2021-01-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
🤔
Tror till och med beräkningen från LawNumberSix Kalle Anka Mäklarbyrå var lite väl optimistiskt.
Fastställer man verkligt tax.värde på fastigheten via Anticimex rapport, vad som finns, inte finns och verkligt skick, faller det.
Det faller djupt o så djupt.
Taxeringsvärdet är endast 2.176.000:-.
Om tax.värde är 75% och marknadsvärdet är då tänkt vara 100% det bli ca 2.9 milj 😳
Har Ebba egentligen betalat 1 milj ÖVER tänkt marknadsvärdett och ska dessutom själv behöva ordna sanering?
Marknadsvärdet som mäklare kom fram till är +70% på tax.värde inte +25% så det stämmer nog att hon betalat för läget läget läget också.
Näää men snälla Esbjörn vad tänkte du på, ett sånt guldkantat köpeavtal får du aldrig mer.
Det är sant, det är inte så att det kutar runt folk i obygderna och söker sjönära tomter. Man måste hitta rätt köpare som vill ha en tomt precis vid den specifika stranden. Jag tvivlar på att det är jättelång kö med människor som är beredda att betala hur mycket som helst för att bo precis där. Men vi får väl se vad Binninges värdering landar på.
2021-01-24, 12:10
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Nej svarade dej, men dina matematikkunskaper är nog inte så stora.
Förlåt mej att jag trodde du kunde räkna, det var ju ogenomtänkt från min sida, ni i EBBAKLANEN är ju inte direkt medlemmar i Mensa!

4200" + 1800" = 6000".

Om du inte vet vad " betyder får du googla det, eller du vet ju inte det, så googla direkt.

Varje fnutt motsvarar tre nollor, så dubbelfnutt är miljoner.... Så, sex miljarder kronor... Om fastigheten är värd så mycket pengar, har Ebba definitivt betalat underpris och lurat Esbjörn.
2021-01-24, 12:10
Medlem
nova68s avatar
Från Ebbas eget Facebook inlägg:
Jag har nu via Esbjörns ombud fått höra att den ena påstår sig ha fått fastigheten som en gåva.

Vem hade då fått fastigheten som gåva och inte registrerat något gåvobrev?
Matz hade en papperslapp om att få ärva huset genom testamente, det är inte en gåva och dessutom lever Esbjörn.
Gåvor ges under livstiden.
2021-01-24, 12:58
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Mycket gissande som mest verkar komma ifrån dem som aldrig ägt en fastighet. De som äger en fastighet kan med hjälp av BankID logga in på "Min fastighet" på Lantmäteriet och kan då se följande:

Det som inte finns här finns inte såvida det inte är en mycket gammal fastighet som ännu inte är "kvalitetsutvecklad". Då kan äldre information ligga i fysiska arkiv. Långt tillbaka i tiden användes landmärken och fastighetsmarkeringar. Senare användes lokala koordinatsystem. Numera används Sweref99 som alla lokala koordinatsystem är konverterade till.

Det digitala fastighetsregistret bildades på 1970-talet som en egen myndighet som blev en del av Lantmäteriverket på 1990-talet. Ett lägenhetsregister tillkom senare. Inskrivningsmyndigheten hörde till Domstolsverket fram till in på 2000-talet då det också blev en del av Lantmäteriet.

EB blev initialt nekad lagfart (ansökan avslogs) då första sidan i köpeavtalet saknades. Efter komplettering blev ansökan vilande då köpeavtalet inte är bevittnat. Det är dock ingen ovanlighet då man som regel träffas på tillträdesdagen för att sortera ut de sista formaliteterna. Det skedde dock inte i detta fall då Esb glömt bort att han sålt fastigheten/ångrat sig/fått för litet betalt/är allmänt oförmögen.

Det är en tragisk historia för både EB och Esb. Med dugliga hantverkare kunde EB ha flyttat in vid det här laget. Esb kunde leva livets glada dagar med stadd kassa och en bostad mindre som skaver. Nu rinner pengarna iväg högst troligt på Esb:s bekostnad. Jag skulle dock inte bli förvånad om ESB:s svagbegåvade juridiska ombud kommer att försöka dra detta i hovrätten också. Det är dumt att ge upp något som ger höga intäkter mot måttligt arbete?

Du gissar visst mycket du också! För du har fel du med.
Det var inte därför ansökan blev vilande. Hade det varit det hade den varit godkänd nu. Läs på!
Senast redigerad av trngw 2021-01-24 kl. 13:24.
2021-01-24, 13:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Esb och hans vänner har försökt med nästan allt men inget har fått någon verkan i denna affären

1. Ogiltigförklara avtalet!
Fungerade ej då det är rätt juridiskt

2. Häva det genom återbetalning .
lyckades ej heller och har ej någon betydelse egentligen

3. Anmäla henne för olovlig avverkning.
kommer ej att fungera heller och är troligen nedlagt redan.

4. Gammalt dokument från MZ som skulle häva köpet.
Värdelöst och helt ovidkommande

5. Hävda ocker då fastigheten skulle vara värd flera miljoner mer. s
Skrattretande och falskt då det finns värderingar som säger annorlunda.

6. Senilförklara Esb
Polisrapporten två dagar före avtalsskrivandet säger att han var helt klar.

7. försöka få det till att EB har hållt sig undan och omöjliggjort möte mellan parterna.
Detta är falskt

8. Hängt ut henne i pressen och svartmålat henne fler gånger.
Detta är ett fult sätt att få henne att backa men troligen vänder hon bara taggarna utåt

9. tagit fram ett läkarutlåtande på 39 sidor som skulle göra att Esb. ej kunna förstå vad han gör
Detta var inte ett läkarutlåtande.

Utöver detta försökt att smutskasta och kalla henne för öknamn mm. mm.

Många här inne är duktiga på att kritisera men har noll i input i mening av affären.

Ja, och därtill skall läggas att Esbjörn efter snart ett halvår inte kunnat presentera en egen värdering som säger annat än Ebbas, trots att det bara tar några dagar att få en sådan från en seriös mäklare.
Senast redigerad av trngw 2021-01-24 kl. 13:04.
2021-01-24, 13:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Från Ebbas eget Facebook inlägg:
Jag har nu via Esbjörns ombud fått höra att den ena påstår sig ha fått fastigheten som en gåva.

Vem hade då fått fastigheten som gåva och inte registrerat något gåvobrev?
Matz hade en papperslapp om att få ärva huset genom testamente, det är inte en gåva och dessutom lever Esbjörn.
Gåvor ges under livstiden.

Jag förmodar att detta är ett gammalt upplägg?
Isf. Är det det pappret MZ kom viftandes med. Och som visades i Expressen.
Se mitt inlägg ovan!
2021-01-24, 13:11
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Jag förmodar att detta är ett gammalt upplägg?
Isf. Är det det pappret MZ kom viftandes med. Och som visades i Expressen.
Se mitt inlägg ovan!
2020-10-09.
https://www.facebook.com/buschebba/posts/3646433112042744
2021-01-24, 13:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Varje fnutt motsvarar tre nollor, så dubbelfnutt är miljoner.... Så, sex miljarder kronor... Om fastigheten är värd så mycket pengar, har Ebba definitivt betalat underpris och lurat Esbjörn.

Det kan även betyda tum! (Inches)
Vad nu ett längdmått har med detta att göra.
2021-01-24, 15:04
Medlem
Internet är en fantastiskt källa till fakta!!!

Hur inblandad är den opartiske "friskrivne" mäklaren Dietz!?

"Theo Dietz, 34, är mäklare på Sjönära fastighetsmäklare och tillsammans med sin syster, influencern Margaux Dietz, har de två podcasten Margaux & Theo. Stormen kring Ebba Busch bröt ut när det blev känt via syskonparets podcast att Kristdemokraternas ledare festat loss med sin kompis Margaux när influencern firade sin 30-årsdag. Festkvällen avslutades med att födelsedagsbarnet fick skjuts hem i Ebba Buschs säpobil.
Den nu omdiskuterade fastighetsaffären gäller det köp som Ebba Busch gjorde i augusti när hon undertecknade ett köpeavtal som innebar att hon blev ägare till en fastighet med sjötomt utanför Uppsala för 3,9 miljoner kronor. Säljaren, Esbjörn, 83, som har vissa minnesproblem, sålde släktgården, men ångrade sig dagen efter att avtalet var undertecknat och vädjar förtvivlat om att få köpeavtalet hävt. Men Ebba Busch hotar att driva process mot Esbjörn i domstol - hon kräver helt enkelt affären ska genomföras.
Flera frågetecken kring fastighetsaffären
Affären är omgärdad av flera stora frågetecken eftersom Esbjörn har svårt att minnas omständigheterna kring affären.
Det är oklart hur värderingen av fastigheten gått till innan summan 3,9 miljoner hamnade på köpekontraktet.
Jag minns inte, säger Esbjörn till Expressen.
Köpekontraktet är upprättat på brevpapper från Sjönära fastighetsmäklare. Det finns inget spår av namn på någon inblandad mäklare. Däremot finns en paragraf i det fyra sidor tjocka avtalet som avslöjar att mäklaren friskriver sig från allt ansvar.
Paragraf 17 i kontraktet: Parterna är med medvetna om att mäklaren ej har något mäklaransvar i denna affär då mäklaren endast varit behjälplig med framtagandet av köpehandlingar enligt parternas önskemål.
Mäklarspåren leder till Theo Dietz
Expressen kan nu avslöja att mäklarspåren leder till influencern Margaux Dietz storbror Theo, som är en av 14 mäklare på Sjönära fastighetsmäklare. Det framgår av en finstilt rad i det juridiska skrämselbrev som Ebba Busch advokat Katrin Björklund skickade till Esbjörn i ett försök att pressa igenom affären. I den finstilta raden står att advokaten skickat Kopia av detta brev till mäklare Theo Dietz, Sjönära Fastigheter AB.
Av advokat Katrin Björklunds brev till 83-årige Esbjörn framgår att både Ebba Busch och mäklaren sökt Esbjörn sedan han ändrat sig och velat backa ur affären och därmed rädda släktgården.
Theo Dietz bekräftar att han upprättat köpeavtalet mellan Ebba Busch och 83-årige Esbjörn.
Jag kan säga så här... jag håller mig nog utanför eventuella kommentarer på den. Det får du ta med dom.
Men du har upprättat avtalet?
Ja, jag har eventuellt hjälpt till, ja.
Din roll, avtalet är upprättat på Sjönära fastighetsmäklares papper.
- Ja, absolut.
Träffade du Esbjörn när kontraktet skrevs?
Jag kommer inte kommentera någonting just nu. Du får jättegärna prata med Esbjörn eller Ebba.
Theo Dietz säger att han bara har haft telefonkontakt med Esbjörn.
Hur kom köpeskillingen 3 900 000 kronor in i kontraktet?
Det är säljare och köpare som kommit överens.
När du upprättade avtalet måste någon ha sagt att det ska stå dessa siffror?
Jag vill inte yttra mig något mer eftersom det inte är klart. Det är en pågående process."
2021-01-24, 15:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Internet är en fantastiskt källa till fakta!!!

Hur inblandad är den opartiske "friskrivne" mäklaren Dietz!?

"Theo Dietz, 34, är mäklare på Sjönära fastighetsmäklare och tillsammans med sin syster, influencern Margaux Dietz, har de två podcasten Margaux & Theo. Stormen kring Ebba Busch bröt ut när det blev känt via syskonparets podcast att Kristdemokraternas ledare festat loss med sin kompis Margaux när influencern firade sin 30-årsdag. Festkvällen avslutades med att födelsedagsbarnet fick skjuts hem i Ebba Buschs säpobil.
Den nu omdiskuterade fastighetsaffären gäller det köp som Ebba Busch gjorde i augusti när hon undertecknade ett köpeavtal som innebar att hon blev ägare till en fastighet med sjötomt utanför Uppsala för 3,9 miljoner kronor. Säljaren, Esbjörn, 83, som har vissa minnesproblem, sålde släktgården, men ångrade sig dagen efter att avtalet var undertecknat och vädjar förtvivlat om att få köpeavtalet hävt. Men Ebba Busch hotar att driva process mot Esbjörn i domstol - hon kräver helt enkelt affären ska genomföras.
Flera frågetecken kring fastighetsaffären
Affären är omgärdad av flera stora frågetecken eftersom Esbjörn har svårt att minnas omständigheterna kring affären.
Det är oklart hur värderingen av fastigheten gått till innan summan 3,9 miljoner hamnade på köpekontraktet.
Jag minns inte, säger Esbjörn till Expressen.
Köpekontraktet är upprättat på brevpapper från Sjönära fastighetsmäklare. Det finns inget spår av namn på någon inblandad mäklare. Däremot finns en paragraf i det fyra sidor tjocka avtalet som avslöjar att mäklaren friskriver sig från allt ansvar.
Paragraf 17 i kontraktet: Parterna är med medvetna om att mäklaren ej har något mäklaransvar i denna affär då mäklaren endast varit behjälplig med framtagandet av köpehandlingar enligt parternas önskemål.
Mäklarspåren leder till Theo Dietz
Expressen kan nu avslöja att mäklarspåren leder till influencern Margaux Dietz storbror Theo, som är en av 14 mäklare på Sjönära fastighetsmäklare. Det framgår av en finstilt rad i det juridiska skrämselbrev som Ebba Busch advokat Katrin Björklund skickade till Esbjörn i ett försök att pressa igenom affären. I den finstilta raden står att advokaten skickat Kopia av detta brev till mäklare Theo Dietz, Sjönära Fastigheter AB.
Av advokat Katrin Björklunds brev till 83-årige Esbjörn framgår att både Ebba Busch och mäklaren sökt Esbjörn sedan han ändrat sig och velat backa ur affären och därmed rädda släktgården.
Theo Dietz bekräftar att han upprättat köpeavtalet mellan Ebba Busch och 83-årige Esbjörn.
Jag kan säga så här... jag håller mig nog utanför eventuella kommentarer på den. Det får du ta med dom.
Men du har upprättat avtalet?
Ja, jag har eventuellt hjälpt till, ja.
Din roll, avtalet är upprättat på Sjönära fastighetsmäklares papper.
- Ja, absolut.
Träffade du Esbjörn när kontraktet skrevs?
Jag kommer inte kommentera någonting just nu. Du får jättegärna prata med Esbjörn eller Ebba.
Theo Dietz säger att han bara har haft telefonkontakt med Esbjörn.
Hur kom köpeskillingen 3 900 000 kronor in i kontraktet?
Det är säljare och köpare som kommit överens.
När du upprättade avtalet måste någon ha sagt att det ska stå dessa siffror?
Jag vill inte yttra mig något mer eftersom det inte är klart. Det är en pågående process."

Ok då är det som det framkommit då, inget nytt under solen mao.
Har du källan?
2021-01-24, 15:39
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hoppas att du har gott om popcorn för det är ett tag kvar till 11 september 2022. Kom ihåg att få i dig mycket vätska också eftersom popcornen är salta.

Jag kör lättsaltade så det går nog bra!
2021-01-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ok då är det som det framkommit då, inget nytt under solen mao.
Har du källan?
Det står ju, det är ”Internet”. Då är allt sant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in