Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Det framgick inte helt tydligt vad du anser vara rätt definition.
Om din definition är att fri vilja inte är kompatibel med fysiken, vad är det då vi diskuterar här egentligen?
Att "fri" skulle betyda frihet från fysikens lagar är en missuppfattning menar jag.
(Vad betyder det ens?)
Fri representerar i sammanhanget snarare insikten om flera möjliga utfall.
Denna insikt kan sedan användas till att göra en simulering av ett framtida scenario som sedan ligger till grund för ett beslut. Ingenstans bryter denna händelsekedja mot fysikens lagar.
Och ja, när beslutet är fattat, när tärningen är kastad, när vågfunktionen kollapsat, då är det oåterkalleligt. Så när vi säger "kunde ha handlat annorlunda" så gör vi en simulering i huvudet.
Det vanliga tankefelet här är att tro att "kunde ha handlat annorlunda" är en utsaga om den fysiska verkligheten.
Tankefelen kring ämnet är förståeliga då vi normalt använder fri vilja intuitivt utan kännedom om vad som pågår under huven.
Den definition som nästan alla människor har av fri vilja, det som nästan alla människor tror att de besitter, förmågan att faktiskt kunnat välja vilket som av flera olika handlingsalternativ, existerar inte. Då denna förmåga strider mot fysikens lagar.
Du inser att varje gång du ställs inför ett val så finns det bara ett ena alternativ som faktiskt är möjligt att välja? Du väger de olika besluten motvarandra, men vilket beslut du kommer att komma fram till är redan avgjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Ursäkta? Hur kan en människa berätta för en annan hur dom ska använda en term? Jag lyssnar om du har ett bättre alternativ, så låt höra!
Därför att en terms betydelse är objektiv och inte subjektiv. Du kan kalla en noshörning för en enhörning om du vill, men då använder du termen felaktigt.
Citat:
Vid första anblick så låter det som att du har en tom definition, det vill säga, du kan inte använda termen överhuvudtaget. Så hur kan du komma fram till att jag har en sämre definition?
Som sagt, vi kan utgå från det. Oavsett hur det ligger till, varför skulle jag nånsin ha en definition av fri vilja (eller något ord alls) som aldrig går att använda?
Att en term existerar innebär inte att den kan eller bör appliceras på något existerande. Det är bättre att acceptera att t.ex.
fyrkantiga trianglar inte existerar än att försöka applicera termen på någon av de existerande geometriska figurerna, eftersom det enda man skulle uppnå med det är att skapa onödiga missförstånd. Detsamma gäller med fri vilja.