2021-01-24, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ansvarsfriskriven är ju ett alldeles utmärkt ord, det blir den som blir friskriven från ansvar.

Länka gärna till relevans och exakt ord är du vänlig. Jag förväntar mig inte att du kan göra det eftersom det inte existerar ett sånt ord öht. I aktuellt fall handlar det om avtalslagen och jordabalken ingenting annat. Att ni inte förmår er att diskutera fakta utan att ljuga indikerar bara på den extremt låga nivån i ämnet.

Citat:
Det är du som är helt fel ute. Ges en fastighet bort som gåva krävs inte bara registrering utan också att alla formkrav är uppfylla.

Matz och Esbjörn lyckades inte göra rätt på en enda punkt.

Länka gärna in att det är ett lagkrav.
Senast redigerad av Browser 2021-01-24 kl. 18:51.
2021-01-24, 18:55
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Det är du som är helt fel ute. Ges en fastighet bort som gåva krävs inte bara registrering utan också att alla formkrav är uppfylla.

Matz och Esbjörn lyckades inte göra rätt på en enda punkt.

Du menar alltså att Esbjörn inte är kapabel till att ge bort en fastighet, på ett korrekt sätt?
Vilken jädra tur att han inte sålde den till någon, tänk vilken soppa det hade blivit.
2021-01-24, 18:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Länka gärna till relevans och exakt ord är du vänlig. Jag förväntar mig inte att du kan göra det eftersom det inte existerar ett sånt ord öht. I aktuellt fall handlar det om avtalslagen och jordabalken ingenting annat. Att ni inte förmår er att diskutera fakta utan att ljuga indikerar bara på den extremt låga nivån i ämnet.

Länka gärna in att det är ett lagkrav.

Först hänvisar du själv till jordabalken och sedan vill du se lagkrav

Å inte förstår du dig på språkvård heller. Ja jösses.
2021-01-24, 19:06
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Du menar alltså att Esbjörn inte är kapabel till att ge bort en fastighet, på ett korrekt sätt?
Vilken jädra tur att han inte sålde den till någon, tänk vilken soppa det hade blivit.

Det är helt uppenbart, för vilken normalbegåvad människa som helst, att Esbjörn inte klarade av att ge bort en fastighet på korrekt sätt. Men det är i sig inget konstigt, det skulle de flesta inte klara av utan vidare, och alldeles särskilt inte många i denna tråden, det är därför det finns mäklare och jurister. En sådan borde Esbjörn tagit hjälp av, precis som Ebba gjorde. Det är bland annat därför Ebba har gjort allting rätt. Hon har anlitat flera olika som är proffs på det de gör. Något för Esbjörn att fundera över.

Har du läst avtalet ännu?

Och hur går det förresten med övningen framför spegeln?
2021-01-24, 19:14
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Att bryta det man inför Gud lovat att hålla i nöd och i lust, torde väl räknas som ett misslyckande. Särskilt för Kristdemokraternas högste ledare.

Ebbas egen lust, eller begär, verkar vara för stort för hennes eget bästa.

Nu när jag drog in Gud i det hel, vill jag passa på att påminna om det 9:e budordet:

Du skall inte ha begär till din nästas hus.
Vilken syndig kvinna, han har skiljt sig!
6. Du skall icke begå äktenskapsbrott.

Tror att din nästas hus inte syftar på grannens kåk, handlar nog mer om huset, som i huset Bernadotte, huset Windsor osv.
Huset Busch, verkar många vara avundsjuka på, i denna tråd.

Många som anklagar henne för det ena eller andra.
8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

Vill även påminna om 10e budet.
Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
Visar hur passé de delvis är.
2021-01-24, 19:33
Medlem
Citat:
Att bryta det man inför Gud lovat att hålla i nöd och i lust, torde väl räknas som ett misslyckande. Särskilt för Kristdemokraternas högste ledare.

Ebbas egen lust, eller begär, verkar vara för stort för hennes eget bästa.

Nu när jag drog in Gud i det hel, vill jag passa på att påminna om det 9:e budordet:

Du skall inte ha begär till din nästas hus.
En till som tycker att det är kvinnans uppgift att se till att äktenskapet håller. Hon ”misslyckades”. Ni är ena patetiska själar.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-01-24 kl. 19:36.
2021-01-24, 19:36
Medlem
Citat:
Det var det han gjorde, och lyckades göra det till en jävla soppa. Att nästan köra ihjäl en ung kvinna. Det går inte bra för Esbjörn på livets höst. Han borde ha lösgjort lite kapital och unnat sig lite lyx den tid som är kvar. Men gamarna ville inte bli snuvade på sitt arv. Asgamarna.
2021-01-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
”Misslyckats med sitt äktenskap”, det var det löjligaste jag har hört. Ett äktenskap är väl inget prov som man lyckas eller misslyckas i. Om man skiljer sig och tillfälligt flyttar till sina föräldrar så är man ingen uteliggare, men nog tror jag att de flesta normalt funtade människor håller med om att man är bostadslös. Du verkar ha väldigt underliga värderingar.
Det är alltid ett misslyckande när man väljer att gå skilda vägar efter att man skaffat barn och planerat att leva tillsammans. För kristna är det ännu svårare pga löften vid kyrklig vigsel, som som ges inför Gud. För högerkonservativa kristna som Ebba och dem som hon företräder är det nog ännu mer problematiskt.

Och som jag redan försökt säga till dig så är Ebba inte bostadslös och hon flyttade inte heller till sina föräldrar när hon skildes.
Senast redigerad av nantale 2021-01-24 kl. 19:42.
2021-01-24, 19:51
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Källan är artikeln som publicerades i Expressen 9:e Oktober 2020. Ligger bakom betalvägg men finns att läsa här:

https://avalanches.com/world_news/se/se_31327/nyhet_marg892478_10_10_2020

Länkt till Expressenartikeln:

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/theo-dietz-hemliga-roll-vid-ebba-buschs-miljonkop/

Dvs en tre o en halv månad gammalt artikel!
2021-01-24, 19:55
Medlem
Kämpendahls avatar
Legitimerad psykolog Barry Karlsson har alltså skrivit ett sakkunnigutlåtande om Esbjörns mentala hälsa och kommer att vittna under rättegångsförhandlingen. Undrar vad han tar per timme? Binninge sparar inte på krutet. Och med övriga kostnader för de båda parterna. Det kan bli dyrt för den som förlorar den här tvisten

https://www.docdroid.net/UqRaGlG/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-28-kompletterande-svaromal-pdf
2021-01-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är alltid ett misslyckande när man väljer att gå skilda vägar efter att man skaffat barn och planerat att leva tillsammans. För kristna är det ännu svårare pga löften vid kyrklig vigsel, som som ges inför Gud. För högerkonservativa kristna som Ebba och dem som hon företräder är det nog ännu mer problematiskt.

Och som jag redan försökt säga till dig så är Ebba inte bostadslös och hon flyttade inte heller till sina föräldrar när hon skildes.
Jag lyssnar inte på skvaller.
2021-01-24, 20:02
Medlem
trngws avatar
Ja, att intelligensnivån hos vissa i tråden är långt under medel är ju ingen nyhet.

Det nionde budordet vänder sig ironiskt nog till just de i tråden som inte vill unna Ebba det hus hon just köpt.

Samma sak med det sjätte budordet, det handlar inte om att inte skilja sig, utan om att vara sin partner trogen.

För allt vi vet så kan Ebba mycket väl fortfarande älska sin före detta man, precis som hon lovade göra.

I själva verket är det Ebba-hatarna i tråden som bryter mot i stort sett alla de tio Guds bud. Även om de aldrig kommer erkänna det och därmed bekräfta att de bryter även mot det åttonde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in