Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Jag gissar att nedstängningen kommer till veckan, men man är extremt restriktiva att stänga skolor...
Man införde distansundervisning I den först drabbade klassen då flera elever fick positiva provsvar.
Så de väntar med distansundervisning tills några insjuknat, då är det redan försent....
En fundering här, läkarna på akademiska tog sina bomullsswabbar och körde i sjukhusets ventilationssystem med resultatet av positiva träffar, då blev det ett jävla liv eftersom man ansåg att dessa virusrester redan var döda, men ville inte gå in på att dessa virus då tidigare hade varit levande i samma vent-system, saken var helt enkelt att det inte fick förekomma virus i systemet, dött eller levande...
Då borde ju skyddsombuden bland lärarna få en snabb-utbildning med swab, sen knata in i fläktrummet på specifik skola samt de mätpunkter som finns runt om, och ta prover för att sen skicka in. Får man då samma resultat som på akademiska kan skyddsombudet ringa några f-bolag samt Sisab och då lär berörd skola få stänga ganska snabbt....
Grabbens skola är byggd på 30-talet typ funkis, ventilationssystem i varje klassrum med luftdysa för tilluft samt ventiler i tak för avluft, i korridoren fanns 2 gamla original-ventiler i väggen på typ 60 m, bad honom kolla om dessa "levde" med att sätta upp dasspapper-visade sig att dessa är pluggade pga att skolans vent-system annars skulle komma i obalans.
Skitsmart, -klassrummen har luftväxling med värmeväxlare typ korsströms med f-filter som inte fixar c19-till det behövs HEPA, och sen i korridoren ingen ventilation alls, korridoren är typ 2:80 bred och c:a 60-70m lång med takhöjd på c:a 3:40.
Då räknar jag på följande:
2:80x3:40x10m (mellan klassrumsdörrarna) = 95m3 delat med 25 elever ger 3,8m3 per elev
Alltså 25 elever som "hänger" utanför klassrumsdörren i 10min med typ armbågsavstånd, där 3-4 sitter ihop i varje fönsterbröst sam 6-7 per bord utanför som egentligen är för 2 pers.
Lek nu med tanken att en elev tänder en cigg, hur lång tid tar det innan de andra känner lukten, och hur lång tid tar det innan röken ligger som ett dis inom dessa 10 m. Jag tippar på max 1 minut.....
Byt nu ut röken mot virusmoln som inte luktar......
För att göra det extra galet, lärarna har börjat öppna fönstren en kort tag i lektionssalarna, vilket i sin tur får ventilationssystemet att varva nr eftersom det blir obalans, men korridorerna vädras aldrig då man har diverse låsanordningar på dessa.....
Åldringsvården har inga krav på ventilationssystem som skolorna har, där räcker det med de billigaste systemen typ roterande aluminiumhjul som förvärmer färskluft in, som värmts upp av avluften, en perfekt virusspridare...