2021-01-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Axiom är alltid något man antar på lösa grunder och sedan testar man om de fungerar eller inte. Kan man knyta ihop säcken till en fungerande helhet så är axiomen bra, annars inte. Postulerar jag att vi har fri vilja så är det (för mig) lättare att förstå hur människor fungerar än om jag inte gör det. Motsatsen får jag däremot inte ihop.

Nej, det är verkligen inte så resten av världen använder axiom. Det du beskriver kallas snarare för teori eller hypotes.

Citat:
Att det skulle finnas en inbyggd konflikt i ordens betydelse ser jag som rent svammel. Kan du inte påvisa konflikten som något testbart så har jag ingen anledning att tro på en sådan konflikt. Hörsägen räcker inte.

Fast oberoende och kausalitet är varandras motsägelser givetvis. Du verkar ha egna definitioner på många ord. Det försvårar givetvis samtal.
Citera
2021-01-25, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nej, det är verkligen inte så resten av världen använder axiom. Det du beskriver kallas snarare för teori eller hypotes.
Hur vet du att du existerar? Är det ett axiom eller en hypotes? Hur vet du att två parallella linjer aldrig skär varandra? Är det ett axiom eller en hypotes?

I min värld är ovanstående axiom och anser du att omvärlden kallar det för hypoteser så tänker jag inte argumentera om den saken.

Citat:
Fast oberoende och kausalitet är varandras motsägelser givetvis. Du verkar ha egna definitioner på många ord. Det försvårar givetvis samtal.
Oberoende är negationen av beroende. Kausalitet är ett helt annat koncept. Det ena följer inte av det andra. Utsignalen från en XOR-grind beror på varje insignal, men den är inte kausal med avseende på någon insignal. Den är kausal med avseende på kombinationen av insignaler, men inte med avseende på någon enskild insignal.
Citera
2021-01-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det framgick inte helt tydligt vad du anser vara rätt definition.

Om din definition är att fri vilja inte är kompatibel med fysiken, vad är det då vi diskuterar här egentligen?

Att "fri" skulle betyda frihet från fysikens lagar är en missuppfattning menar jag.
(Vad betyder det ens?)
Fri representerar i sammanhanget snarare insikten om flera möjliga utfall.
Denna insikt kan sedan användas till att göra en simulering av ett framtida scenario som sedan ligger till grund för ett beslut. Ingenstans bryter denna händelsekedja mot fysikens lagar.

Och ja, när beslutet är fattat, när tärningen är kastad, när vågfunktionen kollapsat, då är det oåterkalleligt. Så när vi säger "kunde ha handlat annorlunda" så gör vi en simulering i huvudet.
Det vanliga tankefelet här är att tro att "kunde ha handlat annorlunda" är en utsaga om den fysiska verkligheten.

Tankefelen kring ämnet är förståeliga då vi normalt använder fri vilja intuitivt utan kännedom om vad som pågår under huven.
Den definition som nästan alla människor har av fri vilja, det som nästan alla människor tror att de besitter, förmågan att faktiskt kunnat välja vilket som av flera olika handlingsalternativ, existerar inte. Då denna förmåga strider mot fysikens lagar.

Du inser att varje gång du ställs inför ett val så finns det bara ett ena alternativ som faktiskt är möjligt att välja? Du väger de olika besluten motvarandra, men vilket beslut du kommer att komma fram till är redan avgjort.
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ursäkta? Hur kan en människa berätta för en annan hur dom ska använda en term? Jag lyssnar om du har ett bättre alternativ, så låt höra!
Därför att en terms betydelse är objektiv och inte subjektiv. Du kan kalla en noshörning för en enhörning om du vill, men då använder du termen felaktigt.
Citat:
Vid första anblick så låter det som att du har en tom definition, det vill säga, du kan inte använda termen överhuvudtaget. Så hur kan du komma fram till att jag har en sämre definition?

Som sagt, vi kan utgå från det. Oavsett hur det ligger till, varför skulle jag nånsin ha en definition av fri vilja (eller något ord alls) som aldrig går att använda?
Att en term existerar innebär inte att den kan eller bör appliceras på något existerande. Det är bättre att acceptera att t.ex. fyrkantiga trianglar inte existerar än att försöka applicera termen på någon av de existerande geometriska figurerna, eftersom det enda man skulle uppnå med det är att skapa onödiga missförstånd. Detsamma gäller med fri vilja.
Citera
2021-01-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Därför att en terms betydelse är objektiv och inte subjektiv.
Skojar du? Menar du att ord är sånt vi hittar? Sånt vi kan mäta? Hur tusan funkar det? Det är ju ett intressant perspektiv förstås. Hur funkar det med olika språk, varför upptäcker en del att "hej" är en hälsning, men andra att "konichiwa" är en hälsning?

Citat:
Du kan kalla en noshörning för en enhörning om du vill, men då använder du termen felaktigt.
Varför då? Om jag säger "hästar med ett horn verkar inte finnas, så vi kan använda termen enhörning till att referera till allt som faktiskt har ett horn, exempelvis en noshörning." Förstår du mig inte då? Vad är oklart? Vad är "fel" med det?

Citat:
[...] eftersom det enda man skulle uppnå med det är att skapa onödiga missförstånd. Detsamma gäller med fri vilja.
Om något missförstånd uppstått så får du gärna fråga om det så kan jag försöka svara.
Citera
2021-01-25, 15:02
Medlem
Citat:
Den definition som nästan alla människor har av fri vilja, det som nästan alla människor tror att de besitter, förmågan att faktiskt kunnat välja vilket som av flera olika handlingsalternativ, existerar inte. Då denna förmåga strider mot fysikens lagar.

Du inser att varje gång du ställs inför ett val så finns det bara ett ena alternativ som faktiskt är möjligt att välja? Du väger de olika besluten motvarandra, men vilket beslut du kommer att komma fram till är redan avgjort.

Därför att en terms betydelse är objektiv och inte subjektiv. Du kan kalla en noshörning för en enhörning om du vill, men då använder du termen felaktigt.

Att en term existerar innebär inte att den kan eller bör appliceras på något existerande. Det är bättre att acceptera att t.ex. fyrkantiga trianglar inte existerar än att försöka applicera termen på någon av de existerande geometriska figurerna, eftersom det enda man skulle uppnå med det är att skapa onödiga missförstånd. Detsamma gäller med fri vilja.
I andra forum argumenterar du för att brottslingar borde slippa straff därför att naturlagarna bevisar att de inte har någon fri vilja.

Att ett välfungerande rättssystem är brottsförebyggande är empiriskt testbart och inget vi behöver diskutera. Hur bra korrelerar då din ståndpunkt med det vi faktiskt kan observera?
Citera
2021-01-25, 15:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Menar du att vi lika gärna kan skrota konceptet fri vilja?
Citera
2021-01-25, 15:12
Medlem
Citat:
Menar du att vi lika gärna kan skrota konceptet fri vilja?

I samma utsträckning som vi kan skrota konceptet jultomten, eller gud. Säkerligen bra att prata om ibland, men som man behöver förstå att det inte existerar.
Citera
2021-01-25, 15:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Påstår du att jag har skrivit att du har påstått detta?
Om du påstår det och det inte stämmer så är det du som nu kom med en halmgubbe.

Nej, inte att du har skrivit det ordagrant som i "-du har skrivit att …" men du argumenterade med en halmgubbe när du skrev att "definitionen strider inte mot fysiken…" vilket ju inte var något jag skrev eller menade.
Om du vet att jag inte tror att något jag gör kan strida mot fysiken, och du inte heller tror det, då är vi överens i sak. Ok?
Citera
2021-01-25, 15:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
I samma utsträckning som vi kan skrota konceptet jultomten, eller gud. Säkerligen bra att prata om ibland, men som man behöver förstå att det inte existerar.

Jag är nog för konservativ för att bara skrota fungerande koncept utan vidare förståelse för konsekvenserna.
Citera
2021-01-25, 15:18
Medlem
Citat:
De är inte jämförbara eftersom jultomten och Gud är observerbara (om de existerar). Går inte skägget att rycka av så existerar jultomten och upplever jag något efter döden så existerar Gud.

Hur observerar du fri vilja om den existerar?

Notera att resonemang om naturlagar hit och dit inte är observationer.
Citera
2021-01-25, 15:28
Medlem
Citat:
Jag är nog för konservativ för att bara skrota fungerande koncept utan vidare förståelse för konsekvenserna.

Och så var jorden platt väldigt länge också.
Citera
2021-01-25, 15:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, inte att du har skrivit det ordagrant som i "-du har skrivit att …" men du argumenterade med en halmgubbe när du skrev att "definitionen strider inte mot fysiken…" vilket ju inte var något jag skrev eller menade.
Om du vet att jag inte tror att något jag gör kan strida mot fysiken, och du inte heller tror det, då är vi överens i sak. Ok?

Om jag inte har skrivit det du påstod så var det du och inte jag som kom med en halmgubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in