2021-01-24, 22:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makeam
Alla omkring mig verkar bli sjuka. Dvs inte enbart folk jag träffat. Tror vi redan har ett ordentligt muterat virus. Hade jag själv inte testat negativt hade jag kunnat tro att jag var smittspridaren om de senaste två skulle visa sig ha covid-19 men jag mår alldeles utmärkt. Även om jag var sjuk för länge sedan kanske jag har någon immunitet kvar, smittades åtminstone inte när en vän var sjuk och det var efter det jag testades.

Tror vi har virusvarianter som muterat rejält för att bli såhär smittsamma. Få se med de två som blivit sjuka nu om jag ska handla och sedan isolera mig ifall jag själv blir dålig framöver.
Ja det kan vara så.
Troligen är stopp för inresande från Norge inte betydelsefullt utan återigen bara en symbolhandling.
Vi har nog redan den muterade varianten i stort antal med betydande smittspridning.
Vår sekvenseringen är ett skämt. Vi vet inte hur det ligger till. Verkar som man inte vill veta.
Citera
2021-01-24, 22:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag fick precis bekräftat att FHM nu begär in 10% av de positiva provsvaren från provtagningslabben för sars-cov2 för helgenomsekvensering. Det är ett rejält hopp från 1%. Man undrar ju lite spontant om de är nervösa nu?
Troligen andelen GB och Syd Afrika varianterna.

Vi är redan körda.
Citera
2021-01-24, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Unga har ofta prioriterats och framförts att det är viktigt att bry sig om våra unga, de är vår framtid.
Helt riktigt och det sa säkert våra gamla idag också, de unga är vår framtid men hur blev det.
"de var ju ändå gamla och multisjuka" när massor av gamla dör.

Jag vänder mig mot tankesättet att barn och unga skulle kunna "bli" på något sätt utan påverkan utifrån. Om man uppfostrar ett barn och ger det kärlek och omsorg då kommer barnet att fortsätta på samma spår när det växer upp.

Men om man låter bli att ta sitt förändra-ansvar och hoppas att skolan/dagiset eller någon annan gör det åt en så att man själv helst slipper - då kan det gå illa.

Det går alltså inte att avsäga sig förändra-ansvaret och undra hur slutresultat blev så dåligt.

Om dagens gamlingar inte gillar hur medelåldersmänniskor behandlar dem då borde de de tänka på hur dessa människor själva blev behandlade när de var unga.

Ett exempel: Anna Wahlgren har 8 barn. Ändå var hon tvungen att flytta till Indien för att bli omhändertagen av en indisk "adoptivson" och hans familj. Det är inte pga otacksamhet från de barn som hon tog så väl hand om utan precis av den motsatta anledningen. Det räcker inte att man ger barn mat i magen och någonstans att bo och sen förverkligar sig själv resten av tiden.

Respekt är något ömsesidigt. Behandlar man ett litet barn som är totalt beroende av en själv illa då uppfostrar man barnet att tänka att den sortens beteende är helt ok. Och när man själv blir stor så..

Det går inte att vara självisk och förutsätta att barnen skulle vara osjälviska när man själv är beroende av deras vård.

Utöver detta anser jag inte att man ska hållas vid liv till vilket pris som helst oavsett om man är gammal är ung. Det måste finnas gränser för om det är lönt. Även för individen själv.
Citera
2021-01-24, 22:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Troligen andelen GB och Syd Afrika varianterna.

Vi är redan körda.

Antagligen, men vi får se vad de kommer fram till. Körda är vi inte, nu har vi pandemilagen på plats och vaccin i pipen. I värsta fall så är det bara att sätta lås och bom på det mesta så lugnar det ner sig.
Citera
2021-01-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ja det kan vara så.
Troligen är stopp för inresande från Norge inte betydelsefullt utan återigen bara en symbolhandling.
Vi har nog redan den muterade varianten i stort antal med betydande smittspridning.
Vår sekvenseringen är ett skämt. Vi vet inte hur det ligger till. Verkar som man inte vill veta.
Vet inte men var sjuk i våras samtidigt som en annan och en tredje fick symptom. Nu tycks det gälla alla människor jag har omkring mig i det normala livet ungefär mer eller mindre. Iofs blir folk sjuka så här års också men jag har svårt att tro att något annat trängt bort covid-19 hos dem som inte testats positivt. Har en liten bekantskapskrets med människor som inte är relaterade till varandra. Blev till och med misstänksam när jag var i skolan gällande en lärare eftersom det lät som symptom jag hade i våras.

Jag tror vi har mutationer här.
Citera
2021-01-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Färska siffror inne från Spanien, 17.000 färre dödsfall totalt 2020 än 2019!

https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/docs/indNacDefunciones/2020_Defunciones_11.pdf

Man må nok formode at der også kommer en pdf med nummer 12 fra Spanien. Nummer 1 går til midt i februar og har 77 døde.
Senast redigerad av Tveskaeg 2021-01-24 kl. 22:48.
Citera
2021-01-24, 22:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Antagligen, men vi får se vad de kommer fram till. Körda är vi inte, nu har vi pandemilagen på plats och vaccin i pipen. I värsta fall så är det bara att sätta lås och bom på det mesta så lugnar det ner sig.
Det jag idag läst här är att Syd Afrika varianten inte låter sig kuvas av vaccinet.

Hoppas verkligen jag har fel.

Om vaccinet tar rubbet så lovar jag skrika högt den dag jag får vaccin och öppna en flaska bubbel. (jo det tar ca 3 veckor innan fullt skydd gäller men fira kan man få göra)
Citera
2021-01-24, 22:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makeam
Vet inte men var sjuk i våras samtidigt som en annan och en tredje fick symptom. Nu tycks det gälla alla människor jag har omkring mig i det normala livet ungefär mer eller mindre. Iofs blir folk sjuka så här års också men jag har svårt att tro att något annat trängt bort covid-19 hos dem som inte testats positivt. Har en liten bekantskapskrets med människor som inte är relaterade till varandra. Blev till och med misstänksam när jag var i skolan gällande en lärare eftersom det lät som symptom jag hade i våras.

Jag tror vi har mutationer här.
Jo den finns här oavsett hur man nu försöker spärra av.
Det gäller att hålla ut, fortsatta hålla distans mm.

Sedan vaccin och vänta ett par veckor tills andra dosen.
Citera
2021-01-24, 22:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Färska siffror inne från Spanien, 17.000 färre dödsfall totalt 2020 än 2019!

https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/docs/indNacDefunciones/2020_Defunciones_11.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hade de ett hårt influensa år 2019? Förmodligen därför.

Vi hade en soft influensa 2019 , tror jag. Därför ser vi en liten överdödlighet...
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Ni covidförnekare är totalt jävla hopplösa... så fort det dyker upp minsta lilla statistik som stödjer era hittepå-teorier så flyger det kritiska tänkandet all världens väg. Statistiken du länkade är naturligtvis inte komplett. Vem som helst fattar det.

Jag får antal döda under 2020 till 499,764www.ine.es. Vilket ska jämföras med 414,914 under 2019.

En dramatisk ökning med andra ord.

Man kan se statistiken här:
https://www.ine.es/jaxiT3/Tabla.htm?t=35176
och här:
https://www.ine.es/jaxiT3/files/t/es/xls/35179.xls (Excel-ark)

Jag hittade också:

Citat:
"In addition, it can be observer that during 2020 the number of deaths in Spain was 20.45 per cent higher than the year before at 499,764."

https://murciatoday.com/covid_death_toll_in_spain_could_be_as_high_as_80_0 00_says_national_statistics_institute_1549773-a.ht ml
Senast redigerad av -Info- 2021-01-24 kl. 23:07.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det jag idag läst här är att Syd Afrika varianten inte låter sig kuvas av vaccinet.

Om vaccinet tar rubbet så lovar jag skrika högt den dag jag får vaccin och öppna en flaska bubbel. (jo det tar ca 3 veckor innan fullt skydd gäller men fira kan man få göra)

Då har du läst på fel ställen..
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag hoppas också att du tar fel. Det tar 5 veckor, först spruta ett, sen tre veckor till spruta 2 sen 2 veckor till fullt utvecklad immunitet (95% mot dödlig sjukdom), i alla fall från det jag läst.
Citera
2021-01-24, 22:55
Medlem
Sunimods avatar
Bara en reflektion.
Nu har jag varit här varje dag flera gånger varje dag mer än ett år i denna tråden.
Läst och skrivit, igen och igen.
För snart ett år sedan från Thailand med frugan där jag behövde riktiga uppgifter vilket flera här bidrog med.
Jo båda jag och frugan är fortfarande friska och tagit till oss allt bra härifrån. Lever hyffsat liv och relativt öppet.

Snälla mod låt detta få vara kvar. Jag gillar all som hjälper till här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in