2021-01-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Säg så här då. Du ska designa en AI och funderar på vilka egenskaper du vill att den ska ha. AIn ska bara kommunicera med andra AIs. Hur många tomma definitioner vill du att AIn ska ha? Säg att en AI har 10 icke-tomma definitioner och 7000 tomma. På vilket sätt är den bättre än AIn som har 10 icke-tomma definitioner och 0 tomma?

Samt, säg att den första AIn inser att en av dess definitioner pekar på ingenting, och förfinar definitionen så att den pekar på nåt, skulle det vara en dålig egenskap? Den har nu 11 icke-tomma definitioner och 6999 tomma. Skulle det vara en förbättring eller försämring eller ingen skillnad alls?
Har AIn samma definitioner som de andra AIs så gör den sig förstådd (bästa alternativet).
Har den inga definitioner så gör den sig inte förstådd (näst bästa alternativet).
Har den annorlunda definitioner så gör den sig missförstådd (sämsta alternativet).
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du missade poängen.
Kreti och pleti, alltså alla vanliga människor därute som lever sina liv och gör sina grejer utan att reflektera över detta ur ett filosofiskt eller vetenskapligt perspektiv, de tror att de har något som de kallar fri vilja eller hur? De har inte alls någon definition i djupare mening av denna, låt oss kalla det "intuitiva egenskap". Den är bara något som de tar för givet utan att reflektera närmare över den.
Att hänvisa till det som en definition köper jag inte.
Jag tror att det är du som missar min poäng. Menar du att man bör ge ett koncept som alltid har betytt en sak en helt ny betydelse bara för att den första betydelsen inte var genomtänkt? Till vilken nytta då?
Citera
2021-01-25, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Lite av poängen är ju att det är negativt att tro på fri vilja, då den inte existerar. Det är en fördel för mänskligheten om fler människor förstår detta.

Precis som det är bra att sluta tro på jultomten.
Jag tycker det är vettigare att förhålla sig till sånt som existerar.

Citat:
Och att hitta på egna, icke vedertagna definitioner, hjälper ju ingen i det stora hela.
Varför tror du det? Du får gärna köra mitt tanke-experiment också: (FB) Fri vilja - samlingstråd

Det hjälper garanterat mig själv. Eventuellt de jag interagerar med. Jag kan exempelvis förhålla mig till människor som pratar om fri vilja.
Citera
2021-01-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Kan du observera hur mycket pengar du har på ditt bankkonto? Vilka av fysikens lagar beskriver hur mycket pengar du har på banken?

Poängen är att fri vilja inte är och aldrig har varit definierad inom fysikens ramverk lika lite som ditt banksaldo är det. Naturlagar är tillämpbara inom det ramverk där de är definierade. Vi kan inte använda naturlagar för att räkna ut hur mycket pengar vi har på kontot därför att naturlagarna inte förutsäger att det skall finnas några pengar. Pengar kan ha vilken fysisk gestaltning som helst utan att det påverkar saldot på vårt konto. Betyder det att pengar inte existerar? Betyder det att fri vilja inte existerar i ett ramverk för agenter som tar beslut?

Ja, om du vill likna fri vilja med abstrakta överenskommelser (pengar) mellan människor så ja visst. Men vad försöker du säga med det?
Citera
2021-01-25, 16:24
Medlem
Citat:

Varför tror du det? Du får gärna köra mitt tanke-experiment också: (FB) Fri vilja - samlingstråd

Det hjälper garanterat mig själv. Eventuellt de jag interagerar med. Jag kan exempelvis förhålla mig till människor som pratar om fri vilja.

Det kan du ju inte, eftersom ni inte använder samma definition av fri vilja...?
Citera
2021-01-25, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Har AIn samma definitioner som de andra AIs så gör den sig förstådd (bästa alternativet).
Har den inga definitioner så gör den sig inte förstådd (näst bästa alternativet).
Har den annorlunda definitioner så gör den sig missförstådd (sämsta alternativet).
Du lyckades ducka för experimentet.

En AI har 10 relevanta definitioner och 7000 tomma. En annan har samma 10 relevanta och 0 tomma. Är den förra en bättre AI än den sista?

Vidare, AIn med 10 relevanta och 7000 tomma uppgraderar en av sina tomma till en icke-tom. Den förklarar för den andra AIn vad den menar med sin definition. Nu har första AIn 11 definitioner och 6999 tomma, den andra har 11 definitioner. Framsteg? Baksteg? Sidosteg?

Alternativet är att AIn med 10 relevanta och 7000 tomma kommer på nåt helt nytt, så den har 11 relevanta och 7000 tomma. Den har alltså inte minskat sitt överflöd i det läget, vilket är varför jag hävdar att det ibland är bättre att definiera om än att definiera på nytt. Fri vilja är ett enkelt exempel där det gäller, i mitt system.
Citera
2021-01-25, 16:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du lyckades ducka för experimentet.

En AI har 10 relevanta definitioner och 7000 tomma. En annan har samma 10 relevanta och 0 tomma. Är den förra en bättre AI än den sista?

Vidare, AIn med 10 relevanta och 7000 tomma uppgraderar en av sina tomma till en icke-tom. Den förklarar för den andra AIn vad den menar med sin definition. Nu har första AIn 11 definitioner och 6999 tomma, den andra har 11 definitioner. Framsteg? Baksteg? Sidosteg?

Alternativet är att AIn med 10 relevanta och 7000 tomma kommer på nåt helt nytt, så den har 11 relevanta och 7000 tomma. Den har alltså inte minskat sitt överflöd i det läget, vilket är varför jag hävdar att det ibland är bättre att definiera om än att definiera på nytt. Fri vilja är ett enkelt exempel där det gäller, i mitt system.

En tom definition betydde ju inget alls så de kan du helt bortse ifrån.
Citera
2021-01-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag fick inget svar på frågan, varför undviker du den så noggrant? När Alpha Zero endast följer instruktioner som programmeraren givit samt använder slumpen var ser du då den fria viljan?
Varför låter du bli att förstå mig? Jag ser den fria viljan i att AlphaZero agerar på sina egna faktorer. Var dessa interna faktorer har sitt ursprung är skit samma.

Citat:
Jag har förstått att du ser instruktionerna som en del av Alpha Zero men det går inte att komma ifrån att detta är instruktioner som någon annan har skrivit och krävt att den ska följa.
Vad spelar det för roll? Har man väl identifierat det som interna faktorer så innebär det, enligt mitt koncept för fri vilja, att AlphaZero har mer fri vilja än om den agerat på faktorer som inte tillhör entiteten AlphaZero.

Citat:
Om man då ändå anser att detta är fri vilja är det också fri vilja om jag håller en pistol mot ditt huvud och säger att jag skjuter dig om du inte gör som jag säger.
Givetvis är det fri vilja. Jag bestämmer ändå om jag vill göra som du säger eller inte. Bara det att en av faktorerna som påverkar mitt val kommer utifrån, från dig. Så jag är mindre fri i det scenariot.
Citera
Medlem
Citat:

Ja, det är ju hela poängen med denna tråd.
Citera
Medlem
Citat:
En tom definition betydde ju inget alls så de kan du helt bortse ifrån.
Exakt. Jag bortser exempelvis helt från den typ av fri vilja som folk anser inte existerar.
Citera
2021-01-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ja, det är ju hela poängen med denna tråd.
Okej, varför anser du att jag ska ha en definition som inte hänvisar till något verkligt?
Citera
2021-01-25, 16:34
Medlem
Citat:
Okej, varför anser du att jag ska ha en definition som inte hänvisar till något verkligt?

Rent allmänt så är det så kommunikation fungerar, man använder definitioner som är vedertagna, annars betyder ett samtal ingenting.

Jag har dödat din hund. Dock så kanske jag definierar "döda" och "hund" annorlunda än du...
Citera
2021-01-25, 16:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Varför låter du bli att förstå mig? Jag ser den fria viljan i att AlphaZero agerar på sina egna faktorer. Var dessa interna faktorer har sitt ursprung är skit samma.

Om du anser det är fri vilja att agera som någon annan har krävt att man ska agera då har du en mycket märklig definition av "fri vilja". Då måste du rimligen också anse att de är fri vilja om jag bestämmer hur du ska agera trots att jag förhindrar dig att agera annorlunda. För detta är situationen med Alpha Zero.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in