2021-01-24, 20:08
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är alltid ett misslyckande när man väljer att gå skilda vägar efter att man skaffat barn och planerat att leva tillsammans. För kristna är det ännu svårare pga löften vid kyrklig vigsel, som som ges inför Gud. För högerkonservativa kristna som Ebba och dem som hon företräder är det nog ännu mer problematiskt.

Och som jag redan försökt säga till dig så är Ebba inte bostadslös och hon flyttade inte heller till sina föräldrar när hon skildes.

Om hon har en alldeles egen lägenhet (förstahandskontrakt eller liknande) eller ett eget hus, alternativt är inneboende, då kan jag nog hålla med om att hon inte är bostadslös. Men om hon har ett andrahandskontrakt, korttidskontrakt eller liknande, ja då har hon ingen egen bostad och är bostadslös.
2021-01-24, 20:17
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Länka gärna till relevans och exakt ord är du vänlig. Jag förväntar mig inte att du kan göra det eftersom det inte existerar ett sånt ord öht. I aktuellt fall handlar det om avtalslagen och jordabalken ingenting annat. Att ni inte förmår er att diskutera fakta utan att ljuga indikerar bara på den extremt låga nivån i ämnet.

Länka gärna in att det är ett lagkrav.

Ansvarsfriskriven existerar och i avtalslagen.
P7 kallas den undersökning som friskriver någon för ansvaret, då mentala problem omöjliggör att personen visste vad denne gjort t.ex undertecknat avtal, dråp och misshandel
2021-01-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om hon har en alldeles egen lägenhet (förstahandskontrakt eller liknande) eller ett eget hus, alternativt är inneboende, då kan jag nog hålla med om att hon inte är bostadslös. Men om hon har ett andrahandskontrakt, korttidskontrakt eller liknande, ja då har hon ingen egen bostad och är bostadslös.
Det är några som blandar ihop bostadslös med uteliggare. De vet inte bättre.
2021-01-24, 20:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Att Expressen ger uttryck för att de upplever att det Esbjörn säger om sig själv innebär att det skulle_kunna gå illa för dem tror jag nog du inser inte alls stämmer.

Resten av ditt inlägg talar ju just för att de borde ha gjort det, om det nu var så de upplevde Esbjörn, ty det hade ju varit ett ganska tungt argument i deras korståg emot Ebba.

Nej, jag tror nog snarare det är så att till och med Expressen inser att han inte är så borta och att det trots alla lögner och mörkanden de gör, vore att gå alldeles för långt att påstå att Esbjörn inte är klar i huvudet, när han är det.

Jag är rätt säker på att Expressen helst balanserar på rätt sida den pressetiska gränsen. Att ge sig på Ebba Busch går bra (hon är politiker, bör granskas, får tåla litet skit etc etc), medan det snabbt blir bekymmer i den troligen hypotetiska situationen att Expressen inser att de haft fel hela tiden och att det är Esbjörn av någon anledning beter sig som en skummis.

Givetvis inser alla att narrativet Ebba svindlad av 81 årig pensionär" inte är lika säljande som det omvända (*), men här tillkommer att Expressen inte kan ge sig på enskilda privatpersoner, även om det "inte ser riktigt bra ut".

2021-01-24, 20:21
Medlem
trngws avatar
Att Ebba är per definition hemlös har vi redan konstaterat i tråden.
2021-01-24, 20:26
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Internet är en fantastiskt källa till fakta!!!

Hur inblandad är den opartiske "friskrivne" mäklaren Dietz!?

"Theo Dietz, 34, är mäklare på Sjönära fastighetsmäklare och tillsammans med sin syster, influencern Margaux Dietz, har de två podcasten Margaux & Theo. Stormen kring Ebba Busch bröt ut när det blev känt via syskonparets podcast att Kristdemokraternas ledare festat loss med sin kompis Margaux när influencern firade sin 30-årsdag. Festkvällen avslutades med att födelsedagsbarnet fick skjuts hem i Ebba Buschs säpobil.
Den nu omdiskuterade fastighetsaffären gäller det köp som Ebba Busch gjorde i augusti när hon undertecknade ett köpeavtal som innebar att hon blev ägare till en fastighet med sjötomt utanför Uppsala för 3,9 miljoner kronor. Säljaren, Esbjörn, 83, som har vissa minnesproblem, sålde släktgården, men ångrade sig dagen efter att avtalet var undertecknat och vädjar förtvivlat om att få köpeavtalet hävt. Men Ebba Busch hotar att driva process mot Esbjörn i domstol - hon kräver helt enkelt affären ska genomföras.
Flera frågetecken kring fastighetsaffären
Affären är omgärdad av flera stora frågetecken eftersom Esbjörn har svårt att minnas omständigheterna kring affären.
Det är oklart hur värderingen av fastigheten gått till innan summan 3,9 miljoner hamnade på köpekontraktet.
Jag minns inte, säger Esbjörn till Expressen.
Köpekontraktet är upprättat på brevpapper från Sjönära fastighetsmäklare. Det finns inget spår av namn på någon inblandad mäklare. Däremot finns en paragraf i det fyra sidor tjocka avtalet som avslöjar att mäklaren friskriver sig från allt ansvar.
Paragraf 17 i kontraktet: Parterna är med medvetna om att mäklaren ej har något mäklaransvar i denna affär då mäklaren endast varit behjälplig med framtagandet av köpehandlingar enligt parternas önskemål.
Mäklarspåren leder till Theo Dietz
Expressen kan nu avslöja att mäklarspåren leder till influencern Margaux Dietz storbror Theo, som är en av 14 mäklare på Sjönära fastighetsmäklare. Det framgår av en finstilt rad i det juridiska skrämselbrev som Ebba Busch advokat Katrin Björklund skickade till Esbjörn i ett försök att pressa igenom affären. I den finstilta raden står att advokaten skickat Kopia av detta brev till mäklare Theo Dietz, Sjönära Fastigheter AB.
Av advokat Katrin Björklunds brev till 83-årige Esbjörn framgår att både Ebba Busch och mäklaren sökt Esbjörn sedan han ändrat sig och velat backa ur affären och därmed rädda släktgården.
Theo Dietz bekräftar att han upprättat köpeavtalet mellan Ebba Busch och 83-årige Esbjörn.
Jag kan säga så här... jag håller mig nog utanför eventuella kommentarer på den. Det får du ta med dom.
Men du har upprättat avtalet?
Ja, jag har eventuellt hjälpt till, ja.
Din roll, avtalet är upprättat på Sjönära fastighetsmäklares papper.
- Ja, absolut.
Träffade du Esbjörn när kontraktet skrevs?
Jag kommer inte kommentera någonting just nu. Du får jättegärna prata med Esbjörn eller Ebba.
Theo Dietz säger att han bara har haft telefonkontakt med Esbjörn.
Hur kom köpeskillingen 3 900 000 kronor in i kontraktet?
Det är säljare och köpare som kommit överens.
När du upprättade avtalet måste någon ha sagt att det ska stå dessa siffror?
Jag vill inte yttra mig något mer eftersom det inte är klart. Det är en pågående process."

Skäms komma med gammal Expressen skit!
Gå å ställ dig framför spegeln bredvid Evig.Ingen.Naken o öva tillsammans!
2021-01-24, 20:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag är rätt säker på att Expressen helst balanserar på rätt sida den pressetiska gränsen. Att ge sig på Ebba Busch går bra (hon är politiker, bör granskas, får tåla litet skit etc etc), medan det snabbt blir bekymmer i den troligen hypotetiska situationen att Expressen inser att de haft fel hela tiden och att det är Esbjörn av någon anledning beter sig som en skummis.

Givetvis inser alla att narrativet Ebba svindlad av 81 årig pensionär" inte är lika säljande som det omvända (*), men här tillkommer att Expressen inte kan ge sig på enskilda privatpersoner, även om det "inte ser riktigt bra ut".
Det ska bli intressant att se hur Expressen beskriver saken när Esbjörn väl förlorat tvisten och måste betala Ebbas rättegångskostnader samt sina egna kostnader, bl.a. till Binninge. Det kommer aldrig landa under en halv miljon.

Undrar om Esbjörn kan slippa betala Binninge? Har borde rimligen inte förstå vad det innebär att anlita en jurist och borde därför slippa betala.
2021-01-24, 20:35
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Expressen är långt bortom gränsen för det pressetiska, de ljuger vit och brett, mörkar fakta, manipulerat bilder och är allt annat än balanserade i sin rapportering.

Att rapportera att de kan bekräfta det någon uttryckligen säger om sig själv i media är inte att vara på fel sida den etiska gränsen, det är att vara på rätt sida om den.
Att däremot underlåta sig att berätta om motsatsen när det är så uppenbart, det är oetiskt!
2021-01-24, 20:36
Medlem
Detanvändarnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Frågan var ställd till dig vad du anser hon skulle gjort annorlunda i affären.
Det finns många som har haft åsikter. alla är inte av samma.

Som svar på din fråga, inte en aning...
Men självklart skulle hon som "god kristen" backat ur affären när Esbjörn ångrade sig och satt sig själv och sitt partis anseende i första hand och inte sina egna privata intressen som hon nu gör och driva saken vidare till domstol.
Ebba hade chansen att visa upp ett storsint och förlåtande hjärta och som med all säkerhet vunnit sympati och röster hos många människor,men det valet gjorde hon alltså inte utan här kom de egna intresset i första hand.
Så skulle aldrig förre partiledaren Alf Svensson agerat...
Återigen jag kan se rubrikerna framför mig,
" Här vräker Ebba Busch Thor den gamle förvirrade Esbjörn från sin fastighet.
Vi har sökt Ebba för en kommentar men tyvärr inte lyckats få kontakt med henne"
Senast redigerad av Detanvändarnam 2021-01-24 kl. 20:45. Anledning: Tillägg
2021-01-24, 20:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det ska bli intressant att se hur Expressen beskriver saken när Esbjörn väl förlorat tvisten och måste betala Ebbas rättegångskostnader samt sina egna kostnader, bl.a. till Binninge. Det kommer aldrig landa under en halv miljon.

Undrar om Esbjörn kan slippa betala Binninge? Har borde rimligen inte förstå vad det innebär att anlita en jurist och borde därför slippa betala.

Då kommer expressen att anklaga Ebba för att ha orsakat Esbjörn kostnader och skadestånd på miljonbelopp. Expressen kommer aldrig tillerkännna Ebba något, och det vet hon. Det är Expressen mer än någon som har tvingat Ebba att ta den väg hon gjort, och följaktligen även tvingat Esbjörn till domstol.
2021-01-24, 20:40
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet lite mer än du om familjens privatliv. Däremot är jag lika okunnig som du när det gäller fastighetsjuridik. Jag kan inte såga om det är Ebba eller Esbjörn som kommer att vinna denna tvist. Som jag så många gånger skrivit är det Ebbas lögner som jag vänder mig emot, exempelvis att hon och barnen är hemlösa. Varför måste hon ta till sådana osmakliga lögner eftersom hennes privatliv och en del annat som skrivits här inte har någon betydelse för utgången av denna tvist. Det är inte som att rätten kommer att säga: "Okej Ebba, du får fastigheten eftersom du och dina barn är hemlösa medan Esbjörn har flera lägenheter samt att hans släktingar exempelvis Matz är onda människor".

Sammanfattningsvis tycker jag att Ebba gjort bort sig oavsett hur det går i rätten. Och jag är ingen "Ebba-hatare". Jag skulle inte rösta på henne men jag kan mycket väl förstå att det är svårt för henne, med hennes bakgrund och uppfostran att ha misslyckats med sitt äktenskap.

Oavsett hur man vänder och vrider på detta är hon hemlös.
Däremot är hon inte bostadslös det är en väsentlig skillnad.
Denna situation väger tungt oavsett om man är rik och ex bor på hotell eller är inackorderad i ett slott exet mamma osv, för om man är " hemlös" så är man.
2021-01-24, 20:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detanvändarnam
Som svar på din fråga, inte en aning...
Men självklart skulle hon som "god kristen" backat ur affären när Esbjörn ångrade sig och satt sig själv och sitt partis anseende i första hand och inte sina egna privata intressen som hon nu gör och driva saken vidare till domstol.
Så skulle aldrig förre partiledaren Alf Svensson agerat...
Återigen jag kan se rubrikerna framför mig,
" Här vräker Ebba Busch Thor den gamle förvirrade Esbjörn från sin fastighet.
Vi har sökt Ebba för en kommentar men tyvärr inte lyckats få kontakt med henne"

Handpenningen då? Skulle hon bara efterskänka den, och alla andra kostnader hon haft, skall hon stå för allt det när Esbjörn ångrar sig?

För du har väl inte glömt att Esbjörn vägrar prata med Ebba och inte ens dök upp på mötet tillsammans med ombuden där de kunde gjort upp allt detta?
Men nej, Esbjörn håller i handpenningen och vägrar prata. Eller som expressen själva uttryckte det "Esbjörn stänger dörren".

Där sitter Esbjörn, med stängd dörr, med 390 000 kr på fickan, har låtit Ebba ta alla kostnader, och har mage att säga att han känner sig lurad.

Så gör bara riktiga svin!
Senast redigerad av trngw 2021-01-24 kl. 21:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in