2021-01-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Ivor Cummins kan även han göra felaktiga bedömningar, särskilt om man ger sig på ett cherry pick i en enskild kort period.

Men tittar man på hur galna beräkningar och den skräckpropaganda Imperial College’s Professor Neil Ferguson kom med så är Ivor Cummins rena undret av tillförlitlighet.

The response to Covid-19 in the UK, the US and other countries was shaped by the dramatic headlines in mid-March, suggesting 550,000 deaths in the UK and 2.2 million in the US. Faced with widely publicised, alarming figures, as demonstrated by Imperial College’s Professor Neil Ferguson, governments were forced to react with the unprecedented lockdown to suppress Covid-19. No one looked at his ten years of predictions that were wrong.

The results of his previous models produced wildly inaccurate results: the prediction of 200 million deaths worldwide from bird flu in 2005, when just 282 people died between 2003 and 2009, without locking down economies. That model had serious flaws. He used an undocumented, highly complex, 13-year-old computer code for a feared influenza pandemic.

https://www.thetimes.co.uk/article/professors-model-for-coronavirus-predictions-should-not-have-been-used-z7dqrkzzd

Varför lyssnar någon till Neil Ferguson och hans galna bedömningar.

Fact check

https://theferret.scot/fact-check-neil-ferguson-covid-19-predictions/

Citat:
He was part of the team advising the government on strategies to contain the coronavirus pandemic, until he resigned over a breach of lockdown rules.

Problemet är att nu sitter han där igen (!) och ger sina galna råd i Corona-hanteringen. Hans ansikte syns inte utåt längre, men har är med där och ger råd till regeringen hur de borde tackla pandemin.

Och Boris som är skräckslagen efter att ha haft en nära döden upplevelsen lyssnar. Trots att killen har aldrig haft rätt hittills.

De kanske är kompisar sen många år tillbaka? Eller sen känner Ferguson någon annan mycket viktig person som sa till honom att säga upp sig när det var som värst med kritiken och sen komma tillbaka i tysthet när uppmärksamheten är på annat håll.

Jag förstår inte att Boris inte får kritik för detta.. En kvacksalvare som rådgivare.
Citera
2021-01-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Danmark verkar helt ha tappat tempot i vaccinationerna..
Bara några tusen senaste veckan..

De fick lite vaccin och de behövde ge andra dosen. Inte så mycket vaccin kvar till första dosen då.
Citera
2021-01-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Färska siffror inne från Spanien, 17.000 färre dödsfall totalt 2020 än 2019!

https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/docs/indNacDefunciones/2020_Defunciones_11.pdf

De har haft kraftfulla restriktioner och lockdowns.
Citera
2021-01-24, 22:07
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hade de ett hårt influensa år 2019? Förmodligen därför.

Vi hade en soft influensa 2019 , tror jag. Därför ser vi en liten överdödlighet...

Om du kollar på siffrorna så sticker inte heller 2019 ut. 2018 däremot hade de en liten överdödlighet. Spaniens siffror är bara ytterligare ett bevis på att detta handlar om en plandemi.
Citera
2021-01-24, 22:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Den upptäcktes först i Kent i september men borde vara någon månad äldre. Exakt när mutationen föddes går inte att ta reda på eftersom mutationers spridning inledningsvis är mycket slumpmässig. Nu har Sverige hunnit en bit på vägen, oklart hur långt, så det är fullt möjligt att mutationen dominerar inom ett par månader.
Tackar.

Då har vi troligen ca 4 månader innan vi har motsvarande spridning.

Hoppas vaccinationerna tar fart så kan det påverka utvecklingen.

Det låga antalet analyser vi har av denna form och ändå viss spridning betyder att det är på gång.
Citera
2021-01-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De fick lite vaccin och de behövde ge andra dosen. Inte så mycket vaccin kvar till första dosen då.
15.169 er blevet vaccineret fra den 17/1 til 24/1.

Påbegyndt vaccination i alt : 182.168 (andel af befolkning 3,12%)

Færdigvaccineret : 20.998 (andel af befolkning 0,36%)

https://covid19.ssi.dk/overvagningsd...onstilslutning
Citera
2021-01-24, 22:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Den upptäcktes först i September

https://www.bbc.com/news/health-55388846
Tackar.

Betyder att vi är på väg åt samma håll, ca 4 månader innan vi har motsvarande läge.
Citera
2021-01-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tackar.

Då har vi troligen ca 4 månader innan vi har motsvarande spridning.

Hoppas vaccinationerna tar fart så kan det påverka utvecklingen.

Det låga antalet analyser vi har av denna form och ändå viss spridning betyder att det är på gång.
Alla omkring mig verkar bli sjuka. Dvs inte enbart folk jag träffat. Tror vi redan har ett ordentligt muterat virus. Hade jag själv inte testat negativt hade jag kunnat tro att jag var smittspridaren om de senaste två skulle visa sig ha covid-19 men jag mår alldeles utmärkt. Även om jag var sjuk för länge sedan kanske jag har någon immunitet kvar, smittades åtminstone inte när en vän var sjuk och det var efter det jag testades.

Tror vi har virusvarianter som muterat rejält för att bli såhär smittsamma. Få se med de två som blivit sjuka nu om jag ska handla och sedan isolera mig ifall jag själv blir dålig framöver.
Citera
2021-01-24, 22:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Taiwan har aldrig haft någon spridning av covid.

Tack vare Taiwans snabba och effektiva insatser lyckades de stoppa spridningen. Testning och åter testning, smittspårning, screening av alla inresande. Karantän för smittade.
De hade t o m drive in testning i ett väldigt tidigt stadium.
Ett extremt och snabbt agerande
Citera
2021-01-24, 22:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det finns en länk i artikeln. Där står att 1% av alla positiva provsvar sekvenseras i Sverige.
Vet inte om det var uppgiften du ville ha.

https://sverigesradio.se/artikel/7641628

Edit. Jo det står i Expressens artikel att det handlar om helgenomsekvensering:

Jag fick precis bekräftat att FHM nu begär in 10% av de positiva provsvaren från provtagningslabben för sars-cov2 för helgenomsekvensering. Det är ett rejält hopp från 1%. Man undrar ju lite spontant om de är nervösa nu?
Citera
2021-01-24, 22:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om man uppfostrar nästa generation till att värna om de gamla och sköra då kanske man också tar väl hand om gamlingarna. Det brukar ju vara så att ens egna värderingar går vidare till nästa generation - om de inte är helt åt skogen. Och ibland även då..

Om föräldrarna tar väl hand om sina barn - då vill barn också ta väl hand om sina föräldrar.

Jag säger inte att situationen är bättre någon annanstans. På något sätt är det ändå konstigt att undra varför man inte bryr sig om de gamla. Har de gamla (när de var yngre) brytt sig om de unga?

Värderingarna ändras ju Inte över en natt bara därför att det kommer en pandemi. De har suttit där redan från första början.

VI alla har tyckt att det räcker att gamlingarna får mat i magen och någon byter blöja på dem. Att de inte ens kan kommunicera med den totalt outbildade och icke språkkunniga personalen har inte varit någon stor skandal..

Hittills.

Unga har ofta prioriterats och framförts att det är viktigt att bry sig om våra unga, de är vår framtid.
Helt riktigt och det sa säkert våra gamla idag också, de unga är vår framtid men hur blev det.
"de var ju ändå gamla och multisjuka" när massor av gamla dör.
Citera
2021-01-24, 22:35
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Färska siffror inne från Spanien, 17.000 färre dödsfall totalt 2020 än 2019!

https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/docs/indNacDefunciones/2020_Defunciones_11.pdf
Ni covidförnekare är totalt jävla hopplösa... så fort det dyker upp minsta lilla statistik som stödjer era hittepå-teorier så flyger det kritiska tänkandet all världens väg. Statistiken du länkade är naturligtvis inte komplett. Vem som helst fattar det. Det har varit tydligt väldigt länge att Spanien har kraftig överdödlighet. Inte ens en decembermånad utan att en enda jävel dör skulle vända på det.

Analysera 2020 och dra dina egna slutsatser här:
https://www.ine.es/experimental/defunciones/experimental_defunciones.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in