administrationfrekvens på var 6-7-8e vecka är katastrofalt och ökar aromatiseringen till östrogen rejält.

Försöker inte komma in som någon viktigpetter alls utan är genuint intresserad på vilken information du fått av din läkare. Anastrazole är ingen medicin man skriver ut hur som helst, när man kan undgå sånt med tätare injektioner osv. Sverige är så långt bakom i det här att det är skrattretande.
Citera
2021-01-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldroad
Det är lite för högt, hur mår du? Känner du av det på något vis? När jag närmar mig 200 i värde så brukar jag börja må ganska dåligt.

Osäkert, det är svårt att svara på faktiskt men det kanske känns något darrigt.
Citera
2021-01-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
Jag hade inte behandlat den där östrogen-halten om du inte känner att du har uppenbara bieffekter. Hur mår du i övrigt? Blodtryck, libido, vätskesamlingar eller akne?

Referensvärdet 120/150 pmol/L i östriadol är relevant på ditt totala testosteron nmol/L men det är bara något förhöjt. Inte alls farligt.

Östrogen har otroligt mycket fördelar för hälsan. Neurologiska, kardiovaskulära, CNS, fettförbränning, libido osv. Så det är absolut inget du vill krascha och AI är så potenta att det inte kräver särskilt mycket för att få ned det till tvåsiffrigt.

Du kan alltid prova ta en 0,5 anastrazole/exemastane för att se ifall du mår bättre men annars hade jag istället applicerat din adminstrationfrekvens om jag var du för att manipulera aromatiseringen i mindre skala.

Lite svårt att svara på, inga direkt biverkningar men eventuellt samma känsla som vid lågt T?
Har läst om att det går att styra med att minska kroppsfettet, det är ju alltid bra att minska på fettet men är det relevant som metod för att minska aromatiseringen?
Citera
2021-01-24, 20:50
Medlem
Citat:
Lite svårt att svara på, inga direkt biverkningar men eventuellt samma känsla som vid lågt T?
Har läst om att det går att styra med att minska kroppsfettet, det är ju alltid bra att minska på fettet men är det relevant som metod för att minska aromatiseringen?

Helt rätt, desto mer kroppsfett du har desto mer aromatiserar du. Östrogen binder till fett.

Det är liknande känsla som vid lågt T men självklart är allt det här väldigt individuellt. Jag mår mycket sämre med högt östrogen än kraschat tillexempel, särskilt libidon.

Annars är den psykologiska biverkningen av högt östrogen mer påtaglig skulle jag säga som yttrar sig i känslighet, bryr sig om saker man annars inte hade gjort, nedstämdhet och ångest osv.

Lågt T är mer åt depressions-hållet skulle jag säga och sämre driv, energi osv. Men alla känner ju sånt här olika.

Det är något förhöjt som sagt i förhållande till ditt nmol på 23. Du kan ju alltid prova att mikrodosera lite anastrazole och se ifall du mår bättre.

Hur som helst, don’t settle for less och ge dig inte förens du mår hundra på alla fronter! Det är du värd
Citera
2021-01-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
Helt rätt, desto mer kroppsfett du har desto mer aromatiserar du. Östrogen binder till fett.

Det är liknande känsla som vid lågt T men självklart är allt det här väldigt individuellt. Jag mår mycket sämre med högt östrogen än kraschat tillexempel, särskilt libidon.

Annars är den psykologiska biverkningen av högt östrogen mer påtaglig skulle jag säga som yttrar sig i känslighet, bryr sig om saker man annars inte hade gjort, nedstämdhet och ångest osv.

Lågt T är mer åt depressions-hållet skulle jag säga och sämre driv, energi osv. Men alla känner ju sånt här olika.

Det är något förhöjt som sagt i förhållande till ditt nmol på 23. Du kan ju alltid prova att mikrodosera lite anastrazole och se ifall du mår bättre.

Hur som helst, don’t settle for less och ge dig inte förens du mår hundra på alla fronter! Det är du värd

Hur skulle en microdos anastrazole se ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in