2021-01-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Varenda region erbjuder testning vid symptom, strax före jul var det en del väntetid i en del regioner pga högt tryck. Nu när smittspridningen minskat så är det lättare att få testa sig. Antal testade minskar när smittan minskar det är ganska självklart då de allra flesta testar sig pga symptom. Samhällsinformation kopplat till c19 får man på 1177 eller på sin regions hemsida eller genom att läsa lokal media. De flesta regioner håller också pressträffar minst en gång i veckan som ofta finns tillgängliga på deras respektive hemsida.

1177 uppger citat:

Och regionens corona-sidar: https://www.regionkronoberg.se/halsa-vard-tandvard/coronavirus/

Alltså nej - där fanns inte något om tester

Ok jag är inte aktuell för test - jag bara sökte för att se hur det ser ut, ifall man skulle vilja testa sig.
Citera
2021-01-22, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jaha. Ditt inlägg handlade inte om dödlighet utan om överdödlighet.
Har jag fel som inte tror att det är synonymer?

Känner vi inte till IFR för Covid-19?
Den jag citerade talade om dödsfall. Det är naturligtvis mycket tragiskt när människor avlider i förtid, vilket avspeglar sig i en överdödlighet.

Det blir inte mer eller mindre tragiskt om man använder sig av dödlighet som ett ingångsvärde för att utläsa epidemins utveckling eller inte.
Citera
2021-01-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nä ingen generell nedstängning, det gick bra ändå eftersom det var en begränsad grupp som spred en stor del av smittan och som blev smittade. Smittspridningen var inledningsvis väldigt långsam. Första fallet är i efterhand daterat till 1959 i Belgiska Kongo, 1969 i USA och 1976 i Europa.

Corona smittar i stort sett alla, AIDS smittade inom en liten grupp.

Med facit i hand 35 år senare ja. Så sade man inte när farfar var ung. HIV var inte känd för allmänheten före 1980-talet. Så 2055 vet vi att Covid-19 var ofarligt för alla utanför riskgrupperna?

Poängen är att HIV med 100% dödlighet orsakade mindre inskränkningar i samhället än Covid-19 med 0,1 promilles dödlighet utanför riskgrupperna. Riskgrupperna då var bögar i storstäder med hundratals sexpartners årligen, prostituerade kvinnor och sprutnarkomaner. Och även heterosexuella i södra Afrika. Men ändå skulle man föreläsa för 11-åringar i Sverige om hur farligt HIV var, då liksom nu.
Citera
2021-01-22, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Totalt ologiskt påstående. Oavsett andelens storlek följer dödlighetskurvan naturligtvis den egentliga smittspridningskurvan. I vart fall när man som i detta fallet har bred smittspridning och inte enbart hos begränsade grupper som inte är representativa.

Det som möjligen försvårar analysen är att man lärt sig bekämpa sjukdomen och färre dör per smittade nu än tidigare.

Ett alternativt mått, men osäkrare är andel smittade av de testade. Det ger också en bild över smittspridningen som inte påverkas lika mycket av vilka testmöjligheter som erbjuds.
Nej. Får man in smittan på ett antal äldreboenden stickrt dödligheten iväg utan att man av den anledningen kan befara att smittan sprids i yngre åldersgrupper.
Citera
2021-01-22, 01:03
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
1177 uppger citat:

Och regionens corona-sidar: https://www.regionkronoberg.se/halsa-vard-tandvard/coronavirus/

Alltså nej - där fanns inte något om tester

Ok jag är inte aktuell för test - jag bara sökte för att se hur det ser ut, ifall man skulle vilja testa sig.
Sämsta regionsida jag sett. Längre ner på kronobergs 1177-sida står det hur du ska göra:
Hur bokar jag PCR-prov i Kronoberg?
Provtagning sker under vårdcentralens ordinarie öppettider på vardagar. Olika vårdcentraler kan ha olika rutiner kring provtagning. Provtagningen kan ske på plats på vårdcentralen eller med ett självtest där du får ett provtagningskit samt instruktioner om hur provet ska lämnas in.

Gå in på din vårdcentrals sida på 1177.se för att få information om hur du ska göra för att boka provtagning. Om du inte vet vilken vårdcentral du är listad på kan du logga in på 1177 för att se det.

Hos vissa vårdcentraler kan man boka tid för provtagning själv via 1177.se och hos vissa vårdcentraler bokar man via telefon. Boka i första hand via 1177.se om det är möjligt.

Vid svåra symtom, som behöver bedömas av sjukvårdspersonal, ska du vända dig till ordinarie vårdkontakt eller vårdcentral.
Så gå in på din vårdcentrals sida där.
https://www.1177.se/Kronoberg/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/lamna-prov-for-covid-19/
Senast redigerad av crisscross 2021-01-22 kl. 01:07.
Citera
2021-01-22, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vi får se om dom får många återinfektioner ute på fältet i SA och Brasilien. Många återinfektioner tyder på att T-cellerna inte känner igen det muterade viruset och i så fall är helt jävla kört. Det går inte att bli av med covid-19 utan kadaverdisciplin och läger à la Nordkorea.

En kombination av skiten och kanske kan viruset försvagas på sikt så vi slipper mer avancerade mutationer i framtiden.

"

“What is true for immunity from infection is likely but not certain to be true for immunity from vaccination. The vaccines do stimulate very strong responses, immunity is a sliding scale it’s not an on off switch.

“What can we do?

1. Focus on vaccinating people against the strains that are killing over 1000 people a day in the UK.

2. Socially distance, wear a mask and observe hand hygiene, less infections means less deaths.

3. We need more investment in science to monitor and characterise these new strains, understanding them before they hit will save lives.

4. We should continue to invest in finding front line medicines that can help lessen the seriousness of covid19 infection, this would dramatically reduce the harm of any future strain.

5. We should eradicate the virus across all age groups in the UK and in every country. The more virus circulates, the more risk of getting new strains. Helping poorer countries helps ourselves.

6. We should vaccinate as many people as possible. Today’s vaccines even if they turn out to be not completely protective against this or a future hypothetical new strain, may still give enough response to make any new infection much much less serious.

“In a nutshell, it seems possible that any single vaccine may not end the story, but we know we can develop new altered vaccines quickly. We must not be despondent, we have the tools that allow us to understand and defeat this. However, it will take time and there may be some setbacks.”

"
Citera
2021-01-22, 01:09
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den jag citerade talade om dödsfall. Det är naturligtvis mycket tragiskt när människor avlider i förtid, vilket avspeglar sig i en överdödlighet.

Det blir inte mer eller mindre tragiskt om man använder sig av dödlighet som ett ingångsvärde för att utläsa epidemins utveckling eller inte.
Uppenbarligen kan du inte förklara vad du menade med nedanstående inlägg.
Lite pinsamt med tanke på din höga svansföring som Expert.

Varför är inte överdödlighet en signifikant parameter för hur pandemin utvecklar sig 🤔?
Har förra årets överdödlighet orsakats av något annat, menar du?
Som ex klassikern skavsår.

Citat:
Det är givetvis fruktansvärt hemskt med den stora överdödligheten men som en parameter för hur epidemin utvecklas är den utan signifikans.
Citera
2021-01-22, 01:09
Bannlyst
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Varför ljugs det om dödstalen i sverige? Med typ 500%
Citera
2021-01-22, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Uppenbarligen kan du inte förklara vad du menade med nedanstående inlägg.
Lite pinsamt med tanke på din höga svansföring som Expert.

Varför är inte överdödlighet en signifikant parameter för hur pandemin utvecklar sig 🤔?
Har förra årets överdödlighet orsakats av något annat, menar du?
Som ex klassikern skavsår.
Ja epidemins (eftersom jag pratar om Sverige) utfall i dödsfall återspeglas av överdödligheten.
Citera
2021-01-22, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Riktigt så enkelt är det inte. Det finns gott om personer i många olika åldrar som har nedsatt immunförsvar. Jag tror dessutom att även här så handlar det inte om att de inte överlever, men varje gång de blir sjuk så blir det inläggning.
Så ta då vaccinet, ni i riskgrupper. Det är ”gratis”, och jag lämnar med glädje min ”plats” i kön för er!

Jag solar inte under sommaren, eftersom jag skulle få dödlig hudcancer av det efter 50 år. Kräver inte att alla andra inte ska sola för det.

Men man ställer inte in en civilisation pga. detta. Det handlar om rimliga proportioner, såsom vi tar för att förebygga cancersjukdomar. Man förbjöd inte samlag 1983 pga. HIV. Man delade ut kondomer och sprutor (det här var innan alla sprutor tillverkades i Kina).
Citera
2021-01-22, 01:18
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ja epidemins (eftersom jag pratar om Sverige) utfall i dödsfall återspeglas av överdödligheten.
Som alla kan se vill inte NurseRatched kännas vid det lilla men ack så viktiga ordet "sigifikans"
Men okej, vi förstår att du inte vet vad du talar om så jag droppar detta.

Citat:
Det är givetvis fruktansvärt hemskt med den stora överdödligheten men som en parameter för hur epidemin utvecklas är den utan signifikans.
Citera
2021-01-22, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wevdoP/bidens-coronaradgivare-om-tegnell-geniet-bakom-ignorera-strategin

haha ny clown på plats att styra usa corona strategi=)

The company, a Swiss firm called Livinguard, manufactures medical-grade masks with material it says can repel bacteria and virus particles.

Citat:
Livinguard paid for on-air promotions on Slavitt’s coronavirus-themed podcast, "In the Bubble."
Slavitt said during one episode: “Why I like the Livinguard masks and why I wear them is 'cuz they actually deactivate coronavirus thanks to their incredible patented technology that’s been shown to mitigate the spread of microorganisms like bacteria and viruses."
Slavitt stepped back from the podcast last week as he prepared to join Biden’s coronavirus team.

Och den här lögnhalsen ska agera rådgivare åt andra och dessutom har mage att kritisera andra länders strategier. Skrämmande. För att citera Trump: fake news. This man is dangerous..

Han har spridit felaktig propaganda och gjort reklam på en produkt med falsk marknadsföring. Varför har man inte anmält honom? I Sverige skulle Olsen ha gjort det redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in