2021-01-25, 09:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Kanske dags för lite fakta i frågan, inte enbart troende:

Socialstyrelsen, https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-11-7034.pdf

Huvudlös alarmism baserat på eget kännande är mycket roligare, ja.

Vilket på intet sätt motsäger det jag skrivit. Enligt Socialstyrelsen handlar det om 10 förlorade levnadsår i snitt.
Citera
2021-01-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Så de väntar med distansundervisning tills några insjuknat, då är det redan försent....

En fundering här, läkarna på akademiska tog sina bomullsswabbar och körde i sjukhusets ventilationssystem med resultatet av positiva träffar, då blev det ett jävla liv eftersom man ansåg att dessa virusrester redan var döda, men ville inte gå in på att dessa virus då tidigare hade varit levande i samma vent-system, saken var helt enkelt att det inte fick förekomma virus i systemet, dött eller levande...

Då borde ju skyddsombuden bland lärarna få en snabb-utbildning med swab, sen knata in i fläktrummet på specifik skola samt de mätpunkter som finns runt om, och ta prover för att sen skicka in. Får man då samma resultat som på akademiska kan skyddsombudet ringa några f-bolag samt Sisab och då lär berörd skola få stänga ganska snabbt....

Grabbens skola är byggd på 30-talet typ funkis, ventilationssystem i varje klassrum med luftdysa för tilluft samt ventiler i tak för avluft, i korridoren fanns 2 gamla original-ventiler i väggen på typ 60 m, bad honom kolla om dessa "levde" med att sätta upp dasspapper-visade sig att dessa är pluggade pga att skolans vent-system annars skulle komma i obalans.

Skitsmart, -klassrummen har luftväxling med värmeväxlare typ korsströms med f-filter som inte fixar c19-till det behövs HEPA, och sen i korridoren ingen ventilation alls, korridoren är typ 2:80 bred och c:a 60-70m lång med takhöjd på c:a 3:40.
Då räknar jag på följande:
2:80x3:40x10m (mellan klassrumsdörrarna) = 95m3 delat med 25 elever ger 3,8m3 per elev
Alltså 25 elever som "hänger" utanför klassrumsdörren i 10min med typ armbågsavstånd, där 3-4 sitter ihop i varje fönsterbröst sam 6-7 per bord utanför som egentligen är för 2 pers.

Lek nu med tanken att en elev tänder en cigg, hur lång tid tar det innan de andra känner lukten, och hur lång tid tar det innan röken ligger som ett dis inom dessa 10 m. Jag tippar på max 1 minut.....
Byt nu ut röken mot virusmoln som inte luktar......

För att göra det extra galet, lärarna har börjat öppna fönstren en kort tag i lektionssalarna, vilket i sin tur får ventilationssystemet att varva nr eftersom det blir obalans, men korridorerna vädras aldrig då man har diverse låsanordningar på dessa.....

Åldringsvården har inga krav på ventilationssystem som skolorna har, där räcker det med de billigaste systemen typ roterande aluminiumhjul som förvärmer färskluft in, som värmts upp av avluften, en perfekt virusspridare...

Jag körde förbi kön till Covid-testerna nu på morgonen. Flera barn från skolan stod och väntade på att få bli testade (jag kände igen deras föräldrar). Det bådar inte gott...
Citera
2021-01-25, 09:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag körde förbi kön till Covid-testerna nu på morgonen. Flera barn från skolan stod och väntade på att få bli testade (jag kände igen deras föräldrar). Det bådar inte gott...

Dom kan ju vara förkylda..

Men med din livssyn så har de nog en megamuterad variant med 90% dödlighet..
Citera
2021-01-25, 09:08
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vi är nog rökta tyvärr mina vänner. Den sydafrikanska varianten är vad vi bör vara rädda för. Den brittiska är bara en liten aptitretare jämfört med den sydafrikanska. 23 mutationer, tidigare covidsmitta verkar ge väldigt lite skydd. Sprider sig som en löpeld och mycket enklare än original-covid. Stor risk att vaccinerna inte hjälper.

Jag tror att det blir game over tyvärr. Avboka semesterresorna i sommar. Det blir att sitta och trycka i källaren i sommar.

Edit: våra fitthuvuden till politiker i hela världen (inte bara den feministiska regeringen) borde sett till att 100 miljarder n95 masker producerats vid det här laget. Endast bra munskydd kan rädda oss nu.
Vad innebär det att vi är rökta och varför skulle vi sitta och trycka i källare under sommaren? Är Luftwaffe på väg tillbaka eller?

Jag sätter hur som helst emot, med allt jag äger och har. Vi får stämma av någon gång i sommar och se vem som var mest rätt ute. Du svarar ju visserligen aldrig på mina inlägg men ändå - nu kan du incitament för du kan faktiskt bli ganska rik. Vad du nu ska med den rikedomen till där i källaren.
Senast redigerad av sunessensommar 2021-01-25 kl. 09:11.
Citera
2021-01-25, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Vadå ger inget? Att tre av fyra som dött i covid 19 hade äldreomsorg kan du läsa om i många källor. Detsamma gäller hur länge människor i genomsnitt lever på äldreboenden i Sverige och hur lång medellivslängden i vårt land. Utifrån detta är det enkelt att problematisera det mycket amatörmässiga antagandet att varje person som dött i covid skulle ha förlorat i genomsnitt nio år av sitt liv.

Jag tror nio månader ligger betydligt närmare sanningen, även om det kanske är lite mer än så.

Jag höll ju med om att det gick att problematisera men du gissar ju bara själv så det blir ju inte så mycket av det hela.
Citera
2021-01-25, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Dom kan ju vara förkylda..

Men med din livssyn så har de nog en megamuterad variant med 90% dödlighet..

Nej, jag är dock bekymrad över att så lite görs för att stoppa de utbrott som sker. Har man ett ordentligt utbrott på en skola så måste man stänga den för att stoppa spridningen. I detta fallet så verkar det eskalera rätt snabbt och den är fortfarande öppen.
Citera
2021-01-25, 09:11
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Region Skåne ska tydligen ta hjälp av pensionärer för att lösa knuten med att vaccinera folk på löpande band.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/har-far-blixtinkallade-pensionarer-sticktrana-infor-vaccineringen

Någon som vet om detta ska ske även i andra regioner?
Samma pensionärer som annars ska ta det försiktigt med nya kontakter därför att de befinner sig i riskgrupp?
Citera
2021-01-25, 09:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Fast det går inte att bara haka upp sig på hur stor andel som helgenomseras, i 7 regioner screenar man alla PCR tester för att kolla om det är den brittiska. Den metoden kommer alltid vara effektivare än helgenomseringarna.

FHMs presskonferans
https://youtu.be/xw-5USFLA5Q?t=2185
Karin går igenom hur det funkar.

och av dom prover som har tillräckligt med virus mängd för att hel sekvensera har man hittat ett fall så än så länge är den väldigt ovanlig.

så 7 regioner har redan nu möjligheten att upptäcka den brittiska varianten och bromsa spridningen av den genom smittspårning.
Tack för bra info. Jag ska medge att jag inte hade koll på det.

Men jag tror ändå att Sverige gör alldeles för lite för att hålla koll på de nya varianterna. UK som drabbades hårt av första vågen fick ett enormt påslag av den B117.
Citera
2021-01-25, 09:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, jag är dock bekymrad över att så lite görs för att stoppa de utbrott som sker. Har man ett ordentligt utbrott på en skola så måste man stänga den för att stoppa spridningen. I detta fallet så verkar det eskalera rätt snabbt och den är fortfarande öppen.

Vad är det för skola du pratar om? Är det för att de två magiska veckorna gått sedan lovet idag?

Edit. Såg nu bakåt i tråden vad ni talade om..
Håller med om att man borde dra till med distansundervisning omedelbart i ett fall som detta.
Dock bra att folk testar sig.. behöver inte alltid betyda det värsta, utan ett tecken på att vissa föräldrar är kloka nog att testa sina barn..
Senast redigerad av Bertil.Enstoring 2021-01-25 kl. 09:16. Anledning: Tillägg
Citera
2021-01-25, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Fast det går inte att bara haka upp sig på hur stor andel som helgenomseras, i 7 regioner screenar man alla PCR tester för att kolla om det är den brittiska. Den metoden kommer alltid vara effektivare än helgenomseringarna.

FHMs presskonferans
https://youtu.be/xw-5USFLA5Q?t=2185
Karin går igenom hur det funkar.

och av dom prover som har tillräckligt med virus mängd för att hel sekvensera har man hittat ett fall så än så länge är den väldigt ovanlig.

så 7 regioner har redan nu möjligheten att upptäcka den brittiska varianten och bromsa spridningen av den genom smittspårning.

Någon som vet vilka 7 regioner som har denna analysmetoden?

Och någon som vet var i landet man funnit dessa mutationer som inte är kopplade till resa?
Citera
2021-01-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Samma pensionärer som annars ska ta det försiktigt med nya kontakter därför att de befinner sig i riskgrupp?

Nu verkar det ju inte röra sig om 85-åriga Sjuksköterskor utan nyligen pensionerade sjuksköterskor och vårdpersonal.

Är ju inte ovanligt att personer i denna åldersgrupp går några år tidigare heller - gissar på ingen är över 70 år och de flesta är runt 65 år.
Citera
2021-01-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad är det för skola du pratar om? Är det för att de två magiska veckorna gått sedan lovet idag?

Jag har under de senaste dagarna skrivit om en skola som jag har koll på via bekanta och släktingar som fått ett större utbrott i en klass på mellanstadiet efter att en lärare blivit smittad. Smittan har spridit sig till parallellklasserna och eleverna har sedan smittat ytterligare lärare. Nu noterade jag när jag passerade vårdcentralen att ännu fler barn från mellanstadiet på den skolan var och skulle testa sig. Skolan har trots detta inte stängt ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in