Citat:
Har AIn samma definitioner som de andra AIs så gör den sig förstådd (bästa alternativet).Säg så här då. Du ska designa en AI och funderar på vilka egenskaper du vill att den ska ha. AIn ska bara kommunicera med andra AIs. Hur många tomma definitioner vill du att AIn ska ha? Säg att en AI har 10 icke-tomma definitioner och 7000 tomma. På vilket sätt är den bättre än AIn som har 10 icke-tomma definitioner och 0 tomma?
Samt, säg att den första AIn inser att en av dess definitioner pekar på ingenting, och förfinar definitionen så att den pekar på nåt, skulle det vara en dålig egenskap? Den har nu 11 icke-tomma definitioner och 6999 tomma. Skulle det vara en förbättring eller försämring eller ingen skillnad alls?
Samt, säg att den första AIn inser att en av dess definitioner pekar på ingenting, och förfinar definitionen så att den pekar på nåt, skulle det vara en dålig egenskap? Den har nu 11 icke-tomma definitioner och 6999 tomma. Skulle det vara en förbättring eller försämring eller ingen skillnad alls?
Har den inga definitioner så gör den sig inte förstådd (näst bästa alternativet).
Har den annorlunda definitioner så gör den sig missförstådd (sämsta alternativet).
Citat:
Jag tror att det är du som missar min poäng. Menar du att man bör ge ett koncept som alltid har betytt en sak en helt ny betydelse bara för att den första betydelsen inte var genomtänkt? Till vilken nytta då?
Du missade poängen.
Kreti och pleti, alltså alla vanliga människor därute som lever sina liv och gör sina grejer utan att reflektera över detta ur ett filosofiskt eller vetenskapligt perspektiv, de tror att de har något som de kallar fri vilja eller hur? De har inte alls någon definition i djupare mening av denna, låt oss kalla det "intuitiva egenskap". Den är bara något som de tar för givet utan att reflektera närmare över den.
Att hänvisa till det som en definition köper jag inte.
Kreti och pleti, alltså alla vanliga människor därute som lever sina liv och gör sina grejer utan att reflektera över detta ur ett filosofiskt eller vetenskapligt perspektiv, de tror att de har något som de kallar fri vilja eller hur? De har inte alls någon definition i djupare mening av denna, låt oss kalla det "intuitiva egenskap". Den är bara något som de tar för givet utan att reflektera närmare över den.
Att hänvisa till det som en definition köper jag inte.