2021-01-24, 10:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, anekdotiskt visserligen men det stämmer ju.

Trist att en vägg av prestige ofrånkomligen kommer att leda till att tusentals personer dör i onödan. Det har hänt, men det kommer att fortsätta att hända fram till sommaren, då förhoppningsvis vaccinet sätter stopp för denna farsot.

En risk som jag själv inte tänkt på, men hörde några läkare lägga ut orden kring är att Sverige numera betraktas som ett högriskland vad gäller utvecklandet av virusmutationer. Detta för att vi tillåter så mycket smittspridning utan att agera. Ju fler mutationer, desto större risk att vaccinet blir verkningslöst. Det bästa hade varit om vaccinet kunnat tryckas ut , innan mutationerna hade haft en chans att bildas, men nu är det ju inte så. Det enda vi kan göra är att med alla till buds stående medel trycks tillbaks smittspridningen. Det är egentligen det enda viktiga vi kan göra nu vid sidan av att vaccinera.

Problemet är ju att vi inte använder alla till buds stående medel. Det är väl bara att plocka fram popcornen och se hur det utvecklar sig.
Citera
2021-01-24, 10:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.02.408153v1

Tack, vet inte om du ändrade din länk men jag kom sen fram till en bild och kunde därifrån ta mig till studien.
Citera
2021-01-24, 10:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Problemet är ju att vi inte använder alla till buds stående medel. Det är väl bara att plocka fram popcornen och se hur det utvecklar sig.

Ja, du har rätt. Vi använder knappt några medel alls som jag ser det. Man kan mest bara titta på som sagt. Tycker det är tragiskt att man inte på allvar försöker trycka ned smittan. Speciellt i ett läge som nu när vaccin faktiskt ligger runt hörnet. Känns så dumt att ytterligare tusentals personer kommer att dö, samt ytterligare tiotusentals personer drabbas av långtidssymtom, som kanske aldrig gå att bota. Jag är inte ens så säker på att samhällsekonomin gynnas av att göra så lite som möjligt och bara låta viruset ha sin tång. Jag tror den sociala kostnaden blir på tok för hög för det. Kostnaden för att stänga ned någon/några månader tror jag blir lägre än att inte göra det.

Branscher som gnäller, såsom krog och besöksnäring är ändå fucked up. Många har förlorat 80-90% av sin omsättning, så det skulle göra väldigt liten skada med totalnedstängning för dem. Skolorna borde utan vidare kunna köra på distans. Tillåt bara mataffärer och apotek att hålla öppet, givetvis med krav på att besökare måste bära munskydd. Jag tror det hade fått enorma effekter på smittspridningen. Men precis som du säger. Viljan saknas hos såväl regering som hos myndigheter att göra detta. Därför kan man bara sitta och titta på samtidigt som skeppet sjunker. Så tragiskt är det.
Citera
2021-01-24, 10:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ja, du har rätt. Vi använder knappt några medel alls som jag ser det. Man kan mest bara titta på som sagt. Tycker det är tragiskt att man inte på allvar försöker trycka ned smittan. Speciellt i ett läge som nu när vaccin faktiskt ligger runt hörnet. Känns så dumt att ytterligare tusentals personer kommer att dö, samt ytterligare tiotusentals personer drabbas av långtidssymtom, som kanske aldrig gå att bota. Jag är inte ens så säker på att samhällsekonomin gynnas av att göra så lite som möjligt och bara låta viruset ha sin tång. Jag tror den sociala kostnaden blir på tok för hög för det. Kostnaden för att stänga ned någon/några månader tror jag blir lägre än att inte göra det.

Branscher som gnäller, såsom krog och besöksnäring är ändå fucked up. Många har förlorat 80-90% av sin omsättning, så det skulle göra väldigt liten skada med totalnedstängning för dem. Skolorna borde utan vidare kunna köra på distans. Tillåt bara mataffärer och apotek att hålla öppet, givetvis med krav på att besökare måste bära munskydd. Jag tror det hade fått enorma effekter på smittspridningen. Men precis som du säger. Viljan saknas hos såväl regering som hos myndigheter att göra detta. Därför kan man bara sitta och titta på samtidigt som skeppet sjunker. Så tragiskt är det.

Nej, ”många” har inte tappat 80-90%!
Varför öser du ur dig rent påhittade siffror. Det är illa i restaurangbranschen, men inte riktigt så illa..
Citera
2021-01-24, 10:27
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/869Jbr/jonas-51-overlevde-covid-iva--lag-pa-sjukhus-i-14-veckor

Nu är alla fall tragiska såklart. Men I princip varje person jag har sett (och upplevt i min närhet) som blivit rejält dåliga av covid (utan att ha uppenbara underliggande sjukdomar) under 70 år har varit rejält överviktiga, ofta säkert med fetma som Jonas på länken.

Övervikt är till synes en enorm riskfaktor.

Över 50% är överviktiga och 17-18% har fetma i Sverige.
Citera
2021-01-24, 10:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag är medveten om att det är en svår balansgång vad gäller krogar och liknande men man måste helt enkelt bestämma sig. Problemet är att ingen vill ta det beslutet, i Sverige verkar ingen vilja ta ansvar för någonting. Bara en så enkel sak som munskydd inte ens det vågar man beordra på annat än i rusningstrafik (det är bara en rekommendation). Vi lever i ett land där alla skyller ifrån sig på någon annan. Ja det är tragiskt.
Citera
2021-01-24, 10:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej, ”många” har inte tappat 80-90%!
Varför öser du ur dig rent påhittade siffror. Det är illa i restaurangbranschen, men inte riktigt så illa..

Har lyssnat på de som är i branschen, men de kanske överdriver? Såg inslag i TV där de siffrorna hävdades, men jag vet att det finns variationer. Har även hört från en kille som jobbar som kock att det aldrig gått bättre. Men det var nog i somras, då många "hemestrade" och besökte lokala sevärdigheter istället för att resa utomlands, då det inte gick.

Där jag bor har jag noterat att det ser rätt glest ut på lunchserveringar, men även kvällstid, då det normalt är fullsatt ser man nu bara enstaka besökare. Ibland eller tom rätt ofta skyller branschen detta på restriktioner såsom exempelvis alkoholstopp kl 20, men egentligen tror jag det är av underordnad betydelse. Folk vill inte gå och sätta sig på restaurang om det innebär risk för att bli smittad helt enkelt. Det är det stora problemet. Inte restriktionerna i sig.
Citera
2021-01-24, 10:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Utegångsförbud under lockdown och krav på ansiktsmask kan inte ha gjort saken bättre eftersom det minskar solexponeringen av huden. Klart folk får lägre nivåer då.

Ja, SÅ ska det ju inte göras. Klart folk måste få vara ute och promenera - så länge som de gör det ensamma eller bara med någon som de ändå bor tillsammans med. Och inte stannar och pratar med någon. Munskydd är inte heller nödvändigt utomhus - utom t.ex. i köer, demonstrationer och publik vid en friluftskonsert, men sådant ska ändå inte förekomma under en lockdown.
Citera
2021-01-24, 10:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/869Jbr/jonas-51-overlevde-covid-iva--lag-pa-sjukhus-i-14-veckor

Nu är alla fall tragiska såklart. Men I princip varje person jag har sett (och upplevt i min närhet) som blivit rejält dåliga av covid (utan att ha uppenbara underliggande sjukdomar) under 70 år har varit rejält överviktiga, ofta säkert med fetma som Jonas på länken.

Övervikt är till synes en enorm riskfaktor.

Över 50% är överviktiga och 17-18% har fetma i Sverige.

Utan tvekan en riskfaktor. Marginalerna försvinner skulle jag säga. Det är tungt för kroppen ändå och en allvarlig infektion kan göra att det blir för mycket helt enkelt.
Citera
2021-01-24, 10:43
Medlem
Citat:
Utan tvekan en riskfaktor. Marginalerna försvinner skulle jag säga. Det är tungt för kroppen ändå och en allvarlig infektion kan göra att det blir för mycket helt enkelt.

Det är simpelt. De med kraftig övervikt och fetma har generellt usel lungkapacitet från början. En vanlig kraftig lunginflammation skulle också ge dem.en tuff match.

Jag skulle vilja ha statistik på hur många under 70 år I bra form utan underliggande sjukdomar som intensivvårdats för covid. Kan tänka mig att det är extremt få.
Citera
2021-01-24, 10:44
Medlem
DikTs avatar
Intressant genomgång av Henrik Jönsson kring Sverige och Coronan.

Citat:
Alla skyllde på varandra i SVT:s stora coronautfrågning häromdagen – och de ansvariga försökte dessutom nu framställa den svenska coronastrategin på ett helt annat sätt än vad man gjorde i våras.
https://www.youtube.com/watch?v=pBOaf0Bl1ZY
Citera
2021-01-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vi är immuna så det spelar ingen roll om det kommer nån engelsman.
Lillebror kommer få det jobbigt däremot, de har ju gömt sig under en Sten hela året.
Riktigt smart att vänta in ett mutation.
Men vad kan man förvänta sig av dumnorskarna.

Tja, det kunde ju lika väl blivit en mindre farlig mutation att "vänta på" så vilket som är rationellast blir en efterhandskonstruktion från din sida om nu Norge nu skulle drabbas hårdare än Sverige.
Återstår att se om så blir fallet dessutom, troligen inte. Deras dödstal/capita är en tiondel av Sveriges och vaccinet är på gång.

Det intressanta är istället att filosofera kring den oerhört stora skillnaden i omsorgen om liv mellan Sverige och Norge, Finland, Danmark. Hur kommer det sig att det feministiska Sverige visade sig bli macholandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in