2021-01-24, 18:36
Medlem
Absolut inte. Här delar jag er känsla Vet man inte var de är begravda är bandet nog kilometer långt
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det måste vara ett väldigt långt band... (nu får jag väl Adjin efter mej...)
Senast redigerad av Adjin 2021-01-24 kl. 18:51.
Citera
2021-01-24, 18:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du har band till släkten så är din tidigare fråga lite märklig. Det borde väl vara bättre att fråga släkten än Flashback var familjen är begravd om man vill lämna blommor?
Ja, det var tunnband det.
Helvete så dåligt, men nice try. 😂

Hoppas släkten får komma till ro nån gång, retarderade författare till trots, och att sorgen har övergått i fina minnen innan sjukdom och det blev en ren tragedi för töserna.
Citera
2021-01-24, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Galea
Jag har läst boken ! Jag har läst FUP.
Jag har även band till släkten.
Men vill inte vara delaktig i osanna diskussioner.
Släpper detta sågott det går,.,

Man kan ju tycka att att man skulle ömma lite mer för släkten om man nu har band till släkten, istället för en journalist som kränker släkten.

Hälften av dina inlägg här inne handlar om att skydda och vörda EH. Det är nästan som man skulle kunna tro att du har närmare band till henne..

Citat:
Är du sann???
Vad för nedsättande skrevs om dem?Förklara?
Citat:
Meeen—- släpp nu debatten om Höglund och hennes research.
Hon har ändå fått den publicerad.
Citat:
Där har du fel.......Att skriva det som du ovan gjorde spär på myten om skenheliga journalister..
Citat:
Det finns ingen dokumentär mig veterligen. Däremot finns Elisabeth Höglunds bok.....
Citera
2021-01-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det måste vara ett väldigt långt band... (nu får jag väl Adjin efter mej...)

Gravarna finns" i sjön"!
Citera
2021-01-24, 22:47
Medlem
Kan inte alla turer men trodde det var just Solgrittet EH menade i sin bok.

https://www.allas.se/relationer/morden-i-bjarred--elisabet-hoglund-soker-svar-i-ny-bok/147239

”– Jag har inte nått ända fram men jag har kommit en bit på vägen. Jag har gjort vad som varit möjligt.”

Får en känsla av att hon har för avsikt att fortsätta gräva.

Citat:
Solglittret var rätt förtjust i Höglund vad jag minns, men det gick över när boken väl kom ut. Det var nog för att Höglund gav credd till en kvinnlig läkare i Stockholm (s.91 i boken) i stället för till Solglittret. Det var lågt av henne.
Citera
2021-01-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Kan inte alla turer men trodde det var just Solgrittet EH menade i sin bok.

https://www.allas.se/relationer/morden-i-bjarred--elisabet-hoglund-soker-svar-i-ny-bok/147239

”– Jag har inte nått ända fram men jag har kommit en bit på vägen. Jag har gjort vad som varit möjligt.”

Får en känsla av att hon har för avsikt att fortsätta gräva.
Tror du hon menade Solglittret?!

Vad spännande med ”Morden i Bjärred 2”. Men det känns lite svårjobbat när hon har drabbats av en tystnadspakt. Den lär inte komma ut som ljudbok då.
Citera
2021-01-24, 23:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Tror du hon menade Solglittret?!

Vad spännande med ”Morden i Bjärred 2”. Men det känns lite svårjobbat när hon har drabbats av en tystnadspakt. Den lär inte komma ut som ljudbok då.

Något allmänintresse som hon tar upp här tror jag inte att det finns och aldrig heller har funnits.
Det är bara en ursäkt för att kunna gräva vidare utan att skämmas.
Vilka tänker på den här tragedin idag? Några fåtal kanske men för de flesta är det här glömt för länge sedan.
Citera
2021-01-25, 00:06
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin

Fan, jag blir upprörd bara av att läsa intervjun med EH!!

Återigen, precis som i boken, säger hon att det handlar om "små barn" (citat ur artikeln: "handlar om mord på två små barn, två barn som påstås vara sjuka").
NEJ, det handlar inte om SMÅ barn. Det säger/skriver hon för att skapa större drama. En elva- och en 14-åring är inte SMÅ barn! De är barn absolut, eftersom de är under 18, men de är inte SMÅ barn!! Skulle vilja se den tonåring som går med på att ses som ett litet barn, DET är kränkande av EH!
Citera
2021-01-25, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Fan, jag blir upprörd bara av att läsa intervjun med EH!!

Återigen, precis som i boken, säger hon att det handlar om "små barn" (citat ur artikeln: "handlar om mord på två små barn, två barn som påstås vara sjuka").
NEJ, det handlar inte om SMÅ barn. Det säger/skriver hon för att skapa större drama. En elva- och en 14-åring är inte SMÅ barn! De är barn absolut, eftersom de är under 18, men de är inte SMÅ barn!! Skulle vilja se den tonåring som går med på att ses som ett litet barn, DET är kränkande av EH!

Har undrat om barnen hade några onda aningar att något var på väg att hända. Eller om de var helt ovetandes in i det sista. Men jag antar att vi aldrig får veta det.

Samtidigt funderar jag på hur och om 2 föräldrar kan hamna i djup depression tillsammans och dra ner varandra i djupet och tillsammans sitta och planera dådet. Att ingen sökte akut hjälp innan det gick så långt som det gjorde.
Senast redigerad av zilvereko 2021-01-25 kl. 01:20.
Citera
2021-01-25, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har undrat om barnen hade några onda aningar att något var på väg att hända. Eller om de var helt ovetandes in i det sista. Men jag antar att vi aldrig får veta det.

Samtidigt funderar jag på hur och om 2 föräldrar kan hamna i djup depression tillsammans och dra ner varandra i djupet och tillsammans sitta och planera dådet. Att ingen sökte akut hjälp innan det gick så långt som det gjorde.

Polisen beskrev uttryckligen att barnen inte såg vad som skulle komma. Vad det grundar detta på vet jag inte, men de hade inte sagt det så tydligt om de inte hade belägg för det.

Din andra frågan har varit "the million dollar question" och den som jag personligen tyckt varit svårast att begripa i detta ärende. Flera av de psykologiska händelsekedjor och förklaringsmodeller som beskrivits bakåt i tråden är dock de mest sannolika.

I korthet går det ut på att de var varandras sämsta rådgivare och att de sjönk neråt tillsammans, inte bara trots att de hade varandra, utan just pga att de hade varandra. Dessa mord hade därför inte skett om någon av föräldrarna inte hade varit där. Därav polisens lika fördelning av skuld dem emellan.

Brottsrättsligt pratar vi om medgärningsmannaskap - att ingen av föräldrarna självständigt uppfyller brottsrekvisitet för gärningsman och att morden begåtts "tillsammans och i samförstånd" eller "gemensamt och i samråd"
Senast redigerad av Kranskalle 2021-01-25 kl. 08:04.
Citera
2021-01-25, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Polisen beskrev uttryckligen att barnen inte såg vad som skulle komma. Vad det grundar detta på vet jag inte, men de hade inte sagt det så tydligt om de inte hade belägg för det.

Din andra frågan har varit "the million dollar question" och den som jag personligen tyckt varit svårast att begripa i detta ärende. Flera av de psykologiska händelsekedjor och förklaringsmodeller som beskrivits bakåt i tråden är dock de mest sannolika.

I korthet går det ut på att de var varandras sämsta rådgivare och att de sjönk neråt tillsammans, inte bara trots att de hade varandra, utan just pga att de hade varandra. Dessa mord hade därför inte skett om någon av föräldrarna inte hade varit där. Därav polisens lika fördelning av skuld dem emellan.

Brottsrättsligt pratar vi om medgärningsmannaskap - att ingen av föräldrarna självständigt uppfyller brottsrekvisitet för gärningsman och att morden begåtts "tillsammans och i samförstånd" eller "gemensamt och i samråd"
Min högst personliga gissning är att delar av polisens slutsatser bygger på föräldrarnas uppgifter. Det fanns efterlämnad dokumentation, jag gissar att det var både den skriftliga som man delvis citerar, men även att det fanns någon inspelad gemensam hälsning till eftervärlden.

Som anhörig skulle nog även jag kunna känna tvivel om det bara handlade om ett brev som ligger till grund för ett gemensamt gärningsmannaskap, även om det i brevet står att det var en gemensam planering och ett enigt beslut.

Vi har iofs testamentet som talar om att det någon dag innan fanns en gemensam plan, men jag tror som sagt att det även finns annan dokumentation där föräldrarna tillsammans, men ändå var och en för sig redogör för sitt beslut. Jag hoppas det i alla fall, för de anhörigas skull. Så de slipper leva med tvivel.
Det tror jag inte att O eller H hade önskat heller.

De sänkte värmen i huset, så det fanns någon sorts medkänsla i galenskapen.
Citera
2021-01-25, 14:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle

Din förklaring här hur det kunde hända tror jag är mitt i prick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in