2021-01-24, 22:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Då har du läst på fel ställen..
Snälla du säga att denna är fel så får du mitt stora gillande.
Den har klart gjort mig rejält nedstämd idag.
Hoppas jag tolkat den fel.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.01.18.427166v1
Citera
2021-01-24, 22:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vänder mig mot tankesättet att barn och unga skulle kunna "bli" på något sätt utan påverkan utifrån. Om man uppfostrar ett barn och ger det kärlek och omsorg då kommer barnet att fortsätta på samma spår när det växer upp.

Men om man låter bli att ta sitt förändra-ansvar och hoppas att skolan/dagiset eller någon annan gör det åt en så att man själv helst slipper - då kan det gå illa.

Det går alltså inte att avsäga sig förändra-ansvaret och undra hur slutresultat blev så dåligt.

Om dagens gamlingar inte gillar hur medelåldersmänniskor behandlar dem då borde de de tänka på hur dessa människor själva blev behandlade när de var unga.

Ett exempel: Anna Wahlgren har 8 barn. Ändå var hon tvungen att flytta till Indien för att bli omhändertagen av en indisk "adoptivson" och hans familj. Det är inte pga otacksamhet från de barn som hon tog så väl hand om utan precis av den motsatta anledningen. Det räcker inte att man ger barn mat i magen och någonstans att bo och sen förverkligar sig själv resten av tiden.

Respekt är något ömsesidigt. Behandlar man ett litet barn som är totalt beroende av en själv illa då uppfostrar man barnet att tänka att den sortens beteende är helt ok. Och när man själv blir stor så..

Det går inte att vara självisk och förutsätta att barnen skulle vara osjälviska när man själv är beroende av deras vård.

Utöver detta anser jag inte att man ska hållas vid liv till vilket pris som helst oavsett om man är gammal är ung. Det måste finnas gränser för om det är lönt. Även för individen själv.

Jag håller med dig i det första, tänkte mer i ett större perspektiv men självklart är det föräldrarnas ansvar att fostra sina barn och ge dem kärlek och trygghet, det kan man aldrig lasta på samhället eller skolan.

Vi håller inte fast vid ett liv till vilket pris som helst, gäller det en sjuk person så har den enskilde möjligheten att avsäga sig all vård och behandling. Går inte in mer på det då det blir off topic och finns i andra trådar.

Men du måste väl hålla med om att om en gammal blir sjuk med andnöd så är det personens rättighet att få vård, syrgas och dropp, ingen myndighet har rätten att besluta om palliativ behandling.
Citera
2021-01-24, 23:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag hoppas också att du tar fel. Det tar 5 veckor, först spruta ett, sen tre veckor till spruta 2 sen 2 veckor till fullt utvecklad immunitet (95% mot dödlig sjukdom), i alla fall från det jag läst.
Jo jag får nog första sprutan någon gång början juni sedan +3 veckor midsommar blir det andra.

Men de kommer säkert misslyckas så jag får spruta nr 2 i oktober.
Kommer då möjligen få fira en normal jul igen.
Citera
2021-01-24, 23:03
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Troligen andelen GB och Syd Afrika varianterna.

Vi är redan körda.

Israel to ban passenger flights in attempt to prevent Covid variant imports

US to ban entry on travellers from South Africa, UK and 28 other countries

USA och Israel inför inreseförbud för att de troligen vet att vaccinet inte funkar på någon av de nya varianterna.

Ja, vi är körda på grund av Anders Tegnells inkompetens. Informationen om brittiska varianten kom innan jul och psykopaten Anders Tegnell har tonat ned sedan dess. Han påstår att det inte finns evidens på att brittiska varianten är smittsammare. På grund av att vi har en inkompetent psykopat som statsepidemiolog kommer vi att sitta ordentligt i skiten igen.
Citera
2021-01-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt Socialstyrelsen är det i snitt 10 förlorade levnadsår det handlar om.
Enligt SCB ser överdödligheten ut att vara cirka 7000 personer, men det har också dött ovanligt få i influensa, där det vanligen dör runt 2000 personer. Dödligheten i ett antal andra sjukdomar har också gått ned, så jag tror dödligheten på cirka 10.000 personer i Covid19 för år 2020 stämmer tämligen väl. Allt pekar på det.
Kanske dags för lite fakta i frågan, inte enbart troende:
Citat:
Medelåldern bland de som hade covid-19 som underliggande dödsorsak var ca 2 år högre än bland dem som dött av övriga dödsorsaker. Flest levnadsår förlorades på grund av cancer, följt av hjärt-kärl-sjukdom och yttre orsaker till död. Covid-19 var den fjärde största orsaken till förlorade levnadsår under första halvåret 2020.
Citat:
Efter hjärt- och kärlsjukdomar (14 000 döda) och tumörer (11 600 döda) dog flest kvinnor och män i covid-19 (5 552) första halvåret 2020.
Socialstyrelsen, https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-11-7034.pdf

Huvudlös alarmism baserat på eget kännande är mycket roligare, ja.
Citera
2021-01-24, 23:06
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Snälla du säga att denna är fel så får du mitt stora gillande.
Den har klart gjort mig rejält nedstämd idag.
Hoppas jag tolkat den fel.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.01.18.427166v1
Svarade på det tidigare, men läser man igenom diskussionen:
Citat:
Despite neutralization escape, we show here that a significant proportion of non-neutralizing, RBD binding antibodies remainactive against 501Y.V2. While antibody effector functions elicited by infection and vaccination have been implicated in protectingfrom reinfection and disease the role of non-neutralizingantibodies andthe efficacy of T cell responses to 501Y.V2 remain to be elucidated.
Finns med andra ord inga bevis än för att de vaccin som finns är helt värdelösa mot 501Y.V2. Tvärtom verkar det som att Pfizer har kunnat vissa att deras vaccin fungerar mot den varianten, dock är effektiviteten oklar.

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/08/pfizer-vaccine-protects-against-new-covid-variants-study-suggests
Citera
2021-01-24, 23:07
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag fick precis bekräftat att FHM nu begär in 10% av de positiva provsvaren från provtagningslabben för sars-cov2 för helgenomsekvensering. Det är ett rejält hopp från 1%. Man undrar ju lite spontant om de är nervösa nu?

Det faktum att gränsen "stängts" först mot Danmark och Storbritannien och nu mot Norge är tecken på en extrem nervositet hos staten.

Staten och dess representanter har en extrem motvilja mot stängda gränser och det måste vara något stort om de ändå tar steget. Det kan inte heller nog understrykas att samma stat tagit covid-19 mindre allvarligt än övriga världen.

Något har uppenbarligen ändrats. I bästa fall är det FHM och övriga som vaknat. I sämsta fall är mutationerna extremt dåliga nyheter.
Citera
2021-01-24, 23:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo jag får nog första sprutan någon gång början juni sedan +3 veckor midsommar blir det andra.

Men de kommer säkert misslyckas så jag får spruta nr 2 i oktober.
Kommer då möjligen få fira en normal jul igen.

Jag bor ju ihop med en som är riskgrupp så jag hoppas att jag får sprutan innan dess. Men Murphy är ju allestädes närvarande så jag har inga förhoppningar egentligen. Blir väl hemester igen. Har en hel del ställen kvar att utforska så det är lugnt. Synd att inte någon privat aktör beställt olika vaccin så man bara kunde kila in med kreditkortet och peka, "jag vill ha det där!"
Citera
2021-01-24, 23:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det faktum att gränsen "stängts" först mot Danmark och Storbritannien och nu mot Norge är tecken på en extrem nervositet hos staten.

Staten och dess representanter har en extrem motvilja mot stängda gränser och det måste vara något stort om de ändå tar steget. Det kan inte heller nog understrykas att samma stat tagit covid-19 mindre allvarligt än övriga världen.

Något har uppenbarligen ändrats. I bästa fall är det FHM och övriga som vaknat. I sämsta fall är mutationerna extremt dåliga nyheter.

Ja det är lite oroväckande, men låt oss hoppas på det bästa. Hoppet är det sista som överger en.
Citera
2021-01-24, 23:13
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag gissar att nedstängningen kommer till veckan, men man är extremt restriktiva att stänga skolor...

Man införde distansundervisning I den först drabbade klassen då flera elever fick positiva provsvar.

Så de väntar med distansundervisning tills några insjuknat, då är det redan försent....

En fundering här, läkarna på akademiska tog sina bomullsswabbar och körde i sjukhusets ventilationssystem med resultatet av positiva träffar, då blev det ett jävla liv eftersom man ansåg att dessa virusrester redan var döda, men ville inte gå in på att dessa virus då tidigare hade varit levande i samma vent-system, saken var helt enkelt att det inte fick förekomma virus i systemet, dött eller levande...

Då borde ju skyddsombuden bland lärarna få en snabb-utbildning med swab, sen knata in i fläktrummet på specifik skola samt de mätpunkter som finns runt om, och ta prover för att sen skicka in. Får man då samma resultat som på akademiska kan skyddsombudet ringa några f-bolag samt Sisab och då lär berörd skola få stänga ganska snabbt....

Grabbens skola är byggd på 30-talet typ funkis, ventilationssystem i varje klassrum med luftdysa för tilluft samt ventiler i tak för avluft, i korridoren fanns 2 gamla original-ventiler i väggen på typ 60 m, bad honom kolla om dessa "levde" med att sätta upp dasspapper-visade sig att dessa är pluggade pga att skolans vent-system annars skulle komma i obalans.

Skitsmart, -klassrummen har luftväxling med värmeväxlare typ korsströms med f-filter som inte fixar c19-till det behövs HEPA, och sen i korridoren ingen ventilation alls, korridoren är typ 2:80 bred och c:a 60-70m lång med takhöjd på c:a 3:40.
Då räknar jag på följande:
2:80x3:40x10m (mellan klassrumsdörrarna) = 95m3 delat med 25 elever ger 3,8m3 per elev
Alltså 25 elever som "hänger" utanför klassrumsdörren i 10min med typ armbågsavstånd, där 3-4 sitter ihop i varje fönsterbröst sam 6-7 per bord utanför som egentligen är för 2 pers.

Lek nu med tanken att en elev tänder en cigg, hur lång tid tar det innan de andra känner lukten, och hur lång tid tar det innan röken ligger som ett dis inom dessa 10 m. Jag tippar på max 1 minut.....
Byt nu ut röken mot virusmoln som inte luktar......

För att göra det extra galet, lärarna har börjat öppna fönstren en kort tag i lektionssalarna, vilket i sin tur får ventilationssystemet att varva nr eftersom det blir obalans, men korridorerna vädras aldrig då man har diverse låsanordningar på dessa.....

Åldringsvården har inga krav på ventilationssystem som skolorna har, där räcker det med de billigaste systemen typ roterande aluminiumhjul som förvärmer färskluft in, som värmts upp av avluften, en perfekt virusspridare...
Senast redigerad av vinland 2021-01-24 kl. 23:16.
Citera
2021-01-24, 23:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Bara en reflektion.
Nu har jag varit här varje dag flera gånger varje dag mer än ett år i denna tråden.
Läst och skrivit, igen och igen.
För snart ett år sedan från Thailand med frugan där jag behövde riktiga uppgifter vilket flera här bidrog med.
Jo båda jag och frugan är fortfarande friska och tagit till oss allt bra härifrån. Lever hyffsat liv och relativt öppet.

Snälla mod låt detta få vara kvar. Jag gillar all som hjälper till här.

Håller med, tråden är guld värd och den information man får här är outstanding och i princip i realtid.
Citera
2021-01-24, 23:17
Medlem
Enligt CDC prognoser kommer B.1.1.7 att vara den dominerande varianten i Maj.
Den tar över Covid19 i början av Mars.
Se figur 1 i länken.
Det behövs mirakel för att det ska vara annorlunda i Sverige.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/pdfs/mm7003e2-H.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in