Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Inte för att jag vet hur det ligger till men jag gissar att "vem som helst" inte kan räkna ut eller förstå detta i siffror. Troligen mycket svårt att räkna ut och omöjligt att gissa. Din invändning är relevant men ger egentligen inget eftersom du inte själv verkar ha en källa till en bättre uträkning.
Klart är i vart fall att överdödlighet måste innebära att förväntat livslängd för gamla blivit kortare under pandemin. Hur många förlorade år vore intressant att se som sagt. För yngre handlar det om rejält mycket, för äldre lite mindre.
Vadå ger inget? Att tre av fyra som dött i covid 19 hade äldreomsorg kan du läsa om i många källor. Detsamma gäller hur länge människor i genomsnitt lever på äldreboenden i Sverige och hur lång medellivslängden i vårt land. Utifrån detta är det enkelt att problematisera det mycket amatörmässiga antagandet att varje person som dött i covid skulle ha förlorat i genomsnitt nio år av sitt liv.
Jag tror nio månader ligger betydligt närmare sanningen, även om det kanske är lite mer än så.