2021-01-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det var inte svar på min fråga: Anser du att det går att skapa en AI som har en egen fri vilja, hur då i så fall?
Jag har svarat för länge sen men du kanske inte minns. AlphaZero har fri vilja till mer utsträckning än andra program. För min definition av konceptet så kan man bara skapa en AI som har mer eller mindre fri vilja. Inte 0 eller 100 procent fri vilja.

Det koncept jag använder är alltså inte binärt, något som också hade varit uppenbart om du förstod konceptet jag beskrivit.
Citera
2021-01-25, 16:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är en definition lika fullt även om det som definieras inte existerar. Det finns ingen mening med att omdefiniera konceptet bara för att kunna få använda det. När du gör det så handlar det bara om att lura dig själv om att värdet ligger i orden och inte i betydelsen. Du vill kunna säga till dig själv att du har fri vilja, vad denna fri vilja sedan innebär är av mindre betydelse. Det är vad det hela går ut på.

Du missade poängen.
Kreti och pleti, alltså alla vanliga människor därute som lever sina liv och gör sina grejer utan att reflektera över detta ur ett filosofiskt eller vetenskapligt perspektiv, de tror att de har något som de kallar fri vilja eller hur? De har inte alls någon definition i djupare mening av denna, låt oss kalla det "intuitiva egenskap". Den är bara något som de tar för givet utan att reflektera närmare över den.
Att hänvisa till det som en definition köper jag inte.
Citera
2021-01-25, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Eftersom fri vilja inte går att definiera inom fysikens lagar, så är det ju tämligen svårt att klura ut ett sätt att observera den på.
Vad med denna definition strider mot fysikens lagar? (FB) Fri vilja - samlingstråd
Citera
2021-01-25, 16:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag har svarat för länge sen men du kanske inte minns. AlphaZero har fri vilja till mer utsträckning än andra program. För min definition av konceptet så kan man bara skapa en AI som har mer eller mindre fri vilja. Inte 0 eller 100 procent fri vilja.

Det koncept jag använder är alltså inte binärt, något som också hade varit uppenbart om du förstod konceptet jag beskrivit.

Du svarade inte på hur den fria viljan har kommit till. Har den bara uppstått magiskt ur tomma intet eller är allt en följd av de instruktioner programmerarna har givit?
Citera
2021-01-25, 16:07
Medlem
Citat:
Du svarade inte på hur den fria viljan har kommit till. Har den bara uppstått magiskt ur tomma intet eller är allt en följd av de instruktioner programmerarna har givit?
Det beror på konstruktionen. Om jag bygger ett vattenhjul utan broms och sen ett med broms så har det senare mer självstyrt beteende än det andra. Givetvis har fenomenet sin grund i mig som byggare i det fallet, men när det väl är byggt så är det ena mer fritt än det andra.

Du tycker att du är programmerare som exempel. Men om du hade följt dina egna definitioner bättre så hade du insett att det inte stämmer. Big Bang är programmerare. Och slaktare. Och sten. Och AI. Och allt annat. Enligt ditt system så som jag förstått det. Jag ser det inte som fel för den delen. Bara som oanvändbart.
Citera
2021-01-25, 16:07
Medlem
Citat:
Vad med denna definition strider mot fysikens lagar? (FB) Fri vilja - samlingstråd

Inre eller externa faktorer är fortfarande faktorer, och styrs vilja av faktorer/kausalitet så brukar den inte benämnas som fri vilja.
Citera
2021-01-25, 16:09
Medlem
Citat:
Inre eller externa faktorer är fortfarande faktorer, och styrs vilja av faktorer/kausalitet så brukar den inte benämnas som fri vilja.
Som sagt, om fri vilja pekar på ingenting så är det antingen något man ska kasta bort eller definiera om, enligt mig. Jag har valt att definiera om termen, eftersom den med min definition går att använda nästan överallt där människor använder termen redan.

Att andra inte håller med om min definition finner jag som inkonsekventiellt. Om någon däremot har en bättre definition så är jag idel öra.
Citera
2021-01-25, 16:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det beror på konstruktionen. Om jag bygger ett vattenhjul utan broms och sen ett med broms så har det senare mer självstyrt beteende än det andra. Givetvis har fenomenet sin grund i mig som byggare i det fallet, men när det väl är byggt så är det ena mer fritt än det andra.

Du tycker att du är programmerare som exempel. Men om du hade följt dina egna definitioner bättre så hade du insett att det inte stämmer. Big Bang är programmerare. Och slaktare. Och sten. Och AI. Och allt annat. Enligt ditt system så som jag förstått det. Jag ser det inte som fel för den delen. Bara som oanvändbart.

Nu var det just Alpha Zero som var exemplet och där vet vi att den följer programmerarnas instruktioner samt att den också använder slumpgenerering för att inte alltid välja det drag som den bedömer som bäst.

Givet den konstruktionen där den bara agerar enligt givna instruktioner samt använder slump, var ser du då den fria viljan?
Citera
2021-01-25, 16:13
Medlem
Citat:
Nu var det just Alpha Zero som var exemplet och där vet vi att den följer programmerarnas instruktioner samt att den också använder slumpgenerering för att inte alltid välja det drag som den bedömer som bäst.
Programmerarens instruktioner är en del av den entitet vi kallar AlphaZero.

Citat:
Givet den konstruktionen där den bara agerar enligt givna instruktioner samt använder slump, var ser du då den fria viljan?
I att den beror på interna egenskaper (programkoden, sin slumpgenerator, etc) mer än externa (programmeraren som gett upphov till sakerna).
Citera
2021-01-25, 16:14
Medlem
Citat:
Som sagt, om fri vilja pekar på ingenting så är det antingen något man ska kasta bort eller definiera om, enligt mig. Jag har valt att definiera om termen, eftersom den med min definition går att använda nästan överallt där människor använder termen redan.

Att andra inte håller med om min definition finner jag som inkonsekventiellt. Om någon däremot har en bättre definition så är jag idel öra.

Lite av poängen är ju att det är negativt att tro på fri vilja, då den inte existerar. Det är en fördel för mänskligheten om fler människor förstår detta.

Precis som det är bra att sluta tro på jultomten.

Och att hitta på egna, icke vedertagna definitioner, hjälper ju ingen i det stora hela.
Citera
2021-01-25, 16:17
Medlem
Citat:
Eftersom fri vilja inte går att definiera inom fysikens lagar, så är det ju tämligen svårt att klura ut ett sätt att observera den på.
Kan du observera hur mycket pengar du har på ditt bankkonto? Vilka av fysikens lagar beskriver hur mycket pengar du har på banken?

Poängen är att fri vilja inte är och aldrig har varit definierad inom fysikens ramverk lika lite som ditt banksaldo är det. Naturlagar är tillämpbara inom det ramverk där de är definierade. Vi kan inte använda naturlagar för att räkna ut hur mycket pengar vi har på kontot därför att naturlagarna inte förutsäger att det skall finnas några pengar. Pengar kan ha vilken fysisk gestaltning som helst utan att det påverkar saldot på vårt konto. Betyder det att pengar inte existerar? Betyder det att fri vilja inte existerar i ett ramverk för agenter som tar beslut?
Citera
2021-01-25, 16:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Programmerarens instruktioner är en del av den entitet vi kallar AlphaZero.

I att den beror på interna egenskaper (programkoden, sin slumpgenerator, etc) mer än externa (programmeraren som gett upphov till sakerna).

Jag fick inget svar på frågan, varför undviker du den så noggrant? När Alpha Zero endast följer instruktioner som programmeraren givit samt använder slumpen var ser du då den fria viljan?

Jag har förstått att du ser instruktionerna som en del av Alpha Zero men det går inte att komma ifrån att detta är instruktioner som någon annan har skrivit och krävt att den ska följa. Om man då ändå anser att detta är fri vilja är det också fri vilja om jag håller en pistol mot ditt huvud och säger att jag skjuter dig om du inte gör som jag säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in