2021-01-24, 09:30
Medlem
Torsuss avatar
De senaste veckornas utveckling visar att kurvorna både i Sverige och övriga världen går åt olika håll: antalet smittade minskar vilket kan verka positivt MEN antalet döda ökar! Kan man tolka det som om viruset är mer dödligt nu, kanske beroende av mutationer eller något annat? Mycket oroväckande i så fall
Citera
2021-01-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad bra, det gillar väl en laissez-faire-person som du.
Nej, det är inte alls bra. Antingen 1) så har personerna smittats på sjukhuset, och då har man ett större problem, eller 2) så har man en samhällssmitta, och karantän av sjukhuset saknar betydelse.
Citera
2021-01-24, 09:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
De senaste veckornas utveckling visar att kurvorna både i Sverige och övriga världen går åt olika håll: antalet smittade minskar vilket kan verka positivt MEN antalet döda ökar! Kan man tolka det som om viruset är mer dödligt nu, kanske beroende av mutationer eller något annat? Mycket oroväckande i så fall

Jag tror förklaringen är enkel. Det tar längre tid att dö, än att bli smittad. De som dött senaste veckan/veckorna blev smittade längre tillbaks, än de som nu rapporteras smittade. Jag förväntar mig att dödssiffrorna kommer gå ned i närtid, för att sedan vända uppåt igen om cirka 6 veckor. Antalet smittade kommer antagligen att vända uppåt om cirka 4 veckor. Nedgången nu i antalet smittade var väntad i och med jullovet som skapade drygt 3 veckors naturlig lockdown, men det är över nu. Dessutom har vi muterad mer smittsam variant i omlopp. Är tveksam till om inresestoppet från Norge kommer hjälpa i detta skede. Det som hade hjälpt hade varit en lockdown inkl nedstängning av på plats undervisning i skolorna. Det hade bromsat smittan rejält, vilket också all forskning visar på.
Citera
2021-01-24, 09:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Mer som pekar på betydelsen av vitamin D

"Autumn COVID-19 surge dates in Europe correlated to latitudes, not to temperature-humidity, pointing to vitamin D as contributing factor"

https://www.nature.com/articles/s41598-021-81419-w/figures/3

Det låter rimligt, och Sveriges fördröjning i jämförelse med andra länder korrelerar med att vi är väldigt duktiga på att D-vitaminberika våra matvaror. Då tar det längre tid innan depåerna tar slut/blir väldigt låga.
Citera
2021-01-24, 09:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Intressant! LL-37 peptider kanske hjälper mot covid19.

Conclusions: We have revealed a biochemical link between vitamin D, LL-37, and COVID-19
severity. SPR analysis demonstrated that LL-37 binds to SARS-CoV-2 S protein and inhibits binding to
its receptor hACE2, and most likely viral entry into the cell. This study supports the prophylactic use of
vitamin D to induce LL-37 that protects from SARS-CoV-2 infection, and the therapeutic administration
of vitamin D for the treatment of COVID-19 patients. Further, our results provide evidence that the
direct use of LL-37 by inhalation and systemic application may reduce the severity of COVID-19.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.02.408153v1.full.pdf&ved=2ahUKEwjx6oDSybPu AhVp_SoKHfbXC2sQFjABegQIBRAC&usg=AOvVaw0QccpAm9SAf fCt39myA3KK

Din länk fungerar inte.
Citera
2021-01-24, 09:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Vaccinet fungerar inte. Det ger ett visst skydd, d.v.s. du blir mindre sjuk, men du kan fortfarande smitta andra.

Då fungerar det, syftet med vaccinet är att undvika svår sjukdom i covid19.
Citera
2021-01-24, 09:49
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror förklaringen är enkel. Det tar längre tid att dö, än att bli smittad. De som dött senaste veckan/veckorna blev smittade längre tillbaks, än de som nu rapporteras smittade. Jag förväntar mig att dödssiffrorna kommer gå ned i närtid, för att sedan vända uppåt igen om cirka 6 veckor. Antalet smittade kommer antagligen att vända uppåt om cirka 4 veckor. Nedgången nu i antalet smittade var väntad i och med jullovet som skapade drygt 3 veckors naturlig lockdown, men det är över nu. Dessutom har vi muterad mer smittsam variant i omlopp. Är tveksam till om inresestoppet från Norge kommer hjälpa i detta skede. Det som hade hjälpt hade varit en lockdown inkl nedstängning av på plats undervisning i skolorna. Det hade bromsat smittan rejält, vilket också all forskning visar på.

Jag håller med dig i detta. Jag kan inte förstå att man inte kör distansundervisning åtminstone fram till v7 när sportloven börjar. Det hade gett lite andrum och möjlighet för att vaccinationerna att komma nån vart.
Citera
2021-01-24, 09:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag håller med dig i detta. Jag kan inte förstå att man inte kör distansundervisning åtminstone fram till v7 när sportloven börjar. Det hade gett lite andrum och möjlighet för att vaccinationerna att komma nån vart.

Förklaringen är nog att FHM har målat in sig i ett hörn av prestige, vad gäller skolans roll i smittspridningen. Sedan finns starka lobbyistgrupper som vill göra gällande att hela samhället skulle rasa samman om undervisningen bedrevs på distans under en tid.
Citera
2021-01-24, 09:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Mer som pekar på betydelsen av vitamin D

"Autumn COVID-19 surge dates in Europe correlated to latitudes, not to temperature-humidity, pointing to vitamin D as contributing factor"

https://www.nature.com/articles/s41598-021-81419-w/figures/3
Utegångsförbud under lockdown och krav på ansiktsmask kan inte ha gjort saken bättre eftersom det minskar solexponeringen av huden. Klart folk får lägre nivåer då.
Citera
2021-01-24, 09:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förklaringen är nog att FHM har målat in sig i ett hörn av prestige, vad gäller skolans roll i smittspridningen. Sedan finns starka lobbyistgrupper som vill göra gällande att hela samhället skulle rasa samman om undervisningen bedrevs på distans under en tid.

Det stämmer ju med nazireferensen häromdagen från USA. Hitler målade också in sig i ett hörn av prestige, han skulle bestämma allt trots att generalerna protesterade, de förlorade kriget. Tegnell gör likadant, vägrar lyssna på vetenskapen och andra kunniga.
Citera
2021-01-24, 10:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det stämmer ju med nazireferensen häromdagen från USA. Hitler målade också in sig i ett hörn av prestige, han skulle bestämma allt trots att generalerna protesterade, de förlorade kriget. Tegnell gör likadant, vägrar lyssna på vetenskapen och andra kunniga.

Ja, anekdotiskt visserligen men det stämmer ju.

Trist att en vägg av prestige ofrånkomligen kommer att leda till att tusentals personer dör i onödan. Det har hänt, men det kommer att fortsätta att hända fram till sommaren, då förhoppningsvis vaccinet sätter stopp för denna farsot.

En risk som jag själv inte tänkt på, men hörde några läkare lägga ut orden kring är att Sverige numera betraktas som ett högriskland vad gäller utvecklandet av virusmutationer. Detta för att vi tillåter så mycket smittspridning utan att agera. Ju fler mutationer, desto större risk att vaccinet blir verkningslöst. Det bästa hade varit om vaccinet kunnat tryckas ut , innan mutationerna hade haft en chans att bildas, men nu är det ju inte så. Det enda vi kan göra är att med alla till buds stående medel trycks tillbaks smittspridningen. Det är egentligen det enda viktiga vi kan göra nu vid sidan av att vaccinera.
Citera
2021-01-24, 10:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Din länk fungerar inte.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.02.408153v1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto